Nike
Vaporfly
Оригиналната супер обувка.

Нов вид обувки
През цялата си история Nike е била в челните редици на технологиите за обувки за бягане. От подметката Waffle на Бил Бауърман до въздушната възглавница Air на Франк Руди, марката винаги е успявала да предостави на бегачите иновативни дизайни, които подобряват различни аспекти на комфорта и представянето. В началото на 2010 г. обаче имаше една област, в която те сякаш изоставаха: маратонските обувки. Между 2007 г. и 2014 г. световният рекорд в маратона за мъже беше подобрен пет пъти от атлети, носещи модели от серията adidas AdiZero. Дизайнерите на Nike трябваше да реагират и го направиха по най-необикновения начин, създавайки нов вид обувки, които никога не бяха виждани преди. Известен като Nike Vaporfly, този технологично усъвършенстван маратонец не само превъзхождаше конкуренцията, но и промени целия пейзаж на спортните обувки.
Първата плоча от въглеродни влакна
По ирония на съдбата технологията, която позволи на Nike да направи толкова значителен напредък, първоначално беше разработена от adidas. Около началото на хилядолетието съперникът на Nike участва в изследвания с учени от Лабораторията за човешки постижения към Университета в Калгари, което води до важно откритие. Те откриват, че чрез добавяне на пластина от въглеродни влакна към междинната подметка на обувката за бягане е възможно да се заздрави иначе меката възглавница по такъв начин, че бегачът да губи по-малко енергия при всяка стъпка и по този начин да се представя по-добре, особено на дълги разстояния. В началото на 2000 г. adidas произвежда обувки с така наречената Pro Plate вътрешна част и през следващите няколко години нейните свойства за връщане на енергията правят тези обувки успешни. Въпреки това те все още бяха изпреварвани от обувки за бягане без плоча от въглеродни влакна, така че в края на 90-те години марката спря да инвестира в скъпата технология, като вместо това избра да се съсредоточи върху пяната Boost.
Един важен млад учен
По това време един млад китайски студент на име Генг Луо провежда изследвания за докторантура по биомеханика. Неговият научен ръководител е д-р Дарън Стефанишин, който по стечение на обстоятелствата е един от учените, взели участие в проекта на adidas в края на 90-те години с Университета в Калгари, и неразделна част от екипа, разработил концепцията за оригиналната пластина от въглеродни влакна. Под негово ръководство Луо участва в спонсорирана от adidas инициатива през 2012 г., която включва тестване на прототипи на обувки за бягане, което му дава отлична представа за дизайна на обувките и вида на технологиите, от които се нуждаят спортистите. Макар че това сигурно е било вълнуващо за Луо, той е бил фен на Nike от детството си, когато линията Air Max е била популярна в родния му Китай, и е бил много по-склонен да работи с тях. Към края на докторантурата си Луо научава за конкурс за изследване на обувки, спонсориран от марката, в който той участва и печели. Впечатлен, Nike предлага на Луо работа през 2013 г. и той се възползва от шанса, като отнася със себе си важни знания за технологията на обувките за бягане, по-специално за плочата от въглеродни влакна. Скоро след като се присъединява към компанията, на младия учен е възложено ново амбициозно начинание, целящо конструирането на усъвършенствана обувка за бягане, с която за първи път в историята маратонецът може да премине под бариерата от два часа. Луо ще се окаже ключова част от пътя на разработката.
Екип от експерти
До 2014 г. Nike решава да се ангажира още по-твърдо с тази цел, като създава проекта Breaking2 в решително усилие да постигне първия маратон под два часа. Негов ръководител е вицепрезидентът на Nike по специалните проекти и стожер на марката Санди Бодекер, който наред с другите си постижения е известен със създаването на изключително успешното подразделение за скейтборд Nike SB. От години Бодекер е завладян от идеята за двучасов маратон, дотолкова, че има татуирани цифрите 1:59:59 на китката си. Смяташе, че това е "последната голяма бариера, която се поставя веднъж на поколение" след четириминутната миля на Роджър Банистър от 1954 г. и децимацията на 10-секундната бариера от Джим Хайнс през 1968 г. Тази обсебваща нагласа го превръща в идеалния кандидат за такова предизвикателство, но той се нуждае и от помощ и се заема да събере мощен екип от експерти, които да анализират всеки един фактор, който може да повлияе на маратона, до най-малките подробности. Ръководната му група се допълваше от вицепрезидента по иновациите в обувките Тони Бинел, който отговаряше за връзките с елитните спортисти на Nike и използването на техните идеи за подобряване на оборудването, и Матю Нърс, който ръководеше учените и изследователите в екипа Nike Explore Team на високотехнологичното съоръжение, известно като Лаборатория за спортни изследвания на Nike. Генг Луо - сега старши изследовател в областта на биомеханиката - беше част от екипа, отговарящ за проектирането на спортните обувки за състезанието, и към него се присъединиха опитни служители на Nike като Хелън Хътчинсън, която беше ключов член на екипа, разработил технологията Nike Free, Брет Скулмистър, който преди това беше помогнал за пускането на Nike Flyknit, и бившият инженер на НАСА Хорхе Карбо. Междувременно друга група учени, ръководена от д-р Брад Уилкинс и д-р Брет Кърби, работеше върху продукти и стратегии, които оптимизират представянето при бягане. Това включваше разглеждане на всичко - от тренировките и храненето до сърдечно-съдовите характеристики и дори факторите на околната среда, заобикалящи състезанието.
Трима специални атлети
Използвайки богатия си опит и експертни познания, екипът на Breaking2 изпробва различни начини за вграждане на плочата от въглеродни влакна в обувката, като първо я добави към традиционната състезателна плоска обувка. Това изобщо не проработи, така че те преминаха към други идеи, като постоянно получаваха обратна връзка от атлетите в хода на работата. Трима мъже бяха избрани да поемат предизвикателството и всеки от тях беше подкрепян и наблюдаван в собствените си тренировъчни лагери от учени, които адаптираха хидратацията, храненето и подготовката към специфичните им нужди. В Испания беше еритрейският бегач на дълги разстояния Зерсенай Тадесе, който е спечелил няколко златни медала на Световното първенство по полумаратон и държи световния рекорд на полумаратон от 2010 г., а в Етиопия беше специалистът по шосейни бягания Лелиса Десиса, който беше няколко години по-млад от останалите, но вече беше впечатлил с един от най-бързите дебюти на маратон в историята през 2013 г. на състезанието в Дубай, след което спечели Бостънския маратон същата година. Може би най-вълнуващият бегач в групата обаче беше човекът, който тренираше в Кения: Елиуд Кипчоге. Първоначално специализирал в бягането на 5000 м, дистанция, на която е спечелил няколко медала, през 2012 г. Кипчоге преминава към по-дълги формати и само една година по-късно печели маратона в Хамбург при дебюта си, като в процеса на бягане поставя нов рекорд на трасето. По-късно през 2013 г. той се класира втори на Берлинския маратон след Уилсън Кипсанг, като сънародникът му свали 15 секунди от предишния световен рекорд. Кипсанг бягаше с обувки adidas, което означаваше, че съперникът на Nike има господстващо положение, но то скоро щеше да бъде оспорено, тъй като проектът Breaking2 издигна иновациите в обувките за бягане на ново ниво.
Прецизно настроена междинна подметка
Nike си сътрудничи с Кипчоге и неговите колеги атлети в продължение на няколко години, като в крайна сметка разкрива силата на плочата от въглеродни влакна, оформяйки я в уникална форма, наподобяваща лъжица, и поставяйки я между две дебели плочи от пяна Pebax, известни като ZoomX. Марката използва този специализиран материал за омекотяване от 90-те години на миналия век, но постоянно го преформулира, за да служи за различни цели. В хода на Breaking2 учените многократно коригираха формулата, докато не манипулираха пяната до състояние с много ниска плътност и следователно много по-лека и по-отзивчива от EVA. Това им позволи да използват повече пяна, без да увеличават значително теглото на обувката, като по този начин осигуряват на бегача по-голяма защита от удар и възвръщане на енергията. ZoomX беше невероятно мека и в резултат на това потенциално можеше да бъде нестабилна, но плочата от въглеродни влакна противодействаше на този ефект, като втвърдяваше звеното на подметката и работеше с омекотяващия материал, за да насочи крака напред и да осигури усещане за пружиниране при всяка стъпка.
Ранни прототипи
През цялото това време революционният проект на Nike е строго пазена тайна, но през 2016 г. атлетите на марката започват да се представят все по-добре на официални състезания, което води до спекулации, че дизайнерите ѝ разработват нова и потенциално революционна част от обувките. Първите признаци за такъв модел се появиха по време на изпитанията на женския маратон за предстоящите Олимпийски игри в Рио де Жанейро. Опитната бегачка Кара Гучър, която преди това беше представила страната си на Олимпийските игри през 2012 г., беше една от фаворитките за класиране, но за да го направи, трябваше да завърши в челната тройка. Така че, когато пресече линията на четвърто място, Гучър беше меко казано разочарована. Въпреки че не се притесняваше за това по това време, тя беше казала, че някои бегачи ще носят прототип на Nike, който може значително да повиши постиженията им, и се оказа, че двама от тримата души, които я изпревариха, бяха такива. Ейми Краг, победителката в състезанието, беше една от тях, като изпревари Гучър с повече от две минути, а третата финиширала Шалейн Фланаган беше другата, като спонсорираната от Nike атлетка по-късно заяви, че обувките ѝ са "променили правилата на играта" и са ѝ помогнали да "бяга по-бързо". В надпреварата при мъжете Гален Руп също носеше прототипа Vaporfly, тъй като стана едва вторият бегач в историята, който печели изпитанията за олимпийски маратон с дебюта си.
Една противоречива Олимпиада
Това беше първият от няколкото спорни моменти за прототипите Vaporfly, тъй като състезаващите се атлети се разочароваха от гледката на съперниците си, които ги изпреварваха в състезание след състезание. Ярък пример за това беше Олимпиадата през 2016 г., когато Кипчоге стана победител, след като направи забележителен негативен сплит от над три минути. На второ и трето място завършиха съответно етиопската атлетка Фейса Лилеса и Гален Руп. И тримата мъже бягаха с прототипа Vaporfly, чиято яркорозова и жълта горна част беше взета от Zoom Streak 6 - обувка, носена от много други атлети в този ден, така че хората първоначално си помислиха, че те също са облечени в нея. Откритието беше необичайно високата междинна подметка на прототипа. Интересно е, че един от коментаторите на състезанието спомена за все по-бързите времена на Кипчоге, но заяви, че според него 2-часовата бариера няма да бъде преодоляна "още около 25 години". Nike беше решена да опровергае тази теория, тъй като до деня на опита за Breaking2 оставаше по-малко от една година.
Иновационен лунен удар
Постиженията на атлетите, носещи прототипа Vaporfly, демонстрираха на инженерите на Nike, че той може да подобри постиженията на дълги разстояния, и докато общността на бегачите обсъждаше морала на марката да използва прототипи на обувки в официални състезания, Бодекер и екипът му се подготвяха да обявят Breaking2 пред света. Те направиха това на 12 декември 2016 г. в съобщение за пресата, в което проектът се описваше като "иновационен лунен удар, предназначен да отключи човешкия потенциал." През следващите няколко месеца, докато всеки от тримата бегачи започна да изпълнява индивидуален седеммесечен тренировъчен план, Nike пусна поредица от други информационни бюлетини, в които очерта мъжете и жените, стоящи зад опита, участващите атлети и само един ден преди събитието - стратегията на състезанието. Последната разкриваше невероятната прецизност, с която екипът подхождаше към опита, и различните начини, по които щеше да се опита да оптимизира всеки малък детайл, за да постигне целта си. Това включваше използването на група от тридесет бегачи от осем различни държави, които щяха да бъдат подредени в триъгълник от шестима състезатели пред тримата основни бегачи през цялото време. Беше решено, че това е най-добрата формация за предпазване на състезателите от вятъра, като тримата бегачи се сменяха със свежи бегачи приблизително на всеки пет километра. Този подкрепящ екип щеше да бъде направляван от електрически автомобил, който щеше да прожектира зелена линия, която те да следват, като същевременно показваше темпото, изминатото време и очакваното финиширане. Персонализирани напитки, съдържащи персонализирани смеси от въглехидрати, кофеин и течности, ще бъдат доставяни на всеки бегач от асистенти, каращи мотопеди, за да се осигури подходяща хидратация при минимални смущения. Поради тези изкуствени условия състезанието не можеше да се разглежда като официален рекорд, но Nike се интересуваше повече от създаването на история, отколкото от поставянето на световен рекорд.
Zoom Vaporfly Elite
През този период Nike разкрива на обществеността подробности за Zoom Vaporfly Elite. В съобщение в пресцентъра на 7 март 2017 г. марката я описа като "концептуална обувка", която "съчетава познанията на спортистите с биомеханичен анализ и авангардно инженерство." Тя обясни също, че дизайнът на Vaporfly противоречи на общоприетите схващания, като залага на подхода "повече е повече", за разлика от традиционната нископрофилна конструкция. Вместо този минималистичен вид, обувката имаше междинна подметка ZoomX с "21 мм височина на предната част на стъпалото", която едновременно омекотяваше стъпалото спрямо пътя и осигуряваше отлично връщане на енергията, заедно с "еднопосочна плоча от въглеродни влакна, с оптимизиран за спортистите профил на твърдост" и плавна пета, "моделирана за максимална аеродинамика". Други елементи, които бяха изтъкнати, включват "9-милиметровото отместване", което спомага за предпазване на ахилеса, "горната част от Flyknit", която задържа крака, и "емблематичната раздвиженост на оцветяването на междинната подметка", която действа като визуално представяне на побраната "геометрия на пластината от въглеродни влакна". Генг Луо разкрива ефекта от тази пластина, заявявайки, че нейната внимателно проектирана форма и твърдост намаляват "загубата на енергия, когато бегачът се огъва в пръстите... без да увеличават изискванията към прасеца." В материала е вплетена информация относно проекта Breaking2 и как всичко в обувката и другите специално изработени облекла е насочено към събитието за поставяне на рекорд, до което остават само два месеца.
Състезанието Breaking2
На 6 май 2017 г. Кипчоге се нареди до Тадесе, Десиса и първите шестима бегачи на пистата за Формула 1 в Монца, готов да приеме предизвикателството. Самото трасе беше внимателно подбрано заради благоприятните си условия, които включваха ниска надморска височина, умерено време и кратка дължина на обиколката с дълги, постепенни завои, които нямаше да забавят бегача. Беше рано сутринта и все още едва се спускаше здрач, но кениецът се открояваше с яркооранжевата си жилетка и ръкави, докато и тримата състезатели носеха Ice Blue цвят на Nike Vaporfly Elite, който беше специално настроен за индивидуалните им стъпала. Зеленият блясък на лазерите на темпото се виждаше ясно и когато Санди Бодекер даде сигнал за състезанието, групата тръгна, като бързо се настани в предварително подготвената формация от стрели. С напредването на времето и подобряването на светлината стана ясно, че има само един човек, който би могъл да преодолее двучасовата бариера. На около 16 км Десиса започна да изостава от необходимото темпо, а Тадесе отпадна на около 20 км, оставяйки Кипчоге сам. До 30-ия километър той изоставаше с една секунда от необходимото темпо и така и не успя да върне времето, като финишира мъчително близо до целта с 2:00:25 ч. Въпреки това Кипчоге се усмихна, след като пресече финалната линия, а само няколко минути по-късно Паула Радклиф даде интервю пред него, в което определи постижението му като "феноменално" и "много вдъхновяващо". В по-късно интервю Кипчоге показа характерното за него великодушие, като заяви, че "сега светът е само на 25 секунди" от маратон под два часа.
