Nike Air Max 97
374 брояОбувка, вдъхновена от капките падаща вода, които предизвикват вълнение в историята на маратонките.
- Nike
- Air Max 97
- "White & Wolf Grey"
- лв.259
- Nike
- Air Max 97
- "Silver Bullet"
- лв.315
- Nike
- Air Max 97 OG
- "Gold Bullet"
- лв.297
- Nike
- Air Max 97 OG
- "Silver Bullet"
- лв.351
- Nike
- Air Max 97
- "Black & White"
- лв.262
- Nike
- Air Max 97
- "White & Pure Platinum"
- лв.369
- Nike
- Air Max 97
- "Red Satin"
- Nike
- Air Max 97
- "Wolf Grey & Teal Nebula"
- Nike
- Air Max 97
- "Metallic Silver & Desert Berry"
- Nike
- Air Max 97
- "Joker"
- Nike
- Air Max 97
- "Light Bone"
- Nike
- Air Max 97
- "Gorge Green"
- Nike
- Air Max 97
- "Rough Green"
- Nike
- Air Max 97
- "Gold Bullet"
- Nike
- Air Max 97
- "Atlantic Blue & Voltage Yellow"
- Nike
- Air Max 97
- "Metallic Silver & Chlorine Blue"
- Nike
- Air Max 97 Premium
- "Muslin & Pink Foam"
- Nike
- Air Max 97 OG
- "Atlantic Blue & Voltage Yellow"
- Nike
- Air Max 97
- "Triple White"
- Nike
- Air Max 97
- "Black & White"
- Nike
- Air Max 97
- "Triple Black"
- Nike
- Air Max 97
- "Black & Picante Red"
- Nike
- Air Max 97
- "Team Red & Anthracite"
- Nike
- Air Max 97
- "White & Metallic Silver"
- Nike
- Air Max 97
- "Dark Team Red"
- Nike
- Air Max 97
- "Black"
- Nike
- Air Max 97
- "Black & White"
- Nike
- Air Max 97 OG QS
- "Metallic Gold"
- Nike
- Air Max 97
- "Barely Green"
- Nike
- Air Max 97
- "On Air: Shanghai, Kaleidoscope"
- Nike
- Air Max 97
- "On Air: London, Summer of Love"
- Nike
- Air Max 97
- "On Air: Neon Seoul"
- Nike
- Air Max 97 Premium
- "Miami Vice"
- Nike
- Air Max 97
- "Metallic Gold, Italy"
- Nike
- Air Max 97 x Off-White™ x Serena Williams
- "Queen"
- Nike
- Air Max 97 x Off-White™
- "Menta"
- Nike
- Air Max 97 x Off-White™ ‘The Ten’
- "White"
- Nike
- Air Max 97 x Off-White™
- "Black"
- Nike
- Air Max 1/97
- "Sean Wotherspoon"
- Nike
- Air Max 97 Ultra '17 x Skepta
- "Multi"
- Nike
- Air Max 97 OG x UNDEFEATED
- "Black"
- Nike
- Air Max 97 Mid x Riccardo Tisci
- "Black"
- Nike
- Air Max 97 Premium
- "Wolf Grey"
- Nike
- Air Max 97
- "Off Noir"
- лв.349
- Nike
- Air Max 97
- "Summit White"
- лв.369
- Nike
- Air Max 97
- "Black & White"
- лв.369
- Nike
- Air Max 97
- "Inter"
- Nike
- Air Max 97
- "Yellow Tie-Dye"
Air Max 97
През 90-те години на миналия век Nike издига популярността си на ново ниво с поредица от успешни издания. Много от тях са в линията Air Max, която през 1996 г. бързо наближава своята десета годишнина. Въпреки че първоначално са предназначени за бегачи, много от итерациите на Air Max стават популярни и извън тази общност, където могат да бъдат видени на краката на известни личности и любители на маратонките. В резултат на това очакванията се увеличаваха с всяка нова версия, така че натискът върху дизайнерите, които започнаха работа по най-новото попълнение в тази легендарна колекция - Nike Air Max 97, беше голям.
Проектът за изработване на Air Max 97 започна бавно, тъй като двама от първите дизайнери не успяха да измислят нищо, което да отговаря на високите стандарти на марката. Въпреки това Nike продължава да упорства и скоро открива човека, който в крайна сметка ще определи естетиката на AM97 - Кристиан Тресер. Преди да се присъедини към Nike, Тресър вече е натрупал опит в проектирането на футболни обувки на най-високо ниво. Започвайки работата си за марката в средата на 90-те години, той започва да гради добра репутация по време на сътрудничеството си върху футболна обувка в проекта Air Zoom GX, което по-късно ще доведе до създаването на първата синтетична обувка на Nike в историята - Mercurial. С това постижение и водещата дизайнерска работа по Air Zoom Spiridon зад гърба си, Тресър започва работа по Air Max 97. Преди да започне обаче, Nike му дава просто послание: тази обувка ще определи кариерата ти. Така и стана.
Проектирана като обувка за бягане, основната иновация на Nike Air Max 97 беше разширяването на видимия въздух, който украсяваше предишните версии. Това е първата в света обувка с въздушно тяло, което може да се види по цялата си дължина - функция, възможна благодарение на техника, наречена blow-moulding, която е въведена за първи път четири години по-рано при Air Max 93. Това омекотяващо легло също така не съдържаше пяна, което го отличаваше от предишните модели Air Max, при всички от които се използваше пяна.
Тресър е бил изключително селективен по отношение на материалите, които е използвал за Air Max 97. Новите му вентилирани панели бяха изработени от здрава, отразяваща мрежа в механичен стил, така че обувката беше още по-дишаща от своите предшественици. Освен това тя разполагаше с 3М светлоотразителни ленти върху горната част, които се редуваха с отворената мрежа в уникален непрекъснат линеен стил. Тези ленти, наподобяващи плавни вълни, бяха вдъхновени от естествения ефект, който се създава, когато капка вода падне в езеро, предизвиквайки малки вълнички, които се излъчват от нея. По подобен начин вълнообразните линии на AM97 се излъчваха по посока на въздушната възглавница по цялата дължина, привличайки вниманието към най-новата еволюция на технологията Air Max. Те също така придават на горната част гладка естетика, която е допълнително подсилена от иновативната нова структура на шнуровете на Nike. Тази интелигентна система скрива капсите зад външната мрежеста лента - нещо, което никога не е правено преди - придавайки ѝ елегантен вид.
Пуснатият за първи път през 1997 г. Nike Air Max 97, който в ранните си скици Тресър първоначално нарича Air Total Max, се появи в цвят сребрист металик, заимстван от интереса на дизайнера към колоезденето. Почитател на съвременния дизайн на планинските велосипеди, той взема металните тонове, които често се използват при тези превозни средства, и ги използва, за да създаде цветовата палитра, която се вижда в обувката. Целта му е била да създаде дизайн с минимален брой цветове - дръзкото червено Varsity Red е единственият тон, който се отклонява от иначе сребристите нюанси - който разчита на метални, отразяващи повърхности, за да създаде изтънчен вид. Тази цветова схема също така представляваше намек за супербързите влакове-стрели в Токио, чийто блестящ сребрист вид наподобяваше този на Air Max 97, което му донесе прозвището "Silver Bullet".
Свързването с такава революционна технология донесе на Air Max 97 много внимание, но славата му бе допълнително подсилена от две важни събития. Първо, той беше подкрепен от легендарните олимпийски атлети Майкъл Джонсън и Карл Люис. Второ, дизайнът стигна до Италия, където бързо набра популярност. Уникалният външен вид на маратонката се хареса на различни субкултури и беше възприет от няколко луксозни марки, като в крайна сметка се озова на модните подиуми в Милано година след излизането си, където влезе в ревютата на Armani и Dolce & Gabbana. С това одобрение 97 става обект на възхищение в цялата страна, където получава прозвището "Le Silver". Всъщност италианското му наследство е толкова силно, че през 2017 г. на темата е посветена цяла книга: "Le Silver: Силвър": "Италианска устна история на Nike Air Max 97". Nike също така реши да признае тази специална връзка през годините, като създаде издание на AM97, украсено в цветовете на италианското знаме, и пусна на пазара в страната преизданието на оригиналната разцветка по случай 20-годишнината няколко месеца по-рано.
Когато излезе, Nike Air Max 97 се усещаше като футуристичен, като същевременно имаше и ретро усещане. Дори и днес той продължава да има футуристичен вид, а хармонията между изпълнение и естетика го отличава като шедьовър на дизайна на маратонки. Още от самото си начало Air Max 97 се отличи като влиятелна обувка, поради което се превърна в емблематичен силует в историята на Nike, който продължава да влияе на културата на маратонките и до днес.