Jordan
3
Маратонката, която спаси марката.
Крехко партньорство
Днес партньорството на Майкъл Джордан с Nike е здраво като скала, но през 80-те години на миналия век то все още беше в начална фаза и потенциално само временно. След като през 1984 г. Джордан подписва договор с Nike, след като му е предложена толкова добра оферта, че не може да откаже, той изглежда доволен от първите си две обувки с подпис. Първата беше пробивният успех, а втората предложи нещо още по-изтънчено и стилно, като се насочи към по-модерния ъгъл. През 1987 г. обаче договорът на Джордан е към края си и той се замисля за други възможности извън работата си с Nike. Всичко това се променя, когато легендарен дизайнер се включва в битката, създавайки забележителна нова баскетболна обувка, която променя партньорството и хода на историята на маратонките. Тази обувка беше Air Jordan 3.
Смущаващи времена
Когато през 1984 г. Майкъл Джордан се присъединява към Чикаго Булс след силна колежанска кариера, очакванията за бъдещето му в НБА са големи. През първите му три сезона хората разбраха, че той ще надмине тези очаквания и ще се превърне в един от най-великите за всички времена, ако не и в най-великия. Това го прави изключително търсен, когато става въпрос за спонсорство, и макар Nike да го има в сметките си от самото начало, продължаването на първоначалния му договор далеч не е гарантирано. Този факт се прояви, когато през 1987 г. човекът, отговорен за проектирането на първите два Air Jordans, Питър Мур, напусна компанията заедно с вицепрезидента по маркетинга на Nike, Роб Страсър, който беше първият, който подписа договор с Джордан. Без творческия талант на Мур и бизнес проницателността на Страсър Nike щеше да има сериозни проблеми с привличането на Джордан да направи още една обувка, да не говорим за цялата линия с подпис, която съществува днес. Ситуацията става още по-трудна поради факта, че двойката, която е създала силно партньорство по време на десетилетието си заедно в Nike, се е отделила, за да създаде своя собствена компания - Sports Inc. Двойката разполагаше със сериозна власт след предишните си подвизи в екипа на Air Jordan и започна да работи по план за привличане на Майкъл Джордан на своя страна. За щастие на Nike, преди Мур да напусне, той е възложил на млад дизайнер на име Тинкър Хатфийлд създаването на Air Jordan 3 - на пръв поглед дребно решение, което става изключително важно в историята на линията на Джордан.
Един обещаващ дизайнер
Днес Тинкър Хатфийлд е един от най-уважаваните дизайнери на обувки в света, но през 1987 г. той все още е сравнително неизвестен извън Nike. Първоначално той е завършил архитектура и след като е работил за Nike от 1981 г., е започнал да проектира обувки едва през 1985 г. Две години по-късно той вече показва признаци, че може да стане един от най-добрите в бранша, след като проектира Air Trainer 1 - създаден за експлозивната тенис звезда Джон Макенроу - и революционния Air Max 1. При създаването на първия модел той проявява изключителна проницателност, за да осъзнае, че на пазара има празнота за универсална спортна обувка, докато при втория е използван архитектурният му опит. Създаването на баскетболна обувка за най-великия играч в света обаче беше съвсем различно предложение и не беше ясно дали той ще успее да се справи с него. Освен силната си интуиция и уникалния си опит, при разработването на Air Jordan 3 той щеше да демонстрира още едно важно умение, което щеше да го отличи от конкурентите му - умението да слуша.
Неизползван ресурс
В момента, в който Тинкър получава творческия контрол върху проекта, той вече изостава с шест месеца от графика, а всичко, с което разполага, са поредица от скици и идеи, оставени от Мур. Екипът му се изправяше срещу него, когато се конкурираше с новосъздадената Sports Inc. и други гиганти в производството на обувки като adidas, които бяха първият избор на Джордан, преди да подпише с Nike, и бавно навлизаха отново в разговора. Тинкър осъзна, че в лицето на самия Майкъл разполагат с неизползван ресурс - в крайна сметка, когато проектираш каквото и да е, независимо дали е сграда или обувка, е важно да знаеш кой ще го използва и за какво, като оставиш неговите предпочитания и изисквания да ръководят процеса на проектиране. Той веднага отлетял, за да се срещне с MJ, когото никога преди това не бил виждал, за да разбере как мисли, как играе и какво иска от една обувка, както по отношение на стила, така и на функционалността. Тук нетрадиционният му опит отново послужи на Тинкър. Докато учи в университета в Орегон, той е аматьорски състезател по лека атлетика под ръководството на Бил Бауерман. Треньорът по бягане и съосновател на Nike е бил известен с нестандартното си мислене по отношение на дизайна на обувките и също така е работил в тясно сътрудничество със спортистите, за да разбере от какво се нуждаят те в обувките за високи постижения. Тинкър възприема и двете тези неща. Той открива, че Майкъл има много ясни идеи за това, което иска, и всъщност иска да чуе мнението му. Всъщност един от майсторските похвати на Тинкър по време на работата му по Jordan 3 е да включи основния потребител на обувката в процеса на проектиране, като обръща специално внимание на неговите коментари, за да се увери, че обувката ще отговори на очакванията му. Докато летеше към дома си, младият дизайнер разполагаше с всичко необходимо, за да конструира следващата велика маратонка Jordan.
Изпълнение на изискванията
Личната среща с Майкъл Джордан явно е вдъхновила Тинкър и той се хвърля в работата заедно с екипа си, в който влизат и други звезди на Nike в началото на кариерата си, като Рон Дюма, като групата работи на дълги смени и почти не спи, за да подготви прототипа навреме за крайния срок. Написва "Манифест на Air Jordan", в който обобщава впечатленията си от човека, когото е срещнал за първи път в онзи ден, като казва неща като "Майкъл Джордан ми демонстрира, че младежката буйност, забавлението и желанието не е задължително да бъдат клоунада, неизкушена и гръмка афективност" и го описва като "образован и оживен" с "класа и стил". Целта му е била да изпълни всички желания на баскетболиста и да вдъхне на дизайна чувството за забавление и жаждата за победа на Джордан, като същевременно го направи модерен и изискан. Едно от най-претенциозните му искания беше да има обувки, които не се нуждаят от сработване и са удобни веднага след изваждане от кутията, като по този начин му позволяват да носи чисто нов чифт всеки мач. Той искаше също така да е по-лека и с по-ниска кройка около яката, което да подобри способността му да се движи свободно по корта и да постигне невероятния "въздух", с който беше станал известен. Тинкър беше отбелязал и пристрастието на Майкъл към висшата мода и склонността му да носи луксозни костюми и италиански кожени обувки по време на събития и партита. Имайки предвид тези неща, той заменя твърдата кожа, използвана при другите баскетболни обувки по онова време, с плаваща кожа, която има естествено зърнесто покритие, което я прави по-лека, по-мека и приятна на допир. Тя все още е изключително издръжлива, а процесът на дъбене е такъв, че кожата може да се оцветява в различни цветове. Той също така оформя кожата около яката в по-ниска, средна височина, което я прави по-гъвкава, но все пак предпазва глезените - първата баскетболна обувка по онова време, която Nike по-късно обобщава със следната фраза: "Височината от три четвърти е предназначена за играчи, които искат неограничено огъване на глезените, докато се движат нагоре-надолу по игрището." Тези прости промени дават на Майкъл баскетболна обувка, която той може да носи прясно извадена от кутията всеки мач, която е едновременно лека и издръжлива с елегантна, фино изработена естетика.
Изключителни характеристики
След като тези важни характеристики са отметнати, Тинкър преминава към други аспекти на дизайна, които могат да се видят в една от неговите скици от 26 юли 1987 г. Етикетът е "AJ. Revelation White Shoe" и с по-малък надпис "Моята любима досега", тя маркира 100% белия пълнозърнест плаващ модел заедно с удобни характеристики като перфорацията в горната част на стъпалото и яката от "добро качество дурапласт". Наред с тях в рисунката се появяват два от най-отличителните елементи на Jordan 3 - наслагванията със слонски отпечатък в предната част на крака и петата и логото Jumpman. Първият е посочен като "Cement or Jade Grey Elephant Hide" (циментова или нефритено сива слонска кожа), а вторият - като "Little Man Jordan Patch" (кръпка на малкия човек). И двете невзрачни имена, докато първото ще определи AJ3 и ще се появи отново върху много други маратонки Nike и Jordan, второто се превръща в смелия символ на марката Jordan и остава едно от най-разпознаваемите лога на марката и до днес.
Логото Jumpman
Прототипът на Air Jordan 3, подготвен от Хатфийлд и неговия екип, беше всичко, което Майкъл Джордан беше поискал, и дори повече. Средно изрязаната яка му осигуряваше гъвкавост, за да се движи лесно по игрището, като същевременно предпазваше глезените му, тумбестата кожа беше мека и еластична, когато обувките бяха чисто нови, което му позволяваше да носи свеж чифт за всеки мач, а екзотичните панели с отпечатък на слон на пръстите и петата придаваха луксозен вид, подобен на фините италиански обувки, които той обичаше да носи, което правеше обувката модерна, както и функционална. Тинкър беше пренесъл и иновативния си прозорец Nike Air в петата от Air Max 1, превръщайки се в първата Jordan баскетболна обувка, която разкрива технологията за омекотяване на отскока в междинната подметка. Освен това той е добавил преувеличен панел на петата, на който е разположено логото на Nike Air и който е единственото място на външната част с Nike swoosh, като AJ3 следва стъпките на AJ2 с липсата на каквото и да е брандиране на страничната част. Най-важното обаче е, че дизайнерът-визионер е направил нещо, което никой друг не се е сетил да направи: поставил е самия Джордан в самото сърце на маратонката, като логото Jumpman е изложено на видно място в центъра на езика. Интересно е, че това не е бил първият му инстинкт, тъй като ранните му скици показват маратонката със свирки по фланговете като Air Jordan 1 - функция, игриво възпроизведена на Air Jordan 3 Tinker Hatfield през 2018 г. За щастие той е намерил изображението, заснето за първи път по време на фотосесия за списание Life преди Олимпийските игри през 1984 г. и по-късно пресъздадено от Nike, сред скиците на Питър Мур, което е породило идеята. Динамичният силует на Джордан, който скача във въздуха с протегната към обръча ръка, съдържаше всичко за играча и неговите невероятни движения и полет. Логото никога не е било предназначено за използване върху самата обувка, а само като маркетингов материал, но в поредния момент на гениалност Тинкър осъзнава, че предоставянето на гордо място на Jumpman върху езика ще придаде на линията с подпис на Джордан по-силна индивидуална идентичност, като същевременно ще впечатли Майкъл и ще разграничи маратонките му от другите модели на Nike.
Историческо игрище
Въпреки че проектира обувка, която привидно изглежда перфектна за Майкъл, когато Тинкър пристига на срещата за представяне на обувката, нещо не е наред - Джордан отсъства. Седнал заедно със съоснователя на Nike Фил Найт и семейството на играча, той чака нервно в продължение на четири часа, докато Майкъл най-накрая влиза през вратата. Той беше излязъл да играе голф не с кого да е, а с Питър Мур и Роб Страсър, които бяха направили своя собствена презентация защо той трябва да се присъедини към тях в Sports Inc. След като този ден вече беше получил едно убедително предложение и все още обмисляше възможността да се насочи към adidas, за Джордан не беше най-подходящият момент да чуе за още една маратонка. Това беше моментът, в който Тинкър трябваше да се реши или да се откаже, и в много отношения шансовете бяха насочени срещу него. Това прави случилото се след това още по-забележително. Той седна с Майкъл, припомни му предишния им разговор и неговите искания, преди да обясни как е изпълнил всяко от тях. Когато Майкъл започна да се опомня, прототипът беше разкрит. Усмивката му се разшири, когато разбра, че Тинкър наистина го е слушал. Изящните материали, долната яка, графиката със слонски отпечатък - всичко беше налице, а собственият му силует върху езика само допълваше нещата перфектно. В този момент стана ясно, че Тинкър е уцелил мястото, и Майкъл се съгласи отново да работи с Nike. Години по-късно Фил Найт все още смята, че Тинкър Хатфийлд е спасил марката му в този ден.
Специален Уикенд на звездите
След като отново си осигури верността на Джордан, предизвикателството пред Nike беше да пусне успешно на пазара най-новия си модел. Както и при предишните две итерации, Майкъл изигра голяма роля, като носеше обувката, докато правеше това, което умееше най-добре - да впечатлява на баскетболното игрище. Той е видян с Air Jordan 3 още през ноември 1987 г., но именно представянето му по време на уикенда на звездите на НБА в началото на февруари 1988 г. наистина изстрелва новия дизайн в светлината на прожекторите. В едно от най-известните състезания по Slam Dunk в историята на баскетбола MJ носеше Jordan 3 White Cement, докато се състезаваше с някои от най-добрите в бизнеса по това време. На финала той се срещна със съперника си Доминик Уилкинс, който беше победил Джордан, когато двамата се срещнаха за първи път през 1985 г. Контузиите и на двамата играчи им бяха попречили да се изправят един срещу друг през 86 и 87 г., така че това беше първата им битка, откакто Джордан беше преживял поражение срещу него, което го направи още по-нетърпелив да спечели. И ако му трябваше още един стимул, фактът, че състезанието се провеждаше на стадиона в Чикаго, го направи, тъй като хиляди почитатели го подкрепяха. По онова време двамата бяха най-добрите реализатори в лигата и финалът беше много оспорван. При последното хвърляне Джордан се нуждаеше от почти перфектен резултат от 49 точки, за да си осигури победата. Той стигна до противоположния край на игрището, за да започне изпълнението си, след което се обърна и се върна обратно по цялата дължина на игрището, набирайки огромна скорост в този процес. Той излетя от линията за свободни удари и се изстреля във въздуха, като заби топката в мрежата само с дясната си ръка и постигна най-високия възможен резултат от 50 точки, за да спечели състезанието Slam Dunk за втора поредна година. Той не само възхити публиката със своето майсторство на корта, но и показа Air Jordan 3, развълнувайки феновете на маратонките със стилна нова баскетболна обувка, която очевидно имаше много отскок. Само един ден по-късно той се появи на Мача на звездите в различен цвят - Black Cement. Въпреки че това беше единственият път, когато носеше този конкретен дизайн на игрището, той го направи запомнящ се, като отбеляза 40 точки пред повече от 18 000 привърженици в спечелването на титлата MVP, което допълнително повиши популярността на обувката.
Цветове OG
Цветовете White Cement и Black Cement излязоха по едно и също време с този великолепен уикенд, като и двата се превърнаха в незабавни хитове благодарение на подвизите на Джордан. Той продължи страхотната си форма и през останалата част от сезона, като през по-голямата част носеше White Cement, преди да премине към друга от четирите оригинални разцветки - Fire Red- за плейофите през 1988 г. Четвъртият дизайн, известен като True Blue, той носи само веднъж през 1988 г., по време на изложбен мач между NBA All-Stars и отбора на САЩ, и няма да бъде видян отново с тях до 2001 г., когато вече изиграва последните години от кариерата си с Washington Wizards.
Впечатляващ сезон
През сезон 87-88 г. MJ се представя на невероятно високо ниво, като има една от най-добрите години в кариерата си по отношение на статистиката, въпреки че "Биковете" отново не успяват да спечелят титлата. Към него се присъединяват ключови съотборници, сред които Скоти Пипън и Хорас Грант, които по-късно ще бъдат опорни точки на отбора, спечелил шампионската титла през 1991 г. и след това, а Фил Джакън става член на треньорския щаб, работейки като асистент преди великолепната си кариера като старши треньор през 90-те години. Всичко това помага на Джордан да спечели първата си награда за MVP в НБА и единственото си отличие за защитник на годината през 1988 г. Освен това за втора поредна година завършва като шампион по отбелязване на точки и дори за първи път е лидер по откраднати топки. Всяко от тези постижения дойде, докато носеше Air Jordan 3, като по този начин затвърди мястото му в историята на маратонките.
Майкъл Джордан и Марс Блекмън
Но не само лудориите на Майкъл на терена спомогнаха за нарастването на популярността на обувката, но и неговата личност извън игрището. По-конкретно, това бяха незабравимите му реклами с измисления герой на Спайк Лий - Марс Блекмон от хитовия филм от 1986 г. She's Gotta Have It. В черно-белия филм Марс е странен фен на маратонките и ентусиаст на Джордан, което го превръща в привлекателна личност, когато се появява заедно с идеализираната фигура на Майкъл Джордан. Двойката се появява в реклами в печата, включително в двустранична реклама, на която Майкъл е изобразен с черен цимент, а Марс - с бял цимент, като под първия е изписан текстът "Най-добрият на Земята", а под втория - "Най-добрият на Марс". Може би по-запомнящи се обаче бяха телевизионните им реклами, които доведоха до появата на фрази като "Трябва да са обувките!", известна с изказването на Марс, който се опитваше да разбере какво прави Майкъл толкова добър. Една от рекламите започва с близък план на Марс до баскетболен кош, докато той твърди, че е най-добрият. Причината за това негово твърдение е: "Air Jordan, Air Jordan, Air Jordan", което Марс повтаря, докато камерата се спуска надолу, за да го покаже как стои на раменете на Майкъл с Air Jordan 3 White Cement. MJ си тръгва, а Марс се закача за обръча, крещейки "Money, Money, защо искаш да ми го направиш?", което превръща Money в един от многото прякори на Джордан. Комичната двойка се появява заедно в цяла поредица от реклами, които увеличават популярността на обувките, като формират печелившо партньорство, благодарение на което се заиграват с няколко следващи маратонки Jordan.
Майкъл Джордан и Тинкър Хатфийлд
Друго мощно партньорство, възникнало след появата на Air Jordan 3, е това на Хатфийлд и Джордан. Талантливият дизайнер промени правилата за сътрудничество на обувки с атлети, като се съобрази с желанията и нуждите на играчите, за да създаде обувки, които наистина да им служат. Решението му да постави Джордан на толкова видно място върху самата обувка го сближава с човека, действайки като символичен жест на неговата важност както за Хатфийлд, така и за Nike, което го превръща в истински сътрудник на собствената му линия. Оттогава насам Джордан хвали екипа, работил по AJ3, за създаването на вечен продукт и дори нарича Тинкър своя "дясна ръка" за всичко, свързано с дизайна, тъй като двамата са станали доста близки през годините. Те продължиха да изработват заедно още много маратонки Jordan, като Тинкър проектира и десетки обувки за Nike през повече от три десетилетия в компанията, където завърши като вицепрезидент по дизайна и специалните проекти.
В чест на една легенда
Дори и с всички нови маратонки Jordan, които са излизали през годините, Air Jordan 3 остава популярен и днес все още е толкова колекционерски, колкото и при първото си пускане. Четирите оригинални разцветки, които бяха откритие през 1988 г., са особено любими, като и двете - White Cement и Black Cement - са преиздавани многократно след пускането на първите ретро версии през 1994 г. Феновете на огненочервения и истински синия цвят трябваше да почакат малко повече, като вторият се появи през 2001 г., а първият - едва през 2007 г. На тези ретро маратонки се приписва, че са едни от първите, които повлияват на бума на ретро пазара и са част от причината баскетболните маратонки да се превърнат в културни икони, а не просто във функционални предмети - нещо, което може би е повлияно от таланта на Коби Брайънт в началото на 2000-те години. Суперзвездата на НБА избра да почете своя велик наставник Майкъл Джордан, като носеше ретро модела "True Blue" по време на Мача на звездите през 2003 г. - четиринадесетото и последно участие на Джордан в изложбеното събитие преди да се оттегли окончателно. Звездата на Лос Анджелис Лейкърс, които току-що бяха постигнали своя собствен триумф, Коби беше изключително популярен по онова време и водеше в гласуването на феновете за първото име в списъка на отбора от Западната конференция. В една невероятна битка Джордан дава две точки аванс на отбора от Източната конференция 4,8 секунди преди края на извънредното време, преди Кобе да отвърне на удара, като реализира два от трите си наказателни удара и да доведе мача до безпрецедентно двойно извънредно време. Отборът на Западната конференция спечели, а след мача забележителната кариера на Джордан беше отбелязана с изпълнение на Марая Кери и филм с най-добрите му спортни моменти. Кобе често получаваше персонализирани чифтове маратонки от своя ментор, включително вдъхновена от Лейкърс версия на Air Jordan 3, а появата му в "Истинско синьо" едновременно почете Джордан и привлече вниманието към силуета на цяло ново поколение фенове на маратонките. По този начин популярността му продължи да расте чрез други знаменитости, като американския рапър DJ Khaled, който се сдоби със своя уникална версия през 2017 г., награждавания колумбийски певец J Balvin, който работи върху два цвята AJ3 през 2023 и 2024 г., и Джъстин Тимбърлейк, световната звезда, която се представи с персонализиран чифт по време на шоуто на полувремето на Super Bowl през 2018 г. Освен това имаше уникални и привличащи вниманието сътрудничества с Fragment Design, A Ma Maniére и много други модни марки - доказателство за непреходното качество на Jordan 3.
Трайно наследство
При проектирането на Jordan 3 Хатфийлд прави нещо невероятно. Той успя да съчетае желаните от Джордан качества на изпълнение със стила, който той изискваше като последовател на модата, в една маратонка. Нейният отличителен дизайн и стилни, висококачествени материали развиха линията с подпис на Jordan, като я направиха да изглежда като никоя друга баскетболна маратонка по онова време и поставиха нов стандарт за индустрията както по отношение на естетиката, така и на технологиите. Списъкът с първите му постижения не само го направи популярен силует, но и върна Майкъл в редиците на компанията и превърна зараждащото се партньорство в нещо, което ще послужи за основа на една от най-монументалните марки обувки в историята. Заради участието си в тази забележителна история Air Jordan 3 ще бъде запомнен завинаги като обувката, която спаси Nike, а прочутият му дизайнер - като човека, който го направи.