Успешен резултат
Въпреки че нито един от тримата бегачи не постигна целта от два часа, проектът Breaking2 беше огромен успех за Nike. Кипчоге беше толкова близо, а Тадесе подобри предишното си най-добро време с почти четири минути, като по този начин доказа колко добър е Vaporfly. Той също така даде на бегачите по целия свят вярата, че могат да слязат под два часа, и когато Nike Vaporfly 4% беше пуснат за широката публика през юли 2017 г., той веднага се превърна в успех. Всъщност бързо стана трудно за всеки да се сдобие с обувката, като много хора седяха в списъците на чакащите със седмици, преди да получат достъп до чифт. Много спонсорирани от Nike спортисти получиха обувката преди общото ѝ пускане и през цялата година доказваха отново и отново ефективността на нейната плоча от въглеродни влакна и пяна ZoomX.
Забележителна година
В края на 2017 г. Nike изготви инфографика, която показваше доминацията на обувката, като използваше известния слоган "It's gotta be the shoes" от рекламите на Jordan Brand за ранните модели Air Jordan. Редом с това бяха споменати "19-те най-добри финала" и "6-те световни маратона", в които Vaporfly е участвала през тази година, заедно с препратки към нейните "Безпрецедентни финали на подиума" и факта, че "От 36 възможни финала в големите световни маратони през 2017 г. атлетите с Nike Zoom Vaporfly 4% постигнаха 19." Също така бяха разбити постиженията в конкретни събития, като се вижда, че 83% от първите трима атлети в мъжките и женските състезания на Бостънския маратон са носили обувката, а в Чикаго и Ню Йорк осем от дванадесетте медалисти са бягали с нея. Шалейн Фланаган беше отличена за това, че стана първата американка от 1977 г. насам, която спечели маратона в Ню Йорк, изпреварвайки второто място с 61 секунди, а Кипчоге беше споменат и за това, че "е записал най-бързото време във всичките шест големи световни маратона, носейки Zoom Vaporfly 4%" на маратона в Берлин.
Неочаквана среща
Предизвикателното представяне на Кипчоге на Берлинския маратон през 2017 г. включваше страхотна битка с етиопския бегач и дебютант в маратона Гие Адола. Всъщност от около 30 км Адола и Кипчоге бяха сами начело, след като бившият световен рекордьор Уилсън Кипсанг отпадна от състезанието. Двойката бе близо една до друга през следващите 5 км, докато Адола не направи крачка и не се откъсна от Кипчоге. Опитният кениец обаче все още не беше приключил и затвори дистанцията на 40 км. Скоро той изпревари Адола, след което постепенно увеличи преднината си през последните 2 км, за да триумфира с едва 14 секунди. Вдъхновяващото бягане на Кипчоге привлече вниманието на дизайнера-визионер Върджил Абло, който по това време беше в процес на завършване на емблематичната си колекция "The Ten" за Nike. Много от силуетите, които Аблох беше избрал, бяха ретро класики като Blazer и Air Jordan 1, но наред с тези наследени модели беше и Vaporfly. Колекцията се състоеше от обувки, които са "разчупили бариерите в представянето и стила" - фраза, която перфектно обобщаваше Vaporfly, и затова дизайнерът се чувстваше задължен да го включи. След Берлинския маратон Аблох пътува, за да се срещне с Кипчоге и да обсъди темите за бягането и иновациите в обувките. По време на интервюто, в което Кипчоге носеше своите маратонки Vaporfly, а Аблох - модела Vapormax от предстоящата си колекция, маратонецът говори за желанието си да "вдъхнови" своите "съотборници да се стремят високо и никога да не се обръщат назад"., докато дизайнерът заяви, че се е почувствал принуден да избере именно тази обувка, тъй като е искал да "извика цялата тази идея за иновация" и да покаже, че "както спортът, така и дизайнът са проекти, чиито корени са в човешкото качество"." След това той сподели с Кипчоге своята призрачно бяла обувка Nike Zoom Vaporfly x Off-White, изписвайки името на бегача и времето на победата му от Берлинския маратон - 2:03:32 ч. - с характерните черни букви на своята марка за дрехи Off-White. Към края на интервюто Аблох каза: "Дебютирането на една идея е нещо, което трябва да се случи, за да можеш да добавиш втората идея. След това културата може да навакса и да усвои." Независимо дали го е осъзнавал или не, това изказване има интересни паралели с историята на модела Vaporfly, който в началото предизвиква известни спорове, но по-късно е смятан за пионер в света на спортните обувки.
Твърдението за 4%
Поразителната доминация на първия Nike Vaporfly остави други спортисти и марки обувки зашеметени, предизвиквайки дебат около концепцията за справедливост в спорта и ролята на спортната екипировка. Междувременно спортни учени започнаха да проучват технологията, която помагаше на бегачите на Nike да постигат такива невероятни резултати. По-специално те проучиха твърдението, че Vaporfly може да подобри икономичността на бягането с 4% - нещо, в което марката беше толкова уверена, че дори беше включено в официалното име на обувката. Проучването, което е използвано за получаване на тази цифра, е проведено в Университета на Колорадо и е публикувано в изданието на Sports Medicine от ноември 2017 г., като заключението е, че прототипната обувка на Nike намалява "енергийните разходи за бягане" с "4,16 и 4,01%" в сравнение с "две утвърдени маратонски обувки" благодарение на високата си енергийна възвръщаемост от 80% в петата и 77% в предната част на крака. Също така се предполага, че най-добрите атлети, които носят обувката, "биха могли да бягат значително по-бързо и да постигнат първия маратон под 2 часа". Тези констатации бяха подкрепени от анализ, извършен от The New York Times през 2018 г. Разглеждайки данни от състезания, събрани във фитнес приложението Strava за маратони и полумаратони от 2014 г. насам, те показаха, че твърдението за 4% е било приблизително правилно, като заключиха, че "бегачите с Vaporflys са бягали с 3-4% по-бързо от подобни бегачи, носещи други обувки, и с повече от 1% по-бързо от следващата най-бърза състезателна обувка." Някои от констатациите бяха още по-открояващи се, като например фактът, че 85% от бегачите са се представили по-добре след преминаването към Vaporflys между маратоните в Бостън през 2017 и 2018 г.
Подобряване на дизайна
След успешната си дебютна година Vaporfly продължи да се развива, тъй като Nike се стремеше да подобри иновативния дизайн на оригиналната супер обувка. През април 2018 г. марката успя да намали теглото ѝ, като произведе версия Elite с 3D принтирана горна част. Този т.нар. модел Flyprint беше създаден точно преди Лондонския маратон, който Кипчоге отново спечели. През по-голямата част от състезанието изглеждаше, че той може да постави нов световен рекорд, но не успя да поддържа темпото и завърши с малко повече от минута по-малко от времето на Денис Кимето от 2014 г. Майсторът на маратона обаче нямаше да чака дълго, за да го подобри, тъй като му предстоеше едно от най-великите състезания в кариерата му до момента.
Зашеметяващ рекорд
През август 2018 г. Nike представи модела Zoom Vaporfly 4% Flyknit. Здравата и лека материя Flyknit, използвана в горната част, осигуряваше повече дишане наред с високите нива на комфорт и задържане, като издигаше дизайна на модела за общо разпространение. Материалът вече беше използван при версията Elite и отново се появи при обувката, която Кипчоге носеше, когато излезе на пистата в Берлин на 16 септември 2018 г. След като спечели събитието през 2015 г. и 2017 г., очакванията бяха големи, но натискът върху Кипчоге беше още по-голям, тъй като последните му постижения подсказваха, че е способен да постави нов световен рекорд, особено в благоприятните условия на Берлинския маратон. Психическата устойчивост е нещо, с което кенийският атлет е станал известен през годините, и това си пролича, тъй като той тръгна силно през първата половина на състезанието, създавайки петдесет метра разлика пред останалите атлети мъже след 10 км. Преди да достигне 16 км, той остана само с един от тримата си бегачи, като коментаторите предположиха, че въпреки бързия старт на Кипчоге нещата може би не вървят по план. Последният му бегач, упоритият Джосфат Бойт, храбро следваше Кипчоге до 25 км, но малко след това отпадна, оставяйки го сам. До този момент Бойт си беше свършил работата, тъй като Кипчоге вече беше на повече от минута пред втория бегач и, което е може би по-важно, на 26 секунди пред световния рекорд. През останалата част от състезанието Кипчоге съкрати още повече времето на Денис Кимето, като накрая премина през лентата на победителя с доста забележителното време от 2:01:39 ч., тичайки право в ръцете на своя треньор, преди да падне на колене в невярваща вяра в това, което току-що бе постигнал. Изключителното му време беше с минута и осемнадесет секунди по-добро от предишния световен рекорд, което беше най-голямото подобрение, наблюдавано в мъжкия маратон от повече от петдесет години.
Още повече пяна
Обувката, носена от Кипчоге в този ден, изглеждаше като ярко малиновата разцветка на Vaporfly 4% Flyknit, но всъщност беше нещо малко по-различно. Макар да имаше горната част на тази обувка, нейната подметка беше обновена и включваше 15% повече пяна ZoomX, чиито податливи и еластични свойства позволяваха на междинната подметка да абсорбира, съхранява и в крайна сметка да връща повече енергия на бегача от всякога. Плочата от въглеродни влакна запазва дизайна, който е донесъл толкова голям успех на нейния предшественик, като стабилизира глезенната става и намалява натоварването на прасците при всяка стъпка. Може би именно това е дало на Кипчоге допълнителния импулс да ускори през последните етапи на състезанието и най-накрая да свали световния рекорд. Забележително е, че той изпревари много атлети, носещи маратонки adidas, включително най-близкия си съперник Амос Кипруто, както и дуо бегачи на Nike с прототипа Vaporfly, един от които беше съотборникът му от Breaking2 Зерсенай Тадесе, еритреецът, който постави нов личен рекорд на 36-годишна възраст.
NEXT%
Победата на Кипчоге на Берлинския маратон и другите му постижения през 2017 г. му донесоха наградата за световен атлет на годината на IAAF, но също така означаваха началото на нова глава за серията Vaporfly. Усъвършенстваният модул на подметката на неговия прототип беше част от програмата за научноизследователска и развойна дейност за най-новата супер обувка на Nike - ZoomX Vaporfly NEXT%. Благодарение на увеличеното количество пяна в междинната подметка и по-ниското изместване на петата към пръстите, което е намалено до 8 мм, марката открива, че спортистите могат да извлекат още повече ползи за ефективността на бягането, и за известно време създателите ѝ мислят да я нарекат Vaporfly 5%, за да отразят това увеличение. Проучванията им обаче разкриват също, че нивото на подобрение зависи от индивида, като някои получават повече подобрения, а други по-малко. В резултат на това те решават да оставят знака процент без число, като по този начин показват, че печалбите могат да бъдат дори по-големи от преди.
Подобрен дизайн
Освен с повече пяна, Vaporfly NEXT% се предлагат и с множество други подобрения. Едно от ключовите подобрения беше в горната част, която беше изработена от нов материал, наречен Vaporweave. Комбинирайки две различни формулировки на термопластик, които му придават гъвкави, но плътно прилепващи свойства, основното му предимство пред предишния дизайн е, че абсорбира 93% по-малко вода, което означава, че бегачите няма да бъдат затруднени от допълнителното тегло на попиващата горна част при влажни условия. Именно тази по-лека горна част е дала възможност на старши дизайнера на обувки Виани дьо Монголфие и неговия екип да добавят допълнителен милиметър пяна към петата и още четири към предната част на стъпалото. Благодарение на тези промени основата на обувката също е по-широка, което осигурява малко повече стабилност и създава допълнително пространство в областта на пръстите. В петата беше поставена мека подложка, за да се подобри прилягането, да се внесе мек комфорт около задната част на стъпалото и да се предпази ахилесовото сухожилие от нараняване. Системата за шнуроване също е изместена, така че да се намали натискът върху горната част на стъпалото. Тази последна промяна осигури достатъчно място за поставянето на огромен "swoosh" надолу по медиалния фланг и през предната част на стъпалото - ход, за който се твърди, че е мотивиран от факта, че Кипчоге обикновено е "първият, който пресича финалната линия", което означава, че той винаги е сниман отпред, което го прави най-доброто място за емблематичното лого на марката.
Още един световен рекорд пада
Към 2019 г. други марки най-накрая започнаха да проектират свои собствени супер обувки, но въпреки това атлетите на Nike продължиха да доминират в маратона. През април Кипчоге спечели четвъртия си Лондонски маратон с второто най-бързо време в историята до този момент, като по този начин счупи собствения си рекорд на трасето, а второто и третото място също бяха заети от бегачи, носещи Vaporfly. В надпреварата при жените друга кенийска бегачка на име Бригид Косгей стана най-младата жена, печелила състезанието, което постави началото на една чудесна съвместна година за нея и Nike Vaporfly. През септември тя постави нов рекорд на трасето на Great North Run, но най-голямото ѝ постижение дойде само месец по-късно на маратона в Чикаго. В Лондон тя носеше Vaporfly 4%, но новият Vaporfly NEXT% беше пуснат през юли, така че тя избра обновената версия за бягането си в Чикаго, както и много други атлети, което доведе до море от яркорозови обувки за бягане на събитието. След като спечели предишната година, Косгей беше в добра форма да го направи отново през 2019 г. и се чувстваше още по-мотивирана от сънародника си Елиуд Кипчоге, който току-що беше пробягал първия в историята маратон под два часа с новия прототип на супер обувките на Nike. Тя тръгна с толкова бързо темпо, че повечето ѝ конкуренти отпаднаха, докато стигне до 10 км, а до средата на дистанцията беше изпреварила с повече от една минута дългогодишния световен рекорд на Пола Радклиф, който е в сила от 2003 г. След това тя подобри това време с 81 секунди, финиширайки за 2:14:04 ч. и изпреварвайки следващия бегач с почти седем минути.
Още една доминираща година
През 2019 г. разликата между Nike и нейните съперници се увеличи, като тридесет и едно от тридесет и шестте места на подиума на тазгодишните World Marathon Majors отидоха при атлети, носещи Vaporfly. Той беше толкова популярен, че на състезанието в Хаконе, Япония, през януари 2020 г. повече от 80% от участниците бягаха с обувката. Освен световния рекорд за женски маратон, бяха счупени и редица рекорди на трасето, като дори имаше съобщения за атлети, бягащи за други марки, които се състезаваха с камуфлажни версии на Vaporfly, само за да не изостанат от своите спонсорирани от Nike колеги. Някои членове на общността на бегачите смятат, че предимството, което дава, е твърде голямо, и в началото на 2020 г., когато Nike Alphafly вече прави хората още по-бързи, Световната атлетика въвежда нови ограничения за дизайна на спортните обувки.
Строги разпоредби
Определени атлети призоваваха Световната атлетика да промени законите на спорта, за да ограничи т.нар. супер обувки, още от излизането на оригиналния Vaporfly, но в началото за организацията беше трудно да определи точно коя част от дизайна дава на бегачите толкова голямо предимство. До 2020 г. отговорът беше ясен: това беше комбинация от внушителна купчина пяна и плоча от въглеродни влакна. След слуховете, че Alphafly на Кипчоге има три такива пластини, Световната атлетика ограничи всички бъдещи обувки за бягане до една "твърда вградена пластина или острие (от какъвто и да е материал)", като заяви, че тя може да бъде "от повече от една част, но тези части трябва да са разположени последователно в една равнина (не подредени или успоредни) и не трябва да се припокриват." Подметката също беше ограничена до "максимална дебелина не повече от 40 мм". Освен това WA промени правилата относно прототипите, като посочи, че "от 30 април 2020 г. всяка обувка трябва да е била налична за закупуване от всеки спортист на открития пазар на дребно (онлайн или в магазин) за период от четири месеца, преди да може да бъде използвана в състезание." Всяка обувка, която не отговаря на критериите, ще се счита за прототип и следователно няма да бъде разрешена в официално състезание. Световната атлетика отиде по-далеч, като разпореди по-задълбочено проучване на технологията на обувките за бягане, за да се установи въздействието ѝ върху почтеността на спорта. Nike отговори, като заяви, че правилата ще "задушат иновациите в дългосрочен план", но мнозина ги приветстваха, а някои смятаха, че WA е трябвало да въведе още по-тежки ограничения за дебелината на междинната подметка.
Олимпийските изпитания през 2020 г
От решаващо значение за Nike е, че както Vaporfly, така и Alphafly останаха легални състезателни обувки и всички рекорди, постигнати с тях, все още се считат за валидни. И двата силуета продължиха да се представят силно в световните състезания, а олимпийските изпитания по маратон през 2020 г. показаха колко доминираща е позицията на Nike в света на бягането на разстояние. В състезание, в което няколко атлети, спонсорирани от други марки, се опитаха да скрият факта, че носят Vaporfly, като грубо боядисаха външната част в черно, стана ясно, че 94% от участниците, завършили състезанието, са се състезавали с обувки с плочка от въглеродни влакна. До този момент спортистите бяха осъзнали, че ще останат назад, ако не го направят, и въпреки факта, че Nike вече не беше единствената компания, произвеждаща такива обувки, на събитието все още имаше 408 бегачи, носещи някакъв дизайн на Nike. В това число 65 мъже и 148 жени носеха Vaporfly NEXT%, а 53 мъже и 95 жени носеха новия Alphafly. Въпреки че обувките Nike спечелиха само един подиум при жените, те доминираха при мъжете, като Гален Руп и Джейкъб Райли заеха съответно първо и второ място с Alphafly, а Абди Адбирахман завърши трети с Vaporfly.
Изненадваща победа
През следващите месеци по-усъвършенстваните Alphafly се превърнаха в предпочитан вариант за много от най-добрите маратонци. Въпреки това някои продължиха да използват Vaporfly, а етиопецът Шура Кита изненада всички, като спечели отложения Лондонски маратон през 2020 г. с по-старата обувка, въпреки че се състезаваше с носители на Alphafly като класиралия се на трето място Сисай Лемма и монументалния талант Елиуд Кипчоге, който записа първото си поражение на маратон от седем години насам, като завърши на шесто място. В един от най-вълнуващите финали на всеки маратон Китата изпревари кенийския атлет Винсент Кипчумба, който носеше adidas Adizero Adios Pro, като по този начин доказа, че германската марка все още има какво да направи, за да навакса в битката на супер обувките.
Още една промяна в правилата
Заради глобалната пандемия маратонът в Лондон през 2020 г. се проведе без зрители, а много други международни събития бяха отменени, включително четири от шестте маратона майор. Това доведе до смущения за атлети като Кипчоге, чието слабо представяне беше приписано от някои на липсата на зрители, и се отрази на плановете на Nike за новите ѝ издания. Междувременно Световната атлетика промени някои от новите си правила, за да се съобрази с прототипите на маратонките, които бяха голяма част от процеса на проектиране. След това решение на определени атлети ще бъде разрешено да носят така наречените "обувки за развитие" на избрани състезания в рамките на определен период, обикновено от една година. Това отново отвори света на леката атлетика за възможността бегачите да се състезават с усъвършенствани обувки, недостъпни за другите състезатели, което доведе до силно конкурентна среда, в която през следващите няколко години различните марки пускаха все по-мощни супер обувки.
Разширяване на серията Vaporfly
До голяма степен благодарение на Alphafly Nike успя да изпревари съперниците си в много състезания, но марката остана ангажирана с разширяването на серията Vaporfly, пускайки Nike ZoomX Vaporfly NEXT% 2 в началото на 2021 г. Новият дизайн споделя много характеристики с предшественика си, включително изпитаната комбинация от плоча от въглеродни влакна и междинна подметка ZoomX. Всъщност подметката остана почти същата, като по-голямата част от промените настъпиха в горната част. Най-забележително е, че Nike смениха материята Vaporweave с инженерна мрежа, която е по-дишаща и малко по-мека, което в крайна сметка я направи по-удобна в няколко отношения. Синтетичните наслагвания около предната част на стъпалото придават малко повече издръжливост, а офсетната система за шнуроване е обновена с елементи, вдъхновени от Alphafly, като например по-сигурните назъбени връзки и внимателно поставената подложка на леко променения език, която облекчава натиска върху връзките. Подобно на по-ранните итерации, Vaporfly NEXT% 2 имаше отличителен текст, отпечатан върху междинната подметка, който препращаше към нейния научен произход и успешна история с думите "Измерено в лабораторията. Проверено с медали и рекорди." и "Проектирано по точните спецификации на бегачи от световна класа".
Завръщане към формата
В стремежа си да се възстанови от разочароващата 2020 г., Кипчоге облича новия Vaporfly за маратона NN Mission през април 2021 г. Пандемията все още причиняваше хаос на спортните събития по света и маратонът само с покани трябваше да бъде преместен от Хамбург на летище Твенте в Нидерландия, където се проведе без публика на живо. Преди състезанието Кипчоге предположи, че Лондонският маратон му е показал как да бяга без тълпа, която да го подкрепя, и това стана ясно, когато той се върна към най-доброто си представяне със солидна победа и време, което повече подхожда на такъв прекрасен шампион. Това беше идеалната подготовка за отложените Олимпийски игри в Токио, които трябваше да се проведат при закрити врата през юли и август 2021 г. В познатите сцени десетки бегачи носеха Vaporfly NEXT% 2, като отличителният бяло-розов цвят се открояваше ясно на краката им. Кипчоге отново бе на върха на възможностите си, като остана с водещата група, докато тя постепенно се свиваше само до няколко души. След като измина 30 км, той бавно се откъсна от останалите претенденти и защити титлата си, изпреварвайки Абди Нагейе от Нидерландия и Башир Абди от Белгия, които бягаха с Nike Vaporfly. Обувката не беше толкова доминираща в състезанието при жените, но все пак помогна на Бригид Косгей да спечели сребърния олимпийски медал.
Магията на Келвин Киптум
През следващите няколко години Alphafly беше възприета от все повече елитни бегачи, което доведе до нови рекордни постижения, които надминаха дори тези на Vaporfly. Въпреки наличието на по-усъвършенстван дизайн, оригиналната супер обувка запази силна подкрепа сред широк кръг бегачи и все още намираше възможности да блесне благодарение на зашеметяващия талант на младия кениец Келвин Киптум. Той пробяга само три маратона в кратката си кариера, като спечели всички с рекордни времена. Кулминацията на тази безпрецедентна поредица е, че Киптум подобрява световния рекорд на маратона в Чикаго през 2023 г. Този ден той носеше Alphafly, но за другите си две победи бягаше с Vaporfly NEXT% 2. Първият му състезателен маратон е във Валенсия през декември 2022 г., където той показва потенциала си, като става едва третият мъж, преминал под два часа и две минути, с време 2:01:53 ч. - далеч най-бързият дебют, записван някога. Само няколко месеца по-късно той бяга още по-бързо на Лондонския маратон, като подобрява рекорда на Кипчоге по трасето и остава само на шестнадесет секунди от световния му рекорд.
Nike ZoomX Vaporfly NEXT% 3
Малко преди успеха на Киптум на Лондонския маратон Nike обяви пускането на следващата си супер обувка - Vaporfly 3. Обявена за "универсална състезателна обувка, която може да помогне на бегачите да изминат всяко разстояние" и създадена въз основа на отзиви от елитни и обикновени атлети, тя се отличава с по-плавно преминаване през стъпалото, по-добра стабилност и още по-голяма възвръщаемост на енергията в сравнение с предишните модели. Тези подобрения бяха постигнати чрез "редуциращата геометрия на междинната подметка ZoomX", чиято изпъкнала предна част на стъпалото, изпъкнала пета и клиновидна задна част осигуряваха по-голям комфорт и стабилност. Малко по-тънката подметка Waffle с добавени перфорации намали теглото на обувката, като същевременно освободи място за допълнителен отрязък отзивчива ZoomX пяна, който позволи на Nike да достигне максимално ограничението за височина от 40 мм. Междувременно горната част беше изтъкана от здрави нишки Flyknit за леко, дишащо и поддържащо усещане, с изместен шев на петата за намаляване на триенето. Един от най-ранните цветови варианти, които бяха пуснати, беше емблематичният Prototype, който почиташе продължителния процес на разработка на оригиналния Vaporfly със специални дизайнерски детайли, като идентификационния номер на вестника, отпечатан на подметката, и преувеличен страничен swoosh, застъпващ средната част на горната част, точно като логото на Breaking2 Vaporfly.
Революционна обувка за бягане
Историята на Nike Vaporfly започва преди повече от десетилетие, но продължава да пленява общността на бегачите и до днес. Това беше един от най-прогресивните дизайни на обувки в историята, предизвикал сеизмична промяна в обувната индустрия, на която трябваше да реагират почти всяка марка, атлет и управляващ орган. Нито едно от постиженията му нямаше да е възможно без стотиците атлети, които предоставиха времето, енергията и данните си на изследователския екип на Nike, а Елиуд Кипчоге има голяма заслуга за това, че Vaporfly се превърна в такъв глобален феномен. Преодолявайки границите на човешките усилия, той показа, че никой човек не е ограничен, като по този начин вдъхнови хиляди хора да станат по-добри бегачи. В много отношения Nike направи същото за технологиите, доказвайки, че все още е възможно да се разширят границите на иновациите, като се възприеме радикално различен подход към дизайна на обувки. Въпреки че Vaporfly беше злепоставен от някои, той беше обичан от много хора и културата на бягането нямаше да бъде същата без него. Наследството на Vaporfly е такова, че никога няма да бъде забравено - нито от тези, които се състезават с него, нито от тези, които гледат с възхищение как най-великите бегачи на разстояние в света чупят рекорд след рекорд. Това е просто най-прогресивната обувка за бягане в историята на спорта.