Nike
Mercurial
Невероятната обувка, видяна на повече финали на Световната купа от всеки друг играч.
Началото на едно страхотно партньорство
През 1994 г. бразилският футболен отбор пристига на Световното първенство по футбол в САЩ, готов да сложи край на 24-годишната си серия от неуспехи да стигне до финала, камо ли да спечели турнира. По-скоро прагматични, отколкото атакуващи, те не приличаха на повечето отбори, излизали от южноамериканската страна, но техният дефанзивен подход донесе на Бразилия четвърта световна купа, като победиха Италия с дузпи в безголовия финал. В този ден на пейката беше играч, който олицетворяваше бразилския футболен стил "Гинга" - атакуващ подход, основан на движенията на танца самба и капоейра, който набляга на задържането на владението, за да се покаже индивидуален талант чрез фини докосвания и сложен дрибъл. Тогава той получава прякора Роналдиньо, за да се различава от съотборник, но по-късно приема собственото си име: Роналдо, което в крайна сметка се превръща в едно от най-великите в историята на спорта. Неговият вроден талант, технически умения и епична скорост заслужаваха впечатляваща обувка и в началото на кариерата си Роналдо се съюзи с Nike, създавайки десетилетно партньорство, което се определя от една много специална футболна обувка: Nike Mercurial.
Ранни постижения
Въпреки че не участва на Световното първенство през 1994 г., Роналдо вече си е създал име като чудесен млад играч в бразилския клуб Cruzeiro. През 1993 г. той им помага да спечелят Копа до Бразил за първи път в историята на отбора, с което си спечелва преминаване в холандския ПСВ Айндховен през 1994 г., където отбелязва 30 гола през първия си сезон. По това време става известен с невероятната си скорост, хипнотизиращите си умения и точния контрол над топката, а през 1996 г. се присъединява към Барселона за тогавашната рекордна сума. Именно тогава Nike проявява интерес към Роналдо, тъй като марката иска да установи силни позиции в света на футбола.
Много голове
В средата на 90-те години на миналия век, въпреки че Nike вече беше показала, че умее да прави блестящи обувки за бягане и баскетбол, компанията все още беше сравнително малка във футбола, а adidas беше водещият производител на футболни обувки. Нещата обаче започват да се променят след Световното първенство по футбол в САЩ през 1994 г., когато на финала десет играчи носят Tiempo Premier на Nike. Две години по-късно Nike става официален доставчик на екипировка за бразилския отбор и подписва специален договор с Роналдо, който е поставен в центъра на маркетинговите кампании на марката през следващото десетилетие. На терена той даде на марката точно това, от което се нуждаеше, вкарвайки гол след гол за Барселона в хода на сезона 96-97 г. В един особено запомнящ се мач срещу Компостела през октомври 1996 г. той показва огромна сила, за да преодолее няколко защитници и да отбележи впечатляващ самостоятелен гол. Моментът е толкова невероятен, че Nike го използва в известна реклама, започваща с думите: "Ами ако помолиш Бог да те направи най-добрия футболист в света? И той действително да ви слуша?". След това бяха показани неудържимият бяг и ударът на Роналдо, преди на екрана да се появи надписът "Роналдо 1996 FIFA Player of the Year". Той е най-младият играч, получавал някога тази награда. Освен това той представлява страната си на Копа Америка през 1997 г., където е коронясан за Играч на турнира, след като вкарва пет гола, включително един при победата с 3:1 над домакините от Боливия на финала.
Нов вид футболна обувка
С най-добрия нападател в света, който представляваше марката, Nike имаше чудесна възможност да се превърне в най-добрия производител на футболни обувки в света. Въпреки това adidas и Puma вече бяха утвърдени и щеше да е трудно да се създаде футболна обувка, която да може да конкурира техните популярни модели. С наближаването на Световното първенство по футбол през 1998 г. Nike използва запазената марка на Роналдо - бързината и уменията му - като вдъхновение за нова обувка, която щеше да въплъти тези качества. Първоначално дизайнът е обявен за следващото продължение на популярната серия Tiempo, но скоро става ясно, че тази футболна обувка представлява нещо различно; нещо, което не е виждано на футболния терен преди. Като такъв той заслужаваше собствено име. Тъй като беше създадена, за да бъде динамична и бърза като играча, за когото беше създадена, експертите на Nike избраха да я нарекат Mercurial.
Създаден за умения и скорост
Nike Mercurial беше конструирана така, че да поддържа най-бързите играчи в света, позволявайки им да се движат с ненадмината скорост и да използват близък контрол над топката, за да дриблират покрай защитниците, точно както правеше Роналдо. Дизайнерите на Nike се възползваха от историята на марката в създаването на шпайкове за лекоатлети, за да изковат аеродинамична обувка, изработена от KNG-100 - синтетична кожа, която абсорбира по-малко вода от традиционната кожа, така че все още запазва леките си свойства при влажни условия. Тя също така възприема цвета по различен начин, което позволява на дизайнерите да създадат по-живи цветови гами. Оптимизираната ѝ конструкция включваше скоростни канали по страните и лепкава субстанция, взета от мотоциклетната индустрия, върху горната част. Макар че това подобри контрола върху топката, 1,75-милиметровата подметка беше много по-тънка от тези на предишните футболни обувки на Nike за общо тегло от само 250 г. Тази олекотена конструкция осигуряваше високи нива на стабилност и контрол, така че играчът можеше да изпреварва и надбягва противниците си с лекота.
Емблематичен образ
Макар че първата разцветка на Nike Mercurial беше черна, не след дълго Роналдо получи по-ярко оцветен дизайн. Горната част беше в блестящо сребристо, а по фланговете й се развяваха лъскави сини ленти, които бяха допълнени от ярки златистожълти набраздявания, докато прочутият му прякор R9 се появи в жълто-зелена емблема на езика. С този поразителен цвят на краката си Роналдо заслепи феновете на Световното първенство по футбол през 1998 г. във Франция. Това беше перфектната реклама за новите футболни обувки на Nike, тъй като 21-годишният Роналдо помогна на отбора си да стигне до поредния финал с четири гола и три асистенции. Всичко изглеждаше като мечтан финал за младата суперзвезда, но само няколко часа преди финала срещу домакина той се разболя и беше изваден от стартовия състав. Отчаян да играе, Роналдо настояваше, че е добре, и мястото му беше възстановено по-малко от час преди началото. Въпреки това той явно не беше в най-добрата си форма и бразилският отбор се провали, отстъпвайки на вдъхновения френски отбор и на блестящия му ключов плеймейкър Зинедин Зидан. Въпреки поражението Роналдо беше награден със "Златната топка" за най-добър играч, а изображението му с обувките R9, окачени на врата му, заедно с медала за второ място след края на мача, стана емблематично и утвърди Mercurial като основна част от футболното облекло.
Оптимизиране на Mercurial
Невероятните изпълнения на Роналдо с първия Nike Mercurial дадоха страхотен старт на серията, който марката бързо надгради. През 1999 г. излиза Mercurial 2, чиято олекотена конструкция го прави още по-бърз от оригинала. Носейки най-новата футболна обувка на Nike, Роналдо печели още една Копа Америка заедно с великия Ривалдо, с когото са заедно най-добрият реализатор с пет гола. Само една година по-късно мачът Mercurial се превърна в следващото повторение на серията. Той имаше ултратънка външна част с меден цвят, която го направи отново с десет грама по-лек, а подметката Speedtrack позволяваше на ползвателя да се движи по терена със сериозно темпо. След това, когато следващото Световно първенство беше съвсем близо, Nike реши, че е време да подобри играта си още веднъж. Дизайнерите на обувките на марката вложиха всичко от себе си, за да изработят обновена версия на Mercurial, която беше по-лека от всякога и можеше да помогне на Роналдо да се представи по най-добрия начин по време на турнира. Обувката, която те измислиха, се наричаше Nike Mercurial Vapor - свръхбърз дизайн, който промени футболния пейзаж.
Олекотени иновации
По време на конструирането на Nike Mercurial Vapor всеки един елемент беше внимателно претеглен, за да се гарантира, че няма да остане нищо излишно и обувката ще бъде възможно най-лека. Дори неща като лепилото и конците бяха измерени, за да се запази теглото, в резултат на което футболната обувка е само 190 г. Друга причина за минималния дизайн беше новата горна част NikeSKIN, която представляваше едно парче гъвкава синтетична мрежа, която се оформяше според индивидуалната форма на крака на ползвателя за максимален комфорт. Освен че беше невероятно лека, тя се усещаше почти като втора кожа, като даваше на играча забележително докосване и контрол.
Изкупление за Световната купа
Роналдо пристигна на Световното първенство в Южна Корея и Япония през 2002 г. след продължително отсъствие, след като през април 2000 г. получи тежка травма на коляното. Той не беше играл в нито един от квалификационните мачове на Бразилия, но доказа, че нищо не се е променило, когато вкара първия гол на отбора на турнира в мача на откриването срещу Турция. Олекотената конструкция на Nike Mercurial Vapor беше идеална за бързи и умели играчи като Роналдо и той продължи да играе на още едно фантастично Световно първенство заедно с Ривалдо и Роналдиньо, които формираха мощна атака, известна като "трите Р". Роналдо вкарва във всички мачове с изключение на четвъртфинала срещу Англия, като вкарва единствените голове на своя отбор както на полуфинала срещу Турция, така и на финала срещу Германия. С гола си в последния мач той осигурява на Бразилия пета световна купа и компенсира разочарованието от 98 г. Роналдо завърши с осем гола пред всички останали участници в състезанието, за да си осигури "Златната обувка", а головата разлика на Бразилия от +14 беше рекордна за всички световни първенства до този момент. Те станаха и първият отбор от 1970 г. насам, който постигна победа във всеки един мач, като по този начин затвърдиха статута си на най-великия отбор в света по това време.
Втори Роналдо
Вдъхновени от незабравимото завръщане на Роналдо след контузия, което му донесе множество отличия, включително трето място за Световен играч на годината на ФИФА, футболистите по целия свят започнаха да използват бързите Mercurial Vapor. Той беше особено популярен сред нападателите и крилата, които се възползваха от леката му конструкция, за да навлизат зад противниковата защита и да вкарват голове. В Обединеното кралство плодотворният голмайстор Тиери Анри носеше Vapor 2, когато помогна на Арсенал да постигне забележителен сезон без загуба през 2003-2004 г., а португалската звезда Луиш Фиго и шведският маестро Златан Ибрахимович също можеха да бъдат видени с чифт Vapor по време на Евро 2004. Но друг млад Роналдо беше може би най-вълнуващият играч, който носеше Mercurial Vapor по това време. След като вече беше подписал с Nike, той влезе в отбора на турнира в първото си голямо международно състезание, като вкара два гола и даде две асистенции, докато Португалия стигна до финала. Известен с изключителната си скорост, дрибъла и гъвкавия си стил на игра, той беше идеалният човек, който да се присъедини към R9 като лице на Mercurial.
Специфичен Mercurial за жени
Междувременно в постоянно развиващата се женска игра американската икона Миа Хам завършва бляскавата си кариера с последното си представяне на Световното първенство през 2003 г. Една от най-великите нападателки на всички времена, тя беше високо ценена заради своята блестяща скорост, грациозна работа с крака и ловък контрол над топката, което я направи идеален партньор на Mercurial за играчи като Роналдо от мъжката част на играта. По време на турнира тя вкара два гола и предложи пет асистенции, като САЩ завърши на трето място. За усилията си тя бе включена в отбора на звездите на ФИФА и в този, за който гласуваха феновете, а извън терена подвизите ѝ доведоха до производството на женския Nike Mercurial Vapor, който бе създаден специално за формата на женските крака. С тези и други обувки Nike тя завършва кариерата си със стил, като извежда САЩ до златен медал на Олимпийските игри в Гърция, завършвайки като най-резултатния играч в спорта по това време, независимо дали е мъж или жена, със 158 гола.
Йога Бонито
Две години по-късно и двамата Роналдо се появяват на Световното първенство по футбол през 2006 г. с най-новите Mercurials. В навечерието на турнира Nike поръчва специален стенопис, на който са изобразени Роналдо и звездни съотборници като Роналдиньо. На стената в столицата на страната домакин Берлин беше изписана фразата Joga Bonito - "играй красиво" на португалски - която Nike се надяваше да насърчи играчите да покажат най-впечатляващите си умения по време на турнира. За да се затвърди това послание, то беше използвано многократно в поредица от реклами на Nike по измислената телевизия Joga TV, в които участваха бившият професионален футболист Ерик Кантона и легендарният мениджър на Манчестър Юнайтед Алекс Фъргюсън, както и O Fenômeno (друг прякор на Роналдо), Кристиано Роналдо, Тиери Анри, Уейн Рууни, Златан Ибрахимович и други играчи, които демонстрираха майсторските си умения за боравене с топката.
Нова гъвкава обувка
В някои от тези реклами на играчите беше предоставена най-новата футболна обувка Mercurial: Vapor 3. Nike отново подобри концепцията си за Mercurial Vapor, като въведе горна част от микрофибър Teijin, която прилягаше още по-плътно към крака и правеше теглото на обувката едва 196 г. Петата беше фиксирана здраво на място с обвивка от въглеродни влакна, а меките капсули Poron внасяха допълнителен комфорт под краката, докато подметката беше разделена на две отделни плочи, за да направи движението в нея още по-плавно и бързо. За първи път шасито на подложката беше разположено вътрешно, а капсулният дизайн подчертаваше фокуса върху скоростта. Основното тяло на футболната обувка е изработено от смес от въглеродни влакна и стъкленоусилен найлон за стабилност, издръжливост и чудесен трансфер на енергия. Тази пъргава конструкция помогна на играчи като Роналдо да се представят добре на турнира, а мнозина смятат, че тя е сред най-добрите от всички модели Mercurial. Въпреки че нито Бразилия, нито Португалия вдигнаха трофея на Световната купа през тази година, R9 увеличи броя на головете си за световния турнир до рекордните 15 (той все още е на второ място в списъка за всички времена), а Кристиано изведе отбора си до четвъртото място и наградата за най-забавен отбор. Междувременно редица играчи носеха Vapor 3 на финала между Италия и Франция.
Краят на една красива кариера
Отпадането на Бразилия на четвъртфинала от Франция на практика означава край на международната кариера на Роналдо. Въпреки че продължава да бележи голове на клубно ниво, когато е в добра форма, поредица от контузии и здравословни проблеми засягат останалата част от кариерата му. През 2007 г. той преминава в AC Milan, а Nike пуска специална версия на Mercurial R9 OG, посветена на 10-годишнината. Роналдо отново се появи на екрана, за да промотира любимия на феновете дизайн, като вкарваше голове с различни умели удари, докато казваше: "Колко гола вкарахме заедно, аз и Mercurial?" Отговорът: "Много... много." Завърши с думите: "10 години голове, 10 години скорост." Въпреки това играе само спорадично, преди да скъса друга колянна връзка в началото на 2008 г., а през 2009 г. преминава в бразилския клуб Коринтианс, където завършва великолепната си кариера.
Още един Mercurial и още един финал
Междувременно, обратно в Европа, дизайнерите на Nike бяха предизвикани от главния изпълнителен директор Марк Паркър да направят нова обувка Mercurial без никакви ограничения по отношение на парите или техниката. С неограничени ресурси, с които разполагаха, те направиха ултралекия Mercurial Vapor SL; футболна обувка с плоча от въглеродни влакна и горна част от въглеродни влакна, която се разработваше повече от три години. С прочутата си фланелка с номер 7, която се радваше на голямо търсене сред феновете, и с обувките Vapor SL Роналдо вкара единствения гол на Манчестър Юнайтед на финала на Шампионската лига през 2008 г., когато те победиха Челси с дузпи в Москва, като по този начин даде още едно страхотно потвърждение за следващия Mercurial.
Mercurial Superfly
След като линията Vapor продължава да се развива успешно, през 2009 г. Nike решава да добави още една опция към серията, като пуска първия Mercurial Superfly. Дизайнът му е базиран на отзиви от професионални футболисти и, подобно на Vapor, е оптимизиран за скорост, с леко сцепление, тяло от въглеродни влакна и многослойна подметка за стабилност и отзивчивост. Основното нововъведение в Superfly обаче бяха кабелите Flywire, вградени в горната част. Тези леки като перо нишки бяха изключително здрави, но и гъвкави, което доведе до перфектната комбинация от комфорт и издръжливост, без да добавят излишно тегло. Този втори клон на дизайна на Mercurial стана също толкова популярен, колкото и Vapor, и Nike пусна Superfly 2 навреме за Световното първенство по футбол в Южна Африка през 2010 г. За пореден път Nike се възползва от съветите на футболистите, чийто принос доведе до това Superfly 2 да има набор от технологично усъвършенствани шипове Nike Sense. Вместо да са фиксирани в позиция, те реагират на движенията на отделните играчи, като се адаптират леко при достигане на терена, за да се вкопаят повече в земята и да осигурят още по-добро сцепление и лекота на движение. Носейки тези иновативни футболни обувки, Роналдо помогна на отбора си да се класира от групата на Световното първенство, в която нямаше Роналдо, като беше обявен за "Мъж на мача" и в трите мача. Въпреки това, те се изправиха срещу крайния шампион Испания в последния 16-и кръг, докато Бразилия загуби от другия финалист, Холандия, на четвъртфиналите.
Следващият играч на Mercurial
Година след Световното първенство по футбол в Южна Африка оригиналният играч на Mercurial, R9, прекратява кариерата си. За да отпразнува това, той е поканен отново в националния отбор на Бразилия за един последен мач - победа с 1:0 срещу Румъния, в който играе само 15 минути. При символична смяна на караула на терена в този ден се появи млад играч на име Неймар, който трябваше да бъде следващият талант, поел мантията на световноизвестната обувка за бърз футбол. През следващото десетилетие той демонстрира електрическо темпо, технически способности и плодотворни резултати, очаквани от играч, представящ името Mercurial, като в крайна сметка се превърна в най-добрия голмайстор на Бразилия.
Непрекъснато усъвършенстваща се технология
През този период Nike редуваше версиите на Vapor и Superfly, като постоянно въвеждаше нови технологии, които подобряваха възможностите на Mercurial. Забележителните въведения включват обработката All Conditions Control, използвана върху горната част на Vapor 8 от 2012 г., която имаше за цел да осигури на играча постоянно докосване независимо от условията, изцяло плетената Flyknit горна част и яката Dynamic Fit на Superfly 4 от 2014 г., която му придаваше плътност, подобна на чорап, и промени начина, по който хората възприемат футболните силуети, и анатомичната подметка на Vapor 11 и Superfly 5 от 2016 г., чиято ергономична форма съответстваше на естествените контури на стъпалото, осигурявайки на играча ненадминат комфорт и докосване.
Една специална година
Последният дизайн, Superfly 5, беше една от най-успешните футболни обувки на 2016 г., благодарение в немалка степен на действията на Кристиано Роналдо. През тази година се провеждаше Еврошампионатът по футбол във Франция и Роналдо беше твърдо решен да спечели на страната си първия голям трофей. С обувките Mercurial Superfly на краката си той преведе отбора през една странна група, в която те завършиха наравно и в трите си мача, след което преминаха през Хърватия, Полша и Уелс, за да стигнат до финала срещу страната домакин. Въпреки че се контузи само след 25 минути, той окуражаваше отбора си отстрани, докато те спечелиха с 1:0 в допълнителното време, за да завършат един прекрасен турнир. Роналдо получи Сребърна обувка за трите си гола и трите си асистенции, а също така беше единственият нападател, който беше включен в Отбора на турнира на УЕФА. След това той получи за четвърти път Златната топка за 2016 г., след като получи огромните 745 точки от гласуването - повече от два пъти повече от най-близкия си конкурент Лионел Меси. В края на 2016 г. Nike реши да почете невероятната година на CR7 със специална бяло-златна версия на Mercurial Superfly с прякор Vitórias. Този елегантен дизайн е само един от десетките подписани от CR7 футболни обувки Mercurial, които датират още от неговия Superfly 2 Safari от 2010 г.
Две десетилетия успех
През 2017 г. най-успешната футболна обувка на Nike бързо наближаваше своята 20-годишнина. Тя продължи да бъде носена от най-добрите играчи в света, включително Роналдо, който получи пета Златна топка след спечелването на поредния финал на Шампионската лига, като този път вкара два от четирите гола на Реал Мадрид и бе обявен за Мъж на мача. В английската Висша лига Еден Азард от Челси помогна за пускането на Mercurial Vapor Flyknit Ultra, като облече елегантна черно-златна разцветка, за да отпразнува спечелването на втора титла с клуба. А във Франция Неймар, който току-що бе завършил преместването си в Пари Сен Жермен след успешен период в Барселона, получи подписан Mercurial Vapor с прозвището "Written In The Stars". Вдъхновена от кариерата му до този момент, тя беше първата от серията Mercurial, специално създадена, за да подчертае завладяващи истории от футболния му живот. Вторият, Mercurial Puro Fenomeno, се появи по-късно същата година и беше базиран на оригиналния цвят R9 на Роналдо, като по този начин почете невероятното наследство на играча и същевременно отбеляза нова ера за спорта. Междувременно в женската игра Mercurial беше представен от опитното холандско крило Лике Мартенс, която получи наградата за играч на турнира, когато Холандия спечели Евро 2017 за жени на УЕФА. В чест на нейния успех на състезанието Nike пусна специален чифт "Лике" Mercurial Superfly 5 в смела синя разцветка с отпечатано нейното име отстрани.
Присъединяване към клуба
На друго място следващият играч на Mercurial се обявяваше пред света: младеж от предградията на Париж на име Килиан Мбапе. Разпознавайки таланта му още в началото, Nike го подписва на 18-годишна възраст, като му оказва честта да представи Superfly 6 през 2018 г. Същата година неговите експлозивни движения, бързи крака и зашеметяваща креативност му позволиха да вкара четири гола и да спечели Световната купа с Франция от първия си опит. За невероятните си изпълнения той бе включен заедно с Роналдо, който сам се бе превърнал в най-възрастния играч, отбелязал хеттрик на Световното първенство по футбол, в Дрийм тийма на феновете и получи наградата на ФИФА за млад играч. Той стана и вторият тийнейджър след легендарния Пеле, който вкарва два гола в мач от Световното първенство и се разписва на финала на Световното първенство, като великият човек го поздрави в социалните мрежи с думите "добре дошъл в клуба".
Изравняване на моделите Vapor и Superfly
По време на турнира през 2018 г. много играчи носеха или Mercurial Vapor 360, или Superfly 360, тъй като за първи път двете се сляха в една много сходна футболна обувка. Основната разлика между тях беше високата яка Dynamic Fit на първата, докато втората запази нископрофилния си вид. Освен това и двете имаха нови елементи като жлебове Flyknit по цялата горна част, които даваха леки подобрения в контрола на топката, и стелка, която се свързваше с вътрешното шаси, за да гарантира абсолютно никакво приплъзване по време на игра. Освен това покритието ACC беше вложено в преждата Flyknit, преди да бъде сплетена външната част, като по този начин дебелината ѝ беше намалена с малко за максимална гъвкавост и докосване.
Сътрудничества в областта на висшата мода
2018 г. беше и годината, в която Mercurial се разшири в света на висшата мода. Творческият директор на Dior Homme, Ким Джоунс, проектира версия на Superfly 360 с поразителна оранжева външна част и принт на гепарди отстрани, докато Върджил Аблох изработи своя собствена оранжева 360 с характерни за Off-White детайли, отпечатани върху горната част. Внимателно разположени кръгове маркират най-благоприятното място за контакт на нападателите с топката, тъй като Аблох заяви, че иска да преодолее пропастта "между координацията на краката и очите". Мбапе получи свой собствен персонализиран чифт, който носеше в "Мъж на мача", когато ПСЖ победи Монако, за да вдигне Купата на Лигата за 2018 г.
Френска колекция
До 2019 г. Мбапе вече се беше утвърдил като един от най-великите играчи на планетата, а все още беше само на 20 години. За да отпразнува преждевременния му талант, Nike го направи най-младия играч и първия французин, който има своя лична колекция с марката, като създаде Mercurial Superfly 7 Bondy Dreams. Живата зелена и сива цветова схема отдава почит на парижкия регион Бонди, където Мбапе е израснал, а златистите акценти препращат към победите му в турнирите, докато допълнителните детайли отдават почит както на мястото, така и на играча. Това беше първата от многото подписани от Мбапе Mercurials и оттогава насам колекцията му се разшири по подобен начин, както се разшири колекцията на Роналдо преди него.
Продължаващото търсене на скорост
По-късно през 2019 г. към серията Mercurial беше добавен още един модел, тъй като излезе първата Dream Speed. Вдъхновен от историите на емблематични играчи, които са постигнали велики неща с футболни обувки Mercurial - от Роналдо до Мбапе и женската суперзвезда Сам Кер, Dream Speed беше създаден специално, за да отрази тяхната изумителна скорост. Оттогава насам линията се развива в собствена посока чрез специални разцветки с уникални вдъхновения, като Dream Speed 2, чийто суич препраща към скоростта на светлината, и Dream Speed 4, чийто поразителен дизайн е повлиян от хиперзвуковата скорост на капсулите на космическите совалки на НАСА. По същото време, когато се разработваше първият Dream Speed, Nike проектираше Mercurial Vapor 13 и Superfly 7. В съответствие с продължаващия фокус върху скоростта, и двете получиха горна част от Flyknit с втъкани в нея прежди с висока якост, за да бъдат едновременно гъвкави, леки и здрави. За да вдъхнат на целия дизайн същата насоченост, дизайнерите Джесика Тресър и Дейвид Гамбоа базират естетиката на бързия бягащ Елиуд Кипчоге Zoom Vaporfly Elite и на синьото небе, на което стават свидетели пилотите, когато се издигат над облаците в свръхзвуковите самолети. Както и много други Mercurials преди това, Vapor 13 беше носен на финала на Световната купа, този път от упоритото американско крило Меган Рапиноу. По време на целия турнир през 2019 г. нейните изпълнения тласкаха отбора ѝ към победа, а подвизите ѝ на финала ѝ донесоха наградата за играч на мача. По време на мача тя вкара шестия си гол на турнира, за да помогне на САЩ да защитят трофея си от Световната купа, като по този начин спечели Златната обувка и Златната топка.
Zoom Mercurial
В началото на 2020-те години и Роналдо, и Мбапе продължават да носят знамето на Mercurial въпреки глобалната пандемия. След това, през 2021 г., Nike промени играта още веднъж с чисто нова мрежеста горна част Vaporposite на Vapor 14 и Superfly 8. С наближаването на още едно Световно първенство този композитен материал, който е подплатен със специални микрофибри за по-здрава конструкция и още по-добър контрол над топката, беше пренесен върху Zoom Mercurial Vapor 15 и Superfly 9 през 2022 г. Това бяха най-добрите скоростни футболни обувки на марката до момента, с три четвърти дължина на звеното Zoom Air, вдъхновено от баскетбола, но проектирано специално за футбол, за да осигури максимална отзивчивост и отскок. Освен това имаха стратегически разположени жлебове за огъване, които осигуряваха естествено движение на стъпалото, заедно със система за поддържане на скоростната клетка, която държеше здраво стъпалото на място при висока скорост, и специализирани шипове Tri-star, които поддържаха многопосочно движение.
Изключителен турнир
Преди Световното първенство Мбапе и Роналдо се сдобиха със собствени уникални разцветки Zoom Mercurial, като френският играч се появи на мачовете с привличащ вниманието златист чифт, докато представяше някои от най-великите си изпълнения в историята на състезанието. Изключителната му игра му донесе осем гола, Златната обувка и Сребърната топка, а хеттрикът му на финала го направи едва втория играч в историята след англичанина Джеф Хърст през 1966 г. Въпреки тези геройства, Франция загуби с дузпи от Аржентина на Меси в един от най-запомнящите се футболни мачове на всички времена.
Празнични дизайни
През 2023 г. Nike отпразнува 25-годишнината на футболната обувка Mercurial с юбилейни издания на Vapor 15 и Superfly 9. Всеки от тях имаше блестяща сребриста външна част и лъскава хромирана подметка, която им придаваше луксозен вид. След това, в началото на 2024 г., бяха създадени нови версии, които хибридизираха двата силуета с легендарния Nike Air Max Plus, като Vapor 15 беше декориран в яркооранжев цвят Sunset, а Superfly - в наситен Voltage Purple. И двата модела се отличаваха с характерната за Plus лента на горната част, заедно със специална ZM Air версия на известното шестоъгълно лого Tn.
Нови футболни обувки, нови технологии и нови играчи
През 2024 г. следващата итерация на футболната обувка Mercurial се появи от двете страни на Атлантическия океан, първо на краката на Мбапе, когато той демонстрира уменията си на Евро 2024, а след това в Съединените щати на краката на младата бразилска звезда Винисиус Жуниор. След като тези играчи на Mercurial и други демонстрираха характеристиките на футболната обувка, Nike пусна Air Zoom Mercurial Vapor 16 и Superfly 10 за широката публика. Отново акцентът беше поставен върху атлетизма и скоростта, като горната част беше свръхтънка и съставена само от три слоя: Flyknit, AtomKnit и Gripknit. Последният слой беше лепкав и оформен според крака на потребителя, за да осигури изключително усещане и контрол, докато вълнообразният дизайн на протектора използваше по най-добрия начин единицата Zoom Air с дължина три четвърти за отзивчивост на най-високо ниво, а формата на шиповете улесняваше бързите пресечки на топката. В знак на почит към съоснователя на Nike Бил Бауерман, бялата мрежеста горна част на Vaporposite+ е украсена с точковиден син брандинг по модата на визионера дизайнер на обувки, който спестявал тегло при изработката на шпайкове за лека атлетика, като нанасял логото swoosh директно върху външната част с обикновена химикалка.
Магията на Mercurial
Футболната обувка Nike Mercurial има едно от най-забележителните пътувания сред всички спортни обувки. Тя е украсила краката на най-бързите и умели футболисти, играли някога в красивата игра, като им е дала възможност да изразят себе си по нови и вълнуващи начини. Освен това е повлияла на някои от най-великите мачове в историята на спорта и е оформила начина, по който хората гледат на футболните обувки. Днес линията продължава да се развива и разширява в непрекъснатия стремеж на Nike да подкрепя бъдещите играчи на mercurial, които се опитват да създадат още незабравими моменти на футболна магия.