SPORTSHOWROOM

Nike

Air Force 1

История на една икона.

Air Force 1
© Nike

Прочуто име

В началото на 80-те години на миналия век Nike е добре позната с опита си в бягането, но е сравнително малка на баскетболната сцена. В желанието си да обърне внимание на този проблем, марката започва работа по модел, който трябва да бъде наречен Nike Air Force 1 по името на известния американски президентски самолет. Това възвишено име се оказва удачен избор, тъй като дизайнът в крайна сметка става толкова добре познат по света, колкото и неговият съименник.

© Nike

Въздушна възглавница в баскетболна обувка

С Air Force 1 Nike искаше да създаде различен тип обувки, създадени за експлозивни скокове и бързи движения, които също така да имат омекотяване, за да смекчат тежките приземявания. В края на предишното десетилетие за първи път беше въведена технологията Air sole и Nike знаеше, че ако това революционно нововъведение може да бъде пренесено в баскетболна обувка, това ще има дълбок ефект върху качеството на дизайна. Тя не само можеше да осигури стабилната и поддържаща основа, от която се нуждаеха баскетболистите, но и беше незабавно разпознаваем символ на креативността и отдадеността на Nike да произвежда най-добрите обувки.

© Nike

Дизайнер визионер

Прехвърлянето на въздушната подметка в баскетболен тренажор изискваше много изобретателност и се оказа трудно предизвикателство. Две години след началото на начинанието дизайнерският екип все още не беше успял да произведе баскетболна обувка Air. Тогава Nike решава да назначи дизайнера-визионер Брус Килгор да поеме ръководството на проекта. Вече утвърдил се като изцяло американски продуктов дизайнер със забележителна кариера, той е идеалният човек за работа по Nike Air Force 1.

Експертни съвети

За да създаде висококачествена баскетболна обувка, Килгор знаеше, че ще трябва да постави функцията над формата, за да отговори на специфичните изисквания на играчите. Nike има история на привличане на експерти от различни области за постигане на такива функционални иновации и този път не беше по-различно. Килгор се консултира с ортопеди и други специалисти, които да помогнат за проекта, и в крайна сметка те измислиха съвсем нов модул за въздушна възглавница, който беше специфичен за AF1.

Дизайн на изпълнението

След като най-важният елемент на подметката беше поставен на място, екипът се съсредоточи върху други утилитарни аспекти на дизайна. Килгор почерпи вдъхновение от Nike Approach - здрава туристическа обувка, чиято долна част на петата е извита нагоре и навътре към ахилесовото сухожилие. Тази характеристика беше пренесена в Air Force 1, за да се осигури гъвкавост, без да се прави компромис със здравината, а проприоцептивната лента допълнително подсили защитата на глезена. Нуждите на играчите от сцепление бяха задоволени и чрез серия от специализирани кръгли структури на гумената подметка, които им позволяваха да сменят посоката с ненадмината скорост.

© Nike

Неочакван източник на вдъхновение

Дизайнът на Kilgore е вдъхновен и от архитектурата. Планът на парижката катедрала Нотр Дам е послужил за основа на изпъкналия външен вид на издръжливата подметка - сама по себе си нещо рядко срещано при баскетболните обувки по онова време - който балансира допълнителната височина, осигурена от въздушната възглавница в подметката. Тези разнообразни влияния бяха подкрепени от интелигентно обмислени елементи, като например система за връзки с променлива ширина, която придърпваше горната част по-плътно към крака за плътно прилягане и чудесен контрол. Като цяло крайният продукт на Брус съчетава минималистичния му дизайнерски дух с технологичната мощ на Nike, за да създаде иновативна, стилна обувка, която въвежда Nike Air в баскетболния спорт за първи път, когато е пусната на пазара през 1982 г.

Създаване на емблематичен образ

За да привлече повече внимание към новия си дизайн, Nike привлече някои от най-добрите играчи от НБА, за да създаде емблематичен образ. В него баскетболните звезди Моузес Малоун, Михал Томпсън, Майкъл Купър, Калвин Нат, Джамал Уилкс и Боби Джоунс са изобразени на асфалта пред силуета на самолет на наситено оранжев фон на изгряващото слънце. Всички те бяха облечени с бели летателни костюми Nike и, разбира се, с Nike Air Force 1 в оригиналния си бял цвят със сиви детайли на суоша и подметката. Не след дълго и други високо ценени играчи от НБА започнаха да носят Air Force 1. След това, през 1983 г., е представен AF1 Low, който предоставя различен вариант за тези, които предпочитат нисък глезен, и привлича повече хора към модела.

© Nike

Новаторската обувка се завръща

Освен че предоставя усъвършенствана баскетболна обувка, Nike Air Force 1 установява няколко важни феномена в културата на маратонките. Тя влезе в историята, като стана първата колекция на Nike, която беше представена отново като ретро дизайн - нещо, което сега е обичайно за съвременните марки маратонки. Това се дължи на популярността на AF1, която се засили в някои райони на Съединените щати през първите две години след пускането му на пазара. През 1984 г., когато съществуваше реална възможност Air Force 1 да бъде спрян от производство, феновете от Източното крайбрежие, особено тези в Балтимор, Филаделфия и Ню Йорк, чиито младежи ги бяха нарекли "Uptowns", призоваха да бъдат пуснати още. По онова време е било стандартна практика обувките да се изпускат в полза на по-нови модели, но сцената за необикновеното завръщане на AF1 е била подготвена през 1983 г., когато три балтиморски магазина са представили на Nike изобретателна идея. Те са предложили уникалните версии да се продават само в техните магазини, което е довело до още едно първо събитие в областта на маратонките - сътрудничество и пускане на лимитирани серии. Nike хареса идеята и така се роди инициативата "Клуб "Цвят на месеца". Концепцията привлече фенове от цялото Източно крайбрежие, които се стекоха в Charley Rudo, Downtown Locker Room и Cinderella Shoes, за да се сдобият с уникалните дизайни. Тяхната страст изигра важна роля за възстановяването на ентусиазма на Nike към модела, като ранните повторни пускания на пазара се извършваха за първи път в тези магазини и често се разпродаваха веднага. През 1986 г., едва две години след изтеглянето му от рафтовете, Nike Air Force 1 се завръща напълно.

© Nike

Любимец на хип-хопа

След повторното си пускане на пазара неуморният Air Force 1 се развива все по-успешно, като постепенно се превръща в една от най-обичаните маратонки в света. Освен репутацията на удобна баскетболна обувка, страстната работа на балтиморската сцена я превърна и в желан моден артикул, а през 90-те години AF1 започна да се разпространява в различни области на американската култура. За това разрастване помогна въвеждането от Nike на специални издания и премиум версии в ограничени тиражи, които ги направиха идеални за колекционери. Изцяло белият цвят, пуснат някъде през това десетилетие, стана особено популярен заради девствената си външност и сложните линии на шевовете. Хип-хоп звездите и лейбълите започват да възприемат модела чрез изпълнители като Jay-Z, който рапира за "изцяло бели Air Force Ones" в издание от 1998 г. Тази тенденция продължава и в началото на 2000 г., когато хип-хоп лейбълът Roc-A-Fella Records получава свое собствено издание в бяло с логото си, бродирано в страничната пета. През 2002 г. рап изпълнителят Нели дори посвещава цяла песен на прочутата маратонка, като включва видеоклип, в който се вижда, че е заобиколен от кутии с обувки Nike, докато пее за AF1. По-късно, към края на 90-те години, харлемският изпълнител ASAP Rocky демонстрира силата на знаменитостите и хип-хоп сцената за популяризиране на обувките на Nike, като издигна авторитета на AF1 Mid - силует, който трудно постигаше същото признание като своите колеги - като я носеше по време на изпълненията си.

© Nike

Празнуване на една икона

До навършването на 25-годишнината от създаването на Air Force 1 през 2007 г., моделът вече е световна сензация. В чест на невероятната му траектория Nike имаше големи планове за празника, като събра известни имена както от света на баскетбола, така и от музикалната сцена. В знак на почит към оригиналния баскетболен плакат беше изготвено подобно изображение, този път с десет звездни играчи, включително двама тежки играчи на епохата - Леброн Джеймс и Коби Брайънт. Отново играчите бяха разположени на ивица асфалт, този път осветена от ярки светлини, които светеха в гърбовете им. И, разбира се, всички те носеха Nike Air Force 1 заедно с бели маркови дрехи. Под тях думите "Второто пришествие" обобщаваха сцената.

© Nike

По същото време Nike работи заедно с монументалните звукозаписни продуценти Рик Рубин и DJ Premier, за да организира музикални тържества за AF1. Те ръководеха продуцирането на песента "Classic (Better Than I've Ever Been)", която беше изпълнена от суперзвездите Кание Уест, KRS-One и Nas на събитието по случай годишнината на Nike Air Force 1 по MTV2. Влиятелният рапър Rakim се присъединява към звездната група за ремикса на сингъла, който им носи номинация за най-добро рап сътрудничество на наградите "Грами" през 2008 г.

Изключителни сътрудничества

Тези сложни празненства по случай рождения ден демонстрират отдадеността на Nike към Air Force 1. Десет години по-късно, на 35-ата годишнина, предаността на марката беше все така силна, както винаги. Този път фокусът ѝ беше насочен към сътрудничество на високо ниво с модни дизайнери и изтъкнати участници в музикалния бизнес, което показваше прехода на AF1 към висшите ешелони на модната индустрия. Nike си партнира с дизайнера на улични облекла Don C, рапъра и звукозаписен продуцент Travis Scott, предприемчивия моден дизайнер Virgil Abloh, звукозаписния мениджър и съосновател на Roc-A-Fella Records Kareem "Biggs" Burke и вдъхновяващия дизайнер Errolson Hugh, като всеки от тях разработи своя собствена версия на модела. Известен като Nike Air Force 1 AF100 Pack, той включваше AF1 Highs, AF1 Lows и дори Lunar Force 1, за да покаже цялата гама от предишни дизайни на Air Force 1. Всеки от тях се отличаваше с уникални стилистични детайли и пакетът се оказа много популярен. За някои от групата установените с него партньорства доведоха до по-нататъшни емблематични сътрудничества, като например тези, включващи луксозния моден лейбъл на Върджил Аблох, Off-White™, и множество много търсени модели на Травис Скот, чийто обратен суош се превърна в отличителен белег на неговите дизайни на Nike.

© Nike

Невероятна забележителност

Съвсем наскоро Nike Air Force 1 достигна своята 40-годишнина. Този път марката акцентира върху четири прогресивни колектива от цял свят с пускането на пакета Join Forces Pack. Тези разнообразни групи бяха избрани заради техния изразителен стил заедно с работата им за овластяване на местните общности. Те включваха изцяло женски колектив, базиран в Лос Анджелис, японски танцов екип, танцова академия в Йоханесбург и общностна танцова група в Мемфис. Макар че празникът отдаде почит на уникалните аспекти на дизайна, които са направили AF1 толкова популярен в миналото, с над 1700 различни итерации, основният фокус беше върху бъдещето на модела и поколенията, които ще го продължат.

© Nike

Една историческа обувка

През целия си живот Air Force 1 включва най-добрите материали и технологии на Nike, като в крайна сметка се утвърждава като опора на уличната култура. Марката използва силата на партньорствата и съвместната работа, за да изведе маратонката до още по-астрономическо ниво на популярност, което тя запазва и до днес. С такава уважавана история Nike Air Force 1 с право е известна като една от най-емблематичните обувки на всички времена.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток