Nike Air Max
5.024 брояVisible Air - еволюцията на една технология, която промени историята на културата на маратонките.
- Nike
- Air Max 1 '87 SE
- "Hangul Day"
- лв.309,99
- Nike
- Air Max 1
- "Multi"
- лв.329
- Nike
- Air Max 1
- "White & University Gold"
- лв.289,99
- Nike
- Air Max 1
- "University Blue"
- лв.289,99
- Nike
- Air Max 90 GORE-TEX
- "Medium Olive"
- лв.349
- Nike
- Air Max 90 GORE-TEX
- "Black & Honeydew"
- лв.349
- Nike
- Air Max 1 Premium
- "Coral Stardust Corduroy"
- лв.264
- Nike
- Air Max 1 Premium
- "Sand Drift"
- лв.255
- Nike
- Air Max 1
- "White & Black"
- лв.289,99
- Nike
- Air Max 1
- "Pale Ivory"
- лв.255
- Nike
- Air Max 1
- "Volt"
- лв.255
- Nike
- Air Max 1
- "Tour Yellow"
- лв.280
- Nike
- Air Max 1 '86 Premium
- "Lost Sketch"
- лв.280
- Nike
- Air Max Terrascape 90
- "Black"
- лв.229
- Nike
- Air Max 95
- "Black & Pure Platinum"
- лв.369,99

- Nike
- Air Max 90 Terrascape
- "Sail & Sea Glass"
- лв.219

- Nike
- Air Max 90
- "Wolf Grey"
- лв.299

- Nike
- Air VaporMax Plus
- "White & Pure Platinum"
- лв.309
- Nike
- Air Max 90 Premium
- "Wheat"
- лв.329,99
- Nike
- Air Max Plus
- "Black & Metallic Platinum"
- лв.389,99
- Nike
- Air Max 1 '87
- "Leopard"
- лв.309,99
- Nike
- Air Max 90 SE
- "Baroque Brown"
- лв.329,99
- Nike
- Air Max Plus
- "Black & Anthracite"
- лв.389,99
- Nike
- Air Max Plus
- "White & Metallic Silver"
- лв.299
- Nike
- Air Max 90
- "White & Metallic Silver"
- лв.329,99
- Nike
- Air Max Plus 3
- "Black Gum"
- лв.279
- Nike
- Air Max 90
- "Anthracite & Reflect Silver"
- лв.329,99
- Nike
- Air Max 270
- "Anthracite & Industrial Blue"
- лв.309,99
- Nike
- Air Max 270
- "Anthracite & Industrial Blue"
- лв.239,99
- Nike
- Air Max 90
- "Anthracite & Reflect Silver"
- лв.269,99
- Nike
- Air Max 90 Futura
- "Red Stardust"
- лв.219
- Nike
- Air Max Pulse
- "Black & Metallic Gold"
- лв.309,99
- Nike
- Air Max Pulse
- "Anthracite"
- лв.239
- Nike
- Air Max Plus
- "Reverse Grape"
- лв.369,99
- Nike
- Air Max Plus
- "Reverse Grape"
- лв.199
- Nike
- Air Max 1 '86 OG G NRG
- "Solheim Cup"
- лв.299
- Nike
- Air Max Plus
- "Violet Dust & High Voltage"
- лв.369,99
- Nike
- Air Max 95 Next Nature
- "Greedy 4.0"
- лв.279
- Nike
- Air Max 270
- "Multi-Swoosh"
- лв.199,99
- Nike
- Air Max 270
- "Multi-Swoosh"
- лв.169
- Nike
- Air Max Pulse
- "Light Bone"
- лв.309,99
- Nike
- Air Max 95 Jewel
- "Triple White"
- лв.389
- Nike
- Air Max Plus 3
- "White & Black"
- лв.289,99
- Nike
- Air Max 97
- "Yellow Tie-Dye"
- лв.269
- Nike
- Air Max 1 '87 Crepe
- "Light Bone"
- лв.280
- Nike
- Air Max 97 SE
- "White & Pink Foam"
- лв.289
- Nike
- Air Max Plus Utility
- "Medium Olive"
- лв.279
- Nike
- Air Max Plus Utility
- "White & Safety Orange"
- лв.389,99
Air Max
В средата на 80-те години Nike търси начин да актуализира революционната си технология Air, въведена през предходното десетилетие. Намерението беше да се създаде нещо ново и вълнуващо, което да изведе Air на следващото ниво на иновации. За да постигне това, марката се обръща към един необичаен човек - архитекта Тинкър Хатфийлд. Той работи в Nike от 1981 г., но преминаването му към дизайна на обувки през 1985 г. ще промени хода на кариерата му и посоката на развитие на Nike Air.
От Тинкър се очакваше да направи въздушните джобове по-малки и компактни, но той направи обратното, като промени формата на въздушната възглавница, за да я направи по-дебела и по-широка за по-голяма опора и стабилност. Вдъхновен от авангардния строителен дизайн, той също така направи въздуха видим през малко прозорче в петата. Това изглеждаше напълно уникално и даваше на уголемената въздушна възглавница място да се огъва и разширява под тежестта на крака. Въпреки че неочакваният дизайн на Хатфийлд срещнал известна съпротива, той получил достатъчно подкрепа, за да направи обувката, и така започнала историята на Nike Air Max.
Системата Air Max е проста, но предлага много предимства както за бегачите, така и за обикновените потребители. С въвеждането на прозореца можеше да се произвеждат по-големи въздушни възглавници с повече въздух вътре за по-голяма омекотяване. Освен това беше лесно да се променят размерът и формата му, така че технологията Air да може да се постави в различни части на обувката. Този увеличен обем и площ разпределят тежестта на тялото през ходилото на крака, като осигуряват по-добро поглъщане на енергията и защита от удари. Всичко това направи подметката Air Max идеална за тежки дейности и спортове като баскетбол и тенис, които се играят на взискателни повърхности.
Докато проектира първата обувка Nike Air Max, Тинкър създава скици с различни по големина въздушни прозорци, докато екипът му работи, за да направи една с правилните пропорции. Ако прозорецът станел прекалено голям, той не можел да издържи достатъчно тегло, а ако бил прекалено малък, нямало да съответства на желаната естетика. В резултат на това прозорецът в петата на Air Max 1 беше по-малък от някои от предложените проекти, но от решаващо значение той доказа, че концепцията може да бъде успешно реализирана. С течение на времето джобовете за въздух и прозрачните прозорци се разшириха, за да осигурят по-голяма подплата, като същевременно разкриваха все повече и повече Nike Air.
В годините след излизането на Nike Air Max 1 през 1987 г. бяха изведени още няколко обувки с подобни по размер прозорци Air, най-вече Air Max 90, чиято привличаща вниманието касета на петата подчертаваше наличието на видим Air. След това, през 1991 г., Тинкър отново въвежда иновации, когато създава Nike Air Max 180 в сътрудничество с Брус Килгор. Означавайки 180 градуса, това число представляваше факта, че въздушната възглавница се виждаше на дъното на обувката от латералната до медиалната страна. Само по себе си това беше уникално нововъведение, което отвори място за добавяне на още повече въздух - с впечатляващите 50 % повече от предишните маратонки Air Max.
След това марката насочи вниманието си към разширяване на въздушния прозорец в хоризонтална посока. През 1993 г. беше въведена нова техника за направата на по-голям и по-гъвкав джоб за въздух, който се виждаше около цялата пета на Air Max 93. Еволюцията продължава две години по-късно с пускането на пазара на Air Max 95, в чиито видими прозорци Air на петата и предната част на стъпалото за първи път са включени въздушни възглавници с различни стойности на налягането. Въздушният джоб в петата имаше 4 свързани помежду си торбички: две продълговати форми надолу по страните с налягане 25 psi всяка, с квадратна в средата и полумесец отзад, като и двете бяха напомпани до 5 psi. Тази техника означаваше, че налягането на въздуха може да се настройва на различни нива в зависимост от спорта, за да се направят маратонки Air, които да са подходящи за различни дейности.
Размерът на видимата въздушна възглавница беше увеличен още повече в края на 90-те години, за да се създаде първата пълноразмерна междинна подметка Air на Air Max 97. Тя имаше прозорец, който се простираше от предната част на стъпалото до петата, заедно с втори по-малък прозорец, който обгръщаше задната част на петата. Отвътре тя се състоеше от две външни тръби, които бяха свързани през средата с по-тесни ленти, изпълнени с въздух, и малък четвърт кръг при петата, за да осигурят въздушна подложка за всички части на стъпалото.
Само година след тази версия на пазара беше пуснат харизматичният Air Max Plus. Тя се отличаваше с поредица от малки прозорчета по ръба на междинната подметка и въздушни единици с различни нива на натиск. Тя беше първата в линията Nike Air Max, която използваше новата технология Tuned Air, която комбинираше въздушна възглавница Air с механични части, наречени "полусфери". Те добавяха структура и опора навсякъде, където бяха поставени, като позволяваха на дизайнерите да променят нивото на омекотяване по цялото стъпало. При модела Plus те бяха поставени в петата, което означаваше, че налягането във въздушните възглавници може да бъде намалено, като се получи по-меко омекотяване и повишена стабилност.
С навлизането на Air Max в 2000-те години дизайнерите на Nike работят върху това да извлекат максимума от технологията Air. До 2003 г. те успяха да намалят елемента от пяна в междинната подметка до изключително тънък резен при Air Max 2003. Това проправи пътя за първия Air Max, който нямаше никаква пяна - Air Max 360 от 2006 г. В продължение на три години неговата подметка е изработена по нов метод, наречен термоформоване, който дава възможност да се променя мекотата и твърдостта на единицата Air Max. Получената въздушна възглавница изглеждаше напълно различно от предишните итерации. Тя имаше тръбна възглавница, която минаваше по ръба на стъпалото, с вдлъбнатина в пръстите и серия от продълговати вдлъбнатини под центъра на стъпалото. По този начин се получи невероятно гъвкава обувка, която беше и достатъчно здрава, за да осигури защита от удар от петата до пръстите, премахвайки нуждата от пяна. С тегло малко над 340 грама тя е с почти 60 грама по-лека от предишния модел, което я прави най-леката Nike Air Max в историята. За да докаже структурната стабилност, Nike подложи подметката на сериозни изпитания, като един от участниците в теста измина над 1000 км с Air Max 360. Подметката му остана в отлично състояние, доказвайки издръжливостта на новия дизайн.
До този момент, тъй като Nike вече беше успяла да конструира прозорец Air по цялата дължина, фокусът се насочи към добавяне на иновации в други части на силуета Air Max. Така например Air Max 2015 беше подобрен с редица футуристични технологии. Той съдържаше изцяло конструирана мрежеста горна част, нещо, което не е виждано при Air Max преди, заедно с кабели Flywire и обратни суичове. Освен това въздушният модул беше усъвършенстван чрез включването на нов стил жлеб за огъване, който направи всичко това много по-гъвкаво.
През 2017 г. обаче марката намери начин да увеличи още повече размера на единицата Nike Air Max. След главозамайващи 7 години на разработка, експертите дизайнери на Nike най-накрая успяха да конструират цяла единица на подметката, която е пълна с Air, без да има нужда от междинна подметка. Тази новаторска функция, която се появява в революционния модел Air VaporMax, е изключително сложна и използва TPU накрайници като малки бутала, за да генерира отскок и да връща енергия на потребителя. Това наистина беше най-добрата подметка на Air Max, която осигуряваше не само усещането за ходене по въздух, но и външния вид - прозрачният ѝ корпус я правеше напълно прозрачна.
С модула Air Max, който можеше да замени изцяло подметката, можеше да се каже, че мисията на Nike да предложи усещането за ходене по въздух беше завършена. Но марката продължи да работи по своята технология Air Max. През 2018 г. към Air Max 270 беше добавена най-високата досега въздушна единица, чиято въздушна пета беше с височина 32 мм. Само една година по-късно Nike счупи собствения си рекорд при Air Max 720 с пета, която се извисяваше над останалите с височина 38 мм.
Новите дизайни продължиха да се лансират и през 2020 г., като се започне с Air Max 2090, с който се отдаде почит на емблематичния Air Max 90, за да се отбележи неговата 30-годишнина. През 2021 г. Air Max Dawn излезе с още един поглед към дизайна на Nike Air Max чрез използването на прозорец с форма на хапче, който напомня за оригиналния Air Max 1. Наред с тези аспекти на наследството, той имаше и свой собствен уникален вид, изкован от откритата предна част на въздушната възглавница и нейния отвор, който обхващаше ширината на междинната подметка. През следващата година Nike продължи да развива колекцията си от модели Tailwind с Air Max TW. В чест на обувката, която за първи път представи на света въздушната възглавница Nike Air, преди дните, когато тя беше видима, TW се отличаваше с подобрена единица Air Max в петата с пет луковични прозорчета, разкриващи въздуха вътре, което ѝ придаваше ексцентричен вид. След това, в Деня на Air Max 2023 г., Nike отново ускори нещата с Air Max Pulse. Вземайки въздушния модул от 270, Pulse включваше точково натоварена система за омекотяване, която чрез използването на пластмасов клипс спомагаше за разпределянето на тежестта на този плюшен модул на подметката в ключови точки в долната част на стъпалото, осигурявайки повишен отскок и още повече комфорт.
В разработването на линията Air Max са участвали някои от най-известните дизайнери на Nike и са създадени някои от най-запомнящите се дизайни. Въпреки че марката вече е постигнала целта си да създаде обувка, която позволява на хората да тичат изцяло върху въздушно легло, без съмнение има още какво да се направи от тази прочута колекция. Емблематичната технология все още е широко застъпена в обувките, носени от спортни звезди, артисти, известни личности и други фенове по целия свят. Всъщност тя е толкова въздействаща, че всяка година Nike посвещава цял ден на честването на легендарната линия. Денят на Air Max, който се провежда на 26 март, често е предвестник на пускането на ретро дизайн, като Air Max 1, който беше пуснат на пазара по време на първото събитие през 2014 г., или дори на напълно ново творение на Air Max. Страстта на марката към линията гарантира, че забележителните иновации на Nike Air Max продължават да подкрепят своите притежатели с уникалното усещане за ходене по въздух.