SPORTSHOWROOM

adidas

SL 72

Стилен бегач с елегантен, минималистичен дизайн.

adidas SL 72
© adidas

Нова обувка за бягане

В началото на 70-те години на миналия век, докато атлетите от цял свят са заети с подготовката за Олимпийските игри в Мюнхен, adidas усилено разработва обувка за бягане, която да ги направи по-бързи и по-леки на крака. Известна като SL 72, тя бързо се превръща в любима сред бегачите, а сега, повече от 50 години по-късно, се откроява като един от най-емблематичните силуети на adidas.

© adidas

Суперлекият модел 72

Adidas SL 72 е проектиран с мисъл за скоростта, с интелигентна комбинация от материали, която го прави невероятно лек и отличен за ежедневно бягане. Ключовата му характеристика е найлоновата горна част, която е в разрез с преобладаващата по това време тенденция обувките за бягане да се изработват от кожа. Макар и издръжлива, кожата е и доста тежка, така че когато adidas я замени със слой от мек, гъвкав найлон, теглото на обувката спадна значително. На всичкото отгоре подметката предотвратяваше излишния обем, тъй като се състоеше от тънка междинна подметка от EVA и още по-тънка гумена подметка с пила, която осигуряваше едновременно меко омекотяване и отлично сцепление. Всъщност именно това е дало началото на наименованието SL 72, като цифрата представлява олимпийската година на пускане на обувката, а буквите означават "суперлека". Заедно с тази лека конструкция SL 72 имаше и колекция от други предимства, включително дишане чрез найлоновата горна част, структурна цялост, предлагана от плюшените велурени наслагвания, и защита от износване чрез гумирания пръст.

© adidas

Обувката за подиума

С такъв силен списък от качества adidas SL 72 стана популярна обувка сред олимпийските атлети, макар и не непременно за състезания. Оказа се, че тя е по-харесвана като ежедневна маратонка, която спортистите носят, докато си почиват в олимпийското село или присъстват на церемониите по връчване на медалите, което накара някои да я нарекат "подиумна обувка".

© adidas

Популярно ново хоби

Подкрепена от появата си в олимпийското състезание, SL 72 има огромен успех в началото на 70-те години. Много хора започват да се занимават с джогинг като хоби и всички те се нуждаят от обувки за бягане, така че когато я видят на телевизионния екран, избират именно нея. Това беше от особена полза за SL 72 в Съединените щати, където както обикновеният джогинг, така и бягането на разстояние започнаха да процъфтяват след златния медал на Франк Шортър в драматичния мъжки маратон в Мюнхен. В един почти невероятен спектакъл германски гражданин избяга на пистата за последната част от състезанието, което накара коментаторите да възкликнат: "Това не е Франк, това не е Франк... това е самозванец, махнете го от пистата!" Когато Шортър забелязал бегача пред себе си, той изглеждал объркан и разтревожен, че може да не спечели състезанието, което накарало коментатора да извика напразно: "Франк, това е фалшификат, Франк!" Този невероятен момент привлякъл безпрецедентно внимание към спорта и SL 72 се възползвал напълно от това, като станал популярен като ежедневна обувка за бягане.

© adidas

Starsky & Hutch

Докато бумът на бягането донесе на adidas SL 72 много спортни фенове през първата половина на 70-те години, появата му в телевизионното предаване Starsky & Hutch му придаде особен вид доверие като елемент от облеклото за свободното време през втората. В култовия екшън сериал полицейските детективи Дейвид Старски и Кенет Хътчинсън обикалят Калифорния с елегантен червено-бял Ford Gran Torino, борейки се с престъпността, като дързостта на Старски и по-обмисленият подход на Хътч се допълват идеално. Уличният Старски, изигран от актьора Пол Майкъл Глейзър, беше този, който носеше SL 72, като популярността му се пренесе и върху обувката, тъй като той се появяваше с нея по време на четиригодишното излъчване на сериала от 1975 до 1979 г. Когато дуетът се завръща във филма от 2004 г. с Оуен Уилсън в ролята на Хъч и Бен Стилър в ролята на Старски, Стилър може да бъде видян със същата синя, червена и бяла разцветка, която Глейзър е носил в оригиналния сериал, като по този начин утвърждава мястото на обувката в гардероба на героя и представя нейния готин, ретро вид на нова публика.

© adidas

Винтидж реклами

През това време SL 72 е рекламиран в различни издания, някои от които могат да се видят и днес. Едно винтидж списание от 1975 г. сравнява предложенията на adidas с тези на другите големи марки обувки, като разкрива как 72 е избиран "два пъти по-често от най-близкия конкурент сред обувките за тренировка" и го класира "на първо място по цялостно качество". По-нататък то възхвалява "добре издигнатата, заоблена, добре поддържана пета" като "голямо нововъведение на adidas", преди да коментира плътното прилепване в пръстите, подплънката по ръба на горната част и високата защита на ахилеса. Две години по-късно реклама, пусната от adidas, показва факта, че тя е "избрана за един от 25-те най-добре проектирани продукта", налични по това време, от американското бизнес списание Fortune, като заявява, че "нито една друга спортна обувка не е включена" в списъка. Под този смел текст имаше снимка на класическата синя разцветка с текстуриран език от Ecotex, бяло кожено лого на трите ленти и таб на петата, златна марка SL 72 отстрани и яркочервена ивица около горната част на междинната подметка. За разлика от съвременните версии на маратонките, това е единственият дизайн, който се предлага през цялата 1970 г. Друга забележителна част от това изображение е логото Trefoil на езика и петата. Символът на марката се използва върху облеклото на adidas от 1972 г., но се появява върху обувките ѝ едва през 1976 г., което прави SL 72 един от първите силуети, на които се появява вече вездесъщото лого.

© adidas

SL 72 се завръща

С течение на годините серията SL се разраства, което води до актуализирани версии като SL 76 и SL 80 и вдъхновява по-късни модели като SL Loop Runner от 2014 г. На други места други спортни класики на adidas навлизат в културата на футболните тераси и на хип-хоп музикалната сцена, но SL 72 остава малко на заден план. Това се случва до 2019 г., когато марката решава да го върне заедно с актуализирана версия на модела SL 80, която включва промени в подметката и велурената облицовка. Моделът 72 отново се оказа успешен, тъй като феновете се насладиха както на носталгията по оригиналното синьо издание, така и на новостта на новата разцветка за 2019 г.: маслиненозелен дизайн с бели логотипи на страничните стени и ярка оранжева ивица по средната подметка.

© adidas

Сътрудничество с Уелс Бонер

В началото на 2020 г. популярността на серията adidas Originals, която връща най-емблематичните ретро спортни обувки на марката като съвременни лайфстайл маратонки, нарасна масово и SL 72 започна да си проправя път обратно към масовия потребител. За това спомогна монументалното сътрудничество с Уелс Бонер, който внесе своя собствена специална марка лукс и стил в линията Originals. Наред с дуото Самба, колекцията Wales Bonner x adidas дебютира с две разцветки SL 72, които черпят вдъхновение от британско-карибското наследство на основателката на марката Грейс Уелс Бонер. Всъщност самата Грейс е избрала SL 72, след като е разгледала винтидж дрехите на баща си. Близката ѝ връзка със силуета е ясна, тъй като тя създава завладяващи ретро дизайни, които отдават почит на поколението Windrush, което често е обличало спортното облекло на adidas, докато е посещавало танцовите зали в Лондон през 70-те години на миналия век. Сътрудничеството с Уелс Бонер през 2020 г. е преломен момент за SL 72, който го връща в полезрението на обществеността и отново го превръща в много търсена маратонка. Оттогава партньорството продължава, като през 2023 г. излизат още две издания на SL 72, този път с горна част от плетена мрежа, сложни бродерии и богати тонове, вдъхновени от стила на 70-те години. Тези класни дизайни наистина завладяха въображението на феновете, а силуетът 72 отново увеличи своя статут.

© adidas

Празнуване на SL 72

В резултат на това adidas пусна на пазара чисто нова версия на SL 72, известна като RS, която беше пусната заедно с новото заглавие SL 72 OG в чест на десетилетната история на модела, неговото вълнуващо настояще и обещаващо бъдеще. Основната разлика между двата модела беше, че докато OG имитираше оригинала от 1972 г., RS, чието име означава "преоформен", имаше по-обемна подметка, която осигуряваше малко допълнителна височина и омекотяване, както и по-едра естетика. За да рекламира двойното издание, adidas привлече талантливия художник и разказвач на истории Кени Герме и модния стилист Сиси Лиу, за да създадат поредица от поразителни изображения, представящи както синия мъжки цвят RS, така и зеления женски OG. Представени от редица знаменитости - от спортни звезди като футболиста Жул Кунде до модела Сабрина Лан, рапъра A$AP Nast и модната инфлуенсърка Джиджи Хадид - снимките на Герме демонстрират широката привлекателност на силуета, който в кампанията е описан като "Супер лек. Супер цветен. Супер удобен."

© adidas

В чест на една легенда

По-късно през 2024 г. adidas работи с имението Marley, за да почете наследството на легендарния ямайски музикант Боб Марли чрез специално разработена версия на SL 72 с детайли като класическо изображение на реге звездата върху езика и неговото име, отпечатано върху стелката. Обувката е направена, за да съвпадне с филм, разказващ историята на живота на Марли, за когото се знае, че е харесвал маратонки adidas като SL 72, с които е сниман през 1976 г.

© adidas

Забележително завръщане

Силният фокус на adidas върху SL 72 го утвърди отново в културата, а версиите RS и OG започнаха да се появяват в социалните мрежи на известни модни инфлуенсъри като Емили Ратайковски. Докато тя беше заснета в стилен зелен чифт в началото на 2024 г., моделът и певица Суки Уотърхаус спортуваше в жълт цвят със сини акценти, докато се разхождаше из Coachella след изпълнение на музикалния фестивал в Калифорния. Благодарение на подобни одобрения от знаменитости и пускането на още съвместни дизайни като тези в колекцията 2024 Sporty & Rich, SL 72 се превърна в една от най-популярните лайфстайл обувки на годината, предлагайки алтернатива на останалите модни тенденции на епохата чрез уникалната си комбинация от спортно наследство и класически комфорт. В резултат на това цяло ново поколение любители на маратонките се докосна до елегантния, орязан профил на силуета, като по този начин завърши неговото забележително завръщане.

© adidas

Емблематична маратонка

Adidas SL 72 започна като суперлека обувка за бягане, но подобно на много от наследените модели на марката, тя надхвърли света на спорта и се превърна в модна икона. Тази забележителна траектория може да се отдаде на непреходния външен вид, създаден от елегантната и универсална конструкция, минималната естетика и яркото използване на цветове, както и на комфорта, осигурен от меката омекотяваща подложка и дишащата найлонова горна част. Но не само това, богатата история на SL 72 е причина за носталгичния ретро привкус на модела и завладяващата история, която стои зад продължителния му успех.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток