SPORTSHOWROOM

Nike

Field General

Наследственият стил на американския футбол е модерна класика.

Nike Field General
© Nike

Спортен произход

През годините на формиране на Nike марката се разраства от обувки за бягане до създаване на обувки за редица спортове. Още в средата на 70-те години на миналия век легендарният дизайнер Бил Бауерман произвежда обувки за американски футбол, а в началото на 80-те години той и екипът му създават различни силуети, подходящи за различни повърхности и позиции на игра. Сред тази широка колекция е и една скромна обувка, известна като Nike Field General. Макар и популярна за времето си, с течение на годините тя е изпреварена от по-усъвършенствани обувки, но нещо в нея се е запечатало в съзнанието на ръководителите на Nike и повече от четири десетилетия по-късно тя е готова да се завърне зашеметяващо в масова употреба.

© Nike

Интересно време

Nike навлиза в света на облеклата за американски футбол в интересен момент за този спорт. През 1970 г. двете основни футболни лиги в Съединените щати - Националната футболна лига и Американската футболна лига - обединяват усилията си, създавайки новата НФЛ, която впоследствие се превръща в най-популярната спортна организация в страната. Успоредно с това изкуствените настилки за игра стават все по-разпространени, особено след въвеждането на AstroTurf в средата на 60-те години и на специфичния за американския футбол Poly-Turf през 1970 г. Въпреки че някои играчи предпочитат естествената трева, тъй като тя е по-щадяща и по-малко вероятна за причиняване на травми, изкуствените повърхности са по-издръжливи и по-лесни за поддръжка и много стадиони преминават към тях в края на 60-те и началото на 70-те години. През 1971 г. и 1972 г. Супербоул V и VI се играят на политурб, въпреки че скоро след това материалът е спрян от производство, тъй като се представя зле в горещо време. Астротурфът обаче е много по-ефективен и през 1974 г. стадион "Райс" в Хюстън, Тексас, става първото игрище от този вид, на което се провежда Супербоул.

© Nike

Промяна на дизайна

По това време Nike представя едни от първите си обувки за американски футбол: Astrograbber на Бил Бауерман. Както подсказва името ѝ, тя е предназначена за изкуствени игрални повърхности, което я прави чудесна обувка за онова време. Нейната популярност проправя пътя на нови дизайни, включително варианти с клинове като Shark и Piranha, както и други, изработени с плоски гумени подметки, подходящи за изкуствена трева, като Hawk и Mako. През 70-те години на миналия век спортни учени откриват, че честотата на травмите на краката в американския футбол може да бъде намалена чрез някои промени в обувките на играчите, много от които ги приравняват към футболните обувки. Тези фактори оказват значително влияние върху дизайна и до 80-те години на миналия век повечето обувки за американски футбол са нископрофилни, подобни на футболните. На фона на този динамичен, постоянно променящ се спортен пейзаж Nike пусна на пазара Field General.

© Nike

Добре изработена обувка за американски футбол

Пуснати на пазара през 1982 г., Nike Field General бяха висококачествени футболни обувки с елегантна естетика. Името ѝ е вдъхновено от жаргонния термин за куотърбек, тъй като той е известен с това, че ръководи нападението на терена. Всъщност Nike е имала предвид тази позиция при проектирането на обувката, като ѝ е придала известната подметка Waffle на Бауерман с дълбоко разположени накрайници, за да осигури изключителна стабилност и многопосочно сцепление на изкуствени терени. Освен това тя е имала удобна междинна подметка от пяна и обтекаема горна част, изработена от лек найлон и кожа, която е улеснявала добрата скорост и ускорение, както е отбелязано в една ранна реклама, която гласи: "А когато тревата е изкуствена, Nike е естествена. С Field General за минимално тегло и максимална бързина." В резултат на това тя позволяваше на куотърбеците да играят с увереност и пъргавина, като им помагаше да маневрират лесно в джоба, да се измъкват пъргаво от опасности и дори да правят смели бързи отигравания, когато моментът е подходящ.

© Nike

Звездна сила

Field General беше популярен избор за много куотърбеци от NFL и Nike използва тяхната звездна сила, за да рекламира обувката. Един от най-значимите ѝ привърженици беше Дан Футс от Сан Диего Чарджърс, който в началото на 80-те години на миналия век изживя страхотна форма, като изведе отбора си до три поредни дивизионни титли на АФК Запад и спечели четири поредни награди за лидер в класацията за пасинг ярдове в НФЛ. В началото на 1982 г. той изиграва ключова роля в така наречената "Епопея в Маями" - широко считана за един от най-великите мачове в историята на НФЛ - по време на която счупва редица рекорди на франчайза и след края на сезона, хвърляйки 433 ярда при победата на Чарджърс в извънредно време. Неговият съотборник Келън Уинслоу също имаше изключителен мач, като постави нов рекорд в плейофите - тринадесет рецепции за 166 ярда и един тъчдаун. Приблизително по това време Уинслоу се появи заедно с Фаутс и сръчния широкообхватен ресивър Джон Джеферсън на вдъхновения от военните плакат "Bombs Away", който показваше универсалността на обувките за американски футбол на Nike. Фаутс беше идеалният куотърбек, който да представя Field General, тъй като постиженията му донесоха наградата за офанзивен играч на годината в НФЛ през 1982 г. Същевременно той и Уинслоу попаднаха в тазгодишния Pro Bowl, бяха включени в All-Pro Team и по-късно станаха членове на Залата на славата.

© Nike

Полеви генерали

Фаутс се появява и на особено запомнящия се плакат "Field Generals", на който са изобразени не по-малко от осем от най-добрите куотърбеци на лигата в различни военни униформи от различни епохи на американската история. Непосредствено до Фаутс бяха двама играчи, спечелили Супербоул, от Оукланд Рейдърс: Марк Уилсън и Джим Плънкет. И двамата се бореха за позицията на стартов куотърбек по време на престоя си в Raiders, като по-опитният Плънкет изведе отбора до Super Bowl XV през 1980 г., където беше обявен за MVP заради своите 261 пас ярда и три тъчдауна при победата с 27:10 над Philadelphia Eagles - представяне, което му донесе и наградата за завръщане на годината в NFL. Заедно с Уилсън и Плънкет е изгряващият куотърбек на Детройт Лайънс Ерик Хипъл, а до него е уважаваният Арчи Манинг. Манинг беше играл единадесет сезона за "Ню Орлиънс Сейнтс", където си беше изградил репутация на играч на високо ниво, въпреки че не получаваше почти никаква защита от защитата си. През сезон 1980 г. например той записва най-добрите показатели в кариерата си, хвърляйки впечатляващите 3716 ярда и 23 тъчдауна, но в повечето случаи без успех, тъй като "светците" печелят само един от шестнадесетте си мача. Трима други играчи съставляваха останалата част от "Полевите генерали": Винс Евънс от "Чикаго Беърс", Джим Зорн от "Сиатъл Сийхоукс", който беше известен със способността си да се измъква от опасност - нещо, което " Полевият генерал" му помагаше да прави - и изключителният талант на паса Бърт Джоунс, който изживяваше последните няколко мача от кариерата си в "Лос Анджелис Рамс" след девет успешни сезона в "Балтимор Колтс".

© Nike

Случайна употреба

След като елитните атлети представиха Field General на терена, извън него обувката стана популярна както сред аматьорите, така и сред запалените фенове, които бяха впечатлени от начина, по който подобри подвижността и скоростта на любимите им куотърбеци. Скоро тя се превърна в любим модел в набора от обувки за американски футбол на Nike, които марката описваше като "бързи, силни и безмилостни" в реклами, заявяващи: "Няма по-добър начин да отидеш към славата." Въпреки че е предимно спортен силует, някои търговци на дребно рекламираха Field General и като добър вариант за "ежедневната сцена", като неговата "подметка със 150 шипа" осигуряваше "външния вид на професионалистите с усещане за висока производителност", тъй като продължи да се появява както на терена, така и извън него.

© Nike

Променящи се тенденции

През 80-те години на миналия век Field General изживява страхотен период, подкрепяйки професионалните играчи в продължение на няколко години, докато не е заменен от по-технологично усъвършенствани модели, като Nike Premier в средата на 90-те години. След това изчезва напълно, завръщайки се само с името си при обувки като Air Max Field General през 1998 г. и Zoom Field General през 2014 г., като и двата модела са напълно несвързани с оригиналния модел. След това, в началото на 2020-те години, се появи нова модна тенденция за наследствени спортни модели, която насърчи няколко марки да върнат емблематични силуети от миналото. Особено успешен по това време е adidas Samba, чиято история се корени в европейската футболна култура, но през 2023 г. започват да се разпространяват слухове за плановете на Nike да се върне към някои американски спортни обувки. Списанията за маратонки предположиха, че Astrograbber трябва да бъде възобновен чрез партньорство с луксозната марка за дрехи Bode, а малко след това съобщиха, че Field General ще се завърне в сътрудничество с магазина за дрехи от висок клас Union LA.

© Nike

Ранно забелязване

През декември 2023 г. суперзвездата на актьора Тимоте Шаламе е заснет отстрани на баскетболен мач между Ню Йорк Никс и Лос Анджелис Клипърс с неидентифицирана маратонка с елегантна бяла горна част, яркочервени суичъри и наситено черна подметка. Това беше една от първите гледки на новата Field General '82, като появата ѝ предизвика огромно вълнение и постави началото на мощно завръщане.

© Nike

Добре навременен старт

В крайна сметка Field General '82 беше пусната на пазара точно след приключването на сезон 2023/24 в НФЛ, в който Канзас Сити Чийфс на Патрик Махоумс победиха Сан Франциско 49ърс само с три точки разлика в напрегнато оспорваната надпревара за Супербоул LVIII. Много от играчите на терена в този ден носеха обувки Nike, демонстрирайки трайното наследство на наследените от марката силуети за американски футбол. Възползвайки се от оживлението след Супербоул, Nike пусна първите модели Field General '82 в края на февруари 2024 г., започвайки с привличащия вниманието модел "White & Varsity Red", с който Чаламет беше забелязан само няколко месеца по-рано. Той се отличаваше с почти идентичен дизайн с версията от 1982 г., със същата издръжлива горна част, изработена от тъкан текстил и кожена облицовка върху зашита гумена подметка, съдържаща мека пяна за омекотяване и поддържана от подметка Waffle за класическо сцепление. Традиционните кожени Swooshes украсяват фланговете, надписът Nike с главни букви украсява табана на петата, брандингът в ретро стил е пришит към лепенката на езика, а текстът за размера е отпечатан от вътрешната страна на яката в хитроумно връщане към оригиналната обувка.

© Nike

Стилно съчетаване на цветовете

Въпреки че включваше съвременни материали за уверено здрава изработка, Field General '82 вече не беше подходяща за футболното игрище, а предлагаше ежедневен комфорт и завладяващ старовремски вид. Със своята минималистична, изчистена външна част обувката се поддава на контрастно цветово оформление и Nike бързо пусна серия от допълнителни цветови варианти, някои вдъхновени от ретро дизайна като "Бяло и черно", други с по-съвременни тонове. Повечето от тях бяха лесни за оформяне, а силуетът беше харесван заради небрежния си, нископрофилен вид. Въпреки това, на този ранен етап, той мина предимно под радара, постигайки умерен успех.

© Nike

Сътрудничество с Union LA

След тази успешна, но сдържана премиера Nike продължи с плана си да пусне съвместна маратонка с Union LA. В крайна сметка през лятото на 2024 г. излязоха три различни разцветки, всяка от които се отличаваше с редица зашеметяващи и донякъде бунтарски промени спрямо основния модел, като например допълнителни наслагвания, цветни зигзагообразни шевове и стилно двойно брандиране. Завършването на завладяващата throwback естетика на цялата колаборация беше жълта кутия, проектирана да изглежда като училищно шкафче от 80-те години на миналия век в знак на съгласие с разказа за колаборацията "Съюз срещу всички". Това разказваше историята на успешен гимназиален футболист от епохата, за когото се казваше, че ходи в гимназията Union F. Hampton - "най-свежата гимназия в района" - гордеейки се с позицията си в отбора и представяйки го, като носеше маратонките Union LA и съответстващата им фланелка винаги, когато е възможно. Историята повиши привлекателността на сътрудничеството чрез запомнящи се изображения на гимназисти от 80-те години на миналия век, носещи обувките, а цветовата гама "Shimmer " стана особено търсена.

© Nike

Цветовата гама на Comme des Garçons "Black and Pink Market

По-късно, през 2024 г., Nike си партнира с японската модна марка Comme des Garçons, за да създаде още по-смела версия на Field General. Ограничено издание, което се предлагаше само в поп-ъп магазина на CDG "Black and Pink MARKET MARKET", който работи само две седмици в началото на ноември в Хараджуку, Токио. Думата "MARKET" беше отпечатана многократно върху черната ѝ външна част с голям бял текст за уникално зашеметяващ вид, който привлече още повече внимание към завръщащия се силует.

© Nike

Очарователна кампания за пускане на пазара

Междувременно в Обединеното кралство Nike заложи на по-общи цветови варианти за пускане в продажба, като пусна изисканото издание "London" в приложението SNKRS чрез очарователна кампания, включваща отличителни истории от креативната агенция за бранда Ultra и Сам Ле Рой, който е редактор на списанието за обувки и медийната платформа Hartcopy. С Ultra те създадоха спокойно видео, представящо артисти, които се свързват чрез природата и плетенето на една кука на открито, докато Ле Рой се впусна в своята страст към маратонките и по-широкото предназначение на съвременните обувки, наричайки Field General "ежедневна обувка с всякакво предназначение", която може да се стилизира с всякакви тоалети. И двата филма успяха да уловят различните гледни точки на съвременната култура на маратонките, показвайки, че силуети като Field General имат широка привлекателност отвъд спортния си произход.

© Nike

Шум в социалните медии

Всичко това осигури на Field General '82 стабилен период на растеж през първата година от завръщането му, а в началото на 2025 г. той получи по-широко внимание онлайн. Влиятелните личности в социалните мрежи започнаха да я включват в ежедневните си тоалети, демонстрирайки нейния универсален, носталгичен вид в така наречените видеоклипове "Приготви се с мен". Тя напълно съответстваше на модните тенденции по онова време и скоро беше обявена за една от най-добрите ежедневни обувки за предстоящото лято, тъй като популярността ѝ продължи да нараства.

© Nike

Влиятелни играчи и дълбока история

Приблизително по това време сезонът по американски футбол 2024/25 г. се насочва към своята кулминация и Nike решава да подчертае Field General още веднъж. Този път марката направи това в кампания, разработена от прогресивно мислещата агенция за развлечения в областта на младежката култура Dazed Studio. Известни с това, че създават влиятелни кампании на марката, използвайки смел разказ и креативност, Dazed използваха иновативния си стил, за да подчертаят съчетанието от наследствени характеристики и модерна лайфстайл естетика, което притежава Field General, като по този начин отбелязаха спортното му наследство и издигнаха неговото повторно представяне. В кампанията участваха куотърбекът, превърнал се в активист за граждански права, Колин Кеперник, звездата на момичешкия флаг футбол Джанасия Уилсън и линейният защитник на "Ню Йорк Джайънтс" Кейвон Тибодо, като всеки от тях демонстрира ежедневната гъвкавост на Field General в изображения, вдъхновени от стари фотографии, улавящи спортисти от най-високо ниво в откровени моменти извън терена. Каперник и Тибодо бяха заснети да се отпускат в изискани ежедневни облекла с елегантен цвят на краката в бяло, черно и гума, докато Уилсън се появи в спортна комбинация от качулка и къси панталони с подобен дизайн, но с черна подметка вместо класическия тон на гумата. Четвъртото изображение представяше Кеперник и Тибодо, седнали на диван и играещи видеоигри, като подчертаваше как всеки спортист го е интегрирал в личния си стил. Подготвена във връзка с провеждането на Super Bowl през февруари 2025 г., тази изтънчена кампания показа вечните качества на Field General, като същевременно почете дълбокото влияние на американския футбол и неговите емблематични играчи върху модата и културата.

© Nike

Една вечна маратонка

От подкрепата за звездите на американския футбол през 80-те години на миналия век до превръщането им в модна икона на 2020 г., Nike Field General измина невероятно пътешествие. Нейните спортни характеристики я направиха функционално издържана, когато се появи за първи път, и предложиха надежден комфорт заедно с елегантен ретро вид, когато се завърна силно над четиридесет години по-късно. Днес нейният вечен дизайн я превръща в стилна лайфстайл маратонка, като я отвежда далеч отвъд спортните ѝ корени в сфери, които едва ли са били мислими за оригиналния силует.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток