SPORTSHOWROOM

Nike

Cortez

Вечната класика на Бил Бауерман.

Nike Cortez
© Nike

Революционна обувка за бягане

Когато през 1964 г. Бил Бауърман и Фил Найт създават Blue Ribbon Sports, те отговарят за разпространението на обувки в САЩ от името на японската спортна марка Onitsuka Tiger. Макар че по това време компанията няма собствена творческа дейност, Бауърман, който е и треньор по лека атлетика в Университета на Орегон, от години персонализира спортни обувки, за да помага на учениците си да постигат по-добри резултати, така че му се струва естествено да проектира модел за Onitsuka през 1966 г. Използвайки треньорския си опит като ръководство, той създава TG-24 - революционна обувка за бягане, която се превръща в основа на марката Nike. Повече от половин век по-късно този скромен дизайн носи ново име: Nike Cortez, тъй като остава един от най-популярните и устойчиви силуети на марката.

© Nike

Разнообразни вдъхновения

Въпреки че Бауърман никога не е проектирал професионално обувки за бягане преди TG-24, дългогодишният му опит в леката атлетика и времето, прекарано в майсторене на обувки у дома, означават, че е бил в идеална позиция да създаде нещо съвсем специално, когато го направи. Като треньор той е бил невероятно отдаден на своите атлети и е искал да създаде обувка за тренировки, която да им помага на дълги разстояния, като същевременно предотвратява контузии. Особено вдъхновение му е дал един от състезателите на Орегон Дъкс, Кени Мур, който е получил травма на крака по време на тренировка през 1965 г. Бауерман разглобява обувките, които Мур е носил, за да открие причината, и стига до заключението, че трябва да се подобри омекотяването. Той изработва няколко прототипа, които Мур изпробва, и резултатите от изпитанията му служат за основа на някои важни елементи от подметката на TG-24. Освен това той разглежда някои модели на Onitsuka, включително Spring Up и Limber Up (обувки, които се произвеждат и до днес), за да получи допълнителни идеи, преди да конструира подметката, която ще я направи толкова популярен избор сред бегачите.

© Nike

Нов стандарт в индустрията

След множество експерименти и различни прототипи Бауерман усъвършенства своя иновативен дизайн. Непосредствено под горната част на обувката той поставя гъбест слой гума, който се поддържа от междинна подметка от пяна по цялата дължина. Освен че предлагаше допълнителна подложка под стъпалото за по-добро абсорбиране на ударите, тя беше повдигната в петата, за да се намали вероятността от наранявания на ахилеса. Това постави нов стандарт в производството на обувки за бягане, а фокусът на Бауерман върху нуждите на спортистите се превърна в основна цел на Nike при създаването на марката в началото на 70-те години. Върху тази поддържаща междинна подметка обувката имаше подметка със сцепление тип "рибена кост", която осигуряваше отлично сцепление, и горна част, изработена от здрав, но лек плетен найлон, наречен "Swoosh Fiber". Тази материя се съпротивляваше на влагата и запазваше формата си по-ефективно от много други материали по онова време, като по този начин позволяваше на TG-24 да се представя по-добре от своите конкуренти.

© Nike

Намиране на име

Когато TG-24 излиза за първи път през 1966 г., Бауерман и Найт поръчват само 300 чифта, които да продават на спортистите в САЩ. Компанията е все още в начален етап на развитие и е трудно да се изпълняват редовно целите за продажби, затова те са в състояние да доставят само малки количества стока. Благодарение на лекото си усещане и издръжливата си опора TG-24 се оказва голям успех и търсенето се увеличава, което кара Onitsuka да помоли собствениците на Blue Ribbon Sports да измислят по-добро име за модела. Тъй като Олимпийските игри в Мексико през 1968 г. са съвсем близо, те решават да го нарекат TG-Mexico като начин да го свържат със световния турнир. Версиите на обувката от това време са бели със синьо и червено лого на Onitsuka и думата "Мексико", отпечатана на страничната страна, но не след дълго японската марка иска нова промяна на името. Следвайки мексиканската тематика, Бауърман и Найт избират за ново прозвище "Ацтека", като препратка към коренното население, което е обитавало района около днешно Мексико много векове преди това. За съжаление adidas имаха своя собствена линия състезателни шпайкове Azteca, така че се противопоставиха на идеята, заплашвайки със съдебни действия, ако Onitsuka запази името. Бауърман и Найт отново трябва да се върнат към чертожната дъска. Разочаровани, двамата избират име, което показва тяхната смела, бунтарска природа, и изпращат съобщение до adidas, като го кръщават Cortez на името на испанския конкистадор Ернан Кортес, който е отговорен за падането на империята на ацтеките в началото на 1500 г.

© Nike

Ново начало

Този път името се затвърждава и успехът на новия Onitsuka Tiger Cortez довежда Blue Ribbon Sports до края на 60-те години. Всъщност Фил Найт оттогава заявява, че добрите приходи на компанията през 1967 г. до голяма степен са резултат от модела. Той също така спомага за по-широкото популяризиране на обувките Tiger в Съединените щати и е най-продаваната обувка и за двете марки през 1968 г. Въпреки плодотворните отношения между двамата обаче напрежението започва да нараства, когато Найт открива, че Onitsuka е търсила други дистрибутори в Съединените щати. Blue Ribbon Sports явно вече не е била приоритет и това се е отразило на печалбата на предприятието, тъй като то не е могло да отговори на търсенето, затова Найт започва да обмисля други възможности. През 1971 г. двамата с Бауерман основават Nike, като Найт се заема с търговската страна на нещата, а Бауерман работи върху обувките. Найт моли студентката по графичен дизайн Каролин Дейвидсън, с която се запознава по време на втората си работа в Портландския държавен университет, да разработи лого за новосъздадената марка. Задачата ѝ е била да предаде движение и да направи нещо напълно различно от логото на adidas с три ивици. От многобройните ѝ творения Найт избира станалия световноизвестен swoosh и бързо поръчва изработването на прототип на Cortez с новата си емблема на фланговете вместо вълната Onitsuka.

© Nike

Актуализиран дизайн

Cortez се превръща в първия официален силует на Nike, когато е предоставен на атлетите, участващи в лекоатлетическите изпитания за Олимпийските игри през 1972 г., които се провеждат в Юджийн, Орегон, само на няколко часа път с кола от централата на Nike. До този момент Бауърман е имал време да актуализира модела, като го направи още по-ефективен като обувка за бягане. В петата е добавена тапа против износване, която увеличава издръжливостта ѝ, а новата 4-посочна разтегателна подложка за обувки я прави по-удобна, като същевременно намалява вероятността от поява на мехури. Беше произведена и версия с по-широк пръст, за да се приспособи към различните типове стъпала, а гамата беше разширена, за да включва варианти от полирана кожа и велур.

© Nike

На корта

Разбираемо е, че собствениците на Onitsuka не са доволни от това, че Nike взима Cortez и го продава със собственото си лого, затова през 1971 г. те завеждат дело срещу Nike за правата върху името и модела. По време на тригодишното дело експерти по ортопедия отбелязват, че революционният дизайн на Бауерман се отличава от всички други обувки на Onitsuka по начина, по който предпазва ахилеса от нараняване, и именно това в крайна сметка довежда до решение, разрешаващо на двете марки да продължат да продават силуета. От съществено значение е, че Nike получава изключителното право да използва името Cortez. Onitsuka, от друга страна, е принудена да се промени и избира Corsair - обувка, която компанията произвежда и до днес.

© Nike

Спортна подкрепа

Въпреки това продължително съдебно дело Nike остава необезпокоявана в началото на 70-те години на миналия век, а спортните връзки на Бауерман спомагат за превръщането на Cortez в популярен избор сред спортистите. Официалната премиера на обновената версия на марката, украсена със суич, става на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г., където Бауерман е треньор по лека атлетика. Един от неговите състезатели от университета в Орегон, изключително популярният Стив Префонтейн, се състезава през тази година и използването на Nike Cortez помага за популяризирането на обувката, въпреки факта, че той завършва мъчително малко извън местата за медал във финала на 5000 м. След това разочарование Префонтейн се връща към тренировките с нова енергия и през следващите три години поставя американски рекорди на редица дистанции. През това време той действа като посланик на марката и е първият атлет, на когото се плаща за носене на обувки Nike. Избухливата му личност привлича вниманието на лекоатлетическите състезания в цялата страна, където той насърчава други атлети да изпробват Cortez и други модели. Няколко десетилетия по-късно, през 2017 г., Nike реши да почете неговата роля в историята на Cortez, като създаде специален цвят Stop Pre, който препраща към тениските, иронично носени от неговите фенове по време на олимпийските изпитания в Юджийн и други събития. Рядко някой успяваше да спре легендарния бегач на дълги разстояния.

© Nike

Изобретателна реклама

С Префонтейн на борда и уреденото съдебно дело с Onitsuka 70-те години на миналия век са чудесно време за Nike и Cortez. Успехът на обувката позволява на Бауерман да експериментира с нови дизайни, което от своя страна стимулира по-нататъшния растеж. Междувременно Найт разработва отлични маркетингови техники и пуска реклами, показващи експлоатационните качества на обувката, като същевременно разкрива и част от историята зад нейния дизайн. В един материал, разпространен на изложението на Националната асоциация за спортни стоки през юни 1973 г., се обяснява, че "Cortez" е замислена като върхова обувка за бягане на дълги разстояния", като се описва като "нова концепция в обувките за тренировки на дълги разстояния." Бауерман е възхваляван като гений зад този новаторски дизайн, а Onitsuka е напълно пропуснат в историята, което сигнализира за новооткритата независимост на марката му и твърдо установява Cortez като дизайн на Nike.

© Nike

Обувката Farrah

От самото начало Cortez се предлага на пазара като обувка за бягане на дълги разстояния, но дори в някои от първите реклами тя е описана като "идеална за ежедневно носене". Въпреки това, едва около средата на 70-те години на миналия век той се превръща в лайфстайл обувка. Едно конкретно събитие я накара да излезе извън рамките на спортния свят: появата ѝ на краката на холивудската актриса Фара Фосет. През 1976 г. в епизод от любимия телевизионен сериал "Ангелите на Чарли" тя носи обувките Senorita Cortez - версия, пусната през 1975 г. и предназначена специално за жени - по време на известната сцена, в която бяга от престъпник, карайки скейтборд. Образът на Фосет, приседнала на дъската в девствените си бели маратонки с дръзкия червен суич отстрани, става емблематичен и изтласква Cortez в светлината на прожекторите. Сцената беше толкова въздействаща, че до края на следващия ден много магазини бяха разпродали обувките. Някои фенове започнаха да я наричат "обувката на Фара", а много калифорнийски мажоретки я носеха по време на изпълнения. Години по-късно американският супермодел Бела Хадид отдаде почит на този момент, като пресъздаде известното изображение за 45-годишнината на Cortez през 2017 г.

© Nike

Отвъд спорта

През 80-те години на ХХ век Nike Cortez продължава да бъде популярна обувка за бягане, за което свидетелства пионерката в женското бягане на дълги разстояния Джоан Беноа Самуелсон, която печели множество маратони между 1979 и 1985 г. По време на 45-ата годишнина на силуета тя сподели възхищението си от Cortez, заявявайки, че тя ѝ е дала подкрепата, от която се е нуждаела, за да надхвърли уверено границите си като млада атлетка. Въпреки това, докато помагаше на хора като Самюелсън, той излезе и извън сферата на спорта, за да се усети присъствието му в други области на популярната култура, като например в музиката. По време на световното си турне през 1980 г. Елтън Джон, който вече е получил персонализиран дизайн на Cortez с подметка от Nike Roadrunner от 1979 г., посвещава песен на Nike, докато изпълнява в синьо-бяла разцветка. Междувременно момчетата от би-бокса на Източното крайбрежие предпочитат Cortez заради леката им конструкция, която им позволява по-голяма свобода на движенията по време на брейкденс, а на Западното крайбрежие те си спечелват голям брой почитатели, особено в Лос Анджелис, където се намират много от първите магазини на Nike. Рапърът от N.W.A. Eazy-E става известен с това, че носи силуета в края на 80-те години, а феновете му го последват, наричайки го Nike Dope Man по името на песен от 1987 г. на влиятелната хип-хоп група. Скоро Cortez се превръща във важна част от облеклото на гангстерската рап сцена и не след дълго бандите от Западното крайбрежие започват да включват обувката в гардеробите си, тъй като минималистичното използване на цветовете ѝ позволява на хората да покажат към коя група принадлежат. Въпреки тези конотации, Cortez продължава да бъде популярен избор в цялата страна до 90-те години на ХХ век, когато получава по-здравословна подкрепа, която го извежда на глобална траектория.

© Nike

Вървим към глобалното

90-те години започват с емблематичното изпълнение на Уитни Хюстън на Super Bowl XXV. Докато пееше националния химн, тя носеше класически бял Cortez с поразителен червен swoosh като част от спокойния си избор на облекло. Само няколко години след това запомнящата се поява във филма "Форест Гъмп" от 1994 г. разпространи името Cortez по целия свят. Във филма героят на Том Ханкс получава чифт Cortez, които държи ясно пред камерата, след което ги носи, докато тича из Съединените щати - перфектната реклама на наследствените обувки за бягане. Филмът печели няколко награди "Оскар" и има глобален успех, като дава забележителен тласък на Cortez повече от 20 години след първоначалната му премиера. Присъствието му във филма е толкова значимо, че червено-белият и синият модел, носен от Ханкс, сега често се нарича цветовата гама " Форест Гъмп", а през 2024 г. е направено специално ретро издание на дизайна, за да се отпразнуват 30 години от излизането на филма. Наред с тези важни моменти, Cortez намери място и на телевизионните екрани в Америка в един от най-популярните ситкоми на 90-те години на миналия век - "Зайнфелд", в който героят Джордж Костанца често можеше да бъде видян да носи модела. Съобщава се, че актьорът Джейсън Алекзандър, който го изигра, толкова ги харесал, че след края на сериала през 1998 г. попитал дали може да запази един чифт за спомен от участието си в него.

© Nike

Празнуване на културата на Чикано

Към 2000 г. Cortez е един от най-разпознаваемите силуети на Nike и в този смисъл започва да се използва в съвместни проекти. Едно от най-ранните е с мексикано-американския татуист Марк Мачадо, известен още като Mister Cartoon, чиито творби често препращат към уличния живот в Лос Анджелис от детството му. Голяма част от това е модата на общността Чикано, която е потомък на местните мексиканци, живели в региона преди пристигането на европейците. Когато израства, Мачадо често вижда уважавани чиканос да носят Nike Cortez, затова решава да почете този факт, като замени суоша на първата си съвместна маратонка с главата на ацтекски воин, чиито черти изглеждат донякъде европейски. По този начин, вместо да възприема негативно името на обувката, художникът решава да представи наследството на чикано като съчетание на местни хора с влияния от чужда земя и да научи новото поколение на историята на своите предци. В годините след това Nike също почита връзката на силуета с латиноамериканските общности с издания като Месеца на латиноамериканското наследство и Диа де лос Муертос.

© Nike

Впечатляващ крайъгълен камък

Първият Nike Cortez на Mister Cartoon наистина се свърза с общността в Лос Анджелис и през 2010 г. Nike продължи да търси нови сътрудници за най-стария си модел. Това доведе до партньорство с марката за улично облекло Undefeated през 2015 г., в резултат на което се появи черно-бяла разцветка, вдъхновена от Лос Анджелис. По случай 45-годишнината на Cortez през 2017 г. Mister Cartoon създаде още три стилни дизайна, а Nike пусна десетки ретро и нови разцветки, за да отбележи впечатляващия крайъгълен камък. Те включваха набор от модели, препращащи към нараняването на Кени Мур, което е вдъхновило някои от дизайнерските идеи на Бауерман, както и класически издания от найлон и кожа, версии с бродирани и украсени с бижута суичове, модел Flyknit и две маратонки, които се стремяха да признаят връзката на обувката с град Лос Анджелис, като отдадоха почит на Лонг Бийч и Комптън.

© Nike

Отличителни дизайни

Въпреки че Cortez никога не е изчезвал, това означаваше началото на мощно възраждане, а 2018 г. донесе серия от незабравими маратонки в сътрудничество с американския рапър Кендрик Ламар, който преди това беше пял за Cortez в песента на Big Sean "Control" от 2013 г. Наред с тях Nike създаде разцветки с тенисистката Мария Шарапова, мултибранд търговеца на дребно Dover Street Market и японската модна марка от висок клас Comme des Garçons, която изработи няколко черно-бели дамски модела с високи платформени подметки. През 2019 г. те бяха последвани от популярната колаборация Stranger Things, в която обстановката на сериала от 80-те години на миналия век работи перфектно с ретро вибрациите на силуета, и интригуващия пакет Shoe Dog Pack, чиито два дизайна на Cortez включваха ранни лога на Nike, които марката обмисляше да използва, преди в крайна сметка да избере емблематичния суиш.

© Nike

Търсен моден артикул

През 2020-те години продължават да се появяват нови версии на Nike Cortez, а 50-годишнината на обувката е отбелязана с колаборация Union LA, състояща се от четири разцветки, всяка от които е вдъхновена от Лос Анджелис, и два ексцентрични дизайна на иновативната японска модна марка sacai. След като вече бяха носени от Леонардо ди Каприо във филма на Мартин Скорсезе "Вълкът от Уолстрийт" през 2013 г., Cortez се появиха на краката на Джереми Алън Уайт, когато той се превъплъти в образа на Кармен в популярното телевизионно шоу "Мечката" през 2022 г., като по-късно Уайт заяви, че това е любимата му обувка. Можеше да бъде видян и в модни списания като Vogue, който отбеляза, че инфлуенсърите Емили Ратайковски и Алекса Чънг го носят, както и актрисата Дакота Джонсън, чиято поява в изискания цвят Baroque Brown го направи чест избор през лятото на 2024 г.

© Nike

Вечна класика

Поглеждайки назад към историята на Nike Cortez, е доста забележително да се замислим колко значим силует е бил той не само за Nike, но и за цялата обувна индустрия. В продължение на повече от пет десетилетия той е бил в основата на една от най-големите марки за облекло в света, поставил е индустриалния стандарт за омекотяване на обувките за бягане, подкрепял е суперзвездни спортисти да постигат велики неща, превърнал се е в съществена част от уличната мода, появявал се е в холивудски филми и е украсявал краката на знаменитости както на екрана, така и извън него, като в крайна сметка се е утвърдил като основна част от културата на XX и XXI век. Въпреки възрастта си, Cortez продължава да бъде един от водещите модели на Nike и е един от най-разпознаваемите модели маратонки в света. Според главния дизайнер на Nike Джон Хоук тя е "квинтесенциалният израз" на дизайнерската философия на марката и като такава може да се счита за една от най-важните - факт, който никога не е бил забравен, тъй като вечната обувка продължава да оставя своя отпечатък върху съвременната култура на маратонките.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток