
Nike Dunk
1025 брояБаскетболна институция, обичана както от играчите, така и от скейтърите и феновете на модата.
- Nike
- Dunk Low
- FJ4742-100
- лв.215,32
- Nike
- Dunk High
- FD0802-100
- лв.254,48
- Nike
- Dunk High Premium
- DX2044-201
- лв.274,05
- Nike
- Dunk High Retro
- DV0829-300
- лв.234,90
- Nike
- Dunk Low
- DD1503-602
- лв.215,32
- Nike
- Dunk Low Next Nature
- FN3807-800
- лв.176,17
- Nike
- Dunk Low
- FN3612-300
- лв.234,90
- Nike
- Dunk Low
- FJ5429-133
- лв.234,90
- Nike
- Dunk Low
- FJ4227-001
- лв.234,90
- Nike
- Dunk High Retro
- FJ4210-001
- лв.254,48
- Nike
- Dunk High Retro
- FD9759-100
- лв.254,48
- Nike
- Dunk Low
- FD1233-002
- лв.117,44
- Nike
- Dunk Low
- FD1232-001
- лв.176,17
- Nike
- Dunk Low
- FD0803-100
- лв.234,90
- Nike
- Dunk High 1985
- FD0794-700
- лв.274,05
- Nike
- Dunk Low Next Nature
- FD0689-001
- лв.195,75
- Nike
- Dunk Low Next Nature
- FD0675-400
- лв.127,23
- Nike
- Dunk Low Next Nature
- FD0673-400
- лв.146,81
- Nike
- Dunk High Retro
- FD0668-001
- лв.254,48
- Nike
- Dunk Low
- FD0661-100
- лв.234,90
- Nike
- Dunk High
- FB8482-100
- лв.234,90
- Nike
- Dunk Low Next Nature
- FB8022-001
- лв.185,96
- Nike
- Dunk High
- FB1273-500
- лв.279
- Nike
- Dunk Low
- DZ5634-800
- лв.127,23
- Nike
- Dunk High Up
- DZ4703-100
- лв.254,48
- Nike
- Dunk High Retro
- DZ4515-100
- лв.254,48
- Nike
- Dunk Low
- DX5931-001
- лв.215,32
- Nike
- Dunk High SE
- DX5928-100
- лв.254,48
- Nike
- Dunk Low SE
- DV8919-100
- лв.195,75
- Nike
- Dunk High Retro SE
- DV7223-800
- лв.269
- Nike
- Dunk Low
- DV1988-001
- лв.146,81
- Nike
- Dunk Low
- DV1987-001
- лв.127,23
- Nike
- Dunk Low SE
- DV1694-900
- лв.195,75
- Nike
- Dunk Low
- DV1693-401
- лв.176,17
- Nike
- Dunk High 1985
- DV1143-800
- лв.274,05
- Nike
- Dunk High x SOULGOODS
- DR1415-200
- лв.283,84
- Nike
- Dunk High 85
- DQ8799-100
- лв.274,05
- Nike
- Dunk Low SE
- DQ7579-600
- лв.234,90
- Nike
- Dunk Low SE
- DQ6217-001
- лв.127,23
- Nike
- Dunk Low SE
- DQ6215-001
- лв.185,96

- Nike
- Dunk Low LX
- DM7606-300
- лв.269
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-128
- лв.753,33
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-127
- лв.1.154,63
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-126
- лв.828,12
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-125
- лв.766,10
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-124
- лв.851,83
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-123
- лв.1.008,70
- Nike
- Dunk Low x Off-White™
- DM1602-122
- лв.753,33
Dunk
В средата на 80-те години на миналия век, наред с работата си по Air Jordan I, дизайнерът Питър Мур е назначен на проект, наречен "College Color High". Той е част от програмата College Colors на Nike, чрез която компанията си партнира официално с отбори от Дивизия I на баскетболните лиги на Националната колежанска атлетическа асоциация, за да осигури на играчите обувки, с които да тренират и да се състезават. В желанието си да навлезе в процъфтяващата по това време баскетболна сцена на колежа, Nike искаше да направи впечатление. Мур и екипът му се заемат да създадат обувка, която да подобри представянето на играчите и същевременно да привлече нарастващата фенска маса на спорта. Така започва историята на Nike Dunk; забележителна история, която продължава и до днес.
Моделът Dunk се появява малко след Air Jordan I, през 1985 г., и е кръстен на известния баскетболен удар "dunk", популяризиран 40 години по-рано от носителя на олимпийски златен медал Боб Кърланд. През 80-те години на миналия век ударът "slam dunk" се превръща в неразделна част от спорта, което прави Dunk чудесно име за обувката. Nike избира да я пусне на пазара по време на колежанския финал Final Four - събитие, което предизвиква невероятни емоции и вълнение. Всъщност страстта, проявена от играчите, участващи в този турнир, е част от вдъхновението за дизайна на Dunk. По онова време повечето баскетболни обувки се предлагаха в плътни цветни блокове, често изцяло бели, но Nike реши да се отклони от тази обичайна практика, като създаде седем различни двуцветни разцветки в цветовете на всеки отбор. Това беше умен ход. Той не само предложи на феновете маратонки с привлекателна естетика, но и им позволи да покажат своята отдаденост към определен колеж и свързания с него отбор. Знаейки, че са попаднали на нещо добро, Nike се впуснаха в идеята и пуснаха Dunk под запомнящия се слоган "Бъди верен на своето училище".
От гледна точка на дизайна Nike Dunk обединява три предишни силуета на Nike - Jordan 1, Terminator и Legend. Макар че общата форма на маратонката е базирана на Legend, другите две обувки са вдъхновили външния вид на горната част, с нейните зашити кожени наслагвания и перфорирана кутия на пръстите. Отдолу имаше клиновидна междинна подметка с концентрична гумена подметка, която предлагаше на играчите стабилност, докато се въртят на корта. Външният вид беше допълнен с подплатен глезен и език, както и с нетрадиционни позиции на връзките. Това бяха най-новите постижения в технологиите за ефективност по онова време, които добавиха практическа стойност към модната естетика на цветната външна част. Въпреки популярността си като баскетболна обувка обаче, с годините се появяват по-технологични модели на Nike, които в крайна сметка изместват Dunk от игрището.
В края на 80-те и началото на 90-те години, когато популярността на обувката спада, тя става по-достъпна, оставайки на заден план, но никога не изчезва напълно. По това време Nike направи някои прости промени в Dunk, като му придаде лек найлонов език и по-ниска яка. Тези актуализации, съчетани с тънката, плоска, грайферна подметка, опората за глезена и здравата кожена конструкция, го направиха идеален за зараждащата се субкултура на скейтборда. Тъй като Dunk става все по-разпространен в средата и края на 90-те години, все повече скейтъри възприемат популярната някога баскетболна обувка, намирайки я за практичен и достъпен вариант.
Nike вече се беше опитала да привлече вниманието на скейтърския свят, постигайки ограничен успех, но тъй като стана ясно, че Dunk е често срещан избор в общността, марката върна оригиналния Nike Dunk през 1998 г., 10 години след като беше свален от производствената линия. Скоро Dunk започва да се завръща в различни части на света. През 1999 г. се появяват Dunk Low Pro B в Калифорния и Dunk Low CO.JP в Япония. Тези ниски версии прегръщат желанието на сцената за себеизразяване чрез уникални персонализации, с експериментални цветове, привличащи вниманието модели и нови текстури, заедно с допълнителни подложки за защита. Започват да се появяват и сътрудничества - партньорството със Stussy през 2001 г. е особено добре прието. Феновете на маратонките се увлякоха по тази тенденция и някои от тях дори отидоха до Япония, за да си вземат Low CO.JP.
През 2002 г. Nike създава специално подразделение за скейтборд, Nike SB, като за негов ръководител е назначен Санди Бодекер. Напълно наясно с вездесъщото присъствие на Dunk на скейт сцената, Бодекер си поставя за цел да изработи Dunk, предназначен за скейт, който наистина да служи на общността. Като се поучи от предишните опити на марката да създаде обувка за скейт, той реши да се консултира с хората, които, надяваме се, ще изберат да носят неговия дизайн: самите скейтъри. Създава образец, базиран на Dunk Low Pro B, и го представя на скейтъри и собственици на магазини за скейт, като внимателно се вслушва в мненията им, за да може маратонката да бъде адаптирана към нещо, което те биха искали да носят.
Кулминацията на упоритата работа на Бодекер е представянето на Nike SB Dunk през 2002 г. Нейният по-ориентиран към скейтърите дизайн включваше по-обемист език, допълнителни подплънки и технологията Zoom Air на Nike в подметката, която осигуряваше висококачествено омекотяване. За да се увери, че маратонката се харесва на скейтърската общност, Nike си партнира с четирима скейтъри - Дани Супа, Джино Янучи, Ричард Мълдър и Рийз Форбс. Всеки от тях получи свой собствен подпис, като комплектът беше известен като серията "Colors By". Те бяха разпространени в ограничен брой само в 12 внимателно подбрани местни магазини за скейт - ход, който помогна на магазините да процъфтяват, демонстрирайки по този начин ангажимента на Nike към сцената и спечелвайки доверието на тази сплотена общност.
Междувременно Nike започна да използва и силата на сътрудничеството, за да създаде шум за новия дизайн. Въпреки че партньорствата с популярни скейтъри вършат чудеса, работата на марката с нюйоркския скейт магазин Supreme е това, което наистина тласка SB Dunk напред. Ексклузивното издание се оказа голям успех и доведе до по-нататъшни сътрудничества със скейт магазини през 2000 г. Едно от тях беше SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - обувка, която беше толкова желана, когато излезе през 2005 г., че огромни тълпи се събраха пред бутика Reed Space на създателя Джеф Стейпъл в Манхатън, за да се сдобият с чифт. Това привлече достатъчно внимание, за да се появи във вечерните новини, което придаде на тази прочута маратонка още повече популярност.
Макар че популярността на Dunk варираше през годините, тя никога не изчезна. Повече от 35 години след като украси игрищата на колежанските баскетболни лиги, този вечен модел все още е силен благодарение на преиздавания и колаборации като тези с Off-White и Travis Scott. Всеки дизайн на Nike Dunk има своя собствена история, независимо дали е свързана с баскетбола, кънките или модата. С толкова много различни итерации някои от тях са се превърнали по-скоро в редки произведения на изкуството, отколкото в маратонки. В основата си обаче Dunk си остава скромна обувка на Nike с невероятно широка привлекателност и твърдо място в историята на маратонките.