SPORTSHOWROOM

Nike

"The Ten"

Десет икони, преосмислени от прочут дизайнер.

The Ten
© Nike

Благоприятна среща

През декември 2016 г. легендарният дизайнер и основател на Off-White Върджил Аблох присъства на среща в централата на Nike в Бийвъртън, Орегон. Той изпитваше страхопочитание към марката, изградено на базата на детското му възхищение от Майкъл Джордан и Air Jordan 1. Като дете дори беше изпратил на Nike скици на собствените си дизайни, вдъхновени от AJ1, а сега, ето че стоеше в центъра на дейността на компанията. На Аблох можеше да му бъде простено, че е превъзбуден от ситуацията, но ако има нещо, което определя този визионерски творец, то това е неговата непоколебима вяра в собствените му таланти. Той веднага започна своя уникален артистичен процес, като използва нож X-Acto, за да нареже един от най-известните силуети на Nike - Air Force 1 Low, за да провокира идеи за сътрудничеството. Nike нямаше как да не се впечатли и бе поставено началото на нов проект - The Ten: Икони, реконструирани от Върджил Абло.

© Nike 

Насърчаване на творческото многообразие

Сътрудничеството включваше преработка на десет маратонки с културно значение - девет от Nike и една от Converse, собственост на Nike. Чрез практическия подход на Абло те бяха деконструирани с помощта на прости инструменти, като нож и химикалка, като елементите бяха променени, преместени и премахнати, за да се покажат основните характеристики и функции на всяка обувка, като същевременно се запази основният ѝ вид. Той работи забележително бързо и колекцията беше официално обявена през август 2017 г., по-малко от година след първата среща. През изминалите месеци Аблох си партнираше с вицепрезидента на Nike по дизайна на обувки Анди Кейн, за да разработи концепцията зад комплекта. Кейн следваше убеждението на Nike за насърчаване на творческото разнообразие, като работеше заедно с Аблох за изграждане на сътрудничество, което доведе до резултат, по-голям от сбора на отделните му части.

Десет емблематични маратонки; две теми

В съобщението си от 21 август Nike описва проекта The Ten като "съвместно изследване на 10 силуета на обувки Nike" и излага концепциите за дизайна. Обувките бяха разделени на два комплекта по пет, всеки от които имаше своя собствена тема. Първият се наричаше "REVEALING" и включваше версии с нов облик на Jordan 1, Air Max 90, Air Presto, Air VaporMax и Blazer Mid. Всяка от тях имаше реконструиран външен вид с ръчно изрязани и отворени елементи на дизайна, което ги утвърждаваше като част от тази уникална колекция. Вторите пет маратонки бяха създадени по тема, известна като "GHOSTING", която се изразяваше в използването на полупрозрачни горни части. Този елемент имаше за цел да надгради темата за разкриването и послужи за обединяване на комплекта под шапката на един-единствен частично прозрачен материал, като по този начин обедини 94-годишната история на петте обувки, от които беше съставен: Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1, Nike React Hyperdunk 2017 и Nike Air Max 97.

© Nike 

Определящ епохата дизайнер

Освен че разкри подробности за моделите, които ще бъдат използвани в съвместната работа, Nike разказа за историята на Върджил Абло и какво го е накарало да създаде The Ten. Той разказа за разнообразните си вдъхновения, в които се сливат образованието му по архитектура, инженерство и дизайн на Баухаус с интереса към спортните обувки, обложките на албуми на рок и хип-хоп изпълнители и графитите. Неконвенционалният му подход и склонността му да вкарва в дизайна си ръчно изработени компоненти стават ясни още при първата среща между Аблох и Nike, а създадените от него AF1 довеждат до още ръчно изработени версии, някои от които са носени от служители на Off-White на изложението Design Miami/ през същия месец. Малко от присъстващите знаеха, че са получили възможност да надникнат в една от най-завладяващите колекции маратонки на всички времена.

© Nike 

Бърз обрат

След първоначалната среща с Аблох Мат Килгор, син на оригиналния дизайнер на AF1 Брус, изработва още 12 Air Force 1 в реконструирания стил, установен от Аблох, като по този начин дава тон на The Ten. Стилът на работа на Аблох и силната му работна етика доведоха до едно от най-бързите сътрудничества на Nike, завършено само за 10 месеца. Аблох обясни, че "повечето от творческите решения бяха взети през първите три часа, докато действителният дизайн и итерацията отнеха два до три дни". Този високоскоростен процес включваше дори една-единствена сесия, в която Jordan 1 беше завършен от начало до край. Всичко това е подпомогнато от решителната визия на Аблох и способността му да работи в "състояние, подобно на сън", което му позволява да визуализира това, което иска, и да го създаде веднага след това.

Уважение към изкуството

Уважението на Абло към историята на дизайна на Nike беше ясно изразено по време на целия процес на проектиране, тъй като той смяташе, че десетте силуета, върху които е работил, са "на същото ниво като скулптура на Давид или Мона Лиза", обяснявайки, че всички те са "разчупили бариерите в изпълнението и стила". Въпреки това той не се страхува да деконструира всеки от тях. Играе си с разположението на суоша, добавя цветни петна, разкрива пяната в езика и дори добавя текст с характерния за Off-White шрифт Helvetica, като например думата "Air" на AM97, VaporMax, AF1, Presto и AJ1, "Vulcanized" на Converse и "Foam" на Hyperdunk и Vaporfly. Още по-хумористично беше използването на думата "Shoelaces" върху връзките и "Zip Tie" върху прикрепените към тях ципове - отличителна черта на собствените маратонки на Off-White.

© Nike 

Вдъхновяване на младежите

Целият този процес е предприет, за да се въплъти манталитетът Just Do It на марката Nike и да се създадат дизайни, които дават представа за творческия процес - нещо, което според Абло е много по-интересно от това да се види крайният продукт. Той се надяваше, че творенията му ще вдъхновят младите дизайнери, като им покажат, че с прости инструменти като маркер и нож могат да изработят свои собствени индивидуални маратонки, като по този начин им помогнат да развият разбиране за дизайна.

Съвсем нови модели

Няколко от маратонките, по които работи Аблох, дори не са били официално пуснати на пазара от Nike по времето, когато проектът започва. Сред тях са Nike Zoom Fly SP, React Hyperdunk 2017 и Air VaporMax. Докато първите две имаха сходни предшественици, които Аблох използва за вдъхновение, като например Nike Zoom Vaporfly Elite Breaking2, VaporMax беше съвсем нова иновация. Това даде възможност на Аблох да създаде нещо напълно уникално.

© Nike 

Специална връзка

В крайна сметка в хода на сътрудничеството стана ясна невероятната връзка между марката и Върджил Абло, както и възхищението, което двамата изпитват един към друг. Това може да се види както в готовността на Nike да предостави на Аблох творческа свобода по време на проекта, така и в думите на самия Аблох, който заяви, че "е искал да подчертае как дизайнерската система и производството на Nike са толкова съвършени". В преработката си на тези дефинитивни маратонки той е имал желание да изгради подобна връзка, като подчертае ръчно изработения аспект на обувките, за да засили "човешкия елемент" и да разшири "емоционалната връзка на тези 10 икони".

© Nike 

Nike Off Campus

В съобщението си от август Nike пише и за празничните събития, които ще се проведат в Ню Йорк и Лондон през септември. Наречена "Nike Off Campus", марката я описва като "дестинация за развитие на спорта, дизайна и иновациите". Всяко от събитията включваше представяне на The Ten и разговори на Аблох и Кейн, както и на други артисти и дизайнери. Аблох видя в това още една възможност да вдъхнови младежите и да ги запознае с историята на Nike, заявявайки, че "е искал да даде на хората актуална информация, да им позволи да видят от коя година са тези обувки и какво е мястото им в цялостната история на марката". Това желание да образова може би е причината, поради която той отпечатва всяка маратонка с думите "Off-White for Nike" заедно с името на обувката, местоположението на централата на Nike и годината на първото пускане на оригиналния модел.

Заедно с цялата тази информация бяха отпечатани и датите на пускане на пазара на всички дизайни - комплектът REVEALING ще бъде пуснат предварително в магазините на Nikelab в Ню Йорк, Лондон, Милано и Париж през септември, а пълната колекция ще бъде налична в избран брой магазини по света от ноември. Под това бяха подредени снимки на всеки дизайн, до една на Върджил Абло и други две, показващи как той работи по дизайните с маркери в ръка.

© Nike 

Стартиране на "The Ten"

При излизането си The Ten се радва на огромен успех и се разпродава почти веднага. Като се има предвид колосалната репутация на Аблох като дизайнер, това може да не е изненада. Наистина, преди излизането на колекцията не беше необходима голяма шумотевица, като голяма част от работата беше свършена от самия Аблох, който носеше обувките на събития като Met Gala през май 2017 г., където подразни своя дизайн на Air Jordan 1. Той също така раздаде ранни модели на известни личности от различни дисциплини, включително Роджър Федерер, Бела Хадид, Наоми Кембъл, Дрейк, Травис Скот и Неймар, което привлече допълнително внимание към тях, особено когато някои от тях бяха показани облечени в снимки в социалните мрежи. Майкъл Джордан, който лично одобри Air Jordan 1 на The Ten, получи свой собствен чифт, а съвременният баскетболист Дреймънд Грийн носеше Nike React Hyperdunk 2017 на Аблох, докато играеше в мача за откриването на сезона за своя отбор Golden State Warriors през октомври 2017 г. Ранна версия на Converse Chuck Taylor също беше дадена на Ким Джоунс, въпреки че пускането ѝ на пазара беше отложено за май следващата година. Причината за това забавяне все още е мистерия, но Converse заяви, че просто са правили малки промени в дизайна, като са се опитвали да запазят творческата визия на Аблох за обувката. Така или иначе, това даде на феновете на The Ten нещо повече, което да очакват с нетърпение, след като останалите девет бяха излезли.

© Nike 

Образователен облик

На собствената си страница в Instagram Аблох публикува само една публикация между първоначалното представяне на колекцията REVEALING през септември и пускането на пълната колекция през ноември. Появи се на 27 октомври и показа едно-единствено изображение, на което той стои над отворен куфар, пресявайки различни обувки Nike, някои от които бяха елементи от The Ten. Нямаше коментар, но етикетът показваше "Harvard Graduate School of Design". Всъщност тази снимка беше от лекция, наречена "Insert Complex Title Here", която майсторският дизайнер изнесе пред студенти в училището по това време. В нея той ги насърчаваше да открият собствения си творчески глас, като им раздаде няколко модела от "Десетката", за да ги вдъхнови и да им покаже какво може да се постигне. На снимката самият той е облечен с чифт Air Force 1 от колекцията.

Глобално пускане на "The Ten"

Няколко седмици по-късно, на 14 ноември, по повод излизането на цялата колекция в световен мащаб, той публикува две снимки. На едната се виждаше човек, който държи голямо изображение на Аблох по време на работа с куп полуготови модели на Nike на масата пред него. Той пишеше върху една от обувките, като по този начин показваше практическия си подход към дизайна. Второто изображение представляваше близък план на снимката, на който се виждаше надписът, който беше нарисуван над главата му. Той гласеше "Dover Street Market". Това се отнасяше за модния магазин с множество марки, в който се продават артикули на някои от най-търсените марки, като Comme des Garcons. Това беше още една закачка, тъй като не беше написан никакъв текст, но тези, които знаят, щяха да разберат, че това е едно от местата, където могат да се купят обувките, като етикетът го обозначаваше като магазина в Сингапур. Всъщност на уебсайта на магазина се провеждаше томбола за хората, които искаха да се сдобият с моделите от колекцията. Всъщност повечето от обувките бяха пуснати в томбола, като само някои избрани имаха възможност да закупят чифт, а други се надяваха да се сдобият с тези, които бяха пуснати в продажба онлайн.

© Nike 

Забележителният Air Jordan 1

След това колекцията имаше незабавен ефект, тъй като Air Jordan 1 на Аблох спечели наградата "Обувка на годината" на наградите Footwear News Achievement Awards 2017. Моделът AJ1 вероятно беше най-желаният от The Ten, като Кейн похвали Аблох за дълбочината, която е придал на обувката, и я описа като нещо "напълно ново, но напълно познато". Тази популярност днес се проявява и в цените, които обувката достига в сайтовете за препродажба. Докато повечето от моделите се продават за повече от 1000 паунда за чифт, Jordan носи няколко хиляди и е виждан онлайн за повече от десет пъти над първоначалната цена. Но това може би никога нямаше да се случи, ако не беше промяната на дизайна в последния момент.

Първоначално Аблох се е стремял да обедини всичките десет обувки чрез белия цвят като връзка с неговия етикет Off-White. Само няколко дни преди да започне производственият процес обаче, Аблох вижда, че някой носи чифт маратонки, които приличат на неговите AJ1. Единственият проблем бил, че той не можел да разбере дали това са Dunks или AJ1. В момент на светване на лампичката той осъзнал, че най-емблематичното нещо в един чифт обувки често е цветът, което важи особено за първия Air Jordan 1, чийто черно-червен дизайн завладя света през 80-те години. Той помолил Кейн да добави червено и черно към дизайна - промяна, която Nike успяла да приеме. По-късно Аблох отбелязва, че се чуди какво би станало, ако първоначалната идея се беше осъществила, като смята, че обувката щеше да "пропусне целта".

За щастие, никога няма да разберем и повече от пет години след първото пускане на обувката, Sotheby's обяви един чифт за 14 000 долара на своя уебсайт. Като се има предвид, че през април 2022 г. търгът на цялата колекция е оценен на 30-40 000 долара, това е невероятно постижение за един-единствен модел. Аукционът на Sotheby's, на който бяха продадени всичките десет обувки, беше озаглавен "Модерни колекционерски предмети" и се похвали, че комплектът вероятно е единственият пълен наличен. Всъщност, като се има предвид колко трудно е било да се сдобиеш с всеки един чифт при пускането на пазара, е почти невероятно, че всичките десет са били продадени заедно. Още по-изненадващ беше фактът, че всички те бяха неизползвани и в оригиналните си кутии.

© Nike 

Поставяне на перо върху хартия

След успеха на първата им съвместна работа Nike и Върджил Аблох продължават да работят заедно, създавайки нови модели, вдъхновени от The Ten, както и много други предложения на Nike x Off-White. Наследството на колекцията, с която започна всичко, обаче никога не е изчезвало. Години след излизането ѝ тя все още е толкова значима в културно отношение, че Аблох решава да напише книга за нея. Той подразни издаването на книгата на страницата си в Instagram на 11 януари 2021 г. чрез снимка на томчето със зелени корици в кутия с името на издателството Taschen. Коментарът описва книгата като "печатен документален филм за проекта @Off___White @Nike", като заявява, че тя дава представа за производството на вече направените, както и предлага "прозорец към всички предстоящи". Дизайнерът обясни също, че повечето от изображенията не са достъпни другаде, което придава на книгата усещане за ексклузивност, преди да покаже подкрепата си за местните и независими книжарници, които той определи като "жизненоважни" и "центрове на общността и културата". В резултат на това той заяви, че Nike и екипът на архитектурната фирма и мозъчен тръст Architecture, която е основана от Аблох и е помогнала за издаването на книгата, ще предоставят на избрани книжарници безплатни копия. Тези магазини, които бяха изброени под коментара му, щяха да бъдат единствените места, където феновете на поредицата можеха да си купят книгата от 12 януари до глобалното ѝ излизане на 22 януари.

Няколко месеца по-късно, на 23 април 2021 г., последва друг пост. Този път той показваше три изображения - едно на книгата, друго на обувки от колекцията и трето на няколко копия на книгата, отворени, за да покажат какво има вътре. В коментара се обясняваше, че книгата е за логиката и "невиждания досега процес" на сътрудничеството. До ден днешен той е събрал над 65 000 харесвания, което показва популярността на "Десетката" дори толкова години след излизането ѝ.

©  Virgil Abloh 

Документиране на уникален процес на проектиране

Книгата се наричаше "Икони" и на предната ѝ корица бяха отпечатани думите "Нещо не е наред" заедно с тънък Nike swoosh и цитат от Абло: "Всичко, което правя, е за 17-годишната версия на мен самия." Това разкрива желанието му да помага и вдъхновява онези млади дизайнери, които също като него се нуждаят от помощ и вдъхновение, за да развият таланта си. Иконите са голяма част от това, тъй като според уебсайта на Taschen в него се навлиза в подробности за "инженерната изобретателност" на проекта и "изследователския процес на проектиране" на Аблох. 

С швейцарска подвързия с отворен гръбнак, за да имитира философията на разкриване на "Десетте", книгата описва също така как той е използвал "надписи, иронични етикети, колаж и скулптурни техники", за да съживи десетте дизайна и същевременно да им придаде ново значение. Тя е разделена на две части - каталог и концептуален инструментариум, в които интимни изображения, като прототипи от колекцията и оригинални текстови съобщения, изпратени между дизайнерите, са споделени заедно с по-широк поглед върху маратонките и културата на маратонките. Освен текст от самия Върджил, в него са включени и раздели от Николас Шонбергер от Nike и други гост-писатели, а друг сътрудник на Nike, Хироши Фудживара, подготвя предговора.

© Nike 

Трайно наследство

В лицето на Върджил Абло Nike открива дизайнер с перфектната комбинация от качества: суров талант, зашеметяваща визия, безстрашна природа и силен творчески дух. Тези качества му позволиха да предефинира правилата на модата и дизайна, докато проявяваше проект, който представляваше, по неговите думи, "демокрацията на това как дизайнът изследва света". Усилията му се увенчаха с десет обувки, които оказаха трайно въздействие върху културата на маратонките и продължават да влияят на младите дизайнери и до днес. От своя страна Nike можеше да защитава своите проекти и да ограничи работата на Аблох, но марката беше толкова влюбена в него, че той получи свободата да "намери ново пространство" чрез партньорството. Всичко това превръща The Ten в цялостен набор от емблематични маратонки и в едно от най-известните сътрудничества, съществували някога. Веднъж Абло каза: "Не можеш да си поставиш за цел да направиш икона. Културата ти я връща." Той може и да не е тръгнал да прави икони, но културата със сигурност му е върнала много от тях, като е гарантирала, че проектът The Ten ще пребъде като почит към трайното наследство на великия дизайнер.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток