SPORTSHOWROOM

New Balance

2002R

Забравената маратонка, която се завърна по забележителен начин.

New Balance 2002R
© New Balance

Променящи се тенденции

През 90-те и 2000-те години New Balance разработи серия от масивни, ориентирани към постиженията обувки за бягане. По онова време те бяха популярни сред определени групи, особено сред бащите, които искаха безсмислени маратонки, осигуряващи ежедневен комфорт. Макар първоначално да не бяха смятани за особено стилни, към края на 2010-те години тези функционални силуети се завърнаха като любими лайфстайл модели и бяха приети от последователите на така наречената тенденция "бащински обувки". New Balance преиздаде няколко дизайна от ерата на Y2K, като много от тях бяха добре приети както от старите, така и от новите поколения. Един от тях беше 2002R - почти забравена обувка, която се превърна в един от най-търсените модни артикули на своето време.

© New Balance

Луксозни вдъхновения

Оригиналният модел MR2002 беше пуснат на пазара като част от успешната серия 1000 на марката и като такъв беше създаден с мисъл за спортна употреба. Въпреки това, когато е замислен за първи път през 2008 г., целта е била да се създаде силует, който да е луксозен по своята същност; такъв, който хората биха могли да изберат да носят по-скоро като изискан моден избор, отколкото като спортна обувка. Андрю Найсен е човекът, натоварен със създаването на горната част, и за да постигне нагласата, необходима за създаването на обувка от висок клас, той си представя маратонката, която би могъл да носи шефът на дадена компания. Всъщност по време на процеса на проектиране той рисува изображения на главния изпълнителен директор на New Balance, Роб ДеМартини, с прототипи от 2002 г. на краката му като своеобразно доказателство за концепцията. Наред с това Нисен се вдъхновява от марки, работещи в сферата на лукса, включително швейцарския производител на часовници Hublot и производителя на автомобили Bentley, от които взема идеята да създаде нещо богато и пищно, което също така да се представя на най-високо ниво.

© New Balance

Изтънчена горна част

Имайки предвид тези концепции, Нисен проектира горна част, изработена от най-добрата кожа набук със слой дишаща мрежа за допълнителен комфорт. Той добави щедра омекотяваща подложка около яката и езика и облицова вътрешната част с антибактериален, отвеждащ потта велур, който се усеща луксозно мек около стъпалото. Набор от текстове USA на петата разкрива, че е част от серията Made in USA на марката, която се състои от прецизно изработени, първокласни модели, а сложното наслояване на наслагванията представя по-обмислен стил, отколкото обикновено се среща при обувки за бягане.

© New Balance

Висококачествена подметка

След като се е спрял на подходящо изтънчена горна част, Нисен се е нуждаел от също толкова класна и високопроизводителна подметка, затова се е обърнал за съвет към експертите от New Balance Performance Running Team. Той ги помолил за най-актуалната единица на подметката и получил тази от друг спортен силует, наречен 1906. Самата тази първокласна обувка за бягане е била едва разработена, което означава, че е съдържала най-добрите и поддържащи компоненти на марката. Междинната ѝ подметка имаше омекотяване N-ergy по цялата дължина, което представляваше система на основата на Gel, осигуряваща отлични нива на издръжливост, абсорбиране на ударите и комфорт. Под нея се намираше слой от издръжлива гума, облицована с жлебове за огъване, които улесняват естественото движение на крака, и сложна шарка на протектора за изключително сцепление. И накрая, сводът на стъпалото беше поддържан от лека, но твърда структура, известна като Stability Web, която предотвратяваше огъването на средната част на стъпалото и по този начин намаляваше вероятността от състояния като плантарен фасциит.

© New Balance

Превъзходна маратонка с подходяща цена

За да се увери, че тази високоефективна подметка съответства на изисканата естетика на горната част на Nyssen, дизайнерът променя външния ѝ вид и тонално представяне, за да изглежда по-скоро като изискана лайфстайл обувка, отколкото като спортна. Идеята е била да се създаде силует, който може да изпълнява спортна функция на високо ниво, ако е необходимо, но който всъщност е предназначен за ежедневна употреба. В резултат на това, когато 2002 г. излезе през 2010 г., тя изглеждаше и се усещаше страхотно, което накара легендарния творец на маратонки Рони Фиг да я определи като "перфектна 10", след като получи изискания цвят за пускане в продажба. Въпреки това, тъй като е произведена в Съединените щати с най-съвременни технологии и висококачествени материали, тя трябваше да се продава на много по-висока цена от повечето други обувки на пазара, което я направи недостъпна за много хора. Дори Нисен беше изненадан колко скъпа е тя и макар че 2002 г. разви малък култ към нея, а някои я възприеха като своеобразен символ на статуса, тя не успя да достигне нивата на популярност, на които той и марката се надяваха. Скоро моделът изпада в неизвестност и е почти забравен.

© New Balance

Изваден от неизвестността

В продължение на много години 2002 г. остана извън разговора за маратонките и лесно можеше да бъде напълно изгубена в историята, ако не беше работата на служителя на New Balance Japan Тецуя Шоно. Голям почитател на оригиналния силует 2002, който се е превърнал в доста популярен моден артикул в родната му страна, Шоно за първи път се замисля да го върне през 2018 г. Теорията му била, че той ще допълни успеха на 990, предлагайки различен вариант, който контрастира, но не влиза в противоречие с водещата серия на марката. Той разработи план за възобновяването му, като определи 2020 г. за идеалната година за това, тъй като тогава щеше да се навършат 10 години от създаването на 2002 г. Това обаче щеше да изисква сериозни усилия, за да се възстанови моделът навреме, особено след като междинната подметка от 1906 г., използвана при оригинала, вече не се произвеждаше.

© New Balance

Възпроизвеждане на оригинала

Вместо да се уплаши от необходимостта да намери нова подметка, Шоно видя в това възможност да експериментира и да въведе иновации. Той премества процеса на разработване и производство в Азия, където той може да се осъществи много по-бързо и евтино, отколкото в САЩ, като същевременно се запазват високите стандарти на New Balance за контрол на качеството. Работейки с глобалния мениджър по творчески дизайн Тейлър Канби, който по това време е бил в New Balance от почти двадесет години, Шоно търси подметка, която да съответства на последната форма на 2002 г., тъй като планира да възпроизведе точно дизайна на горната част на Нисен. Канби пое ръководството на тази последна задача, като внимателно подбираше материали, чието качество се равняваше на това на оригинала, и търсеше цветове, които да му отдадат дължимото, като особено се съсредоточи върху точното пресъздаване на сивата набукова обшивка на първата разцветка на MR2002. Той обръща специално внимание на всеки детайл, така че новият силует да достигне същото ниво на стил и изтънченост като обувката от 2010 г., създавайки усещането за експертна изработка, свързано с модела Made in USA, въпреки че вече се произвежда в Азия.

© New Balance

Нова подметка

След като Канби усъвършенства горната част, Шоно продължава да търси подметка и скоро попада на такава, която изглежда, че би могла да пасне. Намерил я на друг модел от началото на 2010 г. - 860v2, който бил преиздаден през 2019 г. като част от стремежа на марката да почете класическите си модели и да се възползва от тенденцията за ретро обувки за бягане. Тази олекотена подметка беше отлична част от екипировката за ефективност, която включваше ABZORB омекотяване в предната част на крака и разполагаше с технологиите ABZORB SBS и N-ergy в петата.

© New Balance

Успешен прототип

Шоно и Кънби направиха всичко възможно, за да съчетаят безпроблемно двете половини на обувката заедно, но нямаше да разберат дали това е успех, докато не се върне първият прототип. За щастие, когато той пристигна, двойката беше възхитена. Той не само че отговаряше на изискванията на оригинала, но дори работеше малко по-добре, за което свидетелства самият Найсен, който по-късно коментира, че подметката на 860v2 визуално се слива малко по-добре с цялостния дизайн на 2002 г.

© New Balance

Ново начало

В резултат на упоритата работа на Шоно и Канбис, когато обновеният силует беше пуснат през септември 2020 г., той бързо надмина успеха на оригинала. Сега наречен New Balance 2002R, горната му част притежаваше цялата класа и стил на своя предшественик, като същата комбинация от висококачествени материали като плюшен велур, издръжлива кожа и дишаща мрежа му придаваше модерния вид на обувка за бягане от ерата на Y2K. Точно както при версията от 2010 г., езикът и петата ѝ бяха с дебела подложка за плътно и удобно прилягане, а харизматичните наслагвания и елегантната марка създаваха ретроспективен външен вид, който беше стилистично универсален. Благодарение на обновения модул на подметката, тя представляваше и технологично подобрение и беше още по-удобна, стабилна и поддържаща от преди. Голямата височина на подметката освобождаваше място за щедрата смес от ABZORB, ABZORB SBS и N-ergy Gel омекотяване, които заедно предлагаха стабилна, защитна платформа с достатъчно гъвкавост, за да поддържат естественото движение на стъпалото. Усъвършенстваната мрежа Stability Web стабилизира средната част на стъпалото, а издръжливата гума покрива подметката за отлично сцепление и дълготрайност. Всичко това се предлага в изненадващо лека опаковка, която е идеална за ежедневна употреба. Може би най-важното от всичко е, че моделът беше значително по-евтин от оригиналния 2002 г., което го направи достъпен и привлекателен за много по-широка аудитория.

© New Balance

Ранни сътрудничества

Когато беше пуснат първият модел 2002 г., New Balance не беше особено известна със своите сътрудничества, но десет години по-късно тя се превърна в една от най-добрите марки маратонки, с които работят други творчески организации. В резултат на това моделът 2002R се възползва от външно участие още от самото начало. Малко след като през септември 2020 г. излязоха първоначалните цветови варианти за общо разпространение, които почитаха тъмните, сиви тонове на тези, направени десет години по-рано, корейският лейбъл за улично облекло thisisneverthat създаде два фини дизайна в типично минималистичен стил, които дадоха на изданието 2002R солиден тласък на шумотевицата и интригата. Скоро последваха още партньорства, включително такова с тайванския бутик за дрехи Invincible и модната марка N. HOOLYWOOD на Дайсуке Обана, които създадоха завладяваща цветова гама, препращаща към елементи от предишните им сътрудничества с New Balance. Съоснователят на Invincible, Майкъл Винсент, избра модела 2002R, тъй като смяташе, че той принадлежи "на момента и може да бъде възможна класика в бъдеще". Оказа се, че той е бил прав, тъй като поредното съвместно издание беше на път да изстреля обновения силует право в челните редици на културата на маратонките.

© New Balance

Peace Be The Journey

Тази незабравима съвместна маратонка беше ярко оранжева разцветка, създадена заедно с влиятелния дизайнер на обувки Салехе Бембъри. По онова време той наскоро беше повишен във вицепрезидент на отдел "Маратонки и мъжки обувки" във Versace и беше известен с уменията си да създава луксозни обувки със стрийтуеър елементи; репутация, придобита по време на работата му с Кание Уест по епичния му проект Yeezy. Винаги стремящ се към нововъведения и различно поведение, Бембъри избира модела 2002R вместо по-известния 992 за това, което всъщност е първата му колаборация с маратонки, тъй като той говори за носталгичната връзка, която има с New Balance, и ще действа като по-изразително платно за неговите идеи. Почерпил вдъхновение от ярките тонове, които дават стените от пясъчник Навахо в каньона Антелопе, Аризона, където той често се разхождал, Бембъри украсява велурените покрития на 2002R в ярък нюанс на Burnt Orange. Разходките през сложната система от канали, които изграждат каньона, му помагат да успокои ума си и той използва фразата "Peace Be The Journey" от филма Cool Runnings от 1993 г. за име на обувката, за да отрази този факт. Преди пускането на пазара тази поразителна маратонка беше визуализирана от американския музикант Джон Майер в Instagram, като звездното му присъствие помогна да се създаде очакване за съвместния дизайн, а когато в крайна сметка тя излезе на 23 октомври 2020 г., беше изключително търсена.

© New Balance

Бързо разрастваща се колекция

Популярността на колаборацията със Салехе Бембъри имаше дълбок ефект върху цялостния успех на New Balance 2002R и през следващите години просперитетът ѝ продължи да расте. Наред с постоянно разширяващата се гама от стилни цветови варианти за общо разпространение, марката разработи няколко уникални версии със своите партньори за сътрудничество. През 2021 г. Бембъри произведе втора разцветка, наречена "Water Be The Guide", като тази се основаваше на красивите синьо-зелени тонове на водопада Хавасу в Гранд Каньон. Приблизително по същото време японският лейбъл за улично облекло BAPE създаде пакета 'Apes Together Strong Pack', който включваше две маратонки, и двете с привличаща вниманието графика на перка от акула, обвиваща петата, и характерния за марката камуфлажен принт върху подложката. Може би най-зашеметяващите издания на 2002R за 2021 г. обаче бяха трите модела, които съставляваха "Protection Pack" на дизайнера Юе Ву. Първоначално наречени 'Refined Future' по името на концепцията, която ги е вдъхновила, обувките в тази авангардна колекция имаха радикален, деконструиран вид, породен от грубите ръбове на велурените им наслагвания. Това им придаваше вид на колаборативни модели, въпреки че не бяха такива, и те бяха приети със същото ниво на вълнение при пускането им на пазара през август 2021 г.

© New Balance

Следващата хитова маратонка

2022 г. донесе още повече разцветки, както от сътрудничествата, така и от дизайнерския екип на New Balance. Към "Protection Pack", който сам по себе си се разшири, за да включи някои от другите популярни силуети на марката, бяха добавени още издания и беше пуснат вариантът 2002R Mule. Този вариант за обувки с приплъзване имаше същата технология, осигуряваща комфорт, като оригинала, но с намалена пета и горна част без дантели за стилни ежедневни усещания. Междувременно thisisneverthat, Invincible и N. HOOLYWOOD се завърнаха с нови версии, преди да се включат и други творчески партньори. Някои от най-търсените бяха елегантен пакет от две обувки на японската марка за дрехи AURALEE, три изключително здрави маратонки със земни тонове от общността за младежка култура The Basement, две поразителни разцветки, направени за австралийския бутик за обувки Up There, елегантнитеPistachio" от Kith на Рони Фиг и дуо елегантни обувки с отличителни контрастни шевове и текстови графики, изработени от съвременната датска марка GANNI, която помогна на 2002R да навлезе в масовата дамска мода. Художникът от Лос Анджелис Брайънт Джайлс е отговорен за две стандартни разцветки и един отличителен дизайн на Mule, всяка от които се определя от появата на оригинални артистични акценти, а легендарният сътрудник на маратонки Джо Фрешгудс изкова разцветката "Conversations Amongst Us", чиито елегантни бели наслагвания са облицовани с ярки изблици на кехлибарено оранжево.

© New Balance

Постоянно разширяващ се списък с творчески партньори

През 2023 г. студиото за съвместен дизайн JJJJound надгради многогодишното си партньорство с New Balance чрез елегантния модел 'Storm Blue' 2002R, чиито меки сини тонове отразяваха есенното и зимното небе, преди да премине към две GORE-TEX издания - елегантните цветове 'Pine' и 'Charcoal' - и след това кожен GORE-TEX през 2024 г., като всички те бяха проектирани специално за градска среда през зимата. Макар че това беше едно от най-обичаните сътрудничества през тази година, New Balance продължи да работи с други партньори, включително с търговци на обувки като Shoe Palace, Hype DC и Foot Locker, марки за улично облекло като DTLR и atmos, луксозната марка за активно облекло Bandier и дори с канадския баскетболист Джамал Мъри, който съвсем наскоро спечели първия си шампионат в НБА с Denver Nuggets.

© New Balance

Забележително възраждане

Въпреки майсторството и грижите, които са положени за изработката на оригиналния New Balance 2002, високата цена на маратонката я изведе на втори план много по-рано, отколкото може би е трябвало. За такава висококачествена обувка това беше истинско препятствие, което лесно можеше да доведе до пълната ѝ загуба. Въпреки това, благодарение на иновативната визия на Тецуя Шоно и Тейлър Канби, този наследствен модел най-накрая получи признанието, което заслужаваше, когато се завърна като 2002R през 2020 г. След това забележително възраждане той продължи да прави велики неща, привличайки изключителни дизайнери от цял свят за създаването на някои от най-желаните сътрудничества на десетилетието и в крайна сметка се превърна в икона на модата през 2020 г. Нито пълна ретро, нито строго нова маратонка, New Balance 2002R притежава перфектната комбинация от наследствен стил и съвременна технология, за да запази този грандиозен успех за много години напред.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток