Jordan
1
Баскетболната обувка, която постави началото на една марка.
Началото на една необикновена кариера
През 1984 г. Майкъл Джордан влиза в драфта на НБА като 21-годишен младеж. След успешната си колежанска кариера, в която получава множество отличия и награди, очакванията са големи и Джордан е избран от Чикаго Булс като трети избор в драфта. Никой обаче не е знаел колко астрономически успешна ще бъде кариерата му. Тоест никой, освен някои прозорливи служители на Nike. Сред тях се открояваше най-вече ръководителят на спортния маркетинг Сони Вакаро. Неговата непоколебима вяра в способностите на Джордан накара марката да вложи всичко от себе си, за да осигури спонсорски договор с талантливия младеж. Тази решителност доведе до невероятно сътрудничество, което се превърна в собствена марка - марка, която и до днес привлича многобройни фенове. Историческото партньорство започна с една много специална обувка: Air Jordan 1.
Смел план
Пътят към създаването на първия Air Jordan не беше лесен. Когато започва подготовката за сезона 1984-85 г. в НБА, всички водещи марки баскетболни обувки в страната искат да подпишат договор с Джордан. Той очевидно щеше да бъде изключителен играч, а Nike се сблъска със силната конкуренция на конкурентните компании Converse, чиито маратонки Джордан носеше през цялата си колежанска кариера, и adidas, която по това време беше модерна марка в света на баскетбола. Въпреки това служителите на баскетболното подразделение на Nike, което изпитваше затруднения, работеха неуморно, за да убедят Джордан да отиде при тях, като дори се свързаха с родителите на играча, за да му осигурят среща в офисите на марката в Орегон. В крайна сметка, след като чува смелия план на Nike за изграждане на цяла марка около бъдещата звезда и с обещанието за хонорари от всяка продажба в допълнение към 500 000 долара годишно, които щял да получава за партньорството - две неща, които никоя друга компания не му е предлагала - Джордан подписва на пунктираната линия.
Привличащо вниманието лого и бунтарски дизайн
След като сделката беше договорена, Nike можеше да се заеме с усъвършенстването на прототипа, който беше показан на Джордан по време на срещата им. Той искаше нещо различно и вълнуващо с една важна промяна - по-тънка подметка. Питър К. Мур, творческият директор, който ръководеше проекта на Джордан, с удоволствие се съгласи. Вдъхновявайки се от предишни проекти на Nike като Dunk, Air Force 1, Vandal и Air Ship, той изработи една вечна обувка. Тя имаше износоустойчива, но тънка гумена подметка, тънък, перфориран пръст и плавен глезен, което я правеше едновременно стабилна, защитна и удобна. Освен това тя имаше завладяваща естетика и собствено уникално лого, също проектирано от Мур. Историята разказва, че ексцентричният дизайнер летял на връщане след среща с агента на Джордан, Дейвид Фалк, когато видял стюардеса да подава значка на дете. На нея имало крила, които привлекли вниманието му. По време на полета той скицира на салфетка емблема, която изобразява подобен чифт крила, излизащи от двете страни на баскетболна топка. Това било перфектното лого, което действало като метафора на спорта на Джордан, както и на неговата невероятна способност да виси във въздуха, като същевременно представяло технологията за въздушна възглавница на Nike. Наред с това отличително лого Мур придаде на обувката смело цветово оформление, което наистина я накара да изпъкне. Комбинацията от червено и черно изглеждаше страхотно, но също така беше напълно различна от всички останали баскетболни обувки, които се виждаха на игрищата на НБА по онова време. Имаше една много добра причина за това - тя нарушаваше правилото на лигата за 51 %. То гласеше, че играчите могат да носят само обувки, които са поне 51% бели и означаваше, че повечето обувки, носени в НБА, бяха в този семпъл тон и един друг цвят.
Нарушаване на правилата
Въпреки че според съобщенията Джордан не е бил доволен от дизайна, когато го е видял за първи път, обувката му допада и в крайна сметка той я харесва. Въпреки това, когато за първи път започна да играе за Чикаго Булс, му дадоха да носи друг чифт, тъй като новите Air Jordans все още не бяха готови. Другата обувка била подобната Nike Air Ship, която, най-важното, имала същите цветове като идващите Jordan 1. По време на предсезонния мач срещу Knicks на 18 октомври 1984 г. Джордан предизвика вълнение, когато излезе на терена с чифт нарушаващи правилата Air Ship. Ръководителите на НБА не бяха доволни от нарушаването на техните правила, затова изпратиха писмо до тогавашния вицепрезидент на Nike Роб Страсър, в което изрично се забраняваше използването на черно-червените обувки, с които Джордан беше в този ден. Говори се, че лигата го заплашила с глоба от 5000 долара на мач, докато продължава да ги носи, но не е ясно каква част от нея е трябвало да плати.
Разцветка Banned
Въпреки че Джордан е видян да ги носи още веднъж по време на състезанието Dunk през 1985 г., Nike в крайна сметка включва повече бяло в дизайна, за да може той да продължи да използва обувките необезпокояван. Въпреки това опитният маркетингов екип на марката видя в забраната чудесна възможност и се зае да подготви легендарната вече телевизионна реклама. В нея Майкъл Джордан просто стоеше и подскачаше с баскетболна топка нагоре-надолу, докато камерата се насочваше надолу към краката му. Глас зад кадър обясняваше, че революционната нова баскетболна обувка на Nike е била изхвърлена от НБА. По-нататък се подчертаваше фактът, че не са могли да спрат хората да купуват обувката, като по този начин се привличаше бунтарската нагласа на баскетболните фенове в цялата страна, много от които започнаха да я наричат Banned colorway. Въпреки факта, че обувката, която Джордан носеше, дори не беше Air Jordan 1, никой не можеше да направи разликата на зърнестите телевизионни екрани от 80-те години. Когато най-накрая обувката излиза на пазара през 1985 г., шумотевицата, предизвикана от рекламата, в съчетание със зашеметяващия първи сезон на Джордан в НБА, в който той печели значителен брой фенове и е избран за новобранец на годината в НБА, довежда до почти незабавното разпродаване на обувката.
Надминаване на очакванията
Когато се появиха, Jordan 1 бяха толкова популярни, че притежателите им успяха да ги продадат с печалба. По онова време този вид препродажба беше първият в културата на маратонките, но днес това е повсеместна практика. Това показва невероятния успех на първата маратонка Jordan, както и огромната цифра, свързана с продажбите ѝ през първата година. Макар Nike да си поставиха за цел през първите три години сътрудничеството да продължи с около 3-4 млн. долара, нямаше нужда да се притесняват, тъй като през дебютната си година обувките далеч надхвърлиха тази сума, реализирайки огромните 163 млн. долара. Монументалният успех на Джордан и уникалната сделка поставиха началото на тенденция в баскетболния свят. От този ден нататък най-емблематичните играчи в този спорт сключват по-изгодни договори с марките, които ги спонсорират, а съвременните играчи печелят десетки милиони.
Увеличаване на броя на цветовете
След това страхотно начало Nike произвежда серия от разцветки на AJ1. През първата година бяха пуснати повече от дузина, като наред с бунтарския дизайн Bred (черно и червено ) бяха добавени и цветовете Chicago, Shadow, Royal и Carolina Blue (сега известен като UNC). Въпреки пускането на още стотици разцветки през следващите години, много от тези оригинални модели са изключително търсени и днес. Тогава обаче AJ1 за известно време остана на заден план, тъй като Nike всяка година пускаше обновени модели. По онова време те не бяха номерирани, а всяка нова итерация се наричаше просто Air Jordans. Въпреки това, когато Nike реши да започне да връща ретро моделите, бяха добавени номера, за да се отличи всеки конкретен силует.
Завръщания на Джордан
Моделът AJ1 е преиздаден за първи път през 1994 г., което е неудобен момент, тъй като неговият съименник току-що е сменил баскетболното игрище с бейзболното. В резултат на това класическите разцветки имат ограничен успех, но пускането им създава прецедент за бъдещите ретро версии, които се появяват отново и отново през годините. Джордан се завръща към баскетбола през 1995 г., оттегля се отново през 1999 г. и се завръща за последен път през 2001 г. Заедно с това моделът Jordan 1 преживя свое собствено възраждане. През следващите няколко години Nike пусна както стари, така и нови разцветки, за да отпразнува излизането на играча от пенсия за пореден път. В допълнение към оригиналния висок стил, те включваха ниски и средни версии, както и бяло хромирано издание, което беше първото с незабавно разпознаваемото лого Jumpman на мястото на Nike swoosh.
Постепенно възраждане
По-късно, през април 2007 г., Nike пуска пакета Old Love, New Love. Той включваше ретро версия на оригиналния цвят Black Toe заедно с чисто нов модел в черно и жълто, което даде началото на постепенното възраждане на Air Jordan 1. Началото беше бавно, с поредица от оригинални цветови варианти, някои от които бяха добре приети, други не, преди нещата да започнат да процъфтяват в средата на 2010 г. с някои забележителни сътрудничества. Едно от тях е със скейтъра Ланс Маунтин, популярен член на скейтборд отдела на Nike, който, подобно на много скейтъри, навлизащи в края на 80-те години, е приел Jordan 1. Издръжливата кожена горна част, високият глезен и въздушната възглавница ги правят чудесен избор за привържениците на този спорт, а Маунтин е известен с това, че носи несъответстващ чифт във филма за скейт през 1987 г. "Търсенето на Животинската Чин".
От емблематични сътрудничества до големия екран
Въпреки че приносът на Nike SB се хареса на мнозина, именно сътрудничеството с Fragment Design на Хироши Фудживара наистина издигна Air Jordan 1 до нови висоти. Пуснат в края на 2014 г., моделът в черно, бяло и кралско синьо беше донякъде връщане към разцвета на оригиналните разцветки. Пуснат в ограничен брой, той се разпродаде изключително бързо, точно както първите AJ1. Последваха още и още зашеметяващи разцветки и сътрудничества, включително възпоменателни дизайни като Shattered Backboard и партньорства с филмовия режисьор Спайк Лий, дизайнера-визионер Върджил Аблох и неговата модна марка Off-White™, популярния музикален изпълнител и многократен сътрудник на Nike Travis Scott и дори с луксозната модна къща Dior. С този динамичен възход Air Jordan 1 стана толкова емблематична, че беше включена във филма "Spider-Man" от 2018 г., в който главният герой носеше чифт AJ1 от Чикаго, преди забележителната история на обувката да бъде пренесена на големия екран през 2023 г. във филм, озаглавен просто "Air". Филмът с участието на Мат Деймън и Бен Афлек разкрива историята на тази феноменална обувка повече от 35 години след нейното първоначално пускане на пазара, като по този начин дава още един тласък на нейната популярност.
Обувката, която промени културата на маратонките
Подписвайки договор с Майкъл Джордан, когато кариерата му е още в зародиш, Nike показва забележителна прозорливост. Тази смела постъпка постави началото на сътрудничество, което оттогава насам е останало като едно от най-великите и легендарни в спортната история. Тъй като играчът разшири и усъвършенства баскетболната игра със своята легендарна отдаденост, безпрецедентен талант и гравитационно висящо време, Jordan 1 промени начина, по който спортът взаимодейства с културата и модата. Той предизвика и някои сериозни промени в културата на маратонките, тъй като дизайнът беше възхваляван не само заради възхищението на феновете от играча, но и защото беше страхотна обувка. Така тя постигна скок от скромна баскетболна обувка до икона на популярната култура и до изключително търсен моден артикул. Това е и причината, поради която обувката все още е толкова актуална и обичана в културно отношение, колкото е била някога. Подобно на човека Джордан, Air Jordan 1 завинаги ще остане една от най-великите и най-влиятелните обувки на всички времена.