SPORTSHOWROOM

Jordan

11

Дръзката маратонка за завръщане на Jordan.

Jordan 1
© Jordan

Шокиращо съобщение

В началото на 90-те години на миналия век марката Jordan Brand е утвърдена, а емблематичната ѝ линия баскетболни маратонки се стреми към първото си двуцифрено издание. Тогава, през 1993 г., само няколко месеца преди пускането на Air Jordan 9, легендарният съименник на обувката Майкъл Джордан обяви, че ще се откаже от професионалния баскетбол. Мнозина в Nike и Jordan Brand бяха разтърсени от това, а някои дори предложиха линията да бъде закрита с десетата си част, която трябваше да излезе през 1994 г. Един човек обаче остана непоколебим - известният дизайнер и верен на Jordan Тинкър Хатфийлд. Той започва работа по нов модел, който ще пренесе наследството на маратонките в бъдещето. Нещо повече, неговата обувка ще стане символ на завръщането на Майкъл в спорта, като същевременно се превърне в една от най-ценените маратонки - неустоимата Jordan 11.

© Jordan

Важна среща

Редица експерти на марката работят заедно с Тинкър за създаването на Air Jordan 11, включително Кен Блек, който е както графичен дизайнер на проекта, така и негов художествен директор. В края на 1993 г. той, Тинкър и изпълнителният директор на Nike Хауърд "H" Уайт се срещат с Майкъл Джордан, за да обсъдят плановете си за новата маратонка. Баскетболистът вече е свикнал с този процес, тъй като е работил с Хатфийлд и други дизайнери по много обувки с автограф, и групата се среща в непринудената обстановка на жилището му в Аризона. Те знаеха, че в този момент той ще бъде напълно откровен с тях, дори ако това означаваше да отхвърли идеите им, и му представиха чертежи и материали, които демонстрираха предложените концепции, а не завършен дизайн. Беше важно да получат одобрението на Джордан за общото прилягане и усещане на AJ11, особено за текстила, който планираха да използват - от мек найлон през текстурирана мрежа до лъскава лакирана кожа. Основното условие на Джордан беше обувката да бъде оформена по такъв начин, че да може да се носи със смокинг - визия, с която той искаше да бъде видян по това време. Искането му се превърна в дефиниция на Air Jordan 11, тъй като отговорът на Хатфийлд беше да създаде смела и дръзка баскетболна обувка с високопроизводителни характеристики и изискан, елегантен външен вид, която да изглежда чудесно, когато се съчетава с официално облекло.

© Jordan

Осъществяване на една мечта

Докато екипът работи по създаването на обувката през първите месеци на 1994 г., Джордан прави още едно шокиращо изявление - той ще стане бейзболист в чест на покойния си баща, който винаги е мечтал синът му да се занимава с този спорт. Носейки версия на Jordan 9, той играе за бейзболния отбор от Миньорската лига Бирмингам Баронс, а през втората половина на годината преминава в Скотсдейл Скорпиънс. Макар и да не е идеален за линията Jordan, която все пак е известна с производството на баскетболни обувки с най-високо качество, той не отговаря на забележителното завръщане, което щеше да се случи само няколко месеца по-късно. Този невероятен обрат щеше да възроди както играча, така и подписаната от него маратонка, като по този начин потвърди упоритата работа, мисълта и иновациите, които Хатфийлд беше вложил в създаването на Jordan 11.

© Jordan

"Завърнах се"

На 18 март 1995 г. Майкъл Джордан обявява завръщането си в НБА с едно просто изявление: "Върнах се". Той се присъедини към "Чикаго Булс" навреме, за да носи Air Jordan 10 за последната част от редовния сезон, но тъй като "Биковете" се класираха за плейофите, той трябваше да изпробва нова обувка, която никога не беше виждал преди - обувка, която щеше да промени пейзажа на културата на маратонките завинаги.

© Jordan

Обувка, която не можеше да чака

През пролетта на 1995 г., месеци преди очакваната дата на пускане на пазара, Джордан получава чифт от новата си обувка с подпис. Това беше стандартна практика и той беше свикнал да получава всеки нов дизайн по-рано, но нямаше право да го носи публично. При получаването на Air Jordan 11 обаче той беше толкова очарован от нея, че не можа да се въздържи да я обуе при първа възможност. На 7 май 1995 г. маратонката се появява за първи път на терена по време на мач 1 от полуфиналите на Източната конференция между Чикаго Булс и Орландо Меджик. Поразително нетрадиционният ѝ външен вид привлече вниманието на наблюдаващите, по-специално лъскавият калник от лакирана кожа, чиято лъскава черна повърхност се увиваше по цялата обиколка на обувката. Под нея се намираше бяла междинна подметка от пяна Phylon, изпълнена с въздушна възглавница Air, която преминаваше по дължината на стъпалото. Хатфийлд е искал да създаде обувка, която, макар да излъчва изтънченост и стил, да е изпълнена с високоефективни технологии, които да издържат на трудностите на баскетболното игрище. В този смисъл той поставя плоча от въглеродни влакна между междинната подметка и външната подметка. След като вече беше открил силата на разкриването на технологичните компоненти на обувката при Air Max 1 повече от десетилетие по-рано, Хатфийлд направи подметката на AJ11 частично прозрачна, за да покаже използването на тази лека, поддържаща подметка. Под предната част на стъпалото и петата са поставени сегменти от тъмнолилаво Concord, на което е кръстена разцветката Concord, а линиите на сцепление тип "рибена кост" придават на маратонката и качествено сцепление. Дизайнът се допълваше от бяла балистична найлонова мрежа в горната част, с още бяла кожа около петата.

© Jordan

Изтънчени вдъхновения

Комбинацията от материали, използвана за Air Jordan 11, означава, че той е по-лек, по-издръжлив и по-отзивчив от своите предшественици, а елегантната му черно-бяла външна част го прави идеалното допълнение към официално облекло, както е искал Джордан. Всъщност Хатфийлд толкова много иска да изпълни желанието на Джордан, че при проектирането на изчистените ефекти на марката на обувката се обръща към луксозни модни марки като Armani и Prada. Те се състоят от лента от черен плат с бял текст Jumpman и Jordan над горната част на белия мрежест език, номер 45 на бейзболната фланелка на Джордан на задната част на стъпалото, която той започна да носи при завръщането си към баскетбола, и черно лого Jumpman на страничната пета. Към момента на пускането на обувката в продажба в края на 1995 г. Джордан се връща към носенето на традиционния номер 23 и обувката е съответно променена, като номерът 45 се появява само на няколко ретро модела през следващите десетилетия.

© Jordan

Бунтарско завръщане

С напредването на полуфиналите на Източната конференция невероятната история на Jordan 11 се задълбочи. В Игра 2 Майкъл оживя, повеждайки "Биковете" с 38 точки, докато те се борят, за да изравнят серията. По време на паузата в играта, когато Джордан беше седнал на пейката, камерата се фокусира върху маратонките му, което накара коментаторите да попитат дали са "черно-бели или бяло-черни" - безобидно твърдение, което се отнасяше до правилата на НБА за плейофите, които забраняваха обувките заради преобладаващо бялата им външна част. Останалите играчи на "Биковете" носеха черни обувки с червени акценти, в унисон с цветовете на отбора, а Джордан беше глобен за първите два мача, което предизвика спомени за спорната разцветка Banned AJ1, която постави началото на линията маратонки през 1985 г.

© Jordan

Вниманието на медиите

Джордан се завърна в мач №3, носейки модифициран чифт Nike Air Flight One на Пени Хардауей, след което премина към различна разцветка Air Jordan 11 за останалата част от полуфиналите. Той беше с изцяло черна горна част, която беше по-приемлива за администраторите на лигата и предизвика нови коментари, този път от репортера на игрището Ахмад Рашад. Докато камерата приближаваше черните AJ11 на Джордан, той спомена лакираната кожа - която се появява на баскетболна обувка за първи път в историята - и използването на номера на бейзболната му фланелка 45 на петата. След това се пошегува, че ще вземе старите обувки на играча вкъщи, докато камерата се спусна надолу, за да покаже, че носи цветовата гама Concord, с която Джордан е играл по време на първите два мача от серията.

© Jordan

Забиването от 100 фута

За съжаление Чикаго Булс в крайна сметка загуби плейофите с 4:2, но огромният шум, създаден около новата обувка с подписа на Джордан, положи основите на нейния евентуален успех. Отчасти това се дължеше на завръщането на формата му, тъй като той отбеляза най-много индивидуални точки в четири от шестте мача. Jordan Brand се възползва от това чрез своята запомняща се реклама на 100 фута забивки, в която Майкъл е показан да се стреми към изключително висок баскетболен кош, след което скача, за да вкара масивна забивка. Той остана да виси от обръча, докато камерата се превключваше към гледната му точка, гледаща надолу към изчезващата към пода обувка, а на краката му ясно се виждаха неговите Air Jordan 11 Concords.

© Jordan

Нова разцветка

При пускането си на пазара в края на 1995 г. Jordan 11 беше посрещнат изключително добре. Външният му вид се различаваше коренно от този на другите баскетболни обувки по онова време, а мощното използване на технологиите го превръщаше в отлична тренировъчна обувка. В резултат на това тя бързо се превърна в популярен избор сред съотборниците на Джордан, както и се утвърди като задължителна маратонка за ежедневието. Наред с черно-белия Concord скоро последваха и нови разцветки. Първият беше дизайн, известен като Columbia, който беше предимно бял със сини Columbia акценти върху марката и подметката. Докато Джордан предпочиташе Concord през редовния сезон 95-96 г., той носеше тази обновена разцветка, докато демонстрираше уменията си в Мача на звездите през февруари 1996 г.

Легендарният Bred и още един шампионат

Малко след това е пуснат черно-червен модел, известен едновременно като Playoffs и Bred. Неговата цветова схема беше любима на феновете благодарение на появата му на едно от първите издания на Air Jordan 1, а намигването на изданието Air Jordan 11 към тази класика стана също толкова желано. Магазините бяха залети от нетърпеливи ентусиасти, които нямаха търпение да се сдобият с прочутата разцветка, а някои магазини разпродадоха обувките само за няколко минути. Това се случи далеч преди Джордан да я е обул - нещо, което той запази за плейофите през този сезон, които започнаха на 26 април. Планът на Джордан беше целият му отбор да се появи за мачовете от елиминациите с черни обувки и чорапи, което да им придаде страхотно единство и да ги накара да се съсредоточат върху задачата. Внимателните зрители можеха да забележат червените и белите акценти на неговите AJ11, но иначе мощният ефект беше постигнат и "Биковете" на Джордан изравниха съперника си от Маями Хийт, като го изхвърлиха от състезанието само в три мача. В два от тях Джордан беше начело на резултата и беше обявен за MVP на финалите, а отборът му отново спечели шампионата на НБА. Той носеше "Breds" по време на плейофите, като ги свали за последен път, след като бе заснет да лежи в сълзи на пода в съблекалнята, стиснал в ръцете си топката за мача. Това зашеметяващо изображение отново изстреля цвета в светлината на прожекторите и всеки следващ ретро модел на Bred беше много търсен.

© Jordan

Един изключителен сезон

Четвъртата титла на Джордан в НБА сложи край на един рекорден сезон за Чикаго Булс. Те завършиха редовния сезон с резултат 72-10 - рекорд, който нямаше да бъде подобрен в продължение на още две десетилетия - преди да вдигнат шампионския трофей след успешен плейоф, в който загубиха само три мача в четири серии, включително 4-0 срещу Орландо Меджик, за да отмъстят за поражението от предишната година. Джордан има толкова голям принос за успеха на отбора през кампанията, че получава чисто нови награди за MVP, като към отличието си от финала добавя и наградите от Мача на звездите и от редовния сезон. Тази невероятна година затвърди Джордан като доминираща сила в играта още веднъж, а фактът, че той носеше Jordan 11 през цялото състезание, осигури мястото му в историята на маратонките. Нищо чудно, че самият Майкъл я е посочил като своя любима сред всички свои авторски модели, въпреки че е сравнил решението с избора на любимото си дете.

© Jordan

От сила към сила

След успеха на човека Джордан и на обувката Джордан и двамата постигнаха още и още велики неща. През 1996 г. моделът 11 е пуснат на пазара във версия с нисък ток, известна като Air Jordan 11 Low IE. Предлагана в две различни разцветки, тя преработва външния вид на оригинала, като заменя запазената марка лакирана кожа със смесица от кожа с принт на слон и мрежа. През същата година маратонката се появява на големия екран във филма Space Jam. Майкъл носеше обувката, докато си партнираше с Бъгс Бъни и неговите анимационни приятели, за да се изправи срещу група извънземни баскетболисти. Дизайнът беше подобен на този, който той носеше през втората половина на плейофите през 94-95 г., с елегантна черна горна част, бяла междинна подметка и полупрозрачна синя подметка. Първоначално феновете на модела щяха да бъдат разочаровани, тъй като Air Jordan 11 Space Jam не излезе в обща продажба при излизането на филма. След това, през 2000 г., започват да се появяват ретро версии и на трите OG разцветки, а Space Jam е пуснат за първи път в продажба.

© Jordan

Постоянно нарастващ списък

Това поставя началото на плодотворен период за Air Jordan 11 и през следващите години са пуснати редица нови модели, включително Cool Grey през 2001 г., който е носен от Джордан по време на двата му сезона с Washington Wizards и сега се счита за класика, първата дамска версия и няколко ниски обувки, които се връщат към лакираната кожа на високите си събратя. В днешно време много от AJ11, които са пуснати през този период, са също толкова добре оценени, като например маратонката от 2006 г., която придружаваше модела Jordan 6 в пакета Defining Moments Pack. Нейният дизайн е подобен на Concord, но със златни детайли, които препращат към втория от определящите епохата на Jordan трикраки постижения.

© Jordan

Празнична традиция

През декември 2008 г. Air Jordan 11 Bred е преиздаден като част от пакета Countdown Pack, а през 2009 г. отново се появява Space Jam, чиято популярност създава прецедент за бъдещите празнични издания, който оттогава продължава повече от десетилетие. Всяка година феновете очакват с вълнение да разберат дали декемврийската премиера ще бъде ретро на класически модел, преработка на по-ранна разцветка или напълно нов дизайн. Сред известните примери са верният ретро модел Concord от 2011 г., Gamma Blue от 2013 г., чиито бледосини акценти препращат към престоя на Jordan в Университета на Северна Каролина, изданието на Columbia от 2014 г., известно като Legend Blue, и Cherry от 2022 г. - модерна версия на Varsity Red от 2001 г. Наред с тези дизайни има и възпоменателни, като например 72-10 от 2015 г., който е направен, за да отбележи две десетилетия от началото на онзи забележителен сезон, през който се печели титлата през 95-96 г., и Jubilee от 2020 г., чиито сребърни детайли са в чест на 25-годишнината на Jordan 11. Ежегодното честване на AJ11 е свидетел на това как маратонката запазва и дори увеличава популярността си през годините, тъй като Jordan Brand продължава да връща наследствени разцветки, като същевременно прави нововъведения при новите модели.

© Jordan

Обувката, която разказва история

Въпреки че невероятното наследство на Air Jordan 11 беше запечатано още в средата на 90-те години на миналия век с изключителното завръщане на Майкъл във форма и безпрецедентния сезон на Chicago Bulls в НБА, уникалната естетика и изтънченият стил на маратонката я превърнаха в една от най-известните маратонки в историята. Майкъл Джордан и Тинкър Хатфийлд засипват обувката с похвали - първият заради възможностите ѝ за представяне и факта, че може да я носи със смокинг, а вторият - заради смелия си дизайнерски подход, който придава на модела технологично предимство и отличителен вид. Днес Jordan 11 е обичана маратонка, която означава много повече от мода и стил - тя представя невероятната история на завръщането на Джордан и изключителния творчески талант на Хатфийлд, отбелязвайки момент в историята, който ще живее дълго в спомените на тези, които са били там, и ще бъде празнуван от нови поколения любители на маратонките през следващите години.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток