SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

Създаден за авантюристичната душа.

Nike Air Humara
© Nike

Висока амбиция и скромен служител

Още в началото на 80-те години Nike започва да разширява дейността си отвъд спортните обувки, които правят компанията толкова успешна през първото ѝ десетилетие. Създаденото през 1981 г. подразделение за туризъм позволява на марката да експериментира с по-издръжливи обувки, което формира основите на Nike ACG (All Conditions Gear) - част от марката, фокусирана върху създаването на функционално облекло за дейности на открито. През 90-те години Nike се диверсифицира още повече и към 1996 г. дизайнерите ѝ успяват да съчетаят опита си в областта на спортните обувки за бягане с по-новия интерес към обувките за всякакви терени, за да създадат серия обувки за бягане по пътеки, към които марката има особен афинитет в края на 90-те години. Въпреки че разполага с екип от висококвалифицирани експерти по обувки, Nike избира нетрадиционен път, като привлича млад дизайнер с разнообразен професионален опит, но почти без опит в проектирането на обувки, за да създаде възможно най-функционалния и технически издържан маратонец. Този ход се отплати, тъй като скромният служител в крайна сметка създаде два от най-неподвластните на времето силуети за бягане на пътека в историята на марката: Air Humara и неговия наследник Air Terra Humara.

© Nike

Роден дизайнер

Питър Фог винаги е изглеждало, че е предопределен да стане дизайнер. Син на учителка по търговия и учител по рисуване, той естествено се насочва към рисуването от ранна възраст и посещава редица класове по дизайн в училище. По време на един от тях професорът на Фог забелязал как обича да скицира автомобили и му предложил да изпробва тесерален дизайн - техника, при която различни форми се поставят заедно по подобие на мозайка, за да се създаде модел без пропуски. Професорът насочва Фог към курсовете по дизайн в Държавния университет в Сан Хосе, където той завършва образованието си. Това води младия дизайнер до поредица от различни работни места, където той усъвършенства занаята си, работейки по различни предмети - от шнорхели до електронни игри за бридж и дори интериора на Boeing 737. По време на работата си по този самолет обаче той има сериозни здравословни проблеми и напуска работа, за да се съсредоточи върху възстановяването си.

© Nike

Завръщане на работа

Преди заболяването си Фог започнал да се притеснява, че кариерата му не върви наникъде, така че когато се върнал в сферата на дизайна след няколкомесечно лечение, той използвал момента като възможност да направи промяна. Свързал се с Дейв Шенон, негов съученик от времето на обучението му в Сан Хосе, който станал директор по дизайна, отговарящ за дизайнерите на обувки на Nike. Шенон му казал, че наемат служители, и го посъветвал да помисли дали да не кандидатства за позицията. Фог послушал съвета на приятеля си и след няколко отлагания, които му позволили да се упражнява в рисуване на обувки и ролери - нещо, върху което Nike работи по това време - получил възможност да покаже уменията си на интервю. Явно практиката му си е струвала времето, тъй като въпреки че най-близкото нещо до обувка, което някога е проектирал, е ботуш за гмуркане, Фог получава работата.

© Nike

Предизвикателно задание

След като пристига в Nike, Фог е назначен в отдела за бягане. Бегачите са в основата на успеха на компанията, откакто Бил Бауерман проектира подметката с вафли, за да подобри сцеплението на обувките за лека атлетика през 1971 г., така че това е важно назначение, което е свързано с натиск и очаквания. Всъщност преходът не е бил толкова лесен за Фог, тъй като от част от голям екип, отговорен за дългосрочни проекти за проектиране на самолети, ръководени от инженери, той е започнал да работи в много малък екип или дори сам върху обувки, ориентирани към постиженията и естетиката. Положението става още по-трудно поради нарастващия успех на Nike, тъй като по времето, когато Фог идва на работа в средата на 90-те години, ръководителите на компанията престават да я наричат обикновен производител на обувки, а наблягат на нейния опит в областта на дизайна и маркетинга. По това време те забелязват нуждата от качествени обувки за бягане, тъй като все повече хора прекарват времето си извън града сред природата, но други популярни марки вече са активни в тази област, така че трябва да създадат нещо, което да ги отличи от конкуренцията. В съответствие с тези амбиции от Fogg беше поискано да направи технически издържана обувка за бягане на пътека, която да демонстрира способността на марката да създава хиперфункционални обувки с привлекателна естетика.

© Nike

Тарахумара

Удовлетворен от задачата, Фог решава, че най-добрият начин за действие е да се забавлява с дизайна. Той използва нещата, които го интересуват, включително собствената си привързаност към бягането по пътеки и дните, прекарани в калта с мотори. Друго от най-важните му влияния са тарахумарите - група от коренното население на суровите каньони в Северно Мексико, чиито плоски сандали вече са вдъхновили Nike Air Huarache от 1991 г. В миналото селищата на Тарахумара са били разположени на такова разстояние едно от друго, че хората им са бягали между тях на разстояние до 200 мили в продължение на няколко дни през трудни, скалисти условия, за да предават новини. Тяхната собствена дума за себе си, Rarámuri, дори е свързана с наследството им от бягането, а издръжливостта на дълги разстояния е неразделна част от културата им.

Здрава конструкция

Fogg взема думата "Humara" от Tarahumara и я дава на обувката, изковавайки дизайн, който въплъщава атлетичната, издръжлива природа на тези хора, като се отдалечава от тежките, тромави обувки за пътеки, които са били типични за онова време. Вместо това той изработва нещо, което е по-скоро предназначено за бягане, като създава лек, функционален модел с удобна форма, който все пак е здрав, издръжлив и може да устои на природните стихии. Той му е придал масивна подметка с високо сцепление и двупосочни подложки за сцепление на предната част на крака и на петата, за да подкрепят ползвателя при изкачване или спускане. Гъвкавите жлебове в повърхността ѝ поддържаха добро ниво на маневреност, а използването на модул Zoom Air в предната част на стъпалото и капсулиран Air в петата я направиха невероятно удобна, независимо дали стъпва по камъни, отломки и корени, или върви по улиците на града. В същото време ромбовидната емблема за бягане по пътеки под свода на стъпалото играеше ролята на централен елемент за звеното на подметката, гордо обявявайки предназначението на обувката. Подобно на подметката, външната част на междинната подметка е оптимизирана за тежки условия, тъй като е покрита с уникална текстилна обвивка, вдъхновена от междинната подметка на по-ранна крос обувка на Nike, която я предпазва от протриване - за първи път подобно нещо се използва при трейл бегач. При проектирането на горната част, която е изградена от смес от текстил и мрежа за издръжливост и комфорт, Фог е взел пример от палатките за къмпинг, лентите и обувките за катерене. Това също така ѝ придава спортна естетика и ѝ помага да приляга меко около крака, докато гумената капачка на пръстите предпазва предната част от одрасквания и порязвания. Водоотблъскващите свойства му позволиха да издържи на мокри условия, а характерната система за шнуроване с паяжина помогна да се запази кракът сигурен по време на енергични движения.

© Nike

Terra Humara

С такъв набор от поддържащи функции мнозина си помислиха, че Air Humara е част от серията ACG (All Conditions Gear) на Nike, когато беше пусната на пазара през 1997 г. Наистина, тя можеше да се впише добре в серията, но основното ѝ предназначение беше бягане на пътека, а както самият Фог заяви, подобни модели трябва да са страхотни обувки за бягане преди всичко останало, затова тя остана в подразделението за бягане на Nike. Въпреки това тя вдъхнови бъдещите дизайни на ACG и често се смята за част от линията ACG. Същото важи и за следващата маратонка на Фог, Air Terra Humara, която се появява през зимата на 1997 г. Подобно на своя предшественик, Terra Humara се предлагаше със здрава, грапава подметка, чието черно оцветяване беше вдъхновено от оригиналния Air Max 95, и междинна подметка, съдържаща както Zoom Air, така и капсулиран Air. Набор от кръгли прозорци в петата излагат на показ въздушната възглавница, което прави Terra Humara една от първите обувки за бягане на пътека с видим въздух. За да се предотвратят пробождания по време на престой в природата, прозорците са разположени назад от повърхността на междинната подметка, като тези от медиалната ѝ страна са малко по-малки, за да се осигури по-голяма стабилност там. За горната част на обувката Fogg е почерпил вдъхновение от мотоциклет, за да внесе усещане за безопасност и стабилност в дизайна. Визуално фланговете му наподобяват колело на мотоциклет, като извитата наслагваща се част на всеки от тях е базирана на спирачен диск, от който се излъчват поредица от пръсти, наподобяващи спици, за да образуват системата за шнуроване на обувката, докато кръглите прозорци Air в междинната подметка действат като допълнителна препратка към това вдъхновение на мотоциклета.

© Nike

Изобретателна реклама

Air Terra Humara беше още по-дълбоко свързана с колекцията ACG на Nike, отколкото нейният предшественик, като името Terra беше взето от Air Terra ACG от 1991 г., която послужи като основа за бъдещите обувки за бягане на пътека на марката. Тя също така се възползва от същата игрива и изобретателна реклама, с която бе известна линията ACG. Един плакат от времето на пускането ѝ на пазара включва стихотворение, написано от гледна точка на обувката. В него се изброяват издръжливите характеристики на Terra Humara, като се посочват неща като: "Имам агресивна подметка с накрайници, която обича да се държи", "моите предни и пети възглавнички Air-Sole са меки" и "водата не се радва на компанията на моите неабсорбиращи материали". Тя завършва с репликите "Аз съм Air Terra Humara. И имената също не могат да ми навредят".

© Nike

Любимец на звездите

Първите цветови варианти на Air Humara и Air Terra Humara на Фог се основават на планински велосипеди и други облекла за дейности на открито, като се използват тъмни, земни тонове, които помагат да се скрие мръсотията, натрупана при престоя на открито. Макар това да им придава привлекателна естетика, двата модела са предимно функционални, така че беше изненада, когато започнаха да се възприемат като ежедневни обувки, като Terra Humara по-специално се прочу сред знаменитостите, тъй като беше носена от музикални звезди като Кортни Лав и Британи Спиърс. Никой не е бил по-изненадан от Фог, който, тъй като е нов в обувната индустрия, никога не е разговарял с хора, които не бягат, за своите творения, тъй като е очаквал, че само бегачите на пътеки ще се интересуват от закупуването им. Дизайнерът е още по-изненадан, когато Vogue се обръща към него за редакционна статия за обувките за бягане на пътека, превърнали се в лайфстайл маратонки. Публикувана през май 1998 г., статията навлиза в процеса на проектиране на Фог, представяйки нетрадиционния му произход, ексцентричните му идеи и плодотворното му творчество. Разкрива и друго вдъхновение за обувката - вътрешната част на часовник на Swatch - и подчертава факта, че Terra Humara може да се види на краката на известни личности в Ню Йорк и Лос Анджелис. Тази статия помогна да се докаже, че Фог може да направи успешна кариера като дизайнер на обувки, и Nike започна да му се доверява повече занапред. Освен това тя беше възприета като потвърждаващ момент за Nike, тъй като доказа дизайнерските качества на марката, показвайки, че тя има необходимия опит за ефективно съчетаване на мода и функционалност.

© Vogue

Щастлива намеса

Това неочаквано внимание прави маратонките на Фог изключително успешни в края на 90-те и началото на 2000-те години - факт, който е още по-забележителен, като се има предвид, че Humara почти не успява да премине през фазата на разработване. По време на ранния процес на проектиране на Фог му е казано, че трябва да спре да работи по обувката, тъй като разработчикът не я харесва. За щастие маркетинговият мениджър на Fogg вярва в Air Humara, като застава зад нейния дизайн и гарантира, че тя ще бъде приета за производство. Ако това не се беше случило, нямаше да има Humara или Terra Humara, а обувките за бягане по пътека на Nike щяха да се развиват в съвсем различна посока. Като се има предвид популярността на двата силуета, е почти немислимо това да се случи, особено като се има предвид дългогодишният им успех, който ги е виждал да избледняват и да се завръщат многократно през изминалите десетилетия.

© Nike

Завръщане за новото хилядолетие

Макар че първите години на Humara бяха белязани от появата на известни личности, именно сътрудничеството донесе дългосрочния им успех. През 2002 г. страхотният екип на HTM, в който се включиха основателят на Fragment Design Хироши Фудживара, дизайнерът-визионер Тинкър Хатфийлд и бъдещият главен изпълнителен директор на Nike Марк Паркър, представи две лайфстайл разцветки Terra Humara с изискана кожена горна част, които помогнаха на силуета да намери популярност през новото хилядолетие. През 2006 г. той е последван от по-земния Terra Humara, известен като Trumara по името на партньора, с когото си сътрудничи: бутик за улично облекло и маратонки True. След това Nike преиздава тази лазерна камуфлажна разцветка през 2009 г. в чест на 13-годишнината на марката от Сан Франциско, а фенската маса на обувката продължава да расте.

© Nike

Сътрудничества и завръщания

Всичко това послужи за пренасяне на името Humara през 2010 г., когато известният експерт и ентусиаст по маратонките Гари Уорнет определи Питър Фог като един от най-великите дизайнери на Nike. Въпреки това, именно сътрудничеството със Supreme през 2017 г. наистина даде тласък на възраждането на Air Humara. Лайфстайл марката за скейтборд пусна четири разцветки на Air Humara 17, три от които в живи тонове Blue Lagoon, Action Green и Fire Pink, а четвъртата - елегантна версия Triple Black. Всеки от тях беше представен в традиционната изработка, като към пръстите и петата бяха добавени 3М светлоотразителни материали, за да бъдат още по-практични. Това ускори появата на цяла нова гама Humaras, тъй като трейлърът се възползва от нарастващата тенденция за функционални обувки за открито, като кулминацията е друго сътрудничество през 2022 г. За това Nike се съюзи с луксозната френска модна марка Jacquemus, за да произведе две изискани, облечени в кожа издания - едното в изящния цвят Light Bone, а другото в богатия Ale Brown - с минималистичен външен вид, илюстриран от умалените златисти суичъри, украсяващи фланговете им. След тях последва ярката разцветка Pink Flash, чиято изцяло розова горна част е покрита с мрежа и украсена със същите елегантни ефекти на марката като предишните два дизайна Nike x Jacquemus. След това, през 2023 г., Air Terra Humara направи своето популярно завръщане чрез сътрудничество с Undefeated. Магазинът за маратонки и марката за облекло пресъздадоха с любов оригиналната обувка в две разцветки: Black и Archaeo Brown, като и в двата варианта са включени собствени светлоотразителни детайли. Каучуковият плот на петата и покритието на пръстите демонстрират груба, подобна на решетка текстура, донякъде подобна на тази на мотоциклетна гума, в знак на кимване към оригиналното вдъхновение на Фог, а слоганът Play Dirty на марката се появява на същото място като логото на маратонките HTM, които са били налични в първия магазин на Undefeated при основаването му през 2002 г. В началото на 2024 г. се появяват две последващи разцветки - поразително тюркоазената Light Menta и изисканата Cargo Khaki - и двете също съдържат тези уникални дизайнерски детайли.

© Nike

Изключително наследство

Въпреки че Nike Air Humara е едва втората обувка, по която Питър Фог е работил, това е огромен успех, който разширява привлекателността на Nike и поставя началото на много десетилетия на просперитет както за марката, така и за дизайнера. След 6 години в отдела за бягане на Nike, където създава други страхотни маратонки като Sertig и Albis, Фог продължава да работи в отделите ACG, спортно облекло и баскетбол, доказвайки своята гъвкавост чрез създаването на емблематични дизайни като Pegasus 2002 и Hyperdunk 2013 и превръщайки се в един от най-известните дизайнери на марката в този процес. Въпреки това Humara и Terra Humara остават едни от най-добрите му силуети в историята благодарение на впечатляващата си конструкция, която приканва потребителя да търси приключения. Днес тяхното наследство продължава да живее, тъй като култовите последователи от страстни любители на маратонките и траял бегачите продължават да ги колекционират, отчасти заради техническите им способности и модната им естетика, но и заради завладяващата история на легендарния им създател.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток