SPORTSHOWROOM

Jordan

6

Маратонка Jordan, вдъхновена от класически спортен автомобил.

Jordan 6
© Jordan

Едно последно предизвикателство

Когато Майкъл Джордан започна сезона 1990-1991 г. в НБА, той все още носеше легендарния Air Jordan 5- обувка, чийто успех се градеше върху комбинацията от появата ѝ в попкултурата и постиженията на играча на терена. Въпреки всичките си способности и отличия, както и изключителните характеристики на маратонките, Джордан все още не беше спечелил най-голямата награда - шампионската титла в НБА - и остана празнина, която трябваше да бъде запълнена. След огромния успех на предишните модели на Джордан на Тинкър Хатфийлд, определящият епохата дизайнер на обувки е привлечен отново, за да опита отново да предостави на MJ баскетболен маратонец, който да го изведе на върха на НБА. Без да се притеснява от огромното предизвикателство пред себе си, Тинкър се заема с изработването на Air Jordan 6 - силует, който се превръща в централен за един от най-определящите сезони в кариерата на Майкъл Джордан и по този начин променя завинаги пейзажа на историята на маратонките.

© Jordan

Подобряващ се екип

В края на 80-те години на миналия век Чикаго Булс се приближава все повече до финала на НБА, но през 1989 и 1990 г. не успява да се пребори с последното препятствие. И двата пъти те губят от Детройт Пистънс на финала на Източната конференция, след като вече са били победени от тях на полуфинала на Източната конференция през 1988 г. Всяка серия беше губена с все по-малка разлика - 4:1, 4:2 и 4:3, а "Биковете" просто усещаха как се подобряват от година на година. Въпреки това отборът прави бавен старт на сезон '90'91, като губи първите си три мача и пада на дъното на Централната дивизия. През ноември нещата започват да се обръщат и до началото на декември отборът увеличава позицията си от последна на трета, достигайки общо пето място в Източната конференция, но все още е далеч от мястото, където Майкъл и съотборниците му искат да бъдат.

Завръщането на Марс Блекмън

Приблизително по това време Jordan 6 на Тинкър е готов да бъде разкрит пред обществеността и започват да се появяват реклами с новата маратонка. Както и при предишните три дизайна на Jordan, героят на Спайк Лий - Марс Блекмън, беше важна част от пускането ѝ, като се появяваше заедно с Майкъл както в телевизионните, така и в печатните реклами. През годините двамата бяха установили закачлива и забавна химия, а екранните им лудории се бяха превърнали в събитие сами по себе си по времето на четвъртия Джордан на Тинкър. Този път към двойката се присъединява харизматичният рокендрол музикант Литъл Ричард, който играе г-н Джин в поредица от черно-бели реклами. Във всяка от тях джинът предлага на Марс едно-единствено желание, като му предлага да поиска или пари в брой, или скъпа кола. След като Марс отхвърля тези две идеи, той изведнъж казва "Имам го" и джинът превръща миниатюрния фен на маратонките в Майкъл Джордан, който стои там с характерния за героя баскетболен потник "Джордан" и шапка "Бруклин". Той казва "Виж, мамо, мога да летя", преди да изпълни няколко зрелищни забивки. В други версии на рекламата самият AJ6 заема по-голямо внимание, тъй като в желанието на Блекмън той е заобиколен от огромна колекция Джордани и държи купчина кутии с обувки, върху които е поставен новият силует.

© Jordan

Още един печеливш принос на All-Star

Когато тези реклами започват да изграждат очакване за предстоящото пускане на пазара, Чикаго Булс продължават стабилната си форма, достигайки до Уикенда на звездите на 9-10 февруари 1991 г. на върха на Централната дивизия и на 2-ро място в Източната конференция, с рекорд от 32 победи и 14 загуби. Като единственият играч, получил повече от 1 милион гласа от феновете, името на Майкъл е първото в списъка на отбора за Мача на звездите. Той възнагради верните си поддръжници, като представи за първи път Air Jordan 6, облечен в Black Infrared цвят, докато Изтокът победи Запада само с две точки. Въпреки че наградата за най-полезен играч (MVP) бе присъдена на Чарлс Баркли от Филаделфия за отличните му отскоци, MJ отбеляза най-много точки с 26 точки в поредната си мощна демонстрация, с която показа качествата на новата маратонка.

Множество характеристики

Подобно на предишните си дизайни на Jordan, Тинкър е снабдил 6 с множество технически характеристики, така че тя да остане преди всичко функционална баскетболна обувка. В една подробна хартиена реклама от онова време са изброени много от тях, включително познати елементи като видима въздушна единица в петата, олекотена полиуретанова междинна подметка, изпъкнали протектори за глезена и v-флексни канали в предната част на стъпалото за допълнителна маневреност. Наред с това бяха посочени и нови допълнения като издръжливата екзоскелетна рамка, която поддържа горната част, и "Dynamic-Fit™ ръкав", който осигурява удобно прилягане около средната част на стъпалото. Под предната част на стъпалото е поставен втори джоб с капсулиран въздух за още по-голямо отскачане, популярното използване на полупрозрачни акценти върху подметката е пренесено от AJ5, а връзките са закрепени с украсена с Jumpman закопчалка и новодобавения "джоб за разтегателни връзки", който е с подобен бранд и може да се закопчава, за да държи връзките прибрани настрани по време на игра. Перфорациите бяха видими по цялата дължина на обувката, от яката до страничните стени и езика, като по този начин се осигуряваше охлаждаща вентилация около крака. С такъв широк набор от технически компоненти Jordan 6 беше чудесен баскетболен треньор, а същата реклама подсказваше, че "Всеки играч от най-високо ниво може да се възползва от обувката, създадена за Майкъл Джордан", като завършваше с репликата "Заслепявайте защитата и увеличавайте времето за висене в обувката Air Jordan - готова за излитане." Затова не е изненадващо, че AJ6 беше използвана от много съвременници на Джордан.

© Jordan

Приносът на Майкъл

Други елементи от конструкцията на Jordan 6 са повлияни пряко от Майкъл. Тинкър беше голям привърженик на включването на спортистите в проектирането на собствените им обувки с подпис и беше използвал някои от идеите на MJ с голям ефект при предишните три Джордана. При AJ6 той отново прави това, в резултат на което към петата е прикрепена примка за издърпване и е добавен удължен гумиран език с два големи прозореца, изрязани в него. И двете служат като полезни точки, за които да се хванете при обуването на обувката - нещо, което Джордан изтъкна като проблем при предишните итерации. Капакът на петата е вдъхновен и от любовта на Майкъл към немските спортни автомобили и е направен така, че да прилича на задния спойлер на класически модели като Porsche 911. Тинкър дори я нарича така, като същевременно придава на фланговете на обувката характерни ъглови наслагвания, които имитират аеродинамичния вид на тези светкавично бързи автомобили. Влиянието на Майкъл може да се види и в естетиката на Air Jordan 6, тъй като интересът му към висшата мода кара Тинкър да й придаде изчистен ток без никакви наслагвания, така че да изглежда като обувка за рокля. Ето защо и петте цветови варианта, които бяха пуснати през 1991 г., имаха излъчване на елегантност. White Infrared, Sport Blue и Maroon се отличаваха с бяла кожена горна част с цветни акценти на места като логото Jumpman и междинната подметка, докато Black Infrared заложи на плюшена черна Durabuck горна част с ярки червени акценти, а Carmine включваше смела комбинация от бяла кожа и червен набук.

© Jordan

Силен завършек

След като се завърна от Мача на звездите през 1991 г., Майкъл направи забележителна серия с "Биковете", като показа на какво е способен в Jordan 6 White Infrared. Отборът премина през останалата част от месеца без поражение и го завърши на върха на Източната конференция. Въпреки че тази поредица от девет поредни победи приключи в началото на март, те останаха на 1-во място от 3 март до края на редовния сезон, като си осигуриха домакинско предимство за плейофите, завършвайки с 61 победи. Това е рекорд на франчайза по това време и ги поставя на второ място след Портланд Трейл Блейзърс, които губят от Лос Анджелис Лейкърс на финала на Западната конференция. През този период Джордан наистина подобрява играта си, като запазва най-доброто от себе си за края на сезона и печели наградата за играч на месеца през март и април.

Изобретателна реклама

По това време излиза друга класическа реклама на Mars Blackmon. В нея симпатичният ентусиаст на маратонки се опитва да продаде измисленото училище за летене на Майкъл Джордан, твърдейки, че участниците могат да се научат как да увеличат времето си за закачане и заслепяването на защитата, както и някои по-непринудени умения като "Как да си изплезиш езика по време на мач" и "Как да играеш голф извън сезона" - две неща, с които Джордан е бил добре известен. Той също така обяснява, че хората могат да научат "Как да носят наистина страхотни маратонки", докато държи Jordan 6. Накрая се показва как група играчи от НБА, сред които Крис Мълин и Джон Сали, гледат рекламата и заявяват, че също искат да се научат как да се снимат в много реклами и да увеличат времето си за игра. Очарователният характер на Блекмън, изобретателното добавяне на Jordan Flight School и присъствието на други популярни баскетболни звезди направиха рекламата, а в резултат на това и Air Jordan 6, изключително запомнящи се.

© Jordan

Уверено начало

Завръщайки се на терена, Чикаго Булс влизат в плейофите през 1991 г. с пълна увереност. В началото на серията Майкъл премина на Jordan 6 Black Infrared, като смяната с по-тъмна разцветка означаваше допълнителната концентрация, която той внесе в най-трудния период от сезона. Носейки тази елегантна версия на AJ6, той отново демонстрира качествата си на победител в мачове, като отбеляза 87 точки, а "Биковете" се справиха лесно с "Ню Йорк Никс" на Патрик Юинг с 3:0 победи в първия кръг. В полуфиналите на Източната конференция "Биковете" се изправиха пред по-тежък тест в лицето на "Филаделфия 76". Майкъл Джордан беше леко огорчен, че не спечели наградата за MVP на Мача на звездите по-рано през сезона, което му даде още една точка за доказване, когато се изправи срещу човека, който го направи - агресивния и гъвкав Чарлз Баркли. Това прави Джордан особено опасен и той надделява над съперника си със 167 на 128 точки. Чикаго продължи да печели серията с 4:1, което означаваше, че за трета поредна година се класира на финала на Източната конференция.

© Jordan

Стар враг

Следващият кръг се очертаваше да бъде най-тежкият, тъй като за четвърта поредна година те се изправиха срещу страшния Детройт Пистънс, чийто брутален стил на игра ги бе накарал да се подчинят на отборите под ръководството на упорития Исая Томас. Познати като "лошите момчета", те са действащите шампиони на НБА, спечелили я и през двата предходни сезона, и със страховити играчи като Денис Родман и Джон Сали ще бъдат труден за преодоляване отбор. Този път обаче нещата бяха различни. С върхова форма на Чикаго Булс и Томас, възпрепятстван от контузия на китката, те направиха чиста победа, като спечелиха с 4:0 и стигнаха до финалите на НБА за първи път в историята на франчайза.

Най-накрая победа

"Биковете" имаха само една седмица, за да отпразнуват тази великолепна победа, преди да се изправят срещу Лос Анджелис Лейкърс на Меджик Джонсън във финалите. Меджик беше суперзвезда, която беше извел "Шоутайм Лейкърс" до пет титли на НБА през 80-те години на миналия век по време на плодотворен период за отбора, и нещата изглеждаха зловещо, когато те победиха "Биковете" на техния стадион в първия мач от серията, въпреки 36-те точки на Джордан. Въпреки това, след като Чикаго обърна нещата във втория мач, те никога не погледнаха назад и в крайна сметка спечелиха с 4:1, за да станат най-накрая шампиони на НБА. Без да се притеснява от мащаба на събитието или от противника, MJ играе така, сякаш е роден да бъде там, като отбелязва най-много точки в серията - 156, и печели наградата за MVP на финалите. Всъщност броят му от 529 точки за плейофите като цяло е с над 100 повече от най-близкия му съперник Меджик Джонсън, който завършва с 414 точки.

© Jordan

Впечатляващи отличия

Air Jordan 6 на Тинкър Хатфийлд изиграва огромна роля за дебютната шампионска победа на Майкъл Джордан в НБА, като донася на обувката невероятен успех и поставя началото на поредица от титли, която определя кариерата на играча. Постиженията на Джордан в подписаната от него маратонка повишиха успеха ѝ повече от всеки друг сезон до този момент, тъй като освен че спечели титлата и стана MVP на финалите, той беше обявен за MVP на НБА за втори път, влезе в първия отбор на НБА и в първия отбор на защитниците и за пета поредна година стана шампион по отбелязване на точки в лигата с 31,5 точки на мач. Той получи признание и от Associated Press и Sports Illustrated, които го обявиха съответно за Спортист на годината и Спортист на годината.

Бъдете като Майк

Моментът не би могъл да бъде по-добър за AJ6, тъй като всички искаха да се възползват от успеха на Джордан, което означава, че и играчът, и маратонката бяха видени във всички медии. По време на извънсезонната кампания Майкъл носи Air Jordan 6 Carmine, докато се снима в култовата реклама на Gatorade "Бъди като Майк". Рекламата започва с момент от мач №2 от финалите на НБА срещу "Лейкърс", в който MJ вкарва особено впечатляващ гол. В него той лети към обръча, готов да забие топката, и при наличието на защитници наоколо осъзнава, че трябва да стреля отляво, за да избегне блокираща ръка, идваща отдясно. Докато виси във въздуха, той прехвърля топката от дясната си ръка в лявата, след което я забива в стъклото на таблото. Тя отскача надолу в обръча, като по този начин завършва зашеметяващото движение, което оттогава насам се е превърнало в основна част от филмите на НБА. През останалата част от рекламата той може да бъде видян да играе баскетбол с деца и възрастни, а най-известният му резултат за всички времена - "Изстрелът" - е показан към края. Тази смесица от акценти в кариерата и забавни баскетболни моменти привлича още повече последователи както на Майкъл, така и на играта, а Air Jordan 6 продължава да извлича ползи от звездната му слава.

© Jordan

Екипът на мечтите

1991 г. беше и годината преди Олимпийските игри в Барселона и Майкъл вече се подготвяше за събитието заедно с някои от другите звезди на лигата. Въпреки че той вече беше спечелил златен олимпийски медал като аматьор през 1984 г., много от съотборниците му не бяха играли преди това в световното спортно състезание, защото членовете на НБА обикновено не бяха допускани. Всичко това се променя през 1992 г., което позволява на отбора на САЩ да събере това, което по-късно Мемориалната баскетболна зала на славата "Нейсмит" ще нарече "най-голямата колекция от баскетболни таланти на планетата". В статия от началото на 1991 г. "Sports Illustrated" вече ги беше нарекъл "Отбор на мечтите" и вълнението за изложбените мачове преди турнира беше голямо. Всички погледи бяха вперени в Джордан, който се появяваше на всеки мач с Air Jordan 6, а цветът Carmine продължаваше да се появява на краката му в рекламните плакати.

© Jordan

Икона на популярната култура

Изглежда, че Jordan 6 Carmine е особено любим по това време, тъй като Майкъл го носи по време на церемонията по връчването на пръстена на шампионата на НБА през ноември 1991 г. и често играе с него през първите няколко седмици на новия сезон. Междувременно извън игрището силуетът тръгва по стъпките на първите три Джордана на Тинкър, като се утвърждава като икона на попкултурата. Той е носен от фена на маратонките Джери Зайнфелд, чието телевизионно предаване със собственото му име е изключително популярно през 90-те години. Лари Дейвид, съавтор на ситкома, се появи на снимачната площадка с Maroon цвят, като двамата комици помогнаха за представянето на AJ6 на съвсем нова аудитория, извън света на баскетбола.

Батман и Air Jordan 6

Може би едно от най-неочакваните появявания на Air Jordan 6 е на големия екран във филма "Батман се завръща" от 1992 г. Хатфийлд вече е адаптирал Air Trainer 3 за филма за Батман от 1989 г., по време на който се среща с Майкъл Кийтън, за да обсъдят дизайна на обувката. Кийтън искаше обувката да не бъде някакъв трик за популяризиране на продукти, а да бъде мощна и да съответства на мускулестото телосложение на Батман. Това превръща AJ6 в идеалния образец за продължението, тъй като това е обувка с висока производителност, създадена, за да помага на атлетите да летят във въздуха. За филма Хатфийлд модифицира маратонката във висока, масивна обувка с изцяло черна цветова схема, която я кара да се слее с останалата част от облеклото на Кийтън. Въпреки че това означава, че не е била наистина разпознаваема по време на действието на екрана, когато се появяват снимки на модела, неповторимата му горна част го отличава като Air Jordan 6. Освен че е интересна филмова случка, това партньорство спомага за установяването на силна връзка между Тинкър и филмовата индустрия и през следващите години той участва в създаването на обувки за други филмови герои.

Нов дизайн за ново десетилетие

Моменти като този дават на AJ6 силен старт след излизането му през 1991 г., но силуетът успява да запази популярността и успеха си и през времето след това. Подобно на много от ранните Джордани на Тинкър, той е пуснат на пазара за първи път като ретро през 2000 г., заедно с нови разцветки, при които текстът Nike Air на петата е заменен с логото Jumpman Air. Това се превръща в предпочитана марка на обувката в обозримото бъдеще, тъй като Jordan Brand се стреми да създаде независима идентичност, отделна от Nike. Един от новите дизайни, известен като "Olympic", е носен от Вин Бейкър и Рей Алън по време на спечелването на златните медали на Олимпийските игри в Сидни през 2000 г., което показва, че Jordan 6 все още е страхотна баскетболна обувка и пренася популярността ѝ в новото десетилетие. През 2002 г. последваха версия с нисък ток и дамски издания, които разшириха още повече привлекателността на силуета.

© Jordan

Изяви на знаменитости

Air Jordan 6 остана актуален през 2000-те години с пускането на нови класни разцветки като пакета Defining Moments Pack от 2006 г., който беше съставен в чест на невероятното наследство на обувките, които Майкъл носеше, когато започваше всеки от забележителните си три успеха. През 2010 г. беше създадена версия с клинове, а играчи от НФЛ като Ърл Томас и Дез Брайънт показаха своите модели Player Exclusive на футболното игрище. Приблизително по същото време Кание Уест облича Jordan 6 Black Infrared в музикалния клип към сингъла си Otis от 2011 г. Написана заедно с колегата си, легендата на хип-хопа Jay-Z, който, между другото, носеше емблематичния Air Jordan 1 Bred, докато изпълняваше заедно с Уест, песента спечели на двойката няколко награди, включително за най-добро рап изпълнение на наградите "Грами" през 2012 г.

Популярни сътрудничества

Подобни звездни превъплъщения още веднъж увеличават популярността на AJ6, а с наближаването на 2020-те години тя продължава да бъде изключително търсена обувка благодарение на поредица от стилни сътрудничества. Сред тях се открояват двете издания на Gatorade, дизайнът, направен съвместно с Paris Saint-Germain, елегантната версия от международния моден блогър Алеали Мей и няколко модела с велурено покритие, създадени от суперзвездата рапър Travis Scott, който носеше своята разцветка Olive по време на изпълнение на Super Bowl 2019. Шоуто на полувремето беше гледано от почти 100 милиона зрители, а с участието на великия играч от НФЛ Ранди Мос в рекламата на обувката по същото време, то се превърна в едно от най-популярните от всички сътрудничества на Jordan 6.

© Jordan

Исторически значима маратонка

По времето, когато Air Jordan 6 е пусната на пазара през 1991 г., линията с подписа на Джордан вече е институция, но привлекателният дизайн и страхотните характеристики на маратонката, както и забележителният сезон на MJ, в който той печели титлата, я издигат до още по-високи нива на популярност. Дори и сега това е един от най-важните модели в историята на марката, не само заради продължаващия си успех, но и защото отбеляза края на една ера за Air Jordans. Той беше последният, който включваше марката Nike във външния си вид, последният, който разполагаше с прозорче Air в петата, и последният, който беше рекламиран от Марс Блекмън. Освен това той помогна на Джордан и Тинкър да изградят по-независима идентичност, отделена от баскетболното подразделение на Nike, тъй като двойката пое в нова посока. Въпреки че продължи да произвежда още десетки обувки с подпис, Jordan Brand подновява силуета отново и отново и той остава в основата на феноменалния дългосрочен успех на марката. През годините Jordan 6 никога не е губил своето непреходно качество, поради което и днес, също като самия човек, той продължава да се смята за един от най-великите за всички времена.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток