Nike Cortez
175 брояОбувката, с която започна всичко.
- Nike
- Cortez TXT
- "Vivid Sulfur"
- лв.175
- Nike
- Cortez
- "Sesame"
- лв.189
- Nike
- Cortez
- "Red Stardust & Cedar"
- лв.170
- Nike
- Cortez
- "University Blue"
- лв.170
- Nike
- Cortez
- "Midnight Navy"
- лв.189
- Nike
- Cortez Premium
- "Triple Black"
- лв.219
- Nike
- Cortez TXT
- "Midnight Navy"
- лв.179,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Black & White"
- лв.179,99
- Nike
- Cortez
- "Gorge Green"
- лв.199
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- лв.160
- Nike
- Cortez
- "Campfire Orange"
- лв.199,99
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- лв.199,99
- Nike
- Cortez
- "Unmuted"
- Nike
- Cortez '23
- "Light Orewood Brown & Earth"
- Nike
- Cortez
- "Aloe Verde"
- Nike
- Cortez
- "Be True"

- Nike
- Cortez
- "Be True"

- Nike
- Cortez
- "Be True"
- Nike
- Cortez SP x Union LA
- "Sesame"
- Nike
- Cortez SP x Union LA
- "Lemon Frost"
- Nike
- Cortez SP x Union LA
- "Light Smoke"
- Nike
- Cortez SP x Union LA
- "Off Noir"
- Nike
- Cortez
- "Sail & Cacao Wow"
- Nike
- Cortez Basic Premium
- "Coconut Milk & Stadium Green"
- Nike
- Cortez
- "Los Angeles"
- Nike
- Cortez
- "Day of the Dead"
- Nike
- Classic Cortez Leather
- "Snake"
- Nike
- Cortez Basic Premium
- "Recycled Canvas"
- Nike
- Cortez SE
- "Floral Print"
- Nike
- Cortez 72
- "Blue Ribbon Sports"
- Nike
- Cortez x Stranger Things
- "Independence Day"
- Nike
- Classic Cortez QS x Stranger Things
- "Upside Down"
- Nike
- Cortez x Stranger Things
- "Hawkins High"
- Nike
- Classic Cortez 72 QS ‘Shoe Dog’
- "Falcon"
- Nike
- Classic Cortez 72 QS ‘Shoe Dog’
- "Dimension Six"
- Nike
- Classic Cortez 72 OG ‘Shoe Dog’
- "Swoosh"
- Nike
- Cortez SE
- "Cherry Picnic"
- Nike
- Cortez N7
- "N7"

- Nike
- Cortez Ultra Moire
- "Midnight Navy"

- Nike
- Cortez Ultra Moire
- "Black & White"
- Nike
- Cortez Basic
- "Los Angeles Dodgers"
- Nike
- Classic Cortez
- "White & Topaz Gold"
- Nike
- Cortez
- "Los Angeles Dodgers"
- Nike
- Cortez
- "Los Angeles Kings"
- Nike
- Classic Cortez SE
- "Valentine's Day"
- Nike
- Cortez x Maria Sharapova
- "Noise Cancelling"
- Nike
- Cortez Flyleather QS x Steve Harrington
- "Earth Day"

- Nike
- Cortez G NRG
- "Brown & Pink"
Cortez
През 60-те години на миналия век съоснователят на Nike Бил Бауерман работи в университета в Орегон като треньор по лека атлетика. За да помогне на атлетите си да постигат високи резултати, той започва да се занимава с дизайна на обувките, като прави тестови версии, които учениците му изпробват. Така, когато през 1964 г. заедно с Фил Найт създават компанията Blue Ribbon Sports, той създава прототипи на обувки за бягане в продължение на няколко години. Въпреки че първоначално компанията е била дистрибутор в САЩ на японската спортна марка Onitsuka Tiger, не след дълго Бауърман получава възможност да изпробва професионален дизайн на обувки, тъй като през 1966 г. създава TG-24. Въпреки че днес малцина разпознават името, това е обувката, върху която е изградена марката Nike, обувка, която по-късно се превръща в Nike Cortez.
Първоначално TG-24 се продава като обувка за бягане на дълги разстояния, като на един от ранните плакати е обозначена като "Маратонската обувка TIGER". Предишните експерименти на Бауерман с дизайна на обувки са го подготвили за създаването на маратонка за бягане, а TG-24 има някои невероятни характеристики. Горната част е изработена от материал на основата на найлонова смола, наречен "Swoosh Fiber", който е по-лек и по-здрав от кожата. Освен това осигуряваше отлична дишаемост, беше издръжлив и влагоустойчив и не се разтягаше. Към тази авангардна горна част беше добавена подметка с шарка на рибена кост, вдъхновена от атлета Кени Мур. Един от учениците на Бауерман, Мур е наранил крака си по време на бягане през 1965 г. В опит да открие причината, Бауерман разглобява обувките му и стига до заключението, че бегачите се нуждаят от много по-добра поддръжка на свода. След това той изработва прототипи с подобрена омекотяваща система, които Мур тества. Те са послужили за основа на дизайна на TG-24, на която той инсталира междинна подметка по цялата дължина с омекотяване от пореста пяна за защита от удари и повдигната пета за предотвратяване на проблеми с ахилеса.
Бауърман произвежда 300 чифта от първата обувка TG-24. Отличните характеристики на обувката я направиха популярна, което ѝ донесе успех още през първата година и положи основите на бъдещото ѝ развитие. През 1967 г. Onitsuka моли Бауерман и Найт да ѝ дадат по-добро име. Тъй като през следващата година се провеждат Олимпийските игри в Мексико, двойката смята, че наименованието "TG-Mexico" ще привлече вниманието към дизайна. Не след дълго обаче Onitsuka отново ги моли да променят името. Този път те решават да изберат "Aztec" във връзка с древните цивилизации, които са населявали района около днешно Мексико, но това влиза в противоречие с новосъздадената спортна обувка Azteca Gold на adidas. Така че, след като конкурентната марка оспорва името в началото на 1968 г., двойката трябва отново да се преориентира. Като бунтарски ход те избират "Cortez" на името на Ернан Кортес, човекът, който разрушава империята на ацтеките. В крайна сметка името се наложило и се запазва и до днес.
През 1968 г. "Cortez" се превръща в най-продаваната обувка за Blue Ribbon Sports и Onitsuka Tiger, създавайки платформа за по-големи бъдещи успехи. Двете марки надграждат върху това и през 1971 г. Blue Ribbon Sports се ребрандира на Nike. Под новото си име компанията започва да произвежда собствени обувки, като Бауърман се грижи за творческата страна, а Найт - за самия бизнес. Знаели са, че имат страхотна спортна обувка, която би била идеална за първия им модел, затова я пускат през 1972 г. като "Nike Cortez", само че този път с новото лого на марката swoosh вместо вълнообразните линии на Onitsuka. През първата си година тя постига успех, отчасти благодарение на подкрепата на популярния бегач на дълги разстояния Стив Префонтейн, който тренира при Бауерман. Въпреки това Onitsuka не е доволна, че Nike използва обувката, по която са си сътрудничили, и отправя съдебен иск срещу бившия си партньор. Дори докато съдбата на Cortez се решава в съда, през 1973 г. тя е използвана като един от официалните стартови модели на Nike заедно с Marathon и Obori. На плакат от това време е изписано заглавието "Nike Cortez - мечтата става реалност" и са показани трите налични версии: една от полирана кожа, друга с велур и трета, изработена от найлон, която тежи едва 10,2 унции, което кара Nike по-късно да я обяви за най-леката обувка за бягане в света. Изображението показваше и нови характеристики като тапа против износване, която предотвратява износването на петата, "4-посочно разтегливи вътрешни подметки" за повече комфорт и защита от мехури, както и по-широки пръсти за тези с по-големи стъпала. Тя съдържаше и "Историята на Cortez". В нея се описва участието на Бауерман в проектирането на обувката, нейната еволюция спрямо по-ранните модели и превъзходството ѝ като тренировъчна обувка за бягане на разстояние. В него изобщо не се споменаваше Onitsuka, което категорично утвърди Cortez като дизайн на Nike.
В крайна сметка през 1974 г. е постигнато споразумение. И двете марки можеха да продължат да произвеждат обувката, но само Nike можеше да запази името Cortez. Версията на Onitsuka се превръща в Tiger Corsair и марките поемат по различни пътища. Това е важен момент за Nike - след като правните въпроси са решени, фокусът може да бъде насочен към надграждане на значителните ранни успехи на обувката. Nike Cortez е революционна технология за бягане по онова време, което води до търсене, на което бързо развиващата се компания трудно успява да отговори. Независимо от това марката за пръв път излиза на преден план в спортната търговия. Тя също така дава на Бауерман свободата да работи върху още по-нестандартни дизайни, което стимулира по-нататъшния растеж. Дори когато започват да излизат нови модели, Cortez остава любим на бегачите. Пионерката в женското бягане на дълги разстояния Джоан Беноа Самуелсон, която печели множество маратони между 1979 и 1985 г., споделя възхищението си от Nike Cortez, заявявайки, че той ѝ е давал необходимата подкрепа, за да може уверено да надхвърля границите на възможностите си по време на тренировките. През същия период моделът бавно си създава име и като моден артикул. Търсенето се разраства, особено за дамския модел Senorita Cortez, след като актрисата Фара Фосет носи чифт в епизод на "Ангелите на Чарли". Образът на Фаусет, която се е качила на скейтборд в девствено белите си маратонки с дръзкия червен суич отстрани, става емблематичен и изтласква маратонките в светлината на прожекторите. Това беше толкова силен образ, че американският модел Бела Хадид го пресъздаде за 45-годишнината на Cortez през 2017 г.
С напредването на марката Nike през 80-те години на миналия век бяха въведени по-усъвършенствани технологии за обувки, но скромната Cortez продължи да намира нови почитатели. Елтън Джон носеше свой собствен характерен дизайн, който съчетаваше аспектите на Cortez с тези на Nike Roadrunner от 1979 г., но обувката наистина се наложи в общностите около хип-хоп сцената. Момчетата от Източното крайбрежие я обуват заради леката ѝ конструкция, а на Западното крайбрежие тя става важна част от разрастващата се гангстерска рап сцена. Лос Анджелис беше особена крепост, а местните банди носеха нейните ясни цветове, за да обозначат конкретната група, към която принадлежат.
Nike се стреми да признае тази специална връзка между Лос Анджелис и Cortez, като създава персонализирани дизайни и си сътрудничи с известни личности от Лос Анджелис и търговци на дребно като Undefeated. Значителни партньорства се развиха с татуиста Mister Cartoon и музиканта Кендрик Ламар, които са работили с марката по множество модели. За първия от тях Nike Cortez му позволява да отпразнува чикано културата на града, в който обувката става широко разпространена през 80-те и 90-те години.
Освен че намери своя дом в западното крайбрежие на Америка, Cortez се радва на по-широка популярност. Класическият бял Nike Cortez с червен суиш е носен от Уитни Хюстън като част от свободния й избор на облекло за емблематичното й изпълнение на Супербоул през 1991 г. След това запомнящата се поява във филма "Форест Гъмп" през 1994 г. разпространи името Cortez още повече. В него героят на Том Ханкс получава чифт Cortez, които носи, докато обикаля Съединените щати. Филмът печели няколко награди "Оскар" и е гледан в цял свят, като дава забележителен тласък на обувките повече от 20 години след първоначалната им премиера. Присъствието ѝ във филма е толкова значимо, че моделът в червено, бяло и синьо, носен от Ханкс, сега често е наричан "Форест Гъмп". Неотдавна Cortez беше свързан с култовата телевизионна програма Stranger Things. Той беше декориран с ретро цветове, за да се впише в естетиката на сериала от 80-те години, и беше представен на плакат със слогана "Outpace Your Shadow" ("Изпревари сянката си"), препращащ към наследството му като тренировъчен модел за бягане.
Освен в попкултурата, Nike Cortez има стотици повторения и е използван в чест на важни култури и личности. Забележителни дизайни са пуснати в чест на ключови събития, включително преиздаване на кожения Cortez в елегантно черно със смел бял суиш за 40-годишнината му през 2012 г. Пет години по-късно излизат две издания за Лос Анджелис в чест на Лонг Бийч и Комптън. За същата годишнина беше направен значим набор от модели в чест на Кени Мур и неговата роля в създаването на обувката. С имена като "Broken Foot" (Счупен крак) и украсени с графики на тренировъчния график на Бауерман и рентгенова снимка на контузения крак на Мур, те подчертаха някои ключови аспекти на историята, за които много хора вероятно не са знаели. До този момент обувката дори беше забелязана в средите на висшата мода, като Vogue написа статия за завръщането на Cortez. През 2022 г. бе отбелязана 50-годишнината на марката - момент, който бе възвестен чрез партньорства с Union Los Angeles и Chitose Abe's sacai.
Nike Cortez съществува вече повече от 50 години и все още е силен. През цялата си история тази класическа маратонка е останала вярна на своя произход, като ранните разцветки винаги са се оказвали популярни въпреки наличните над 700 дизайна. По време на своя живот обувката е украсявала краката на суперзвездни спортисти, превърнала се е в основна част от различни общности и е била носена от известни личности както на екрана, така и извън него, утвърждавайки се като основна част от модата и културата на 20-ти и 21-ви век. След като Cortez достигна 50-годишнината си, главният дизайнер на Nike Джон Хоук, който е бил само дете, когато оригиналът е излязъл на пазара, го определи като "квинтесенциалния израз" на философията за дизайн на марката. Тези думи разкриват невероятното му значение не само за историята на Nike, но и за неговото настояще и бъдеще. С Cortez в основата си Nike се превръща в една от най-успешните марки за маратонки в историята - факт, който никога не е бил забравен, тъй като вечната обувка продължава да оставя своя отпечатък и до днес.