SPORTSHOWROOM

adidas

Handball Spezial

Функционалната обувка за хандбал, която се превърна в икона на уличното облекло.

adidas Handball Spezial
© adidas

Спортно наследство

Хандбалът е популярен в Германия още от началото на 20-и век, когато е бил игран за първи път. Дори в годините, когато страната е разделена на Източна и Западна, спортът се радва на силна подкрепа от двете страни на границата и на Световното първенство по хандбал през 1978 г. и двата отбора са претенденти за титлата. В крайна сметка Западна Германия надделява, побеждавайки Съветския съюз с една точка на финала, докато източногерманските им колеги преодоляват Дания и заемат третото място. Успехът привлича още повече хора на игрищата, а след като Западна Германия става домакин на състезанието през 1982 г., хандбалът достига нови висоти, което прави идеалното време за германската марка спортни облекла adidas да създаде обувки специално за този спорт. Това, което те създадоха, беше елегантен модел обувки, известен като adidas Handball Spezial.

© adidas

Създаден за ловкост и скорост

Хандбалът се развива с бързи темпове, като от играчите се изисква да извършват внезапни изблици на скорост, да правят остри съкращения и да скачат във въздуха, за да атакуват вратата. Тъй като преобладаващата форма на играта се играе на закрито игрище, не по-различно от тези, използвани в баскетбола, всяка обувка, създадена за нея, трябва да има необходимото сцепление, за да поддържа бързи и точни движения и да предпазва от подхлъзване и нараняване. Дизайнерите на обувки на Adidas от края на 70-те години на миналия век са били наясно с това и са създали обувки, които да отговарят на високите изисквания на водещите европейски отбори по хандбал. За името на обувката те вземат думата Spezial от вече богатия архив на марката, която е използвана за спортните ѝ модели още през 60-те години на миналия век.

© adidas

Подметка със сцепление

Основата на хандбалния Spezial е неговата гумена подметка. Освен че се отличаваше с отлично сцепление, тя беше тънка и ниско до земята за добро усещане на игрището, а меката омекотяваща подметка помагаше да се предпази кракът от ударите при скокове и твърди стъпки. Стройната ѝ конструкция поддържаше ниско тегло, а горната част добавяше издръжлив стил чрез използването на плюшен велур заедно с подсилен кант на петата, изработен от бяла кожа. Към тази последна характеристика adidas приложи новото си лого Trefoil, което се използваше само върху обувките на марката от 1976 г. насам, като утвърденото лого на три ивици зае обичайното си място на всеки фланг.

© adidas

Европейски растеж

Въпреки че може да изглежда технологично проста по съвременните стандарти, при дебюта си през 1979 г. Handball Spezial е високопроизводителна спортна обувка за закрити помещения и бързо се разпространява по игрищата в цяла Европа, особено в страните, където хандбалът е най-популярен, като Дания, Швеция и Германия. Не след дълго обаче Spezial намери своето място в друг спортен пейзаж, макар че този път беше като лайфстайл обувка.

© adidas

Любимец на футболните фенове

През 70-те и 80-те години на миналия век футболните фенове пътуват из цяла Европа, за да гледат как родните им отбори се състезават в Купата на УЕФА. Докато бяха на континента, те купуваха облекло на европейски марки, което все още не се предлагаше в Обединеното кралство, като по този начин им позволяваше да се открояват, когато се върнат у дома. Една от най-популярните марки беше adidas, чиито обувки станаха съществена част от небрежната субкултура на футболните тераси през 80-те години. Хандбалният модел Spezial често беше избиран заедно с други класически модели като Samba и Gazelle, всички от които се предлагаха в семпли цветове, които можеха да се използват, за да се покаже подкрепа за отбора, когато тоновете съвпадаха.

© adidas

Разпространение на културата

Много от хората, които носеха чужди марки, бяха от по-младите поколения, които ги носеха в друг културен контекст. В резултат на това Handball Spezial се разпространи в области като ъндърграунд сцената на acid house музиката и разрастващата се b-boy култура, която наскоро беше пренесена от Съединените щати. През 80-те години Spezial е открит от много такива хора в танцовите зали, футболните трибуни и градските улици на Обединеното кралство. В резултат на това, въпреки че през следващите години силуетът избледнява на заден план, когато няколко десетилетия по-късно се възражда, тези, които са били там в началото, си спомнят за него с любов.

© adidas

Гари Аспден

Един от хората, които са били големи фенове на обувките adidas през този период, е Гари Аспдън. Израснал в малкото пазарно градче Дарвен в Ланкашир, северно от Манчестър, той се запознава с обувки като Handball Spezial чрез футбола и музиката. В крайна сметка този интерес води до работа, тъй като през 1999 г. Аспдън е нает от adidas. Работейки в отдела за развлекателен маркетинг на марката, той си спечелва славата на чудесен сътрудник и усилията му помагат да свърже adidas с редица известни партньори. След почти десетилетие Аспдън създава своя собствена компания, но продължава да работи с adidas като консултант на марката. В тази си роля той помага за популяризирането на колекцията Originals и участва в организирането на поредица от специални събития, посветени на Олимпийските игри в Лондон през 2012 г., които се оказаха изключително успешни. В резултат на това през 2013 г. той стартира изцяло нов проект, който ще възроди името Spezial, което ще доведе до евентуалното повторно въвеждане и завръщане на популярността на хандбалната обувка от 70-те години.

Обширна колекция и интригуваща идея

Докато работи за adidas, Аспдън забелязва как обувките на марката надхвърлят спортното си начало, за да се свържат с други аспекти на културата. Той започва да колекционира маратонки adidas, като натрупва впечатляващ асортимент от обикновени и редки разцветки. С течение на времето той става известен със своята колекция и понякога е помолен да предостави определени чифтове на събития, посветени на културата на маратонките. Въпреки това, усещането му е, че макар и интересни, тези представяния са твърде обширни, за да разкажат пълната история зад дизайните. Вдъхновен от това, Аспдън решава да организира своя собствена изложба на маратонки с фокус върху една конкретна марка: adidas. Той се свързва с друг консултант на adidas, Майк Четкути, за да разбере какво мисли, и с благословията на Четкути започва да планира амбициозното събитие. Аспдън привлича за помощ талантливия фотограф Лий Стенли и графичния дизайнер Гари Уотсън, който сам е открил adidas, докато е пътувал в Европа като млад футболен фен. Заедно те се заемат да разкажат историята на Handball Spezial и на други класически маратонки на марката.

© adidas

Връзки със знаменитости

Фокусирането специално върху adidas ще позволи на Aspden да навлезе дълбоко в историята на германската компания, давайки на хората реална представа за нейното творческо влияние върху тенденциите в спортното облекло и начина на живот, особено в Северозападна Англия. След като събра стотици чифтове от собствената си колекция, Аспдън се обърна към някои от любителите на маратонките, с които беше изградил отношения през кариерата си, включително легендарния певец на Stone Roses Иън Браун и звездата на бритпопа Ноел Галахър, за да поиска някои от най-уникалните им разцветки и модели, много от които в крайна сметка станаха ключова част от изложбата.

© adidas

Проницателна изложба

Когато бе открита в лондонската галерия "Хокстън" през юли 2013 г., изложбата на Аспдън, озаглавена "adidas SPEZIAL: Непълна история на adidas от гледната точка на един фен", съдържаше над 600 чифта маратонки заедно с редки колекционерски и други сувенири на марката. Тя включваше модели от 60-те години на миналия век с малко известни силуети, уникални дизайни и издания, подписани от известни фенове като Наоми Кембъл, Еминем и Дарил Макданиълс от Run DMC, който през 80-те години на миналия век е помогнал за популяризирането на маратонките adidas сред хип-хоп общността. Изключително важно е, че всички обувки в изложбата идват от феновете, като нито една не е дарена от adidas. Така изложбата се превърна в истински празник на ентусиастите на маратонки и тяхната страст към наследствените силуети. Известни колекционери на adidas от света на модата като Джереми Скот и Йоджи Ямамото също предоставиха лични анекдоти на събитието, което осигури на щастливците да присъстват особено богато преживяване. По този начин Аспден успя да покаже как, проектирайки обувки като Handball Spezial с автентична спортна цел, adidas ефективно свързва хора от най-различни среди чрез споделена любов към спорта, музиката и модата.

Проектът SPZL

Въпреки че не е създадена специално за маратонката Handball Spezial, изложбата привлече отново вниманието към нейното име, което за Аспден олицетворява най-доброто от марката adidas. След изложбата в галерия "Хокстън" думата Spezial се завръща на върха на речника на adidas, тъй като Аспдън получава отговорността за нов проект, наречен adidas SPZL. През следващите 10 години бяха произведени десетки маратонки под името SPZL, всяка от които беше взета от богатия каталог на марката. Използвайки експертните си познания, Аспдън извади наследени модели от различни исторически моменти и ги предостави на новото поколение фенове на маратонките в завладяващ празник на наследството на adidas.

© adidas

Идеалният момент

След като името му отново навлезе в масова употреба, adidas реши да върне силуета Handball Spezial, като пусна множество нови разцветки през 2018 и 2019 г. Като част от изключително популярната линия Originals, той отбеляза известен успех, но едва през 2020 г. се наложи истински. В началото на десетилетието епичните колаборации и вирусните моменти направиха Samba и Gazelle обичайна гледка по градските улици в цял свят, а към 2023 г. ентусиастите на маратонките бяха готови за друг силует, представяйки идеалния момент за adidas Handball Spezial. През 2023 г. актрисата Гал Гадот е заснета с тъмносин чифт по време на разходка по улиците на Ню Йорк, а обувката започва да се разпространява и из други модни градове като Париж. След това, през пролетта на 2024 г., тя се появява в социалните мрежи на влиятелни модни личности като Моли-Мей Хейг, която в един ден на разходка в Лондон носи очарователен кафяв чифт, който бързо се разпродава в много магазини на следващия ден. Междувременно Гари Аспдън беше зает да разпространява името Spezial надлъж и нашир, тъй като организира друга изложба, наречена DECADE, която отбеляза десетте години на проекта SPZL.

© adidas

Модерни сътрудничества

Благодарение на значими културни моменти като тези, хандбалният Spezial твърдо се завърна сред най-обичаните силуети на adidas и беше избран като образец за сътрудничество със стилни модни марки като екологично ориентираната Sporty & Rich и лайфстайл марката на Рони Фиг, Kith. Универсалната, минималистична външна част на обувката предостави отлично платно за тези майстори на стила и, докато изданието на Kith се определяше от елегантната кожена горна част, Sporty & Rich произведе комплект от четири маратонки, покрити с традиционен велур с класически ретро тонове и бели лога на три ленти по фланговете. Тези класни съвместни версии на Handball Spezial бяха придружени от десетки цветови варианти за общо пускане в продажба с подобряващи комфорта характеристики като порест чорап Ortholite, а популярността на силуета отново достигна големи висоти.

© adidas

Икона на спорта и модата

След повече от 40-годишна история Handball Spezial се превърна в един от най-популярните маратонки от наследството на марката. Подобно на много от своите връстници, първоначалният успех на обувката се основава на практичната ѝ спортна функция, докато по-късният ѝ просперитет се основава на вечната естетика, която ѝ позволява да се завърне като изискан моден артикул за XXI век. Днес Spezial остава удобен вариант за ежедневни спортове на закрито, но завладяващият винтидж стил е това, което я превърна в изключителна икона на съвременната streetwear култура.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток