SPORTSHOWROOM

Nike

Kobe 6

Усъвършенстване на вдъхновения от футбола баскетболен нисък ток на Коби.

Nike Kobe 6
© Nike

Прекрасна възможност

2010 г. беше чудесна за Коби Брайънт, който изведе "ЛА Лейкърс" до знаменита победа над дългогодишните съперници "Бостън Селтикс", изведе отбора до 16-а шампионска титла в НБА и същевременно спечели своята пета. За победните си отигравания Коби получи наградата за MVP на финалите, но може би по-важното е, че той и съотборниците му от "Лейкърс" си спечелиха възможността да направят рядко срещан трикратен успех. Ако успееха да го направят, щяха да постигнат нещо наистина специално, а Коби беше твърдо решен да го направи, тъй като това щеше да го накара да подражава на своя герой и ментор Майкъл Джордан, печелейки три последователни титли в два отделни случая. За да подпомогнат този опит, Nike и Кобе създадоха нов баскетболен тренажор, известен като Zoom Kobe 6. По онова време тази класна обувка с подпис беше един от най-добрите модели обувки, които спортът някога е виждал, и, което е доста забележително, тя остава такава и повече от десетилетие по-късно.

© Nike

Фантастично начало

В началото на сезона 2010-2011 г. в НБА Коби все още използваше петата си обувка с подпис. Втората от неговите баскетболни обувки с нисък връх, която промени правилата на играта, затвърди стойността на решението му да се противопостави на преобладаващата тенденция за високи обувки, тъй като зашеметяващата комбинация от бързина, пъргавина и лека поддръжка му помогна да постигне силен старт на сезона. Лейкърс спечелиха първите си 8 мача, а в един от тях срещу Сакраменто Кингс Кобе постигна рядък трипъл-дабъл, като отбеляза 30 точки, а също така направи 10 борби и 12 асистенции. След това, в мач № 9, той вкарва 34 точки, за да надмине 26 000 точки в кариерата си на по-млада възраст от всеки друг в историята на НБА по това време. Това накара коментаторите да предположат, че Коби е "автоматично избран за член на Залата" по време на следващия мач на "Лейкърс" срещу "Финикс Сънс".

Усъвършенстване на дизайна

Докато "Лейкърс" продължаваха да са силни към края на годината, легендарният дизайнер на Nike Ерик Авар беше зает с довършването на Кобе 6. Авар вече беше създал първите два новаторски ниски обувки от серията, които оказаха огромно влияние върху НБА, убеждавайки много играчи да сменят високите си обувки в полза на по-гъвкавия дизайн, и той реши да се придържа към популярния вече стил за третия си модел Kobe, използвайки предшествениците му като шаблон. Всъщност много хора смятат, че това е кулминацията на първата серия маратонки Kobe на Авар и обувката, която усъвършенства дизайна на нископрофилната баскетболна обувка до този момент.

© Nike

Развитие на линията Kobe

В много отношения Zoom Kobe 6 приличаше на двата модела, които се появиха преди това. Той имаше кръгла въздушна възглавница Zoom Air под топката на стъпалото и по-голяма въздушна възглавница Zoom под петата, с пореста пяна Phylon между тях и карбонов шенкел през центъра на междинната подметка. Всичко това се съчетаваше, за да осигури високи нива на защита от удари, отзивчивост и комфорт, без да добавя прекалено много обем. Леките и издръжливи кабели Flywire поддържаха горната част, широката подметка предотвратяваше търкалянето на крака, а здравата пета, която беше от ключово значение за успеха на нископрофилната баскетболна обувка, осигуряваше отлична фиксация, като по този начин позволяваше на потребителя уверено да извършва резки движения, без да се притеснява, че ще получи травма - нещо, което притесняваше много играчи от НБА, когато беше пуснат първият нисък модел на Kobe. Частта на петата на Kobe 6 беше допълнително оптимизирана чрез променената си форма, която държеше стъпалото на място по-здраво от всякога, а отстрани ѝ бяха изрязани участъци, за да се спести още повече тегло, като по този начин се улесни още по-бързото движение по игрището.

© Nike

Рептилоидно докосване

Наред с това маратонката имаше нови характеристики, които я отличаваха от предишните. Най-отчетливите са змийските люспи, разположени по горната част. Освен че придаваха на обувката характерен влечугоподобен вид в чест на алтер егото на Коби - Черната мамба, те имаха и важен функционален аспект, тъй като полиуретановата им конструкция предпазваше горната част от повреди. Изработена от свръхтънка мрежа, горната част беше дишаща, лека и гъвкава, като осигуряваше плътно прилягане около крака, но в резултат на това беше и доста деликатна. Без люспите или "островите" тя щеше да се повреди лесно и цялата обувка щеше да се нуждае от нов дизайн. В този си вид гениалното творение на Авар добави структура към горната част, като я направи изключително издръжлива и едновременно с това естетична, а уникалният ѝ вид привлече повече внимание към Kobe 6 и като лайфстайл обувка.

© Nike

Специализирана стелка

Люспите не са единственото нововъведение, което издига Kobe 6 над неговите предшественици. Както и при по-ранните модели, самият Кобе участва в творческия процес и неговите идеи са залегнали в крайния продукт. Този път той помоли Avar да направи обувка, която да се оформя според крака му, в резултат на което се появи нова стелка, изработена от двуслойна мемори пяна. Макар и малко твърда в началото, тази подплатена стелка променя формата си, за да съответства на специфичните размери на стъпалото на потребителя, така че да става все по-удобна при всяко обуване. По този начин, след като обувката беше износена, прилягането беше толкова добро, че се усещаше като продължение на стъпалото. Езикът от мрежеста материя е изключително дишащ, а подложката му от пчелна пита спомага за облекчаване на натиска, който се създава при затягане на връзките, което позволява на потребителя да получи сигурно прилягане без нежелана болка или дискомфорт.

© Nike

Предизвикателен дебют

Тази впечатляваща комбинация от характеристики гарантира, че Nike Zoom Kobe 6 може да надмине останалите баскетболни маратонки по онова време, когато е пуснат за първи път на пазара в самия край на 2010 г. По това време Лейкърс бяха изиграли почти 30 мача през сезона и бяха на път да се включат в поредните плейофи. Те бяха начело на Тихоокеанската дивизия, далеч пред вторите Финикс Сънс, и на трето място в Западната конференция с рекорд от 21-8, но щяха да се изправят срещу нов феномен в НБА: Голямата тройка на Маями Хийт. Това страховито трио се състоеше от таланта на поколенията Леброн Джеймс, наелектризиращия участник в Мача на звездите Дуейн Уейд и упорития експерт по двойните дубли Крис Бош; трима играчи, които бяха най-добрите реализатори в своите клубове, откакто всеки от тях беше избран през 2003 г., което мнозина смятат за един от най-качествените избори в драфта за всички времена. Изправяйки се срещу групата, която Джеймс по-късно ще нарече "Хийтълс" заради способността им да привличат огромна публика дори по време на пътуване, точно както правеха "Бийтълс", Коби и "Лейкърс" се бориха упорито, но в крайна сметка загубиха с 96:80, когато Джеймс отбеляза трипъл-дабъл в "Стейпълс Сентър" на Коледа през 2010 г. Въпреки резултата, феновете на Кобе получиха възможност за първи път да видят на терена шестата му обувка с подпис в привличащ вниманието дизайн, чиято яркозелена външна част беше вдъхновена от зелената змия мамба. Той също така препращаше към непоколебимия мамба манталитет и решителния стил на игра на играча, но благодарение на пускането му на пазара през празничния сезон този цвят стана известен като " Гринч", по името на циничния, мразещ Коледа герой на д-р Сюс.

© Nike

Завладяващи естетически детайли

Когато Kobe 6 излезе за пръв път, той имаше незабавен успех. Моделът "Гринч", който не приличаше на никоя друга баскетболна обувка по онова време, беше толкова популярен, че беше трудно да се набави, като много от феновете на дизайна трябваше да изберат другата разцветка за пускане в продажба - Black Del Sol. Със своята елегантна черна горна част и ярки жълти акценти, това също беше изключително успешна обувка, но тя никога не е достигала същите висоти като Grinch, която е една от най-емблематичните и търсени от всички маратонки на Kobe. Освен тези завладяващи цветови гами, Kobe 6 имаше редица естетически щрихи, които му спечелиха много нови почитатели. Незабавно разпознаваемото лого на Кобе "The Sheath" запази мястото си на езика и подметката, докато подписът му беше преместен в центъра на петата, а шарката на протектора на външната подметка беше преработена, за да придобие вид на люспи, който съответстваше на горната част със змийска тематика и в същото време осигуряваше отлично, многопосочно сцепление. И накрая, в страничната част на междинната подметка беше гравирана фина линия на кода Kobe, чиито букви, подобни на Брайловата азбука, представляват думите "Black Mamba".

Чупене на рекорди

След трудното си първо излизане срещу Маями Хийт Nike Kobe 6 процъфтя, докато Лейкърс преследваха поредната титла в НБА. Самият Коби продължи да показва изключителни резултати, чупейки рекорди по пътя си. Първо, той стана най-младият играч, преминал границата от 27 000 точки в НБА, след като вкара 41 точки при домакинската загуба от Бостън Селтикс. Още на следващия ден вкара 32 точки при победата в продълженията срещу Хюстън Рокетс, за да се присъедини към елитната група играчи, които са отбелязали поне 25 000 точки, 5000 борби и 5000 асистенции. Други имена в списъка са легендите на Лейкърс Джери Уест и Карим Абдул-Джабар, както и най-великият от тях: Майкъл Джордан.

© Nike

Незабравим мач на звездите

Благодарение на подобни изпълнения Коби Брайънт е обявен за "Звезда на мача" за 13-а поредна година. В знак на нестихващата си популярност той получи най-много гласове - 2,3 милиона, а на 20 февруари 2011 г. се появи на ежегодния демонстративен мач в нова разцветка на Kobe 6, чийто дизайн в богати тонове на червено, черно и бяло имитираше цветовете на отбора от Западната конференция. Играейки на родния си стадион, Кобе оглави класацията с 37 точки, като същевременно оглави и статистиката на отскочилите топки за двата отбора с 14, за да помогне на Запада да спечели със 148:143. Като изпревари други велики играчи от епохата, сред които Кевин Дюрант (34) и Леброн Джеймс (29), Коби си спечели четвърта награда за MVP на Мача на звездите, превръщайки се в едва втория човек в историята, който печели толкова много след Боб Петит. Никой друг играч все още не се е присъединил към тях в тази бройка.

Приближава се към трикратен успех

Плодотворните резултати на Коби продължават и през останалата част от редовния сезон, а през март 2011 г. той печели наградата за играч на месеца в Западната конференция със средно 25,8 точки на мач, благодарение на което "Лейкърс" губят само един мач (от "Маями Хийт") през целия месец. До края на сезона той реализира 2078 точки, с което остава непосредствено зад Леброн Джеймс (2111) и Кевин Дюрант (2161) в класацията за най-резултатни играчи. Междувременно "Лейкърс" направиха крачка към триумфа, като завършиха начело на Тихоокеанската дивизия и на второ място в Западната конференция с рекорд 57-25 заедно с "Далас Маверикс" и зад "Сан Антонио Спърс" (61-21). Освен че е на трето място в списъка на водещите реализатори, неговият впечатляващ процент на използване от 35,1 % го поставя на първо място в лигата по този показател, който показва в колко отборни игри е участвал по време на престоя си на терена, като по този начин подчертава колко важен е бил Коби за "Лейкърс" като отбор. В първия кръг на плейофите те се изправят срещу "Ню Орлиънс Хорнетс", чийто опасен гард Крис Пол бързо се превръща в един от най-добрите плеймейкъри в лигата. След първите 4 мача отборите се изравниха в резултата 2:2, като Кобе беше най-резултатен в мачове 1 и 3, но "езерняците" постигнаха категорична победа в мач 5, а 24-те точки на Кобе завършиха победата в серията с 4:2, като той постигна максимален резултат от 135 точки от двата отбора.

© Nike

Маверикс срещу Лейкърс

Във втория кръг на плейофите "Лейкърс" се изправиха срещу "Далас Маверикс" - отбор, който бяха победили два пъти по време на невероятната си серия от мачове само два месеца по-рано. В началото на Мач 1 коментаторите говориха за "забележителната година" на Коби, заявявайки, че "той може да претендира за титлата MVP", и хвалеха отличните му показатели, неговата "невероятното ниво" на игра, неговия "стремеж" и "решителност да води" и "волята му за победа", които го "отличават" от другите играчи. Със спортни обувки Kobe 6 Black Del Sol, звездата на Лейкърс започна добре, като направи висок резултат от 36 точки в Мач 1, но отборът му беше победен, след като отстъпи преднина от 7 точки от края на третата четвърт, за да загуби с един единствен гол. Главният им мъчител беше високият германец Дирк Новицки, който според мнозина е най-добрият баскетболист, излизал някога от Европа. Високият около метър и осемдесет, той беше прекалено силен за защитата на "Лейкърс" и продължи да използва височината си, за да вкарва над главите им през цялата серия. Въпреки усилията на Кобе, Новицки и съотборниците му се оказаха твърде силни и "езерняците" загубиха следващите 2 мача, за да останат пред перспективата за чиста победа. По време на мач № 4, в който Кобе носеше друга версия на шестата си подписана маратонка, известна като Lightbulb заради яркожълтата си горна част, Новицки изигра сравнително спокоен мач, реализирайки само 17 точки. Този път обаче резервите на "Маверик", и по-специално експертът по далечните стрелби Джейсън Тери, разкъсаха "Лейкърс", като многократно вкараха тройки в нещо, което коментаторите определиха като "нелепо". Новицки завърши серията като най-добър реализатор със 101 точки срещу 93 на Коби, след което стана лидер по брой точки за плейофите, когато Далас Маверикс отстраниха Голямата тройка, побеждавайки Маями Хийт във финалите на НБА.

Краят на една ера

Загубата от бъдещите шампиони е слаба утеха за "Лейкърс", тъй като опитът им за втори триумф приключва внезапно срещу "Маверикс". Разочароващият момент бележи края на една епоха, като Фил Джаксън, който по време на своя мандат е бил треньор на Лейкърс и е спечелил 5 титли на НБА, напуска отбора. През следващите години те се опитват да достигнат същите нива, както под негово ръководство. За линията на Кобе това също беше време на промяна; докато много от по-късните Кобе бяха ниски, 6 беше последната, която носеше общия дизайн, започнал с емблематичния Кобе 4 на Авар. Дори прякото му продължение, Кобе 7, щеше да промени някои от най-характерните характеристики и технологии на обувката.

© Nike

Пакетът Prelude

Докато линията с подписа на Кобе се променяше и развиваше, Kobe 6 остана една от най-обичаните в серията, както се доказа през 2014 г., когато беше открояваща се обувка в Prelude Pack. Този комплект включваше всички първи 8 баскетболни маратонки с подписа на Кобе, като всяка от тях беше в уникален цвят, вдъхновен от живота и кариерата на играча. Моделът Zoom Kobe 6 Prelude беше декориран с разноцветни графики, препращащи към Венеция Бийч - оживен крайбрежен район близо до дома на Коби в Лос Анджелис, където понякога той можеше да бъде видян да играе стрийтбол - и е един от най-ценените цветове на Коби, не само тези от пакета Prelude Pack.

© Nike

Kobe 6 Protro

След прекъсване от 6 години Kobe 6 се завърна отново, като силуетът получи актуализация с първото си издание Protro през 2020 г. По време на кариерата си Кобе винаги се опитваше да подобри способностите си по всякакъв начин и серията Performance Retro отразява това. Тя се състои от подбрани наследени модели, на които е придаден тласък на производителността чрез добавяне на нови характеристики или коригиране на стари, а Кобе 6 беше четвъртият, който се възползва от тези подобрения. Вече фантастична баскетболна тренировка с високи показатели, беше трудно да се подобри този модел, но Nike успя да го направи. Външно Kobe 6 Protro изглеждаше много подобен на оригинала, със същата люспеста горна част и само малки промени във формата, които подобриха прилягането и го направиха малко по-елегантен. Заедно с това съвсем леко увеличаване на дебелината на протектора увеличи неговата повърхност, следователно подобри сцеплението, което осигуряваше. По-значителни промени бяха направени в блока на подметката, който имаше по-тънка и по-отзивчива въздушна възглавница Zoom Turbo, покриваща по-голямата част от предната част на стъпалото, и най-новата пяна Cushlon, заменила оригиналната подложка Phylon. Тази модерна пяна беше толкова отскачаща и поддържаща, че можеше да замени въздушния модул Zoom Air на петата на оригинала, което означаваше, че версията Protro имаше само един модул Zoom в предната част на стъпалото. Тази нова комбинация доведе до още по-добра отзивчивост и абсорбиране на ударите, като същевременно запази печелившите качества, които бяха направили първия дизайн толкова популярен.

Иконични разцветки и почетни дизайни

Първата разцветка на Kobe 6 Protro беше емблематичната Grinch. Той беше пуснат на пазара на 24 декември 2020 г.; почти 10 години на ден, откакто самият Кобе беше дебютирал с оригинала. Той съчетаваше най-добрите аспекти на версията от 2010 г. с предимствата на съвременните технологии, а стелките му, които все още бяха изработени от мека, податлива мемори пяна, носеха думите "Искам обувка, която се оформя според крака ми" във връзка с молбата на Кобе за дизайн към Авар. Като се имат предвид нейните невероятни експлоатационни качества, известната история и преждевременната кончина на нейния съименник, Kobe 6 Protro Grinch беше трудна за придобиване, особено след като бяха пуснати само ограничени бройки. Това показа трайната любов на феновете към модела и впоследствие Nike върна няколко други класически разцветки като Protro, включително All-Star, Think Pink, който първоначално беше направен, за да повиши осведомеността за рака на гърдата, White Del Sol и Italian Camo, който отбелязва времето, прекарано от Кобе в Италия като дете. В състава бяха въведени и съвсем нови разцветки, като Reverse Grinch, който обърна цветовата схема на OG дизайна, за да покрие външната част в жив Bright Crimson с лайм зелени акценти. Ванеса Брайънт работи с Nike за разработването на модела Mambacita Sweet Sixteen в знак на почит към покойния ѝ съпруг и дъщеря. С уникални детайли в чест на Коби и Джиджи, той носеше и емблемата на Mamba & Mambacita Sports Foundation - организация с нестопанска цел, създадена от Коби и семейството му, за да помага на спортисти в неравностойно положение и малки деца да получат финансиране и подкрепа, от които се нуждаят, за да участват в спорта. Постъпленията от продажбата на Kobe 6 Protro Mambacita Sweet Sixteen бяха дарени на фондацията, за да може паметта на Кобе и Джиджи да продължи да оказва положително въздействие върху бъдещето на амбициозните спортисти.

© Nike

Вечен баскетболен треньор

Пускането на Kobe 6 Protro съживи оригиналния силует и напомни на всички колко ефективен е той като баскетболна обувка за изпълнение. В началото на 20-те години на миналия век тя беше видяна на краката на най-добрите играчи от НБА - от звезди като ДеМар ДеРозан и Девин Букър до любител номер 1 на маратонките в лигата - Пи Джей Тъкър. Всъщност през годините след пускането на Protro Kobe 6 е една от най-популярните опции в НБА, като понякога дори се съревновава с Kobe 5 Protro за първото място. През сезон 2021-22 г. 5-ката е носена от 36 различни играчи, а 6-ката - от 35, но през следващия сезон 6-ката Protro е най-популярна, като 29 играчи обличат обновения дизайн, а 5-ката Protro спада до 21. През 2023 г. и 2024 г. Kobe 6 стана още по-доминиращ, тъй като 39 звезди от НБА играха със силуета, а Nike KD 16 и LeBron 20 се наредиха на второ място с едва по 18 играчи. Това невероятно завръщане е доказателство както за дизайнерския гений на Ерик Авар, така и за уникалната спортна визия на Коби Брайънт, които се съчетаха преди повече от десетилетие, за да създадат вечния Kobe 6.

© Nike

Мощно наследство

Днес Nike Zoom Kobe 6 и неговият аналог Protro продължават да оказват огромно влияние върху баскетбола и културата на маратонките, като играчи и фенове се стремят да почетат наследството на един от най-великите, които някога са играли този спорт. Постоянното му желание да разширява собствените си граници и тези на играта е вдъхновение за хората по целия свят, а споменът за него продължава да живее в изключителните обувки, които той и Nike създадоха заедно. Въпреки огромния брой обувки с автограф, които съществуват в съвременната епоха, и особено в света на баскетбола, Nike Kobe 6 все още доминира в спортния пейзаж, тъй като преданите му фенове се стичат, за да покажат любовта си както към великия човек, така и към обувката, която промени начина, по който те виждат играта, начина, по който се явяват на мач, и начина, по който играят играта.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток