SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Влиятелна в културно отношение маратонка, основана на постоянно преоткриване.

adidas Samba
© adidas

Иновативна футболна обувка

През далечната 1949 г. обущар на име Адолф Даслер завършва работата по нова революционна футболна обувка. Той конструира подметката ѝ така, че да осигурява сцепление при заледени условия - нещо, което никоя друга обувка по онова време не е можела - и започва да я тества в родната си Германия. Дизайнът се оказал добър и бил пуснат в производство. Името му е adidas Samba. През следващите седем десетилетия тази изобретателна обувка се превръща в културен феномен, носен от знаменитости, спортни звезди и почти всички останали хора на планетата.

© adidas

Изобретателен дизайнер

Адолф Даслер е нещо повече от обикновен производител на обувки - той е изобретател. За него дизайнът на обувки е по-скоро хоби, отколкото работа, и през 20-те и 30-те години на миналия век той развива уменията си, като експериментира с различни материали и методи за изработване на функционални обувки. Особено умел е в създаването на спортни обувки, както доказват обувките, които изработва за Джеси Оуенс преди многобройните му участия на Олимпийските игри в Берлин през 1936 г. С ръчно изработените от Даслер шпайкове на краката си Оуенс печели четири златни медала, като прави име както на себе си, така и на дизайнера на обувките си.

Създаване на марка

Малко повече от десет години по-късно, през 1949 г., Даслер създава adidas, след като се отделя от фирмата за обувки, която ръководи заедно с брат си Рудолф от 1924 г. Заемайки самостоятелна позиция, Адолф започва да работи по проекти, които да отличават неговите дизайни от тези на брат му, който също е създал собствена компания за обувки. Един от тях е футболна обувка с горна част от черна кенгурова кожа, гумена подметка и новото лого на марката, което се състои от три наклонени ивици с назъбени краища. Обувките са създадени с една конкретна цел: да се справят с твърди, заледени терени. Тройка всмукателни чашки, вградени в подметката, позволяваха на обувката да се задържа на хлъзгавия терен по-добре от всяка друга обувка от тази епоха и скоро се доказа, че дизайнът е ефективен, когато беше изпробван от ASV Herzogenaurach - местен футболен отбор, свързан с марката adidas.

© adidas

Намиране на име

До 1950 г. Даслер е усъвършенствал сцеплението на обувката, но все още не ѝ е намерил име. Тогава, след един мач, в който специализираната подметка наистина се проявила, като помогнала на играчите да запазят сцепление и стабилност въпреки студените условия, той получил идеята да я нарече Samba. Това не само напомняше за динамичните движения и умения, свързани с живата бразилска танцова форма, но и подхождаше на мястото на тазгодишното Световно първенство по футбол - първото, което се провеждаше в страната. За съжаление, топлото време, очаквано за турнира, което щеше да бъде от около 20°C и нагоре, означаваше, че неговият дизайн на подметката няма да бъде необходим. Въпреки това името на обувката ефективно я свързва със световното състезание и тя става популярна сред футболистите през следващите години, особено в Обединеното кралство и Европа.

© adidas

Придобиване на знания

Обувките adidas Samba спомагат за увеличаване на популярността на компанията в първите години от нейното съществуване, но най-голямо внимание към марката привлича времето на Адолф Даслер в националния отбор по футбол на Западна Германия. След като се сближава с треньора Сеп Хербергер, той пътува с отбора по време на мачовете и научава за нуждите на играчите, за да може да им предостави най-добрите обувки за спорта. Той гледа мачове заедно с Хербергер, а играчите идват да се консултират с него отстрани, когато имат проблеми с обувките си, за да може той да ги коригира на място. През това време Даслер натрупва безценни знания, които му помагат да създаде обновен футболен модел с винтови шипове, които могат да се сменят, за да отговарят на условията на всеки конкретен мач.

© adidas

Чудото от Берн

През 1954 г. дизайнът на Даслер помага на западногерманския отбор да постигне известната победа в Световната купа, известна като "Чудото от Берн". След като няма право да участва в турнира през 1950 г., западногерманският отбор отчаяно иска да се представи добре на следващия турнир, който се провежда в съседната държава Швейцария. След като преминават през груповите етапи, те побеждават Югославия на четвъртфинала и на полуфинала разгромяват Австрия с 6:1, за да се срещнат на финала с фаворита на турнира Унгария. Известен като "Златния отбор", страхотният унгарски отбор е непобеден в 32 мача и в първия кръг на състезанието лесно побеждава западногерманците с 8:3, макар и срещу отбор от резерви. В деня на финала завалява дъжд, който прави терена мокър и кален. Това бяха не само перфектните условия за стила на игра на капитана Фриц Валтер, но и идеалните за сменяемите шпайкове на Даслер, които осигуриха на германския отбор значително предимство, като му позволиха да се адаптира към трудните условия. Въпреки че е съставена от аматьори и не се надява на победа, Западна Германия излиза победител, побеждавайки унгарците с 3:2, за да направи един от най-големите обрати в историята на Световната купа и да спечели първия трофей "Жул Риме" за страната.

Функционални актуализации

През следващите години компанията на Адолф Даслер привлича сериозно внимание, като все повече професионални футболисти започват да носят нейните обувки. Това помага на Samba да остане популярна и през следващите десетилетия, тъй като Даслер продължава да се връща към модела, който преработва отново и отново, като всеки път усъвършенства неговите експлоатационни способности и в процеса на работа го повежда на забележително пътешествие. В началото на 60-те години на ХХ век обувката получава по-нисък профил, а лентите на логото на страничната стена са разширени, което прави символа на марката на компанията по-изявен. Ниско изрязаната яка е преработена отново през 1972 г., когато е оформена в по-изразена извивка, която се движи с формата на глезена. Преработени са също така издълженият език, който е скъсен, за да стане по-компактен, подложката под крака, която осигурява по-голяма опора по дължината на стъпалото, и подметката, чието разделяне на три отделни зони осигурява на потребителя многопосочно сцепление, като по този начин му осигурява по-голяма маневреност по време на игра. Всъщност именно по-плоската подметка и по-леката конструкция на тази версия направиха Samba идеална за новия спорт, известен като футзал, който по това време се разпространяваше в континентална Европа.

© adidas

Идеалната обувка за футзал

Футзал се заражда в Уругвай през 30-те години на миналия век, където е разработен от учител на име Хуан Карлос Сериани. Той искал да направи футбола по-достъпен, особено за членовете на местната YMCA, затова измислил версия на закрито, която се основавала основно на правилата на традиционната игра, но включвала и такива от баскетбола, водната топка и хандбала, за да отговаря на по-кратките мачове и отборите с пет души. Макар че първоначално е проектирана да се играе на баскетболно игрище, много други закрити помещения се оказват подходящи за този спорт, което улеснява организирането му, тъй като мачовете могат да се провеждат на по-широк избор от места, независимо от метеорологичните условия. Популярността на този спорт бързо нараства в обичащите футбола страни на Южна Америка, а през 70-те години на миналия век той навлиза в Западна Европа чрез имигрантите, които се заселват в Испания и Португалия. С навлизането на футзала в други европейски страни историята му се преплита с тази на adidas Samba, чиято грайферна подметка и лекота, която се усеща като реактивна, го правят идеално подходящ за бързия характер на играта. Нейният нископрофилен кожен пръст, вече с характерна Т-образна вложка, също така даваше на ползвателя възможност да постигне високи нива на близък контрол над топката, позволявайки му да дриблира и маневрира в тесни пространства и възнаграждавайки техническите умения на индивидуалния играч. По онова време никоя друга обувка не поддържаше играчите на футзал на различни закрити повърхности, така че тя беше първият избор за мнозина до 90-те години на миналия век, когато други марки започнаха да произвеждат обувки специално за този спорт.

© adidas

Превръщането на маратонките в лайфстайл

Приблизително по същото време, когато Samba си създава име на европейските игрища за футзал, тя започва своя забележителен преход от функционална футболна обувка към модна лайфстайл обувка. Тази бавна промяна е инициирана от така наречените "Casuals", които редовно се появяват на терасите на английските футболни клубове в края на 70-те и 80-те години. Преди да посетят мачовете, членовете на тази субкултура обличаха отличителни "клоузъри" - дизайнерски дрехи на европейски марки като adidas, Lacoste и Fila, които бяха взели, докато следяха отборите си по време на кампаниите за Купата на Европа и Купата на УЕФА. Идеята беше да изглеждат по-добре от съперничещите си групи привърженици, като избират уникални дрехи, а обувките adidas бяха популярен избор. Когато стилът се разпространява в обществото, Samba може да се види по улиците на градове като Ливърпул и Лондон, в които се намират някои от най-успешните европейски отбори по онова време.

© adidas

Любимци на бритпопа

Макар че небрежната субкултура е отчасти отговорна за възхода на adidas в Обединеното кралство през 80-те години на миналия век, през следващото десетилетие, когато британският поп завладява страната, актуалността на стила се запазва благодарение на музикалното влияние. Като типично британско културно движение, тази ярка и запомняща се музика доминира в страната в средата на 90-те години, като водещи са конкурентните групи Oasis и Blur. Произхождащи от същата работническа класа като Casuals, бунтарски настроените братя Галахър често са виждани на сцената с обувки adidas като Samba, а моделът бързо се асоциира с бритпопа, превръщайки се в любим сред феновете на жанра.

© adidas

Хип-хоп и общността на скейтърите

Междувременно в Съединените щати Samba придобива популярност благодарение на друг вид музика: хип-хоп. В средата на 80-те години Run-DMC са смятани за едни от най-добрите изпълнители в страната и често се появяват на концерти с маратонки adidas на краката си. Въпреки че техният любим модел беше Superstar, песента на групата от 1986 г. My Adidas разкри марката пред по-глобална публика, особено след като доведе до знаменателен договор за подкрепа между двете страни. Благодарение на това партньорство Samba в крайна сметка си проправя път в света на скейтбординга, тъй като хип-хоп културата се преплита с бунтарския спорт през 80-те и 90-те години. Подобно на футболистите, скейтърите се нуждаят от отлично сцепление и реактивно усещане под краката, за да могат ефективно да контролират дъската, което прави Samba отлична обувка за скейт. Те също така искаха определен вид стил, който да се вписва в начина на живот на скейтърите, и подкрепата на Run-DMC им даде това. Въпреки че скейт версията на Samba не беше пусната до 2017 г., когато излезе Samba ADV, през 2006 г. adidas създаде модел, известен като Busenitz, който беше специално насочен към скейтърите. Наречен на името на американския бордист Денис Бусениц, който беше видна фигура в спорта в края на 90-те години и след това, той се противопоставяше на тогавашната тенденция за вулканизирани обувки за скейт, тъй като беше базиран на Samba, която имаше по-издръжлива подметка, осигуряваща подкрепа за тези, които искат да карат кънки и да изпълняват трикове с по-силни удари, като например олие по големи стълби или шлифоване на релси край големи капки.

© adidas

Завръщане към мейнстрийма

През 2000-те години adidas Samba вече беше изминал епично пътешествие през безброй култури и спортове, като дори си проправи път на големия екран, когато Юън Макгрегър носеше бордовия Samba Super във филма "Трейнспотинг" от 1996 г., но историята му не свърши дотук. След няколко години затишие силуетът се завърна през 2010 г., когато adidas го върна към футболните му корени със Samba Super Battle Pack, който беше пуснат през 2014 г., за да отпразнува завръщането на Световната купа в Бразилия за първи път от 1950 г. насам. През същата година марката отдаде почит на силуета, като го използва за основа на първата в историята плетена футболна обувка: Samba Primeknit. Скоро знаменитости като Кейт Мос отново започват да го носят като моден артикул и той става популярен член на гамата adidas Originals, която почита наследствените силуети на марката. Дори и след толкова години минималистичната естетика на Samba продължава да я превръща в универсална обувка, която може да се съчетава с всякакви стилове, а дълбоката ѝ история завладява хората с интерес към културата на маратонките. Гамата от цветови варианти започна да се разширява и още повече знаменитости бяха снимани с нея, включително A$AP Rocky, Frank Ocean и Jonah Hill. Междувременно adidas си партнира със спортни, streetwear и лайфстайл марки като Oyster Holdings и Fiorucci, за да създаде изобретателни нови версии на класическата обувка.

© adidas

Влиятелно партньорство

Благодарение на подобни сътрудничества adidas Samba се утвърди в света на модата в началото на 2020-те години и не след дълго се превърна в истински глобален феномен. Катализатор на стремителния му възход е колекция, създадена съвместно с английската модна дизайнерка Грейс Уелс Бонер и нейната самостоятелна луксозна марка. Стилните маратонки adidas на Бонър бяха вдъхновени от нейното британско-ямайско наследство и успешно съчетаваха спортната ретро естетика на Samba с елементи на висшата мода чрез комбинация от сложни шевове и класически елементи, като например сгъваемия език, който се беше появил в по-ранните версии на обувката. Зашеметяващото сътрудничество с Уелс Бонер продължава вече няколко години и всяка нова разцветка изглежда по-търсена от предишните, което гарантира, че Samba остава популярен моден избор сред по-младите поколения.

© adidas

Широка гама от дизайни

След първите Самби на Уелс Бонър всички - от скейтърът Джейсън Дил до звукозаписният продуцент Фарел Уилиамс, канадското дизайнерско студио JJJJound, производителят на луксозни винтидж облекла Sporty & Rich и дори футболният клуб Аякс - искаха да се включат в силуета, като последният от тях работи със семейството на Боб Марли, за да отдаде почит на реге легендата. В същото време adidas разнообрази още повече гамата на Samba със селекция от алтернативни модели. Освен Samba OG, който запазва предпочитаната ежедневна визия, и модела за кънки ADV, се появяват Velosamba, оптимизиран за колоездене, и Classic, чийто дълъг, сгъваем език, олекотена конструкция и подметка с EVA инжекции го правят по-приспособим за футзал. По-обемистият, по-уличен модел Samba Super остана част от колекцията и към него се присъединиха Samba RM, чиято подметка съдържаше технологията adidas BOOST, за да я направи по-мека и по-отзивчива, както и ексклузивни дамски модели като Sambarose, който беше с подметка на платформа.

© adidas

Модерни тенденции

Изведнъж Samba се превърна в лайфстайл маратонката на момента. Модни икони като Бела Хадид, Кендъл Дженър и Кая Гербер я превърнаха в част от нарастващата тенденция на "естетиката на изчистеното момиче", като се снимаха с обувката, когато излизаха на публични места, и се появяваха с нея в профилите си в социалните мрежи. Това превърна Samba в задължителен аксесоар за техните последователи и много други млади хора, а спортното наследство донесе на обувката още по-голяма популярност в социалните медии, където тя беше съществена част от стила blokecore. Появил се в навечерието на Световното първенство по футбол през 2022 г., блоккор в известен смисъл е връщане към небрежната субкултура и футболната история на adidas, тъй като включва съчетаване на Samba със стари футболни фланелки и Levi's. За разлика от предишните футболни движения обаче, това беше глобално, което превърна Samba в повсеместна гледка в градовете по целия свят. С проникването на модела в платформите на социалните медии от всички ъгли, 2023 г. беше най-голямата му година досега, особено след като през ноември Уелс Бонер обяви ново издание от кожа пони, което показа значителното влияние, което сътрудничеството оказа върху просперитета на Samba.

© adidas

Продължаващ успех

Невероятният възход на adidas Samba не показа никакви признаци на забавяне през 2024 г., дори след като министър-председателят на Обединеното кралство Риши Сунак заплаши да навреди на доверието към него, като го носи по време на едно вече скандално интервю. Маратонката продължи да се появява във всички сайтове на социалните медии, а инфлуенсъри и модни марки написаха цели статии за това как да стилизираме емблематичния силует. Adidas почете голямото разнообразие от варианти на Samba, като върна Samba Millenium от 2009 г. след сътрудничество с висококачествената американска компания за облекло Adsum в края на 2023 г., като същевременно разшири партньорствата си в областта на скейтбординга, работейки с перспективния скейтбордист Кадер Сила. След това марката отново увеличи модната си привлекателност, когато се присъедини към мултибранд търговеца на дребно Dover Street Market и използва футболните си връзки, като създаде серия от цветове с посланика на марката Лионел Меси.

© adidas

Майстор на промяната

Въпреки възрастта си, adidas Samba запазва успеха си през повече от 70-годишната си история, пристигайки в съвременната ера като една от най-популярните маратонки на 2020 г. Невероятната история на маратонката преминава от заледените терени на европейската зима през игрищата за футзал през 70-те и футболните тераси през 80-те, през скейтборда и бритпопа през 90-те, та чак до културата на знаменитостите през 2010-те и постоянно променящите се модни тенденции през 2020-те. Изчистената естетика на Samba, универсалният стил и винтидж спортната привлекателност продължават да привличат нови почитатели, но именно забележителната способност на силуета да се променя в крак с времето е най-силната му черта, която ще му осигури успех, независимо от това в каква посока ще се развива модният пейзаж.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток