New Balance
990
Премиум обувката за бягане, която се превърна в желана лайфстайл маратонка.

Обновена марка
Бостънската марка за обувки New Balance е създадена преди повече от 100 години, но истинският ѝ възход започва едва след като през 1972 г. компанията е закупена от младия предприемач Джим Дейвис. Предишните собственици произвеждат обувки за бягане от началото на 60-те години на миналия век и макар Дейвис да разширява асортимента на марката, включвайки и облекло за свободното време, той продължава да произвежда спортни обувки, възползвайки се от манията по бягането, обхванала САЩ през 70-те и 80-те години. По това време New Balance има база в Бостън, който се оказва в центъра на тази нова тенденция. Това позволява на Дейвис да разрасне компанията и да увеличи значително броя на служителите си от шест, които е придобил при поемането на управлението. До края на 70-те години той е събрал екип от висококвалифицирани изследователи, разработчици и дизайнери на обувки. С тази група от иновативни специалисти неговата обновена марка е готова да произведе един от най-емблематичните силуети в историята на маратонките: New Balance 990.
Смел план
През пролетта на 1978 г. членовете на отдела за изследвания и развитие на New Balance се обръщат към Дейвис с плана си за създаване на изключителна обувка за бягане. За да са сигурни, че ще успеят да постигнат тази цел, те отправят смело искане - да им бъде дадена свобода да работят без никакви ограничения нито по отношение на времето, нито на парите. Тъй като самият той е амбициозен човек, Дейвис веднага одобрява проекта и екипът започва работа по новаторския силует, който ще вкара марката в нова ера на успех.
Перфектен баланс
След почти четири години упорит труд дизайнерският екип на New Balance има готов прототип и са предприети мерки за пускането му на пазара през 1982 г. Обувката, която представиха на Дейвис, беше пълна с технологии и осигуряваше перфектната комбинация от опора и гъвкавост - нещо съвсем уникално за времето си. Според една ранна реклама в каталога за 990 г., макар че дизайнерите на обувки обикновено са имали предвид тези две качества, те обикновено не са успявали да постигнат правилния баланс, като в крайна сметка са създавали обувки, които са имали едното или другото, но не и двете. За разлика от тях моделът 990 предлагаше "изключителна гъвкавост без ни най-малка жертва на опората".
Технологично усъвършенстван дизайн
Няколко характеристики позволиха на обувката да постигне това търсено съчетание, не на последно място патентованото от марката устройство за контрол на движението, което беше "изработено от здрав, но еластичен полиуретан", така че да обгръща петата, без да ограничава прекалено движението. Този поддържащ компонент е толкова добре разработен, че New Balance го използва и до днес. След като се погрижиха за петата, останалата част от горната част беше "конструирана точно като чехъл", което придаде на 990 ненадмината гъвкавост. Освободен от притеснения за времето и парите, екипът успя да инвестира и в технически взискателния метод за противохлъзгащо покритие, създавайки невероятно удобна обувка, която, както се посочва в каталога, "приляга по-добре, усеща се по-добре и ви дава повече гъвкавост." Подметката Superflex е устойчива на износване "с почти 30% по-добре от конвенционалните материали за подметка", а нейната "иновативна карбонова гумена подложка за петата" подобрява издръжливостта в тази високо натоварена зона. Междувременно междинната подметка е "изработена от три различни слоя EVA" за максимално абсорбиране на ударите и комфорт. И накрая, New Balance продължи да се фокусира върху запазената си марка "ширина на размерите", която по това време беше ексклузивна за марката, като направи 990 налична "в различни ширини, за по-перфектно прилягане".
Рекордна цена
Производството на такава високотехнологична обувка за бягане е скъп бизнес, особено след като New Balance е известна с това, че произвежда продуктите си в САЩ, а не се възползва от евтината работна ръка в чужбина, както някои други марки обувки по онова време. Съответно това означава, че 990 трябва да се продава на по-висока цена, а New Balance открива нови пътища, като я прави първата обувка за бягане за 100 USD. Определянето на толкова висока цена беше донякъде рисковано, тъй като никоя друга марка не предлагаше толкова висока цена и мнозина се съмняваха, че някой ще е готов да плати толкова много за обувка за бягане. В крайна сметка този ход всъщност проработи в полза на компанията. Маркетинговият екип, който вече беше измислил умен слоган: "По скалата на 1000, тази обувка е 990", се опря на цената, заявявайки в рекламата си, че "Когато плащате за обувка за бягане толкова, колкото струва 990, имате право да очаквате тя да се носи добре." Благодарение на упоритата работа на дизайнерския екип на New Balance това се случи, което означава, че нарастващата група от бегачи в страната беше повече от готова да плати малко повече за повишеното качество. Междувременно, извън света на спорта, обувките бяха популярни сред обикновените потребители заради отличната си форма и удобство, но също така бяха възприемани като символ на статус; в крайна сметка, възможността да си позволиш чифт маратонки за 100 долара показваше определено ниво на богатство.
Неочакван успех
Когато излиза на пазара през 1982 г., New Balance 990 се отличава от типичните за онова време цветни обувки за бягане със своята градска цветова гама и голямото лого N на Тери Хеклер на страничните стени, които се превръщат в отличителни черти на бъдещите версии. Дейвис е предвиждал, че компанията ще продаде около 5000 чифта, но реалните резултати далеч надхвърлят очакванията му. Обувката се превръща в незабавен успех, тъй като през първата година са закупени повече от 10 пъти повече от предвиденото, което издига марката на нови висоти. Бегачите са възхитени от това, което статия в списание от онова време описва като "най-технологичната обувка за бягане на пазара". Същата статия препоръчва 990 "за отдадени бегачи, които търсят оптималната комбинация от гъвкавост и контрол на движението", като заявява, че нейната "сложна комбинация от защита, комфорт и контрол на движението" идва "без ни най-малко да възпрепятства естествения обхват на движение на крака".
Експериментиране с технологиите
Тези качества продължават да превръщат 990 в популярен избор и през следващите години, а Дейвис надгражда този успех, като разработва серия от сходни на външен вид модели, които са пуснати на пазара в продължение на десет години от 1986 до 1996 г. и са номерирани от 995 до 999. Всеки един от тях дава възможност на дизайнерите на New Balance да експериментират с нови технологии, които в крайна сметка ще си проправят път в самия модел 990. През цялото това време обаче оригиналът от 1982 г. остава непроменен и едва през 1998 г. Дейвис най-накрая решава да даде на любимата маратонка първото й технологично обновление.
Втора версия
New Balance 990v2 се различаваше както визуално, така и технологично от оригиналния модел 990, но фундаменталното използване на дишаща мрежа и мека велурена облицовка на горната част я отличаваше като еволюция на класиката от 1982 г. Въпреки това цялостното разположение и форма на наслагванията бяха променени, за да станат малко по-елегантни и да се покаже малко повече от мрежата. Допълнителна наслагване можеше да се види и в рамката на предната част на стъпалото, като по този начин се придаде повече дълбочина на естетиката, докато светлоотразителни елементи бяха приложени към части от пръстите, страничните стени и петата. Най-голямото нововъведение, въведено във втората версия на 990, беше амортизиращата междинна подметка ABZORB, чиято смес от висококачествени пяни осигуряваше още по-добро омекотяване под краката. Освен че подобряваше представянето ѝ, подметката ABZORB придаваше на 990v2 напълно различен визуален характер, с по-извит профил и запечатан балон на омекотяване, стърчащ от петата, който всъщност излагаше технологията на показ. Освен това за сложните шарки на грайферната подметка е използвана противоплъзгаща се гума, езикът е с по-дебела подложка, за да се намали натискът върху връзките, а някои от ефектите на марката са бродирани за още по-прецизно изработен вид.
Още едно дълго чакане
Въпреки че усъвършенстваната технология на 990v2 го направи популярно продължение, феновете на линията трябваше да чакат няколко години, преди тя да бъде повторена още веднъж, като през това време към по-широката серия бяха добавени моделите 991, 992 и 993. След това, през 2012 г., New Balance пусна третото издание на модела 990. През тази символична година се навършиха 30 години от създаването на силуета, като до този момент той беше придобил това, което New York Times определи като "култов". Успехът му се дължи отчасти на неговата универсалност, благодарение на която той става популярен в колежанските кампуси, получавайки прозвището "frat cruiser". Беше предпочитан и от малко по-възрастни хора, които се радваха на комфорта, който осигуряваше, а много известни личности бяха почитатели на функционалната му конструкция и несложния му стил, включително Стив Джобс, който беше известен с това, че предпочиташе моделите от серията 990.
Нов модел с нова технология
Човекът, който стои зад New Balance 990v3, е старши дизайнерът на Performance Running Андрю Найсен. Работейки в компанията от по-малко от десетилетие, той внесе свежа перспектива в 990, като разви външния му вид и отново смени технологичния му състав. Горната част на модела е още по-елегантна от тази на предшественика му, като още по-голяма част от дишащия мрежест слой се разкрива чрез заоблената форма на велурените наслагвания. Технологията на подметката също е променена, като на мястото на ABZORB омекотяването от 990v2 е поставена междинна подметка ENCAP. Състояща се от полиуретанова рамка с олекотена плоча от мека EVA пяна отвътре, тази алтернативна система за омекотяване осигуряваше повече стабилност на стъпалото, като същевременно осигуряваше отлични нива на комфорт. Междувременно под свода е вмъкнат карбонов шлем за допълнителна опора, а на подметката се появява издръжлива гума Ndurance, която е преработена, за да осигури още по-добро сцепление от преди. От естетическа гледна точка брандингът отново е променен, като логото N на всеки фланг е малко по-голямо и със силно изразени контури, които го правят смело и привличащо вниманието. Езикът също беше по-пухкав, а на текстурираната му повърхност се виждаше поразителен набор от текст "New Balance USA". Всичко това придаде на 990v3 допълнителен стил, докато мощната опора под краката означаваше, че той все още е ефективен като обувка за бягане, което може би е причината да се превърне в един от най-успешните от всички модели 990.
Крис Дейвис и тенденцията "бащински обувки
Малко след излизането на 990v3 New Balance започна да променя фокуса си. Като собственик Джим Дейвис винаги се е противопоставял на идеята за преопаковане на спортните модели на марката като лайфстайл обувки, като основното му желание е било да се съсредоточи върху техническите характеристики, а не върху модата. Синът му Крис, който се присъединява към компанията през 2008 г., обаче има други идеи. С изкачването си на по-високо ниво в бизнеса Крис започва да има по-голямо влияние и постепенно променя подхода на баща си, като насочва марката и 990 в нова посока. В резултат на това, когато през 2016 г. излезе четвъртата версия на силуета, тя беше направена с оглед на зараждащата се тенденция на "татковите обувки". Този носталгичен стил се асоциираше с тези от 80-те и 90-те години на миналия век, когато обувките обикновено бяха с по-дебели подметки и с по-голям акцент върху ежедневния комфорт. През същия период в подем е и естетиката Normcore, чиито привърженици предпочитат функционални обувки с непреходен външен вид, което прави момента на решението на Крис още по-добър.
Моделът 990v4
Тъй като моделът 990 винаги е запазвал класическата си естетика от 80-те години на миналия век, не беше необходима много работа, за да може v4 да се съобрази с модните тенденции от средата и края на 2010 г. В резултат на това той изглеждаше доста подобен на своя предшественик, с няколко дребни корекции във формата на велурената и мрежестата обшивка на горната част, ефектите на брандирането и шарката на протектора на подметката, която включваше още повече гума Ndurance. Запазена е издръжливата, но поддържаща подметка ENCAP, а карбоновата подметка е заменена със също толкова поддържаща, но по-гъвкава пластмасова. Тези удобни и практични характеристики превърнаха 990v4 в отличен избор за всекидневно носене, а естетиката на бащината обувка се хареса на широка аудитория - от любителите на обикновените маратонки до всички, които търсят модерна и надеждна обувка.
Проспериращо време
Успехът на 990v4 съвпадна с по-общ период на просперитет за New Balance, който доведе до множество зашеметяващи сътрудничества. Някои от най-забележителните бяха класически 990v2, проектиран от американската лайфстайл марка Kith, елегантен 990v3, създаден съвместно с дизайнерското студио JJJJound, и елегантен 990v4, направен в партньорство с легендарната модна къща Stüssy.
Надграждане на успеха
Тези сътрудничества донесоха на гамата 990 все повече почитатели и не след дълго към колекцията беше добавена пета версия, тъй като марката се възползва от този подновен растеж. Пристигайки през 2019 г., основната иновация при 990v5 беше TPU Power Strap, която осигуряваше изключителна опора на глезена, като същевременно запазваше цялостната гъвкавост, с която серията е толкова известна. Под краката комфортът, осигуряван от междинната подметка ENCAP, беше допълнително подсилен от гъбестата стелка Ortholite, а подметката беше изработена с помощта на раздута гума, така че да е по-лека и гъвкава. За да се компенсира фактът, че този материал е по-малко издръжлив от стандартния каучук, много от преработените подложки за сцепление са с издръжлив каучук Ndurance, който вече е основен елемент от серията 990. Естетически v5 изглеждаше като комбинация от четирите предишни итерации с обновена марка, която включваше емблема със светлоотразителен флаг на езика и по-тънко лого N на страничните стени.
Носени от супермодели и бащи
За да съпътства пускането на 990v5, New Balance стартира проницателна рекламна кампания със слогани като "Създадени за тези с високи стандарти" и "Най-добре пазената тайна при маратонките". Най-запомнящият се слоган се позоваваше на факта, че 990 вече може да бъде видян на краката на всички - от загрижени за модата знаменитости до търсещи комфорт бащи, като заявяваше, че е "Носен от супермодели в Лондон и бащи в Охайо". Тази фраза не само продължава да се възползва от тенденцията за бащински обувки, която все още е в разгара си в края на 2010-те години, но и се позовава на връзките на 990 със знаменитости. Съвременни модни инфлуенсъри като модела Кайа Гербер започнаха да носят v5 на публични места, а в началото на 2020-те години се появиха навсякъде в социалните медии благодарение на известни фенове като Тимъти Шаламе и Зоуи Кравиц.
Нови творчески партньори
Надграждайки сътрудничеството от края на 2010-те години, New Balance потърси нови творчески партньори, които да създадат уникални разцветки на v5. Иновативният дизайнер на Comme des Garcons Джуня Уатанабе беше един от първите, като в началото на 2019 г. разкри две стилни версии. Те бяха последвани от забележителни партньорства с професионалния баскетболист Кави Леонард и нюйоркския дизайнер на дрехи Engineered Garments. Едно от най-важните сътрудничества обаче беше с лайфстайл марката Aimé Leon Dore на Теди Сантис, тъй като то проправи пътя за още по-дълбоки и плодотворни отношения.
Наемане на работа на Теди Сантис
През 2019 г. и 2020 г. Aimé Leon Dore работи по три различни проекта с New Balance, като Сантис внесе нюйоркските влияния на своята марка в силуетите 997, 990v2 и 990v5. Благодарение на тях двамата развиха силна връзка, чиято кулминация бе назначаването на Сантис за творчески директор на линията Made in USA на New Balance през април 2021 г. Една година по-късно гръцко-американският моден дизайнер пусна първата колекция в новата си роля. В нея той навлезе дълбоко в наследството на гамата 990, като преосмисли моделите от 1 до 3 и ги насити с характерния си носталгичен стил. Работата му помогна да се представи най-доброто от марката пред света, а отделът Made in USA на Сантис се превърна в решаваща част от успеха на New Balance в началото на 2020-те години. През 2023 г. той продължава да разширява колекцията със собствения си поглед върху v4, преди да насочи вниманието си към най-новия член на серията: 990v6.
Подобряване на представянето на 990v6
New Balance 990v6 се появи за първи път в края на 2022 г., когато марката се опита да даде на най-емблематичния си силует още едно технологично освежаване. Пристигайки в същите градски тонове като всички предишни стартови модели, които варират от елегантно бяло през различни нюанси на сивото до наситено черно, v6 е създаден въз основа на постоянните принципи на линията NB 990 - да се създаде възможно най-добрият продукт. В този смисъл към елегантния силует бяха добавени най-съвременните иновации, като по-специално подметката получи актуализация, повишаваща комфорта. В междинната подметка беше добавена нова високоефективна пяна, известна като FuelCell, заедно с винаги надеждната омекотяваща система ENCAP. Първоначално въведена в елитните обувки за бягане на New Balance през 2019 г., тази високоотзивчива пяна комбинира TPU, наситено с азот, с EVA, за да предложи изключителни нива на възвръщане на енергията и комфорт в лека и издръжлива опаковка. Освен това горната част разкрива повече мрежа от всякога, тъй като велурените наслагвания са намалени през средата на стъпалото, което внася допълнителна дишаемост по фланговете. Тази промяна също така придаде на v6 отличителна естетика, особено след като логото N вече беше поставено директно върху мрежестата подложка за първи път в историята на 990. Подметката остава все така грапава и издръжлива, както винаги, благодарение на внимателно разработената шарка на протектора и гуменото покритие Ndurance.
Вълнуващи сътрудничества
Със своите извити наслагвания, рационализиран дизайн и поддържащи функции 990v6 представляваше най-доброто от New Balance, когато беше пуснат на пазара, което го направи изключително популярен през следващите години. Теди Сантис постави своя уникален отпечатък върху v6, като създаде серия от стилни разцветки, а силуетът привлече вълнуващи нови партньорства с високомодни марки като Carhartt WIP, WTAPS и Kith, както и с известния сътрудник на New Balance Джо Фрешгудс. Някои от най-търсените съвместни версии на 990v6 бяха създадени с ексцентричния рапър Екшън Бронсън, който проектира две запомнящи се разцветки през 2023 г., и луксозната италианска модна марка Loro Piana, чието елегантно предложение беше ограничено до едва 1000 чифта, което го направи изключително желано.
Произведени на място, обожавани в цял свят
Когато New Balance 990 излиза за първи път през 1982 г., той разширява границите на спортните обувки за бягане, предизвиквайки индустрията да произвежда по-технологични обувки за всички видове бегачи. Той помогна за установяването на силна идентичност на New Balance по време, когато компанията демонстрира ясни ценности, като се ангажира с местното производство вместо с експлоатацията на евтина чуждестранна работна ръка. Това показа по-широка отдаденост на качеството, с което марката е известна и днес. Моделът 990 винаги е бил свързван с това ниво на съвършенство, а дизайнерите му винаги са внимавали как актуализират маратонката, като са гарантирали поддържането на най-високите стандарти по всяко време. Когато през 2018 г. бе попитан за оригиналния модел 990, Крис Дейвис го описа като идеален пример за етоса на New Balance "Безстрашно независим", който е позволил на марката да приеме своите странности и да покаже собствената си отличителна идентичност. Следвайки този етос, Дейвис е придал на 990 невероятно широка привлекателност и днес тя е популярна сред най-различни типове хора по света, като мнозина я смятат за една от най-емблематичните маратонки в историята.