SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

Наследствена маратонка със стила на 70-те години.

Blazer
© Nike

Сериозно предизвикателство

В началото на 70-те години на миналия век съоснователите на Nike Фил Найт и Бил Бауърман усилено се опитват да развият новоименуваната си марка. Току-що прекъснали седемгодишно партньорство с японската компания Onitsuka Tiger, те бяха доста добре утвърдени в общността на бегачите, но сравнително непознати в други спортове. Бауърман пое водеща роля в дизайна, създавайки иновативни обувки за тренировка, които дадоха на Nike чудесен старт. Не след дълго обаче той решава, че има нужда от ново предизвикателство, и си поставя задачата да изработи обувки за баскетболисти. Истински Бауерман се справя с тази задача и създава една от най-емблематичните маратонки на марката: Nike Blazer.

© Nike

Намиране на име

Баскетболните обувки през 70-те години на миналия век се произвеждат основно от две марки. Converse доминираше на пазара от пускането на модела All Star през 1917 г., а adidas, макар и относително нов, навлезе като силен претендент със Superstar през 1969 г. Бауерман знаеше, че трябва да създаде солидни обувки, които да се конкурират с тези популярни модели, и първият му опит беше приличен баскетболен тренажор, известен като Bruin, който беше пуснат в началото на 1972 г. Местният баскетболен отбор на Nike, Portland Trail Blazers, започва да носи прототипи на Bruin, показвайки, че това е жизнеспособна опция за професионалните играчи. Франчайзът на Портланд все още е съвсем нов в НБА, тъй като се присъединява едва през сезон 1970/71 г. като един от петте отбора, които съставляват първата Тихоокеанска дивизия, така че това е добро място за Бауърман да изпробва обувките си. В края на 1972 г., когато се стига до създаването на втория му баскетболен тренажор, той почита Трейл Блейзърс, като го кръщава на името на развиващия се франчайз. Вместо да вземе пълното име обаче, той избира нещо по-кратко, по-запомнящо се и по-близко до името, често използвано от феновете, като я нарича Nike Blazer.

Добре проектиран баскетболен тренажор

Първият Blazer излиза на терена още през декември 1972 г.; време, когато Trail Blazers се бори да окаже влияние върху лигата. Въпреки това, благодарение на най-съвременните си технологии и изчистената си естетика, обувката започва да бележи успехи срещу своите съперници. Използването на технологични нововъведения в Blazer е резултат от желанието на Бауерман да предостави на спортистите екипировката, която им е необходима, за да играят на най-високо ниво. Това е причината за трите ѝ основни компонента: здрава кожена горна част, мек найлонов език и вулканизирана гумена подметка. Всичко това днес не звучи много високотехнологично, нито пък е било особено новаторско по онова време - в крайна сметка вулканизираната подметка е ключова характеристика на All Star, който съществува от години. Независимо от това, това беше най-добрият наличен вариант по онова време и Blazer използваше добре и трите елемента, за да осигури на играчите издръжливост, гъвкавост и опора, както и гъвкавостта, от която се нуждаеха, за да бъдат в крак с бързо развиващата се баскетболна игра. Освен това Бауерман добавя няколко дизайнерски елемента, които подобряват комфорта на Blazer. В една от ранните реклами на обувката се описва, че тя е "създадена за действие и издръжливост", като същевременно се посочват характеристики като "език от полиуретан, подплатена яка на глезена и гъбена опора за свода", "абсорбираща влагата вътрешна подметка от хавлиен плат" и "популярна външна подметка от черупка", които позволяват на Blazer да се конкурира със своите съвременници.

© Nike

Семпла естетика и привличащо вниманието лого

Макар Бауърман и Найт да са знаели, че солидният дизайн на Blazer може да съперничи на качеството на adidas и Converse, те са били наясно и че това само по себе си няма да е достатъчно, за да спечелят дългогодишните фенове на своите конкуренти. За да се преборят с това, те се фокусират върху създаването на отличителен външен вид, като придават на оригиналната разцветка чисто бяла горна част, открит език от пяна с марков етикет и, най-важното, черни логотипи swoosh, които се спускат динамично по всяко крило. По онова време символът на Nike, наподобяващ кърлеж, е все още съвсем нов, но вече се е превърнал в мигновено разпознаваем знак за продуктите на марката. Силният контраст между голямото, привличащо вниманието лого и бялата горна част на Blazer означаваше, че то не може да бъде пропуснато на игрището, дори когато го гледате от задните редове на стадиона или на зърнест телевизионен екран. Тази смела вариация в тона се превърна в отличителна черта на Blazer, тъй като Nike скоро последва бяло-черния модел OG с модели, декорирани с ярко оцветен велур и бели шевици за също толкова поразителен контраст. Тези семпли тонове, които включваха червено, синьо и зелено, съчетани с ранното пускане на бял и черен нисък ток, дадоха на играчите няколко възможности за избор, като им позволиха да изберат цветовете, които най-много съответстват на тези на техния отбор и на стила, в който предпочитат да играят. За пореден път Knight беше готов да изработи атрактивен слоган, който описваше велурените версии като "цветове, създадени за победители".

© Nike

Нарастващо внимание

До 1977 г. Blazer си спечелва славата на добре конструиран баскетболен тренажор с добър комфорт и поддръжка. Връзката ѝ с Портланд Трейл Блейзърс я носиха играчи от НБА като Джеф Петри, а умните рекламни кампании на Фил Найт, в които той наричаше обувката "изборът на шампионите", я популяризираха достатъчно добре, за да може тя да се настани съвсем спокойно до своите съперници. Nike също така започна да увеличава гамата от бели цветове, като добавяше към горната част на обувката различни цветове, включително лилаво, сиво и няколко други. На терена Портланд Трейл Блейзърс бяха подсилени с подписването на договор със силния нападател Морис "The Enforcer" Лукас и с идването на високоуважавания Джак Рамзи като старши треньор и спечелиха лигата за първи и засега единствен път през 1977 г. Това помогна да се привлече отново вниманието към баскетболните маратонки на Nike, тъй като гардът Лари Стийл играеше с чифт Bruins с фамилията си на петата, но Blazer щеше да получи още по-голям тласък в популярността си благодарение на още една от ранните подкрепителни кампании на играчите на марката. Тя идва с любезното съдействие на най-готиния мъж в лигата: Джордж Гервин.

© Nike

Леденият човек

Джордж Гервин беше стрелец, който играеше за Сан Антонио Спърс. Очевидно талантлив играч, който все още не е разгърнал пълния си потенциал, Гервин вече си беше изградил репутация на тих, трудолюбив и спокоен играч, което му спечели прякора Ледения човек, след като Роланд "Дебелия" Тейлър - бивш съотборник от времето, когато играеше в "Вирджиния скуайърс" - започна да го нарича Ледения. Опирайки се на тази личност, Гервин се подобрява като стрелец, вършейки работата си със спокойствие и постоянство. През 1977 г. за първи път попада в отбора на звездите на НБА, макар и като резерва, и завършва сезона като шести по резултатност в лигата с 1895 точки. На тази основа през сезон 1977-78 г. става за първи път в кариерата си най-резултатният играч в НБА благодарение на невероятния си мач с 63 точки срещу Ню Орлиънс Джаз в последния ден от редовния сезон. Това впечатляващо завръщане го извежда до 2232 точки при средна стойност 27,2, като по този начин го прави шампион по отбелязване на точки с малка разлика от само 0,1 точки на мач.

© Nike

Най-полезен играч на All-Star на Nike

След като Гервин започва да се представя така, че да съперничи на носителите на Converse като бившия си съотборник от "Скуайърс" Джулиъс Ървинг, Бауърман и Найт се радват, че звездата на "Спърс" ще представлява тяхната марка, особено след като той е дезертирал от другия им голям съперник, за да го направи. Преди да облече Blazer, Гервин обикновено носеше баскетболни обувки adidas, но беше убеден да ги смени отчасти заради парите, които Nike предлагаше, но също и защото "нестандартното" мислене на Бауърман беше довело до създаването на "по-качествена обувка". Гервин продължава да носи баскетболните обувки на Nike през останалата част от кариерата си и е лице на Blazer, докато е в разцвета на силите си. След пробивния си сезон 77-78 г. Айсмен отново става шампион по забивки през следващата година, а през следващата прави цели 2585 точки, за да бъде отново обявен за лидер по точки, като този път отбелязва над 400 точки повече от най-близкия си съперник - великия Моузес Малоун. През сезон '80'81 Гервин пада до трето място в общото класиране, след като пропуска няколко мача поради контузия, преди да изпревари Малоун за втори път през 1982 г. с още един впечатляващ резултат от 2551 точки. Той също така е основна фигура в отбора на звездите всяка година до 1985 г., като през 1980 г. става MVP на всички звезди със суичър на краката си след спечелен мач с 34 точки и 10 борби.

© Nike

Популяризиране на Blazer

Невероятните изяви на Жервин и забележителните му способности за отбелязване на точки превърнаха Сан Антонио Спърс от отбор от средна дивизия в отбор, който обикновено оглавяваше своята дивизия и редовно участваше в плейофите. През 1982 и 1983 г. той дори ги извежда до финалите на конференцията, но и двата пъти те са елиминирани от "Шоутайм Лейкърс" на Меджик Джонсън и неудържимия Карим Абдул-Джабар. Въпреки това подвизите на Гервин издигнаха Nike Blazer до още по-големи висоти, тъй като, въпреки че никога не спечели титла, той беше човек, когото феновете просто обичаха да гледат. Те знаеха, че той ще направи шоу, както отбеляза един коментатор, който го нарече "човешки макарон" по време на мач срещу LA Lakers. Тази репутация спомогна за популяризирането на Nike Blazer и все още могат да се намерят известни снимки, на които той носи бяло-черния модел, докато елегантно изпълнява характерния си удар с пръсти, който перфектно олицетворява уменията, контрола и таланта, които внесе в играта. Славата на Жервин беше толкова добра за Blazer, че Найт и Бауерман решиха да направят на играча негов собствен специален чифт. Заедно с Bruin на Стийл, това е един от първите примери за Player Exclusive и става известен като Iceman Blazer поради факта, че незабравимият прякор на Гервин е отпечатан на петата с дръзки черни букви. На игрището този уникален модел привлече още повече внимание към Blazer, а извън него Гервин помогна за популяризирането на обувката чрез рекламните кампании на Nike. Едно особено емблематично изображение го изобразява седнал на леден трон с високия ток на OG Blazer на крака и хладна усмивка на лицето.

© Nike

Технологията напредва

В края на 70-те и началото на 80-те години Джордж Гервин се отличи като един от най-великите играчи на НБА за всички времена, като същевременно помогна на Blazer да се превърне в популярна баскетболна обувка, както в лигата, така и сред обикновените играчи. Не след дълго обаче и двата модела преминаха своя пик и бавно бяха заменени от по-нови модели. Гервин вече беше навлязъл в 30-те си години и нямаше същата скорост, както преди, и след един сезон заедно с младия Майкъл Джордан в Чикаго Булс се оттегли от НБА, преди да замине за чужбина, за да доиграе кариерата си в Италия и Испания. Междувременно Nike Blazer е заменен от по-технологично усъвършенствани баскетболни обувки като Air Force 1 от 1982 г. и линията с подписа на Джордан, чийто невероятен успех превръща Nike във водеща марка в играта през следващите десетилетия. Това обаче нямаше да бъде краят за любимия Blazer на Гервин, тъй като една доста неочаквана субкултура му се притече на помощ.

Намиране на нов дом

Въпреки че Nike е проектирала Blazer за баскетбол, подобно на много други свои спортни силуети, в крайна сметка той намира дом другаде. За Blazer този дом беше светът на скейтбординга. Този спорт съществува от няколко десетилетия по времето, когато излиза Blazer, но все още се развива и не е достигнал значителна популярност. Със създаването на първото полиуретаново колело за скейтборд през 1972 г. обаче това се променя и много повече хора започват да се занимават с този спорт. Тези нови фенове се нуждаеха от специфични обувки, за да карат ефективно, и така се случи, че Blazer беше идеалната обувка за тази работа. В края на 70-те години скейтърите започват да осъзнават това и няколко професионалисти избират да я носят заради опората на глезена, сцеплението и усещането за дъска, което получават от вулканизираната гумена подметка. Освен това обувките бяха много здрави, с дебел калник и здрава кожена или велурена горна част, която издържаше на трудностите на ежедневното каране на кънки.

© Nike

Навлизане в новото хилядолетие

През 80-те и 90-те години на миналия век баскетболните маратонки на Nike често се озовават на краката на скейтърите. Dunk и Air Jordan 1 се превърнаха в обувки за скейтборд, а Blazer също остана в културата, като по този начин придоби нова идентичност и пренесе името си в следващото хилядолетие, макар и главно сред скейтборд субкултурата. Връзката на Blazer със скейтборда обаче не е за подценяване, тъй като именно тя в крайна сметка доведе обувката обратно в мейнстрийма.

© Nike

Ранни сътрудничества

Както при много от наследените модели на Nike, тайната на завръщането на Blazer беше в сътрудничеството. Едно от най-ранните е с популярната марка за улично облекло Stussy. Харесвани сред скейт общността, Stussy вече бяха работили с Nike по версия на Dunk, а през 2002 г. избраха Blazer за следващото си сътрудничество. Заедно те изработват две кожени средни обувки: едната е тъмно синя с наситено розов суиш, а другата - сива с въглен и ярко зелено лого, като по този начин запазват простата двуцветна схема на класическия Blazer. През следващата година пионерът в графитите Futura създава версия, покрита с плюшен велур с тъмносин основен слой, пясъчнобежови наслагвания и зелени листни акценти. Тези приглушени нюанси ѝ придават елегантен вид, което я прави популярен дизайн, но ограниченото ѝ пускане в продажба от само 1000 чифта означава, че само няколко души могат да се сдобият със съвместната маратонка.

© Nike

Официална обувка за скейт

Въпреки че тези две партньорства привлякоха вниманието на любителите на маратонки, в началото на 2000-те години Nike Blazer все още беше доста нишов модел. Въпреки това, след като Санди Бодекер успешно спечели света на скейтбордовете, включвайки скейтъри и скейт магазини в създаването на Nike SB през 2002 г., сцената беше подготвена за още по-силно завръщане. Това се случи през 2005 г., когато известният скейтбордист и фен на Blazer Ланс Маунтин се обедини с новото подразделение за скейт на Nike, за да придаде на силуета специфична за скейт реконструкция. Тъй като той вече беше добър избор за скейтърите, обновяването изглеждаше отдавна необходимо и не се налагаше много промени, за да се приведе в съответствие с другите качествени обувки за този спорт. Mountain просто добавиха малко повече подплънки, особено на езика, и поставиха амортизация Zoom Air в междинната подметка за максимален комфорт, като по този начин най-накрая превърнаха Blazer в официална скейт обувка. Днес тя е основен елемент от гамата на Nike SB, а Mountain, който официално е подписал договор със скейт екипа на марката през 2007 г., е отговорен за още няколко популярни сътрудничества на SB Blazer.

© Nike

Supreme x SB Blazer

Въз основа на нарастващия успех на SB Blazer, през 2006 г. лайфстайл марката за скейтборд Supreme решава да се обвърже с модела за тройка съвместни маратонки. С подплатена горна част, наподобяваща яке, нанизи от изкуствена змийска кожа и златни детайли, този луксозен набор от дизайни придаде висок клас и ретро шик на гамата Blazer, което ѝ позволи да се конкурира с невероятно популярния SB Dunk.

© Nike

Множество партньори за сътрудничество

Сътрудничествата с Blazer от средата на 2000-те години затвърдиха силуета като една от класиките на Nike, а през 2010 г. марката представи цял куп нови разцветки. Репутацията на Blazer се разширява отвъд рамките на уважавана скейт обувка и хората започват да го носят като ежедневна лайфстайл маратонка заради удобството и семплата му естетика. Все повече сътрудници искаха да работят върху Blazer, което доведе до завладяващи партньорства с японската модна марка Comme des Garçons, Fragment Design на Хироши Фудживара, бутика за улично облекло Slam Jam, напредничавия лейбъл sacai на Читосе Абе и дори научнофантастичния телевизионен сериал Stranger Things. Заедно с това Blazer остана важна част от скейт сцената и Nike се сдружи със скейт марки като шведската Polar Skate Co, Gnarhunters на Елиса Стиймър и мадридската Welcome Skateboarding, както и с професионални скейтъри като Кевин Брадли, Мейсън Силва и Грант Тейлър. Една от най-търсените колаборации на Blazer обаче е тази от 2017 г., създадена с модния лейбъл Off-White™ на Върджил Аблох. Този изкусно деконструиран дизайн се появи като част от новаторската колекция на Аблох "The Ten", с уголемен суиш, характерна марка Off-White и акценти, които подчертават присъщите на Blazer елементи. През 2018 г. Аблох проектира още две разцветки, този път на тема Хелоуин, преди да работи по специален модел с тенис суперзвездата Серена Уилямс.

© Nike

Модна икона

Когато наближиха 2020-те години, Blazer отново беше огромна част от съвременната попкултура и Nike продължи да разширява колекцията с нови разцветки, актуализирани дизайни и още повече сътрудничества. Тя беше възприета от известни личности - от Уиз Халифа, който носеше класическия бяло-черен висок ток за интервю през 2022 г. в Jimmy Kimmel Live, и Ан Хатауей, която беше щракната с Blazer Mid с леопардов принт, до Тиа Моури, която през 2023 г. публикува в социалните мрежи своя снимка, на която носи Nike Blazer Mid '77 Next Nature. Всъщност социалните медии оказват голямо влияние върху траекторията на Blazer през този период, като популярни инфлуенсъри като Витория Черети и Бела Хадид обличат маратонката и ѝ придават още по-голямо доверие като елемент от висшата мода.

© Nike

Най-голямата вечна класика

Изминаха повече от пет десетилетия, откакто Nike Blazer се появи за първи път на баскетболните игрища на НБА, и въпреки това тя остава централна част от културата на маратонките по света, въпреки че по днешните стандарти е слаба баскетболна обувка. Подобно на много други силуети на Nike, тя направи прехода от спорта към модата чрез някои неочаквани субкултури, но за разлика от повечето от тези обувки, нейният дизайн почти не се е променил през това време. Днес стандартният модел изглежда почти точно както през 70-те години на миналия век, с изчистена естетика, която го прави лесен за стилизиране, здрава конструкция, която го поддържа издръжлив, и удобна подметка, която поддържа ежедневното носене. Първоначално предпочитан заради спортните си постижения, а сега високо ценен заради стилната си ретро естетика, Nike Blazer е олицетворение на вечната класика.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток