SPORTSHOWROOM

Jordan

4

Историческа маратонка и културен феномен.

Jordan 4
© Jordan

Проста картина

На 16 ноември 1988 г. Sports Illustrated издава специален брой College Basketball Preview, в който, наред с други неща, прави преглед на сезона 88-89 г. и запознава читателите с някои от изгряващите таланти от цялата страна. Увлекателно четиво за феновете на баскетбола, списанието съдържаше неочаквана визуализация, която би развълнувала всеки любител на маратонките с достатъчно остро око, за да я забележи. На гърба, в материал за Сони Вакаро от Nike - човекът, който четири години по-рано е уредил първия договор на Майкъл Джордан с марката - беше скрита снимка на Фил Найт с няколко интересни обувки. Съоснователят на Nike седеше на бюро и държеше бяла маратонка с черни и сиви акценти и логото на Nike Air на петата, а до него имаше предимно черна версия на същия модел с червени и сиви акценти и логото Jumpman, което се виждаше ясно на езика. Няколко детайла правеха очевидно, че това не е Air Jordan 3, който по онова време беше последният модел от линията с подпис, така че това трябва да е наследникът на обувката - Air Jordan 4. Дали това е било случайно изтичане на информация, не е ясно, но това, което е сигурно, е, че невзрачната снимка е била само прелюдия към невероятната история на тази най-емблематична маратонка.

© Jordan

Играта на звездите

През следващите месеци нямаше много новини за четвъртата маратонка с автограф на Джордан, тъй като верните му фенове бяха принудени да чакат кога ще бъде пусната на пазара. Тогава MJ се появи на мача на звездите през февруари 1989 г., носейки чифт. Тези, които бяха видели снимката в Sports Illustrated, щяха да разпознаят черния цвят от бюрото на Найт, чиито цветове бяха подобни на тези на прочутите Bred. Джордан направи шоу по време на мача, като направи няколко скандални паса без поглед и в крайна сметка вкара най-много точки за отбора на Изтока със серия от маркови забивки, които му донесоха 28 точки. Феновете бяха приковани и успехът на обувката беше гарантиран, но за Jordan 4 предстоеше да се случат много по-големи неща.

Технологичен фокус

В комбинация с предишната снимка появата на AJ4 в Мача на звездите даде възможност на бъдещите купувачи да видят някои от новите ѝ функции в действие. Докато предшественикът му имаше елегантен стил, следващата итерация имаше по-технологично усещане, като по фланговете му се открояваха забележителни допълнения като уникалната свръхформована мрежа и TPU ключалките за дантели. Това беше целенасочен ход на дизайнера на обувката Тинкър Хатфийлд, който беше ръководил успешната еволюция на линията Jordan с третото ѝ издание година по-рано.

© Jordan

Дишане и издръжливост

Един от най-умелите творци на Nike, Хатфийлд искаше отново да направи нововъведение с Jordan 4 и затова се отказа от използването на екзотични материали, които бяха определили предшественика му, за да се съсредоточи повече върху практичните компоненти. В една ранна скица от 20 март 1988 г. ясно личи основното му желание да създаде баскетболен тренажор, тъй като думите "дишане" и "издръжливост" се появяват на видно място. Първият атрибут се осигуряваше чрез мрежестите панели с уретаново покритие, разположени от двете страни на четвъртината и долната част на езика, докато вторият идваше от структурния триъгълник, който поддържаше глезените, и гумената странична стена на чашката, която продължаваше нагоре от подметката. В разцветката Black Cement, която Джордан носеше по време на Мача на звездите, в горната част беше добавен и синтетичен Durabuck - материал, който е едновременно по-издръжлив и по-лек от традиционната кожа, което го прави идеален за спортна обувка с високи характеристики.

© Jordan

По-дребните детайли

Други ключови характеристики, обозначени на скицата на Хатфийлд, включват видимия въздух в петата, който е подкрепен от допълнителна въздушна възглавница в предната част на стъпалото, прорезите за огъване в краищата на подметката и характерната система за шнуроване с променлива ширина, създадена от парчетата TPU в горната част на стъпалото. Последните елементи са с по девет капси, което дава на потребителя множество различни възможности за свързване, а характерната им ветрилообразна форма е повторена и на табана на петата, който има релефни изпъкналости вместо дупки, за да бъде лесно хващан при обуването на обувката.

© Jordan

Jordan Flight

Както и при Jordan 3, Хатфийлд е искал Майкъл да участва в проектирането на обувката. Това означаваше, че тя отразяваше неговата личност и стил на корта, нещо, което се виждаше в смелото лого Nike Air, релефно отпечатано върху преувеличения панел на петата, чиято висока позиция беше препратка към способността на Джордан да не се подчинява на гравитацията, докато играе. Това необикновено умение беше подчертано и от новата лепенка на езика, която добавяше думата "Flight" в стилизиран ръкописен шрифт под незабавно разпознаваемия силует на Jumpman.

© Jordan

Четири стилни разцветки

Първата година на Jordan 4 донесе четири цветови разновидности, всяка от които съответстваше на тоновете на оригиналните Air Jordan 3. Освен двата, видени в Sports Illustrated, известни като White Cement и Black Cement (или Bred), имаше и Fire Red с предимно бяла външна част и яркочервени акценти, както и Military Blue, чиято бяла и сива конструкция беше подчертана с нотки на изискани лазурни тонове. Всяка от тях беше популярна по свой собствен начин, но Майкъл Джордан скоро щеше да увеличи славата и просперитета на Air Jordan 4 още веднъж в един забележителен, определящ кариерата момент.

© Jordan

Невероятно съвпадение

7 май 1989 г. е ден, който ще живее дълго в спомените на Джордан и баскетболните фенове по целия свят. Това беше денят на решаващия мач между Чикаго Булс и Кливланд Кавалиърс в първия кръг на напрегнатата плейофна серия. Двата отбора си бяха разменили удари в първите четири мача и пристигнаха в Кливланд при резултат 2:2. Тънката разлика между двата отбора стана очевидна, когато петият мач се приближи към драматичния си край, като водачеството се връщаше от началото и се променяше няколко пъти в последната минута. В последните моменти Чикаго изоставаха само с една точка, но имаха само три секунди, за да отбележат. Трябваше да се запази хладнокръвие и се чу как треньорът на "биковете" Дъг Колинс нарежда на отбора си да подаде топката на Майкъл и да се махне от пътя. Те послушно изпълниха това, подавайки топката на Джордан, който я получи, докато се измъкваше от двама защитници, а оставаха само две секунди. Часовникът намаля до една-единствена секунда, когато той скочи във въздуха, готов да стреля. В този момент играчът на "Кавс" Крейг Ело полетя към него в опит да го блокира, като последният му опит за действие заплашваше да развали приказния финал. В невероятна демонстрация на спокойствие Джордан забави изстрела си, докато протегнатата ръка на Ело не го подмина, като сякаш увисна във въздуха за миг, преди да пусне топката към коша. Звукът на сирената прозвуча, но беше твърде късно - топката вече падаше в мрежата. Джордан се приземи върху своите Jordan 4, преди да се отвърже, да скочи във въздуха и да размаха триумфално юмрук.

© Jordan

Изстрелът

Магическият удар на Джордан със сирената остана като един от най-притеснителните удари в историята на спорта, а мачът - като един от най-вълнуващите. Всъщност то е толкова емблематично, че оттогава се нарича просто "Ударът". Неговите 44 точки му осигуряват мястото на най-резултатния играч в сериите, а освен това той завършва сезона 88-89 г. като шампион по точкуване за трета поредна година. Още едно изключително завръщане, то засили шумотевицата около новата му обувка с подпис, но именно онзи незабравим момент от клинча привлече най-много фенове към дизайна.

Повратна точка

Макар че "Биковете" не успяха да спечелят шампионата през тази година, те достигнаха до финала на Източната конференция за първи път в кариерата на Джордан. Въпреки това именно победата над страхотните Кавалиърс се смята за основен поврат за Джордан и неговите съотборници. Всъщност мнозина смятат, че именно това постижение в крайна сметка е довело до страхотната им серия от две титли в началото на 90-те години. Междувременно, когато феновете се стичаха към магазините с нетърпение да се сдобият с новия AJ4, наличностите от него щяха да нараснат още повече благодарение на разширяването на попкултурата на обувката.

© Jordan

Превръщане в културен феномен

През лятото на 1989 г. Спайк Лий пуска на екран новия си филм "Do the Right Thing" (Направи правилното нещо), който се радва на одобрението на критиката и на голям търговски успех. Действието се развива в типичен квартал на Бруклин, а много от героите носят популярните по онова време обувки, включително Buggin' Out, който участва в емблематична сцена, въртяща се около неговите Air Jordan 4. В нея героят е изцапан с обувки от минувач, а камерата се фокусира върху черния отпечатък, оставен върху иначе чистите му бели маратонки. Въпреки че е заснет само за миг, моделът очевидно е Jordan 4 White Cement, като характерните за него свръхформована мрежа и TPU клетки за връзките го издават веднага. С напредването на сцената Buggin' Out се изправя срещу мъжа и влиза в спор, в който приятелите му казват, че Джорданите му са съсипани и може и да ги изхвърли. Освен че е забавна и проницателна (кавгата засяга по-широки обществени проблеми, включително джентрификацията), сцената оказва огромно влияние върху културата на маратонките, като вкарва Air Jordans и други обувки в по-общ разговор. Влиянието ѝ е толкова важно, че през 2017 г. Jordan Brand почита този момент със специална версия на Air Jordan 4 White Cement, която включва уникални аспекти от чифта на Buggin' Out, като например многоцветната украса на дантелата и дори черната следа от изтъркване, оставена от човека, който го блъска.

Относим герой

Джордан 4 е първият модел, пуснат на пазара в световен мащаб, а появата му във филма "Do the Right Thing", който в крайна сметка получи две номинации за "Оскар", със сигурност му помогна да постигне по-голям успех по света. Друг герой на Лий обаче също изиграва роля за славата на маратонката. След като вече е участвал в маркетинговата кампания за Air Jordan 3, след като за първи път се появява във филма She's Gotta Have It от 1986 г., самият Спайк Лий отново влиза в ролята на забавния Марс Блекмон, за да се появи в поредица от реклами на Air Jordan 4. Странният ентусиаст на Джордан е идеалното фолио за Майкъл в рекламите, които са направени в черно и бяло, за да отразят ахроматичната продукция на филма. Той беше нормален, приятен човек, който просто обичаше Air Jordans и обожаваше MJ. Една от най-известните реклами, популяризиращи AJ4, се възползва от този факт, като показва, че макар Блекмън да не може да достигне невероятното ниво на умения на Джордан, той може да подражава на спортната звезда, като носи неговите обувки. В нея Джордан е показан да изпълнява различни екстравагантни забивки между кадрите на Блекмон, който обяснява, че можеш да си купиш обувката, но не можеш да правиш това, което прави Джордан. Клипът е пуснат по време на Мача на звездите през 1989 г., а през следващите години Лий участва в още много телевизионни и печатни реклами на Jordan Brand.

© Jordan

Любимец на хип-хопа

Появата му на големия екран привлече вниманието към Air Jordan 4 и на популярни хип-хоп звезди и други музикални изпълнители в края на 80-те и началото на 90-те години. По онова време младият Jay-Z е сниман с чифт, а известното изображение на Big Daddy Kane го показва как се отпуска в лимузина с покрити с AJ4 крака на седалката в центъра на изображението. Напоследък звезди като Kid Cudi са виждани с черния цимент, а рапъри като Curren$y, Lil Wayne и Wale са споменавали Jordan 4 в музиката си, като последният дори споменава Mars Blackmon в песента си от 2011 г. Legendary, в която пее: "Jordan 4 seated floorside sitting with Mars". Тази реплика отдава почит не само на обувката и героя, но и на баскетбола и пристрастията на Спайк Лий към него - режисьорът стана известен с появите си на игрището по време на мачовете на Никс, по време на които често е сниман с Джордани.

© Jordan

Ретро издания

Тези превъплъщения на знаменитости са доказателство за трайното качество на обувката, която през десетилетията е пресъздавана и преиздавана многократно. Първите ретро версии, пуснати около второто пенсиониране на Джордан през 1999 г., бяха актуализирани версии на Bred и White Cement, но те бяха придружени от цял куп нови дизайни, известни като Retro+. Дебютните дизайни бяха черно-сивият Oreo и бяло-синият Columbia, а бялото и хромираното Bling последваха година по-късно. Всяко от тези нови издания имаше перфорирани странични панели на мястото на мрежестите, които се намираха в оригинала, и брандиране Jumpman вместо логото Nike Air на петата. Това постави началото на друг плодотворен период за Jordan 4, като оттогава насам бяха пуснати десетки разцветки, включително популярни итерации като Military Black, Black Cat и Thunder & Lightning Pack.

© Jordan

Талантливи сътрудници

Наред с тези динамични разцветки Air Jordan 4 е участвал в някои от най-привлекателните сътрудничества в историята на линията маратонки. Едно от най-ранните е с базираната в Лос Анджелис марка за облекло Undefeated, която стана първият бутик за маратонки, произвел ексклузивно сътрудничество с Jordan с техния дизайн от 2005 г., покрит с велур. Друго забележително партньорство е с Еминем, като през годините двойката произвежда редица лимитирани серии маратонки. В края на 2010 г. Jordan Brand си партнира с компанията за облекло Levi's, за да създаде комплект AJ4 с дънково покритие, и с художника KAWS, който изработи обувка, облечена в първокласен черен велур, с изображения на характерната му играчка, гравирани във външната ѝ част. Те също така привлякоха Travis Scott за сътрудничество, за да създаде синьо-червена маратонка, която препраща към несъществуващия отбор от НФЛ Houston Oilers. Тази тенденция продължи и през 2020-те години с популярни издания като цветовите гами Off-Noir и Guava Ice на Union LA, елегантното издание Sail на Off-White и изисканата цветова гама Violet Ore на A Ma Maniére. За радост както на скейтърите, така и на феновете на Jordan, през 2023 г. най-накрая се появи дългоочакваното сътрудничество с Nike SB, чийто наследствен вид и удобни за скейтърите характеристики го направиха особено популярен.

© Jordan

Мистика на Jordan

Въпреки че е пуснат в продажба през далечната 1989 г., Air Jordan 4 е не само един от най-популярните Джордани на всички времена, но и една от най-ценените маратонки. Това е резултат от асоциацията ѝ с историческия изстрел на Майкъл, с който печели серията, и от позицията ѝ на икона на популярната култура, утвърдена от телевизионните реклами на Марс Блекмън и потвърдена от разпространението ѝ на хип-хоп сцената и появата ѝ в хитов филм. Но не само това, Jordan 4 е просто страхотна маратонка. Тинкър Хатфийлд я определя като "утилитарна, но все пак с мистиката на Jordan" - описание, което перфектно обхваща практичната функционалност и стилната естетика, които са направили маратонката толкова легендарна, колкото и самия играч.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток