ASICS
Gel-Kayano 14
Почти пренебрегвана ретро обувка за бягане, която се превърна в съвременна модна икона.
Уважавана серия
ASICS Gel-Kayano е една от най-уважаваните и трайни серии спортни обувки на марката, която води началото си от 1993 г. Наситена с авангардна омекотяваща система Gel, всяка итерация е била поддържаща и удобна, като дизайнерите винаги са давали приоритет на представянето пред външния вид. Така че, макар и често да са били популярни сред общността на бегачите, те рядко са били считани за модни като такива. През 2020 г. обаче тенденциите се променят и ретро естетиката на обувките за бягане с гел възглавнички на марката от 90-те и 2000-те години изведнъж става върхова мода. В резултат на това ASICS върна няколко наследени силуета, но най-силно въздействие оказа емблематичният Gel-Kayano 14.
Несигурно бъдеще
Когато ASICS пусна Gel-Kayano 14 през 2008 г., линията вече беше утвърдена и всеки нов модел беше посрещан с вълнение и очакване от бегачите както в Япония, така и в чужбина, в страни като САЩ, където бягането за развлечение набираше популярност от 70-те години на миналия век. Въпреки силната си репутация обаче серията навлиза в несигурна ера, тъй като легендарният ѝ основател и съименник Тошиказу Каяно вече не е част от дизайнерския екип. Дизайнерът-визионер, който остава в компанията и в крайна сметка става уредник на архивите на ASICS, има съществен принос за успеха на оригиналния Gel-Kayano Trainer и наблюдава технологичното развитие на серията през следващите години, като създава първите тринадесет повторения и я утвърждава като уважаван модел в средите на бегачите. Без неговото ръководство не беше ясно дали тези високи стандарти ще могат да бъдат поддържани.
Наследство от принципи на дизайна
Надявайки се да даде силен старт на тази нова ера, ASICS се обърна към млад дизайнер на име Хиденори Ямашита. След като вече беше работил по маратонките с възглавнички Gel на марката, той беше запознат с линията Kayano и можеше да използва твърдите принципи на Тошиказу за дизайн като насоки в работата си. В хода на развитието на серията Тошиказу е следвал японската философия "кайзен", която се фокусира върху постепенното, но непрекъснато усъвършенстване с течение на времето, за да се създаде най-добрата възможна обувка в дадения момент. По този начин Тошиказу е използвал най-новите технологии на ASICS при всяко обновяване, което е дало на Ямашита изключителна платформа, върху която да изгради своя Gel-Kayano 14. Той също така е оставил силно наследство от практики, по които да работи неговият млад колега, включително идеята за солидна история на дизайна зад всяка обувка и използването на научни и клиентски прозрения, както и на пазарните тенденции, за да научи как най-добре да отговори на желанията и нуждите на своята аудитория. И накрая, което може би е най-важното, Тошиказу предаде своя игрив дух, който изпълваше всеки дизайн със страст и радост, които могат да завладеят сърцето на всеки атлет.
Намиране на вдъхновение
Следвайки тези идеали, Ямашита започна да мисли за собствената си история и как би могъл да надгради върху здравите основи, оставени от предшественика му, за да създаде технологично усъвършенствана обувка за бягане, достойна за името Gel-Kayano. Докато предишните версии са били вдъхновени от всичко - от насекоми до часовници и европейски спортни автомобили, Ямашита е бил завладян от понятието "светкавица", или както той се изразява: "онзи изблик на действие, при който бегачът се приземява на петата и се оттласква на пръстите." Това е залегнало във всеки един аспект на Gel-Kayano 14 и резултатът е динамична високоефективна обувка за бягане, която ще се превърне в един от най-емблематичните силуети в историята на марката.
Високопроизводителен дизайн
Когато ASICS пусна Gel-Kayano 14 за първи път през 2008 г., той бързо бе признат за подобрение на модела 13. Бегачите се възползваха от по-доброто омекотяване и поддръжка, не на последно място благодарение на Gel вложката в петата, която беше с 25% по-голяма от тази на предшественика. Тя беше допълнително защитена от смолиста пластина, за да се намали всякаква свръхкомпресия, докато слой от патентованата пяна Solyte на марката добави леко абсорбиране на ударите от средата на стъпалото до петата. Мек, но издръжлив, този материал предлагаше и добро ниво на отзивчивост, като помагаше на ползвателя да тича с повече енергия. Втора Gel вложка омекотяваше предната част на стъпалото, а средната част на стъпалото беше стабилизирана от твърда опорна плоча Trusstic. Същевременно сложният геометричен дизайн на протектора осигуряваше мощно сцепление от петата до пръстите, като флексните канали позволяваха свободен обхват на движение за плавен преход през стъпалото. Заедно тези множество поддържащи нива формират системата "Structured Cushioning" на ASICS, която е проектирана да подпомага пронаторите, без да създава тежкото, обемисто усещане, което обикновено се свързва със стабилизиращите обувки. Наред с това Gel-Kayano 14 имаше дишаща мрежеста горна част с издръжлива облицовка от синтетична кожа, светлоотразителни елементи, обновена форма на петата и просторна кутия за пръстите, така че да може да поддържа комфортно бегачите в продължение на стотици километри, като същевременно значително намалява вероятността от нараняване. Той предлагаше всички аспекти на "светкавицата", на които се е надявал Ямашита, от защитеното приземяване на петата до енергичното отлепване на пръстите. Това не само я направи популярна сред атлетическата общност, но и й донесе награди от авторитетни издания за бягане. В същото време, въпреки че по онова време не се считаше за моден артикул, нейните нахлузителни наслагвания, поразителни странични ивици, лъскав видим гел и цялостна елегантна, футуристична естетика ѝ придадоха харизматичен вид, който привлече вниманието и извън пистата.
Нови тенденции, нови партньорства
След успешен период като една от най-добрите обувки за бягане на марката, Gel-Kayano 14 беше заменен от по-нов модел и скоро излезе от производство. Десетилетие по-късно обаче както спортният, така и модният пейзаж се промениха, създавайки идеалната среда за едно поразително завръщане. Основите бяха поставени през 2018 г., когато ASICS отговори на нарастващата тенденция за старомодни мрежести обувки за бягане, като възобнови производството на Gel-Kayano 5. Класическият му стил на връщане беше приветстван от модната общност, особено след като беше представен в сътрудничество с берлинския лейбъл GmbH и легендарната британска дизайнерка Вивиен Уестууд. Това ускорява навлизането в модната индустрия и скоро ASICS установява силна връзка с перспективния български дизайнер на мъжко облекло Кико Костадинов. След като за първи път работи с ASICS през 2018 г., Костадинов надхвърли рамките на обикновеното сътрудничество и се превърна по-скоро в консултант на марката, тъй като доверието между двете страни нарасна. Именно това партньорство доведе до великолепното завръщане на модела Gel-Kayano 14. Всъщност без него силуетът от 2008 г. може би завинаги щеше да остане част от историята на ASICS.
Убедителен избор
След успешното завръщане на Gel-Kayano 5 и все по-нарастващата популярност на бегачките и обувките за татковци Y2K, ASICS отново се разрови в архивите си, за да види кои други модели биха могли да постигнат успех в съвременната епоха. През 2020 г. нейните ръководители бяха готови да възобновят производството на Gel-Kayano 13 - в края на краищата това беше последният модел от линията, проектиран от едноименния основател, и чудесен начин да се отбележи неговото наследство. Костадинов обаче смяташе друго, като предположи, че 14 ще бъде по-убедителен избор заради футуристичната си естетика и вълнуващото усещане за скорост, което предизвиква. Марката беше убедена и Ямашита беше извикан, за да възпроизведе класическия си силует за ретро издание.
Съвременни актуализации и класически вид
Далеч от това просто да пусне абсолютно същата обувка, Ямашита даде на ASICS Gel-Kayano 14 съвременен ъпгрейд, включвайки най-съвременните материали, за да я направи още по-лека и гъвкава от оригинала. Горната част също е усъвършенствана за още по-голям комфорт и по-сигурно прилягане, като са добавени рециклирани материали и по-екологични производствени процеси, за да се повиши нейната устойчивост. В основата си обаче моделът запазва всички технологии за поддържане на ефективността, които са направили оригинала толкова обичана част от спортните обувки. Същевременно външната част се отличаваше с класическия вид на бегача от 2000 г., като мрежестата му горна част и криволинейните наслагвания излъчваха завладяващи ретро спортни вибрации, които въплъщаваха вездесъщите тенденции в стрийт облеклото от началото на 2020-те години. Със своите оригинални характеристики и непокътната естетика Gel-Kayano 14 е перфектната комбинация от производителност и стил, която се харесва както на съвременните ентусиасти, така и на обикновените фенове на маратонките.
Дръзкият UB1-S
В съответствие с високата си позиция в общността на дизайнерите на ASICS, Кико Костадинов беше неразделна част от подновяването на Gel-Kayano 14. Докато Ямашита беше зает със създаването на стилни ретро разцветки с метални сребърни панели и ярки тонални акценти, които напомнят за оригиналната му концепция за "светкавица", Костадинов и неговото иновативно студио преосмислиха естетиката на обувката, като експериментираха с различни материали и цветови комбинации. Те създадоха комплект от четири отличителни версии на неговия модел UB1-S, всяка от които с характерна издължена лента за издърпване, излизаща от езика без лепенки. В технологично отношение Gel-Kayano 14 на Кико Костадинов беше точно като този на Ямашита, предлагайки същата мощна комбинация от комфорт, стабилност и поддръжка, само че със смелия, моден стил на изобретателния българин, който му позволи да надхвърли историята на обувките за бягане и да стане известен както с харизматичния си външен вид, така и с представянето си.
"Възраждане на готиното
Благодарение на задълбочените познания на Ямашита за обувката, безценния принос на Костадинов към дизайна и навременния график за пускане на пазара в крак с тенденциите, Gel-Kayano 14 бързо бе възприета в света на модата. В резултат на това ASICS пусна серия от нови разцветки през 2021 г., а скоро и все повече партньори на марката се опитаха да придадат собствен творчески характер на ретро силуета. Първият, който направи това, беше основателят на Awake NY Анджело Баке, чието око за ярък съвременен дизайн го накара да създаде незабравимата разцветка "Rebirth of Cool" в ярки нюанси на синьо, жълто и червено, която отдава почит на еквадорското му наследство. Той беше пуснат на пазара с елегантен черно-бял късометражен филм, в който Баке представя изпълнението на рапъра Ladybug Mecca в историческото кафене на поетите Nuyorican в Ню Йорк. В него различни членове на групата и публиката могат да бъдат видени да носят Gel-Kayano 14, представяйки я като готина, небрежна маратонка за непринудено общуване. Междувременно Мека и групата изсвириха версия на "Rebirth of Slick (Cool Like Dat)" - първия сингъл, издаден от нейното рап трио Digable Planets през 1993 г. - като по този начин свързаха името му с вдъхновенията на Баке и дори ознаменуваха собственото "прераждане" на силуета.
Ранни сътрудничества
Анджело Баке x Gel-Kayano 14 е изключително популярен и през 2022 г. ASICS разширява списъка си със сътрудници, като включва фотографа на знаменитости Ренел Медрано и нейната бутикова марка за дрехи Ice Studios, както и новооснованата звукозаписна компания на диджея и продуцент Зак Биа Field Trip Recordings. Докато Медрано проектира елегантна светлосиня маратонка с жълти акценти, вдъхновена от нейната фотография и привързаността ѝ към леда, Биа създаде изключително лимитирана версия в контрастиращи бяло и черно с винтидж кремава междинна подметка. Наред с това японската марка за дрехи BEAMS пусна ексцентрична обувка с горна част от GORE-TEX, обвита в черна мрежа против комари, но именно сътрудничеството на ASICS с канадското дизайнерско студио JJJJound наистина привлече вниманието на модната общност като цяло.
Изключителен дебют
За дебютното си сътрудничество с ASICS носталгичният, но новаторски лейбъл на Джъстин Р. Сондърс създаде две сдържани, минималистични разцветки с елегантни неутрални тонове, които съдържат както характерната визия на ASICS, така и вечната изтънченост, свързана с дрехите на JJJJound. Тези изтънчени маратонки се възползваха от винтидж корените на Kayano 14 Y2K и спортната история, като същевременно предлагаха ниво на гъвкавост, което щеше да позволи на потребителя да се движи без усилие между дома, свободното време и официалните поводи в стилен комфорт. В резултат на това моделът постигна широка популярност, превръщайки се в едно от най-популярните сътрудничества на марката не само за Gel-Kayano 14, но и за цялата линия Kayano и дори за по-широката гама Sportstyle.
Търсен моден артикул
Сътрудничеството с JJJJound показа колко далеч е стигнал Gel-Kayano 14 от своя произход на обувка за бягане, като го превърна в търсен моден артикул. Влиятелни знаменитости като Хейли Бийбър започнаха да я носят, като американският модел и творчески директор многократно се появяваше на часовете по пилатес в изданието Field Trip Recordings, доказвайки по този начин нейната стилистична гъвкавост и възможности за спортуване. С навлизането на силуета в модната индустрия ASICS отново и отново демонстрира, че е една от най-добрите марки в света в набирането на изключителни творчески таланти, много от които с удоволствие го използват като свое работно платно. Между сътрудничествата, одобренията на известни личности и изявите в социалните медии епичният Gel-Kayano 14 на Ямашита стана невероятно популярен сред по-младите поколения, но все още е обичан и от онези, които помнят оригинала, както и от страстните ентусиасти на маратонките, запленени от мощната му история.
Задълбочаване на взаимоотношенията
През януари 2023 г. ASICS беше домакин на изскачащ магазин на Седмицата на модата в Париж, с което още повече затвърди авторитета си в областта на висшата мода, а през цялата година марката задълбочи отношенията си с марки за дрехи като Kith на Рони Фиг и японския бутик atmos. Първият от тях разработи две разцветки в типично елегантни нюанси, а вторият си партнира с южнокорейската марка за улично облекло Undermycar, която придаде на обувката елегантен, футуристичен вид. Unaffected, друг азиатски моден лейбъл, пусна смел пакет от три броя Gel-Kayano 14 с преосмислена система за шнуроване, а канадската лайфстайл марка Aritzia приложи своята завладяваща концепция за "ежедневен лукс" към силуета с изящен собствен пакет от три броя.
Почитане на историята
през 2023 г. се навършиха и 30 години от създаването на линията Gel-Kayano и ASICS избра да отбележи това, като добави чисто нова маратонка към колекцията. Известна като Gel-Kayano Legacy, тя обединява елементи от предишни модели, тъй като дизайнерът ѝ Юуки Окумура се е опитал да отдаде почит на дълбокото наследство на Kayano, представяйки ключовите функционални характеристики и отличителните детайли от всяка епоха на обувката. От модела Gel-Kayano 14 той взе целия блок на подметката, като по този начин показа влиянието на силуета върху серията и подчерта колко ефективна е все още концепцията му за структурираната амортизация, дори три десетилетия след първоначалното ѝ създаване.
Разширяване на сътрудничеството
През 2024 г. популярността на Gel-Kayano 14 се засили още повече и бяха пуснати десетки привличащи вниманието нови разцветки, както и още повече сътрудничества. Atmos се върна към силуета с дизайн с тонове, вдъхновени от оживения нощен живот на Токио, а Field Trip Recordings се завърнаха с незабравимия цвят "Fern Green". Междувременно Kith продължи своята серия от маратонки на тема Marvel чрез изданието "Silver Surfer", а ASICS разшири азиатския си списък чрез сътрудничество с южнокорейската марка The Museum Visitor и сингапурския дует на бутика за маратонки Limited Edt и лейбъла SBTG на художника на маратонки Марк Онг. Марката увеличи и глобалния си обхват, като си партнира с бразилската марка за мъжко облекло P. Andrade за цветен дизайн, чиито преливащи се естествени тонове отразяват ярките пейзажи на страната, а след това работи с Института Айртон Сена, за да отбележи живота и кариерата на загадъчния бразилски пилот от Формула 1. Годината завърши с две уникални сътрудничества на Gel-Kayano 14, едното от които с американския творчески лейбъл Concepts, чието ярко оцветено издание "Out of Office" беше създадено, за да освободи потребителя от ежедневната работа, като напомня за спокойствието и релаксацията на една обляна в слънце ваканция. Другата е създадена като част от инициативата на ASICS "Crafts For Minds" с творчески директор Флоранс Тетие, която избира Kayano 14 заедно с два силуета Gel-Nimbus, защото самата тя е негов фен. Работейки с ученици от Ecole Les Petites Ruches - училище за деца с невроразнообразие, което насърчава ученето чрез природата, приобщаването и връзката - Тетие изработи уникални мъниста и амулети за всяка обувка от рециклирани играчки и други отпадъчни материали, като печалбата се връща директно във вдъхновяващото училище.
Още по-голяма година
След други сътрудничества с водещата американска лайфстайл марка Lapstone and Hammer и висококачествената марка за мъжко облекло 8ON8, ASICS навлезе в 2025 г. с още по-големи планове за Gel-Kayano 14. Наред с обширната колекция от завладяващи маратонки за общо пускане, марката създаде някои от най-обичаните си досега цветове за сътрудничество, започвайки с елегантното издание "Eucalyptus" от влиятелната стилистка Джулиана Салазар, преди отново да издигне японската култура чрез партньорства с модни марки като Beauty & Youth и Urban Research, както и със странната рок група Zutomayo, която разказва истории. През пролетта ASICS пусна на пазара търсената разцветка "Just Say No" като ексклузивна за базирания в Лос Анджелис бутик за дрехи Sneaker Politics, а също така се свърза с френската луксозна марка A.P.C., за да създаде първата си цялостна колекция тенис облекло, включваща два пакета вечни Gel-Kayano 14 сред артикулите извън корта. Приблизително по това време започнаха да се разпространяват слухове, че JJJJound ще се завърне, за да добави трета маратонка към съвместния си комплект през лятото, което породи още по-голямо вълнение около ретро силуета. Това дългоочаквано продължение в крайна сметка беше пуснато на пазара през юни 2025 г. и включваше двойка изящни разцветки, всяка от които беше украсена с характерната смесица от неутрални и сребристи метални тонове, с елегантни сини акценти на едната и тъмно тъмносиньо заедно с ярко жълто на другата. Сдържани, елегантни и изключително изтънчени, те олицетворяват всичко, което съвременната мода и общността на маратонките бяха оценили в Gel-Kayano 14.
Изключителна модерна маратонка
Основите на успеха на Gel-Kayano 14 са поставени, когато Тошиказу Каяно се присъединява към ASICS в края на 80-те години на миналия век - много преди съвременното му завръщане. Пристигането му съвпада с въвеждането на омекотяването Gel, което той успява да използва, за да стартира уверено своята серия обувки за бягане, знаейки, че то ще предложи огромна опора под краката. Използвайки характерния си подход, той вдъхна на линията Kayano своя радостен дух и мощна работна етика и именно това в крайна сметка се пренасяше във всеки следващ модел, дори след като той премина към други неща. Така че, когато Хиденори Ямашита пое ръководството, той последва принципите на Kayano и създаде изключителна обувка за бягане. Благодарение на това Gel-Kayano 14 постоянно е възхваляван като една от най-удобните маратонки след съвременното си завръщане. Сега тази емблематична обувка се счита по-скоро за лайфстайл силует, отколкото за спортен, но е смело стилна и невероятно гъвкава, а някои от най-великите сътрудничества на ASICS издигат нейния постоянно разширяващ се каталог. Далеч от носталгичен трик, нейният завладяващ ретро чар е подкрепен от изключителни технологични характеристики - накратко, Gel-Kayano 14 е върхът на гамата ASICS Sportstyle.