SPORTSHOWROOM

Nike

Dunk

Любима маратонка, желана от милиони.

Dunk
© Nike

Скромно начало

В средата на 80-те години на миналия век, наред с работата си по Air Jordan I, дизайнерът Питър Мур е назначен на проект, наречен "College Color High". Той е част от програмата College Colors на Nike, чрез която компанията си партнира официално с отбори от Дивизия I на баскетболните лиги на Националната колежанска атлетическа асоциация, за да осигури на играчите обувки за тренировки и състезания. В желанието си да навлезе в процъфтяващата по онова време баскетболна сцена на колежа, Nike искаше да направи впечатление, така че Мур и екипът му се заеха да създадат тренажор, който да подобри представянето на играчите и същевременно да привлече нарастващата фенска маса на този спорт. Така започва историята на Nike Dunk; една забележителна история, която продължава и до днес.

© Nike

Бъдете верни на своето училище

Моделът Dunk се появява малко след Air Jordan I, през 1985 г., и е кръстен на известния баскетболен удар "дъмпинг", популяризиран 40 години по-рано от носителя на златен олимпийски медал Боб Кърланд. През 80-те години на миналия век забиването в земята се превръща в неразделна част от спорта, което прави Dunk чудесно име за обувката. Nike избира да я пусне на пазара по време на колежанския финал Final Four - събитие, което предизвиква невероятни емоции и вълнение. Всъщност страстта, проявена от играчите, участващи в този турнир, е част от вдъхновението за дизайна на Dunk. По онова време повечето баскетболни обувки се предлагаха в плътни цветни блокове, често изцяло бели, но Nike реши да се отклони от тази обичайна практика, като създаде седем различни двуцветни разцветки в цветовете на всеки отбор. Това беше умен ход. Той не само предложи на феновете маратонки с привлекателна естетика, но и им позволи да покажат своята отдаденост към определен колеж и свързания с него отбор. Знаейки, че са попаднали на нещо добро, Nike се впуснаха в идеята и пуснаха Dunk High със запомнящия се слоган "Бъди верен на своето училище".

© Nike

Проектиране на баскетболна обувка

От гледна точка на дизайна Nike Dunk обединява три предишни силуета на Nike - Jordan 1, Terminator и Legend. Макар че общата форма на маратонката е базирана на Legend, другите две обувки са вдъхновили външния вид на горната част, с нейните зашити кожени наслагвания и перфорирана кутия на пръстите. Отдолу имаше клиновидна междинна подметка с концентрична гумена подметка, която предлагаше на играчите стабилност, докато се въртят на корта. Външният вид беше допълнен с подплатен глезен и език, както и с нетрадиционни позиции на връзките. Това бяха най-новите постижения в технологиите за ефективност по онова време, които добавиха практическа стойност към модната естетика на цветната външна част. Въпреки популярността си като баскетболна обувка обаче, с годините се появяват по-технологични модели на Nike, които в крайна сметка изместват Dunk от игрището.

© Nike

От баскетбол към кънки

В края на 80-те и началото на 90-те години, когато популярността на обувката спада, тя става по-достъпна, оставайки на заден план, но никога не изчезва напълно. През това време Nike направи някои прости промени в Dunk, като му придаде олекотен найлонов език и по-ниска яка. Тези актуализации, съчетани с тънката, плоска, грапава подметка, опората за глезена и здравата кожена конструкция, го правят идеален за зараждащата се субкултура на скейтборда. Тъй като Dunk става все по-малко разпространен в средата и края на 90-те години, все повече скейтъри приемат популярната някога баскетболна обувка, намирайки я за практичен и достъпен вариант.

© Nike

Завръщането започва

Nike вече се опитва да привлече вниманието на скейтърския свят, постигайки ограничен успех, но тъй като става ясно, че Dunk е често срещан избор в общността, марката връща оригиналния Nike Dunk през 1998 г., 10 години след като е свален от производствената линия. Скоро Dunk започва да се завръща в различни части на света. през 1999 г. се появяват Dunk Low Pro B в Калифорния и Dunk Low CO.JP в Япония. Тези ниски версии прегръщат желанието на сцената за себеизразяване чрез уникални персонализации, с експериментални цветове, привличащи вниманието модели и нови текстури, заедно с допълнителни подложки за защита. Започват да се появяват и сътрудничества - партньорството със Stussy през 2001 г. е особено добре прието. Феновете на маратонките се увлякоха по тази тенденция и някои от тях дори отидоха до Япония, за да си вземат Low CO.JP.

© Nike

Нов дизайн

През 2002 г. Nike създава специализирано подразделение за скейтборд - Nike SB, като за негов ръководител е назначен Санди Бодекер. Напълно наясно с повсеместното присъствие на Dunk на скейт сцената, Бодекер си поставя за цел да създаде специален Dunk за скейт, който наистина да служи на общността. Като се поучи от предишните опити на марката да създаде обувка за скейт, той реши да се консултира с хората, които, надяваме се, ще изберат да носят неговия дизайн: самите скейтъри. Създава образец, базиран на Dunk Low Pro B, и го представя на скейтъри и собственици на магазини за скейт, като внимателно се вслушва в мненията им, за да може маратонката да бъде адаптирана към нещо, което те биха искали да носят.

© Nike

Изграждане на доверие

Кулминацията на упоритата работа на Бодекер е представянето на Nike SB Dunk през 2002 г. Нейният по-ориентиран към скейтърите дизайн включваше по-обемист език, допълнителни подплънки и технологията Zoom Air на Nike в подметката, която осигуряваше висококачествено омекотяване. За да се увери, че маратонката се харесва на скейтърската общност, Nike си партнира с четирима скейтъри - Дани Супа, Джино Янучи, Ричард Мълдър и Рийз Форбс. Всеки от тях получи свой собствен подпис, като комплектът беше известен като серията "Colors By". Те бяха разпространени в ограничен брой само в 12 внимателно подбрани местни магазини за скейт - ход, който помогна на магазините да процъфтяват, демонстрирайки по този начин ангажимента на Nike към сцената и спечелвайки доверието на тази сплотена общност.

© Nike

Силни партньорства

Междувременно Nike започва да използва и силата на сътрудничеството, за да създаде шум за новия дизайн. Въпреки че партньорствата с популярни скейтъри вършат чудеса, работата на марката с нюйоркския скейт магазин Supreme е това, което наистина тласка SB Dunk напред. Ексклузивното издание се оказа голям успех и доведе до по-нататъшни сътрудничества със скейт магазини през 2000 г. Едно от тях беше SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - обувка, която беше толкова желана, когато излезе през 2005 г., че огромни тълпи се събраха пред бутика Reed Space на създателя Джеф Стейпъл в Манхатън, за да се сдобият с чифт. Това привлече достатъчно внимание, за да се появи във вечерните новини, което придаде на тази прочута маратонка още повече популярност.

© Nike
© Nike

Една легендарна маратонка

Макар че популярността на Dunk варираше през годините, тя никога не изчезна. Повече от 35 години след като украси игрищата на колежанските баскетболни лиги, този вечен модел все още е силен благодарение на преиздавания като емблематичната разцветка Panda и колаборации като тези с Off-White™ и Travis Scott. Всеки дизайн на Nike Dunk има своя собствена история, независимо дали е свързана с баскетбола, кънките или модата. С толкова много различни итерации някои от тях са се превърнали по-скоро в редки произведения на изкуството, отколкото в маратонки. В основата си обаче Dunk си остава скромна обувка на Nike с невероятно широка привлекателност и твърдо място в историята на маратонките.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток