adidas
SL 72
Стилен бегач с елегантен, минималистичен дизайн.
Нова обувка за бягане
В началото на 70-те години на миналия век, докато атлетите от цял свят са заети с подготовката за Олимпийските игри в Мюнхен, adidas усилено разработва обувка за бягане, която да ги направи по-бързи и по-леки на крака. Известна като SL 72, тя бързо се превръща в любима сред бегачите, а сега, повече от 50 години по-късно, се откроява като един от най-емблематичните силуети на adidas.
Суперлекият модел 72
Adidas SL 72 е проектиран с мисъл за скоростта, с интелигентна комбинация от материали, която го прави невероятно лек и отличен за ежедневно бягане. Ключовата му характеристика е найлоновата горна част, която е в разрез с преобладаващата по това време тенденция обувките за бягане да се изработват от кожа. Макар и издръжлива, кожата е и доста тежка, така че когато adidas я замени със слой от мек, гъвкав найлон, теглото на обувката спадна значително. На всичкото отгоре подметката предотвратяваше излишния обем, тъй като се състоеше от тънка междинна подметка от EVA и още по-тънка гумена подметка с пила, която осигуряваше едновременно меко омекотяване и отлично сцепление. Всъщност именно това е дало началото на наименованието SL 72, като цифрата представлява олимпийската година на пускане на обувката, а буквите означават "суперлека". Заедно с тази лека конструкция SL 72 имаше и колекция от други предимства, включително дишане чрез найлоновата горна част, структурна цялост, предлагана от плюшените велурени наслагвания, и защита от износване чрез гумирания пръст.
Обувката за подиума
С такъв силен списък от качества adidas SL 72 стана популярна обувка сред олимпийските атлети, макар и не непременно за състезания. Оказа се, че тя е по-харесвана като ежедневна маратонка, която спортистите носят, докато си почиват в олимпийското село или присъстват на церемониите по връчване на медалите, което накара някои да я нарекат "подиумна обувка".
Популярно ново хоби
Подкрепена от появата си в олимпийското състезание, SL 72 има огромен успех в началото на 70-те години. Много хора започват да се занимават с джогинг като хоби и всички те се нуждаят от обувки за бягане, така че когато я видят на телевизионния екран, избират именно нея. Това беше от особена полза за SL 72 в Съединените щати, където както обикновеният джогинг, така и бягането на разстояние започнаха да процъфтяват след златния медал на Франк Шортър в драматичния мъжки маратон в Мюнхен. В един почти невероятен спектакъл германски гражданин избяга на пистата за последната част от състезанието, което накара коментаторите да възкликнат: "Това не е Франк, това не е Франк... това е самозванец, махнете го от пистата!" Когато Шортър забелязал бегача пред себе си, той изглеждал объркан и разтревожен, че може да не спечели състезанието, което накарало коментатора да извика напразно: "Франк, това е фалшификат, Франк!" Този невероятен момент привлякъл безпрецедентно внимание към спорта и SL 72 се възползвал напълно от това, като станал популярен като ежедневна обувка за бягане.
Starsky & Hutch
Докато бумът на бягането донесе на adidas SL 72 много спортни фенове през първата половина на 70-те години, появата му в телевизионното предаване Starsky & Hutch му придаде особен вид доверие като елемент от облеклото за свободното време през втората. В култовия екшън сериал полицейските детективи Дейвид Старски и Кенет Хътчинсън обикалят Калифорния с елегантен червено-бял Ford Gran Torino, борейки се с престъпността, като дързостта на Старски и по-обмисленият подход на Хътч се допълват идеално. Уличният Старски, изигран от актьора Пол Майкъл Глейзър, беше този, който носеше SL 72, като популярността му се пренесе и върху обувката, тъй като той се появяваше с нея по време на четиригодишното излъчване на сериала от 1975 до 1979 г. Когато дуетът се завръща във филма от 2004 г. с Оуен Уилсън в ролята на Хъч и Бен Стилър в ролята на Старски, Стилър може да бъде видян със същата синя, червена и бяла разцветка, която Глейзър е носил в оригиналния сериал, като по този начин утвърждава мястото на обувката в гардероба на героя и представя нейния готин, ретро вид на нова публика.
Винтидж реклами
През това време SL 72 е рекламиран в различни издания, някои от които могат да се видят и днес. Едно винтидж списание от 1975 г. сравнява предложенията на adidas с тези на другите големи марки обувки, като разкрива как 72 е избиран "два пъти по-често от най-близкия конкурент сред обувките за тренировка" и го класира "на първо място по цялостно качество". По-нататък то възхвалява "добре издигнатата, заоблена, добре поддържана пета" като "голямо нововъведение на adidas", преди да коментира плътното прилепване в пръстите, подплънката по ръба на горната част и високата защита на ахилеса. Две години по-късно реклама, пусната от adidas, показва факта, че тя е "избрана за един от 25-те най-добре проектирани продукта", налични по това време, от американското бизнес списание Fortune, като заявява, че "нито една друга спортна обувка не е включена" в списъка. Под този смел текст имаше снимка на класическата синя разцветка с текстуриран език от Ecotex, бяло кожено лого на трите ленти и таб на петата, златна марка SL 72 отстрани и яркочервена ивица около горната част на междинната подметка. За разлика от съвременните версии на маратонките, това е единственият дизайн, който се предлага през цялата 1970 г. Друга забележителна част от това изображение е логото Trefoil на езика и петата. Символът на марката се използва върху облеклото на adidas от 1972 г., но се появява върху обувките ѝ едва през 1976 г., което прави SL 72 един от първите силуети, на които се появява вече вездесъщото лого.
SL 72 се завръща
С течение на годините серията SL се разраства, което води до актуализирани версии като SL 76 и SL 80 и вдъхновява по-късни модели като SL Loop Runner от 2014 г. На други места други спортни класики на adidas навлизат в културата на футболните тераси и на хип-хоп музикалната сцена, но SL 72 остава малко на заден план. Това се случва до 2019 г., когато марката решава да го върне заедно с актуализирана версия на модела SL 80, която включва промени в подметката и велурената облицовка. Моделът 72 отново се оказа успешен, тъй като феновете се насладиха както на носталгията по оригиналното синьо издание, така и на новостта на новата разцветка за 2019 г.: маслиненозелен дизайн с бели логотипи на страничните стени и ярка оранжева ивица по средната подметка.
Сътрудничество с Уелс Бонер
В началото на 2020 г. популярността на серията adidas Originals, която връща най-емблематичните ретро спортни обувки на марката като съвременни лайфстайл маратонки, нарасна масово и SL 72 започна да си проправя път обратно към масовия потребител. За това спомогна монументалното сътрудничество с Уелс Бонер, който внесе своя собствена специална марка лукс и стил в линията Originals. Наред с дуото Самба, колекцията Wales Bonner x adidas дебютира с две разцветки SL 72, които черпят вдъхновение от британско-карибското наследство на основателката на марката Грейс Уелс Бонер. Всъщност самата Грейс е избрала SL 72, след като е разгледала винтидж дрехите на баща си. Близката ѝ връзка със силуета е ясна, тъй като тя създава завладяващи ретро дизайни, които отдават почит на поколението Windrush, което често е обличало спортното облекло на adidas, докато е посещавало танцовите зали в Лондон през 70-те години на миналия век. Сътрудничеството с Уелс Бонер през 2020 г. е преломен момент за SL 72, който го връща в полезрението на обществеността и отново го превръща в много търсена маратонка. Оттогава партньорството продължава, като през 2023 г. излизат още две издания на SL 72, този път с горна част от плетена мрежа, сложни бродерии и богати тонове, вдъхновени от стила на 70-те години. Тези класни дизайни наистина завладяха въображението на феновете, а силуетът 72 отново увеличи своя статут.
Празнуване на SL 72
В резултат на това adidas пусна на пазара чисто нова версия на SL 72, известна като RS, която беше пусната заедно с новото заглавие SL 72 OG в чест на десетилетната история на модела, неговото вълнуващо настояще и обещаващо бъдеще. Основната разлика между двата модела беше, че докато OG имитираше оригинала от 1972 г., RS, чието име означава "преоформен", имаше по-обемна подметка, която осигуряваше малко допълнителна височина и омекотяване, както и по-едра естетика. За да рекламира двойното издание, adidas привлече талантливия художник и разказвач на истории Кени Герме и модния стилист Сиси Лиу, за да създадат поредица от поразителни изображения, представящи както синия мъжки цвят RS, така и зеления женски OG. Представени от редица знаменитости - от спортни звезди като футболиста Жул Кунде до модела Сабрина Лан, рапъра A$AP Nast и модната инфлуенсърка Джиджи Хадид - снимките на Герме демонстрират широката привлекателност на силуета, който в кампанията е описан като "Супер лек. Супер цветен. Супер удобен."
В чест на една легенда
По-късно през 2024 г. adidas работи с имението Marley, за да почете наследството на легендарния ямайски музикант Боб Марли чрез специално разработена версия на SL 72 с детайли като класическо изображение на реге звездата върху езика и неговото име, отпечатано върху стелката. Обувката е направена, за да съвпадне с филм, разказващ историята на живота на Марли, за когото се знае, че е харесвал маратонки adidas като SL 72, с които е сниман през 1976 г.
Забележително завръщане
Силният фокус на adidas върху SL 72 го утвърди отново в културата, а версиите RS и OG започнаха да се появяват в социалните мрежи на известни модни инфлуенсъри като Емили Ратайковски. Докато тя беше заснета в стилен зелен чифт в началото на 2024 г., моделът и певица Суки Уотърхаус спортуваше в жълт цвят със сини акценти, докато се разхождаше из Coachella след изпълнение на музикалния фестивал в Калифорния. Благодарение на подобни одобрения от знаменитости и пускането на още съвместни дизайни като тези в колекцията 2024 Sporty & Rich, SL 72 се превърна в една от най-популярните лайфстайл обувки на годината, предлагайки алтернатива на останалите модни тенденции на епохата чрез уникалната си комбинация от спортно наследство и класически комфорт. В резултат на това цяло ново поколение любители на маратонките се докосна до елегантния, орязан профил на силуета, като по този начин завърши неговото забележително завръщане.
Емблематична маратонка
Adidas SL 72 започна като суперлека обувка за бягане, но подобно на много от наследените модели на марката, тя надхвърли света на спорта и се превърна в модна икона. Тази забележителна траектория може да се отдаде на непреходния външен вид, създаден от елегантната и универсална конструкция, минималната естетика и яркото използване на цветове, както и на комфорта, осигурен от меката омекотяваща подложка и дишащата найлонова горна част. Но не само това, богатата история на SL 72 е причина за носталгичния ретро привкус на модела и завладяващата история, която стои зад продължителния му успех.