
Jordan 1
1987 брояОгромно сътрудничество, което оформи историята на маратонките.

Air Dior
Вижте
- Jordan
- 1 Zoom Comfort 2
- FD4327-121
- лв.332,78
- Jordan
- 1 Mid SE
- FB4419-016
- лв.117,44
- Jordan
- 1 Mid SE
- FB4418-016
- лв.146,81
- Jordan
- 1 Mid SE
- FB4417-016
- лв.215,32
- Jordan
- 1 Mid SE
- DZ5329-001
- лв.274,05
- Jordan
- 1 Low x Travis Scott
- DZ4137-106
- лв.724,15
- Jordan
- 1 Mid SE
- DZ2820-601
- лв.274,05
- Jordan
- 1 Retro High
- DZ2523-001
- лв.352,36
- Jordan
- 1 Mid SS
- DX4379-400
- лв.234,90
- Jordan
- 1 Low SE
- DX4374-300
- лв.195,75
- Jordan
- 1 Mid SE
- DX4368-400
- лв.215,32
- Jordan
- 1 Mid SE
- DX4365-700
- лв.215,32
- Jordan
- 1 Mid SE
- DX4332-700
- лв.274,05
- Jordan
- 1 Low SE
- DV1333-051
- лв.215,32
- Jordan
- 1 Low SE
- DV1309-051
- лв.225,11
- Jordan
- 1 Zoom CMFT 2
- DV1307-408
- лв.313,21
- Jordan
- 1 Zoom Comfort 2
- DV1307-205
- лв.313,21
- Jordan
- 1 Zoom CMFT 2
- DV1305-433
- лв.313,21
- Jordan
- 1 Zoom CMFT 2
- DV1305-104
- лв.313,21
- Jordan
- 1 Zoom Comfort 2
- DV1305-005
- лв.313,21
- Jordan
- 1 Zoom Comfort 2
- DV1305-004
- лв.313,21
- Jordan
- 1 Zoom CMFT 2
- DV1304-106
- лв.371,94
- Jordan
- 1 Low SE
- DV1299-800
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DV0991-111
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DV0991-001
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Low
- DV0990-111
- лв.234,90
- Jordan
- 1 Low
- DV0990-001
- лв.234,90
- Jordan
- 1 Low SE
- DV0426-012
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DR9494-001
- лв.117,44
- Jordan
- 1 Elevate Low
- DQ8561-001
- лв.293,63
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8426-400
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8426-301
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8426-215
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8426-060
- лв.254,48
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8425-060
- лв.107,65
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8424-215
- лв.156,59
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8423-215
- лв.195,75
- Jordan
- 1 Mid
- DQ8423-060
- лв.195,75
- Jordan
- 1 Mid SE
- DQ8397-500
- лв.274,05
- Jordan
- 1 Low OG x Travis Scott
- DO5442-162
- лв.384,88
- Jordan
- 1 Low x Travis Scott
- DO5442-001
- лв.248,07
- Jordan
- 1 Low x Travis Scott
- DO5441-162
- лв.364,81
- Jordan
- 1 Low x Travis Scott
- DO5441-001
- лв.229,83
- Jordan
- 1 Low FlyEase
- DN4639-066
- лв.185,96
- Jordan
- 1 Elevate High
- DN3253-204
- лв.293,63
- Jordan
- 1 Elevate High
- DN3253-121
- лв.293,63
- Jordan
- 1 Elevate High
- DN3253-100
- лв.293,63
- Jordan
- 1 Elevate High
- DN3253-061
- лв.293,63
Air Jordan 1
През 1984 г. Майкъл Джордан участва в драфта на НБА като 21-годишен младеж. След успешната си колежанска кариера, в която получава множество отличия и награди, очакванията са големи и Джордан е избран от Чикаго Булс като трети в общото класиране. Никой обаче не е знаел колко астрономически успешна ще бъде кариерата му. Тоест никой, освен някои прозорливи служители на Nike, най-вече ръководителят на спортния маркетинг Сони Вакаро. Неговата непоколебима вяра в способностите на Джордан накара марката да вложи всичко от себе си, за да осигури спонсорски договор с талантливия младеж. Тази решителност доведе до невероятно сътрудничество, което в крайна сметка се превърна в собствена марка и привлича маси от фенове и до днес. Историческото партньорство започна с една много специална обувка - Air Jordan 1.
Пътят към създаването на първия Air Jordan не беше лесен. С началото на подготовката за сезона 1984-85 г. в НБА всички водещи марки баскетболни обувки в страната искат да подпишат договор с Джордан. Той очевидно щеше да бъде изключителен играч, а Nike се сблъска със силната конкуренция на конкурентните компании Converse, чиито обувки Джордан носеше през цялата си колежанска кариера, и adidas, която по това време беше модерна марка в света на баскетбола. Въпреки това служителите на баскетболното подразделение на Nike работят неуморно, за да убедят Джордан да отиде при тях, като дори се свързват с родителите на играча, за да му осигурят среща в офисите на марката в Орегон. В крайна сметка, след като изслушва смелия план на Nike да изгради цяла марка около бъдещата звезда и след обещанието за хонорар от всяка продажба в допълнение към 500 000 долара годишно, които щял да получава за партньорството - две неща, които никоя друга компания не му е предлагала, Джордан подписва на пунктир.
След като сделката беше договорена, Nike можеше да се заеме с усъвършенстването на прототипа, който беше показан на Джордан по време на срещата им. Той искаше нещо различно и вълнуващо с една важна промяна в дизайна - по-тънка подметка. Питър К. Мур, творческият директор, който ръководеше проекта на Джордан, с удоволствие се съгласи. Вдъхновявайки се от предишни дизайни на Nike като Dunk, Air Force 1, Vandal и Air Ship, които Джордан носеше, докато чакаше да бъде завършен моделът на неговия подпис, той изработи една вечна обувка. Тя е с издръжлива, но тънка гумена подметка, тънък перфориран пръст и плавен глезен, което я прави едновременно стабилна, защитна и удобна. Освен това тя имаше завладяваща естетика и свое уникално лого, също проектирано от Мур. Историята разказва, че ексцентричният дизайнер летял на връщане след среща с агента на Джордан, Дейвид Фалк, когато видял стюардеса да подава значка на дете. На нея имало крила, които привлекли вниманието му. По време на полета той скицира на салфетка емблема, която изобразява подобен чифт крила, излизащи от двете страни на баскетболна топка. Това било перфектното лого, което действало като метафора на спорта на Джордан, както и на неговата невероятна способност да виси във въздуха, като същевременно представяло технологията за въздушна възглавница на Nike. Наред с това отличително лого Мур придаде на обувката смело цветово оформление, което наистина я накара да изпъкне. Комбинацията от червено и черно изглеждаше страхотно, но също така беше напълно различна от всички останали баскетболни обувки, които се виждаха на игрищата на НБА по онова време. Имаше една много добра причина за това - тя нарушаваше правилото на лигата за 51 %. То гласеше, че играчите могат да носят само обувки, които са поне 51% бели и означаваше, че повечето обувки, носени в НБА, бяха в този семпъл тон и един друг цвят.
Въпреки че според съобщенията Джордан не е бил доволен от дизайна, когато го е видял за първи път, обувката му е допаднала и в крайна сметка той я е харесал. Въпреки това, когато за пръв път започна да играе за Чикаго Булс, му дадоха да носи друг чифт, тъй като новите му Air Jordans все още не бяха готови. Другата обувка била подобната Nike Air Ship, която, най-важното, имала същите цветове като идващите Jordan 1. По време на предсезонния мач срещу Knicks на 18 октомври 1984 г. Джордан предизвика вълнение, когато излезе на терена с чифт нарушаващи правилата Air Ship. Ръководителите на НБА не бяха доволни от нарушаването на техните правила, затова изпратиха писмо до тогавашния вицепрезидент на Nike Роб Страсър, в което изрично се забраняваше използването на червено-черните обувки, с които Джордан беше в този ден. Говори се, че лигата го е заплашила с глоба от 5 000 долара на мач, докато продължава да носи обувките, но не е ясно каква част от нея е трябвало да плати.
Въпреки че е видян да ги носи още веднъж по време на състезанието Dunk през 1985 г., Nike в крайна сметка включва повече бяло в дизайна, за да може Джордан да продължи да използва обувките необезпокояван. Въпреки това опитният маркетингов екип на марката видя в забраната чудесна възможност и се зае да подготви една вече легендарна телевизионна реклама. В нея Майкъл Джордан просто стоеше и подскачаше с баскетболна топка нагоре-надолу, докато камерата се насочваше надолу към обувките му. Глас зад кадър обясняваше, че революционната нова баскетболна обувка на Nike е била изхвърлена от НБА. По-нататък се подчертаваше фактът, че те не са могли да спрат хората да купуват обувката, като по този начин се привличаше бунтарската нагласа на баскетболните фенове в цялата страна, много от които започнаха да я наричат "забранена" разцветка. Въпреки факта, че маратонката, която Джордан носеше, дори не беше Air Jordan 1, никой не можеше да направи разликата на зърнестите телевизионни екрани от 80-те години. Когато най-накрая обувката излиза на пазара през 1985 г., шумотевицата, предизвикана от рекламата, в съчетание със зашеметяващия първи сезон на Джордан в НБА, в който той печели значителен брой фенове и е избран за новобранец на годината в НБА, довежда до почти незабавното разпродаване на обувката.
Когато излизат, Jordan 1 са толкова популярни, че притежателите им могат да ги продадат с печалба. По онова време този вид препродажба беше първият за културата на маратонките, но днес е повсеместна практика. Това показва невероятния успех на първата маратонка Jordan, както и огромните цифри, свързани с продажбите ѝ през първата година. Макар Nike да си поставиха за цел през първите три години сътрудничеството да продължи с около 3-4 долара, нямаше нужда да се притесняват, тъй като обувката далеч надхвърли тази сума през дебютната си година, реализирайки огромната печалба от 163 млн. долара. Монументалният успех на Джордан и уникалната сделка поставиха началото на тенденция в баскетболния свят. От този ден нататък най-емблематичните играчи в този спорт сключват по-изгодни договори с марките, които ги спонсорират, а съвременните играчи печелят десетки милиони.
След страхотния старт Nike произвежда серия от разцветки на AJ1. През първата година бяха пуснати общо 13, като към бунтарския дизайн Bred (черно и червено) бяха добавени такива като Chicago, Retro Royal и Carolina Blue. Въпреки пускането на още стотици разцветки през годините след това, много от тези оригинални модели са изключително търсени и днес. Тогава обаче AJ1 за известно време остана на заден план, тъй като Nike всяка година пускаше обновени модели. По онова време те не бяха номерирани, а всяка нова итерация се наричаше просто Air Jordans. Въпреки това, когато Nike реши да започне да връща ретро моделите, номерата бяха добавени, за да се отличи всеки конкретен силует.
Моделът AJ1 е преиздаден за първи път през 1994 г., което е неудобен момент, тъй като неговият съименник току-що е сменил баскетболното игрище с бейзболното. В резултат на това класическите разцветки имат ограничен успех, но пускането им на пазара създава прецедент, който се повтаря отново и отново през годините. Джордан се завръща към баскетбола през 1995 г., оттегля се отново през 1999 г. и се завръща за последен път през 2001 г. Заедно с това Jordan 1 преживя свое собствено възраждане. Nike пусна както стари, така и нови разцветки, за да отпразнува повторното излизане на играча от пенсия, като една от тях беше версия White Chrome, която беше първата с незабавно разпознаваемото лого Jumpman на мястото на Nike swoosh.
По-късно, през април 2007 г., Nike пусна пакета "Стара любов, нова любов". Той включваше ретро версия на оригиналния цвят Black Toe заедно с чисто нов черно-жълт модел, който даде началото на постепенното възраждане на Air Jordan 1. То започна бавно, с излизането на серия оригинални цветове, някои от които бяха добре приети, други не, преди нещата наистина да започнат да процъфтяват в средата на 2010 г. с някои забележителни сътрудничества. Едно от тях е със скейтбордиста Ланс Маунтин, популярен член на скейтбордисткото подразделение на Nike, който, подобно на много скейтъри, навлизащи в края на 80-те години, е възприел Jordan 1. Издръжливата кожена горна част, високият глезен и въздушната възглавница ги правят чудесен вариант за привържениците на този спорт, а Маунтин е известен с това, че носи несъответстващ чифт във филма за скейтбордисти "Търсенето на Животинската Чин" от 1987 г.
Въпреки че приносът на Nike SB се хареса на мнозина, именно сътрудничеството с Fragment Design на Хироши Фудживара наистина издигна Air Jordan 1 до нови висоти. Пуснат в края на 2014 г., моделът в черно, бяло и кралско синьо беше донякъде връщане към разцвета на оригиналните разцветки. Пуснат в ограничен брой, той се разпродаде изключително бързо, точно както първите AJ1. Последваха още и още зашеметяващи сътрудничества, включително с филмовия режисьор Спайк Лий, дизайнера-визионер Върджил Аблох и неговата модна марка Off-White, популярния музикален изпълнител и многократен сътрудник на Nike Травис Скот и дори с луксозната модна къща Dior. С този динамичен възход Air Jordan 1 стана толкова емблематичен, че историята му беше пренесена на големия екран през 2023 г. Филмът, наречен "Въздух", с участието на Мат Деймън и Бен Афлек, разкрива историята на тази феноменална обувка повече от 35 години след нейното първоначално пускане на пазара, като по този начин дава още един тласък на нейната популярност.
Подписвайки договор с Майкъл Джордан, когато кариерата му е още в зародиш, Nike показва забележителна прозорливост. Тази смела постъпка постави началото на сътрудничество, което оттогава насам е останало като едно от най-великите и легендарни в спортната история. Тъй като играчът разшири и усъвършенства баскетболната игра със своята всеотдайност, невиждан дотогава талант и непосилни за гравитацията висини, Jordan 1 промени начина, по който спортът взаимодейства с културата и модата. Той предизвика и някои сериозни промени в културата на маратонките, тъй като дизайнът беше възхваляван не само заради възхищението на феновете от играча, но и защото беше страхотна обувка. Така от скромна баскетболна обувка тя успя да се превърне в икона на популярната култура и дори в изключително търсен моден артикул. Това е и причината обувката да е толкова актуална и обичана в културно отношение, колкото е била някога. Подобно на човека Джордан, Air Jordan 1 завинаги ще остане една от най-великите и най-влиятелните обувки на всички времена.