SPORTSHOWROOM

adidas

Gazelle

Вечната и влиятелна класика на Adidas.

adidas Gazelle
© adidas

Значителен силует

В ранните си години adidas се фокусира върху създаването на функционални обувки за спортисти - както аматьори, така и професионалисти, но много от нейните спортни модели в крайна сметка се превръщат и в популярни лайфстайл модели. Един от тях е adidas Gazelle - спортна обувка с изчистена, неусложнена естетика, която за няколко десетилетия се превърна в един от най-важните силуети в огромния каталог на марката.

© adidas

Продукт на историята

Историята на Gazelle започва години преди тя да бъде създадена, с редица различни дизайни, които могат да се разглеждат като нейни предшественици. Имаше Rom, който помогна на Вилма Рудолф да спечели три златни медала на Олимпийските игри в Рим през 1960 г., и Olympiade, който беше предпочетен от германския отбор по спринт на Олимпийските игри в Токио през 1964 г. И двете обувки бяха високопроизводителни и проправиха пътя на Gazelle, която заимства елементи като петата и подметката си от тези предшественици.

© adidas

Две смели разцветки

През 1965 г. е произведен първоначалният прототип на Gazelle. За първи път adidas използва велур като основен материал за горната част, като по този начин се отличава от другите обувки за тренировки по онова време, които предпочитат традиционната кожа. Също толкова издръжлива, но по-лека, тази плюшена материя дава на потребителя повече бързина и има допълнителното предимство, че може да придобива ярки цветове по време на процеса на боядисване. Този предварителен модел беше в наситен червен нюанс и към него се присъедини синя версия, когато Gazelle беше официално пусната на пазара през 1966 г. Тогава разликата в цветовете не е била само въпрос на естетика, а е означавала и леко отклонение в дизайна. Макар че и двете са имали горна част от велур тип "кенгуру" с характерното лого на adidas с три ивици отстрани, тапицерия на петата и специална опора за свода, подметката е била индивидуална за конкретния цвят и следователно е била адаптирана към предназначението си. Червената версия имаше прозрачна подметка с шарка на протектора тип "рибена кост", която осигуряваше отлично сцепление и предотвратяваше всякакво подхлъзване на закрити повърхности. Обувката е предназначена предимно за хандбал и за да се гарантира, че е ефективна за този спорт, е тествана от някои от най-добрите играчи в света, много от които са от Германия - една от най-добрите хандбални нации по онова време. За разлика от тях синьото издание е било насочено към спортисти, практикуващи предимно на открито. Неговата гумена подметка беше оптимизирана за общи тренировки, с многоклетъчен дизайн, който осигуряваше допълнително сцепление върху различни повърхности за игра.

© adidas

Експерименти и итерации

Със своята велурена горна част и различни варианти на подметката Gazelle се откроява от тълпата, превръщайки се в популярна обувка за тренировки, която се използва от много професионални спортисти и се появява в спортните списания по онова време. Тя беше и чудесен модел, с който дизайнерите на марката можеха да експериментират, и даде вдъхновение за нови силуети като Jaguar, който по-късно се превърна в adidas Athen. Самият модел Gazelle е променян многократно през този период, като някои промени, като например ново оформената пета, актуализираният профил на подметката и прилепналият език, стават постоянни, а други, като например предложеният цип, в крайна сметка са отхвърлени. Една от най-значимите промени, които обувката претърпява, е през 1971 г., когато върху подметката и на двата цвята е въведена шарка за захващане тип "пчелна пита". Този нов дизайн включва редове от шестоъгълни микроклетки, които значително подобряват сцеплението, като по този начин правят Gazelle още по-ефективна като обувка за високи постижения и ѝ дават предимство пред съвременните ѝ спортни обувки. Всъщност шестоъгълната подметка беше толкова добра, че все още се използва при много съвременни Gazelle.

© adidas

Мощна подкрепа

Въпреки че физическите актуализации спомогнаха за повишаване на популярността на Gazelle, пионерската работа на Хорст Даслер с атлетите я донесе на световната аудитория. Син на основателя на adidas Adi Dassler, Horst се присъединява към компанията през 1960 г. и се стреми да използва силата на известните личности, за да продава обувките си. През 1972 г. той подарява на американския плувец Марк Шпиц чифт Gazelles и го моли да ги носи на Олимпийските игри в Мюнхен. Колкото и нетрадиционно да изглежда да накараш плувец да рекламира обувка, създадена за наземни спортове, планът се отплаща, тъй като Шпиц не само я носи по време на церемонията по връчване на медалите за едно от седемте златни отличия, които печели през същата година, но и сваля своите Gazelles и ги държи във въздуха, за да ги покаже на публиката. Смелата постъпка, която според съобщенията Ади не одобрявал, донесла на Шпиц неприятности с Международния олимпийски комитет и предизвикала разговори за позиционирането на продукти в спорта. Междувременно, впечатлен от Шпиц и неговите рекордни олимпийски игри, Хорст създава своя собствена компания за бански костюми, наречена Arena, и разширява новаторската си работа със спортисти, като включва ексклузивни договори за облекло със спортни федерации и дори с Олимпийския комитет, като в крайна сметка се превръща в един от най-важните бизнесмени в комерсиалния спорт по света.

© adidas

Ранна лайфстайл маратонка

Подобно на много от дизайните на adidas, Gazelle първоначално е създадена като обувка за тренировки, но в крайна сметка се превръща и в лайфстайл маратонка. Благодарение отчасти на цветната си велурена горна част, която я отличава от другите спортни обувки по онова време, Gazelle прави този преход доста рано, като се появява в изданието на японското списание за мъжка мода Popeye през 1976 г. и е носена от известни личности като Мик Джагър. Въпреки това adidas продължава да се фокусира върху спортните му способности, като същевременно се грижи да му придаде завладяваща лайфстайл естетика за обикновения потребител. В края на 70-те години на миналия век Gazelle е обновена още веднъж, като този път известното лого Trefoil на марката оформя формата на сцепление на подметката. Освен това цялостната конструкция на обувката е усъвършенствана, а предната част на стъпалото е преработена, за да се оптимизира за хандбал.

© adidas

Gazelle и футболната култура

Това постоянно усъвършенстване запазва актуалността на модела през 80-те години, дори когато се появяват по-модерни силуети. През десетилетието Gazelle продължава пътя си от тренировъчна обувка до моден артикул, като прониква в различни субкултури по света. Особено успешна е в Обединеното кралство, където е носена от страстни футболни фенове, известни като Casuals. Членовете на това движение донесоха обратно части от облеклото, закупени, докато подкрепяха своите отбори в чужбина в европейските състезания, като разпространиха adidas и други чуждестранни марки в части от Северна Англия и другаде. Макар че няколко модела на adidas бяха популярен избор, за много Casuals Gazelle беше най-добрият вариант, тъй като, въпреки че все още беше по-достъпна от много други маркови маратонки по онова време, тя беше малко по-скъпа от силуети като Monaco и Madeira, което ѝ придаваше усещане за премиум.

© adidas

Любимец на хип-хопа

Докато Gazelle завладяваше футболните терени в Обединеното кралство, тя беше възприета и от друга, доста различна субкултура: хип-хоп. Този процъфтяващ музикален жанр се разпространява в Съединените щати през 70-те и началото на 80-те години и започва да набира популярност в Обединеното кралство с групи като Run-DMC, чиито членове са добре известни с носенето на adidas Superstar. Тъй като този модел и други, свързани с хип-хоп сцената на Съединените щати, не бяха толкова достъпни отвъд Атлантическия океан, британските фенове често избираха по-достъпния Gazelle. Марката получава още по-голямо внимание през 1986 г., когато Run-DMC издават песен, озаглавена My Adidas, в която рапират за любимите си маратонки. Това съвпадна с поредното обновяване на Gazelle, което включваше редица нови цветови гами, насочени към обикновените потребители, търсещи модерна маратонка за всекидневно носене. Към този момент силуетът е истински глобален феномен и adidas започва да пуска нови варианти като Gazelle Super, като същевременно променя марката на обувката (в Япония тя става adidas 300), за да бъде подходяща за чуждестранните пазари.

© adidas

Навлизане в Съединените щати

След това, в началото на 90-те години на миналия век, се появява тенденция за класически маратонки, която кара мнозина да се върнат отново към adidas Gazelle. Питър Мур и Роб Страсър, които преминават от Nike през 1987 г., насърчават adidas да се възползва от това, като преиздаде своите наследени силуети, и през 1991 г. излиза нова версия на Gazelle. Скоро след това влиятелните скейтбордисти Ерик Костън и Натас Каупас започват да я носят, докато се състезават в Европа, преди да се върнат в САЩ и да я популяризират като скейт обувка там. Междувременно звездата на Beastie Boys Майк Д, който е известен с това, че носи обувки adidas, инвестира в стартъп в Лос Анджелис, наречен X-Large - марка за улично облекло и магазин за дрехи, който продава маратонки от старата школа заедно със собствените си облекла. В резултат на тези различни фактори Gazelle продължи да намира нови почитатели в САЩ и беше популярна в цялата страна.

© adidas

Бритпоп звезди и супермодели

В Европа Gazelle е често срещана гледка на музикалната сцена Britpop, която бързо се превръща в културен феномен в Обединеното кралство. Популярната манчестърска група Oasis, чийто стил донякъде е резултат от културата на футболните тераси през 80-те години, е водеща в това движение и често се появява на концерти с Gazelle. Към средата на 90-те години на миналия век други британски поп групи като Blur и Suede също се обличат с нея и техните фенове, желаейки да подражават на този стил, правят същото. На други места тя се появява на краката на Джей Кей от Jamiroquai във видеоклипа на британската фънк група към Virtual Insanity, който се излъчва многократно по MTV през 1996 г. Но вероятно супермоделите на епохата са били тези, които са направили Gazelle толкова ценена обувка през периода на Cool Britannia в страната. Една снимка от 1993 г. на Кейт Мос, която небрежно позира с кестеняви Gazelle, е особено емблематична; дотолкова, че adidas решава да я пресъздаде като част от рекламната кампания от 2016 г. за нова версия на Gazelle. Друга запомняща се снимка е на датския модел Хелена Кристенсен, която през 1994 г. позира за женското модно списание Elle, облечена само в черен чифт, превръщайки вече десетилетния силует в истински желан моден артикул с наближаването на новото хилядолетие.

© adidas

Ограничено сътрудничество

През 2001 г. adidas стартира изключително популярната си гама Originals и Gazelle се завръща за още едно десетилетие. Известна като Gazelle Vintage, тази итерация е базирана на модела от 1960 г. и послужи като платно за едно от най-ранните сътрудничества, когато японската марка за улично облекло Neighborhood разработи две лимитирани версии. Пуснати на пазара по повод финала на Световната купа по футбол през 2006 г. в Берлин, те бяха украсени с детайли, напомнящи за събитието, като черната версия "Home" се предлагаше само в родния град на марката Токио, а бялата "Away" се продаваше в магазините на adidas в Япония и Берлин.

Обувки, подходящи за Джеймс Бонд

Въпреки това класно сътрудничество, 2000-те и началото на 2010-те години бележат сравнително спокоен период за Gazelle, особено в Съединените щати. Въпреки това adidas продължава да защитава обувката, пускайки нови версии като по-обемната Gazelle 2 и дори модел, оптимизиран за скейтбордисти. Културният й престиж беше потвърден през 2012 г., когато Джеймс Бонд, изигран от актьора Даниел Крейг, носеше тъмносин цвят на Gazelle 2 по време на тренировъчните сцени на третия филм за Бонд, Skyfall. Удостоверенията на обувката за каране на кънки бяха изразени и в сътрудничеството с лондонския Palace Skateboards през 2015 г. Марката за облекло работи с adidas за създаването на две издания, подходящи за каране на кънки: Palace Pro, в който е използван adidas Primeknit, за да бъде още по-удобен и лек, без да се прави компромис с издръжливостта, и Palace Pro Trainer, който залага на по-традиционна велурена конструкция.

Възраждане на класиката

Само една година по-късно adidas Gazelle направи най-голямото си завръщане до момента. По онова време хората все още купуваха обувката, но именно решението на марката да върне популярния модел от 1991 г. я накара да постигне такова мощно възраждане. Тази конкретна версия имаше значително културно влияние през 90-те години и нейното въздействие върху съвременните дизайнери на обувки adidas като Жан Халифе, който е израснал в Североизточна Франция, където Gazelle е била популярна маратонка, означава, че те се отнасят към нея с уважение и почит при завръщането ѝ. По време на преиздаването не е съществувала нито една от оригиналните дизайнерски схеми, така че Халифе и екипът му е трябвало да реконструират Gazelle парче по парче, за да създадат вярна реплика, която с удоволствие разкриват пред обществеността. Те полагат допълнителни грижи за възпроизвеждането на ключови елементи като подметката, характерната текстура на лисичата лента и оформения език, за да гарантират, че тя отговаря на оригинала.

© adidas

Колекциониране на сътрудничества

Възобновяването през 2016 г. беше голям успех, тъй като конструкцията от '91 г. имаше перфектния баланс между носталгия, винтидж стил и универсален стил. Това я направи популярна сред по-възрастните поколения, които можеха да си спомнят обувката от детството си, и по-младите, които искаха ежедневна маратонка с вечна естетика. През следващите години Gazelle стана любима на творчески сътрудници, сред които бяха италианската марка за улично облекло Slam Jam, бутикът за маратонки Sneaker Politics в Лос Анджелис и марката за облекло NOAH на Брендън Бабензиен, която произведе две разцветки с привличащи вниманието горна част с гепард и камуфлажен принт. Освен тях имаше и по-нестандартни сътрудничества като това с Transport for London, чийто царствен лилав дизайн отбеляза изграждането на линията Elizabeth Line на лондонското метро, както и колекция от дългогодишния прогресивен сътрудник на adidas Йохи Ямамото, който създаде няколко изискани разцветки за иновативното партньорство с Y-3.

© adidas

Gucci Gazelle и Satellite Stomper

С такъв разнообразен списък от партньори за сътрудничество, Gazelle стана привлекателна за широк кръг хора от цял свят. След това, през 2022 г., тя се превърна в още по-голям глобален феномен с най-луксозното си сътрудничество до момента. Британският GQ предрече партньорството в началото на 2022 г., когато футболната суперзвезда Мо Салах се появи на корицата на февруарското издание на модното списание в тъмнозелен чифт Газели и голямо палто на Gucci. Асоциацията на тези две марки беше доста прозорлива, тъй като по-късно същата година те щяха да се обединят, за да създадат някои от най-търсените дизайни на Gazelle, правени някога. Първите от тях излязоха през лятото на 2022 г. и бяха изработени от изискани материали с уникална марка Gucci, която им придаваше висока класа и ексклузивна естетика. През следващите две години сътрудничеството с Gucci донесе десетки цветови варианти в разнообразни ексцентрични стилове и смели тонове, като всички те бяха изработени в Италия, за да се гарантира, че са с възможно най-високо качество. Носена от холивудски знаменитости като Оливия Уайлд и Брад Пит, колекцията Gazelle x Gucci издигна вековния силует до нови нива на популярност, като дори преживя свой собствен вирусен момент в социалните мрежи благодарение на известния ентусиаст на adidas Хари Стайлс. По време на концертите от турнето Love On Tour на певеца през 2023 г. той беше заснет да пие от чифт зелени велурени Gazelle на Gucci, докато беше на сцената в Австралия, а когато видеото се появи в социалните мрежи, то веднага беше споделено по целия свят от неговите обожатели, което доведе до скок в продажбите на всички Gazelle. Привързаността на Стайлс към силуета е толкова емблематична, че на австралийския уебсайт на марката има препратка към прозвището на феновете му за газелите - Satellite Stompers, което произлиза от танца с тъпани, който той танцува, докато изпълнява песента "Satellite". Дори и сега при търсене на Satellite Stompers на уебсайта на adidas ще се появи страницата на Gazelle, тъй като марката почита връзката на суперзвездата музикант с маратонката.

© adidas

Влиятелен силует

Завладяващата комбинация от Хари Стайлс, Gucci и adidas Gazelle представляваше връхна точка в цял списък от изключителни моменти от дългата история на марката. Оттогава насам марката за обувки продължава да увеличава разнообразието от цветови варианти на Gazelle, като същевременно работи с нови партньори за сътрудничество, сред които са ентусиастът на маратонките и експерт по улично облекло Шон Уотърспун, британският скейтбордист и артист Блонди Маккой, хонконгската лайфстайл марка CLOT на Едисон Чен и пуерториканският рапър Bad Bunny, който създаде два стилни дизайна с персонализирани детайли и уникални брандинг ефекти. Силуетът се превърна и в често срещан избор за стайлинг на модни инфлуенсъри като Джиджи Хадид, която обра овациите, след като го избра пред изключително популярния adidas Samba, докато беше на шопинг през 2024 г., и актриси като Ема Уотсън и Дженифър Лорънс.

© adidas

Разнообразие от дизайни и стилове

Днес adidas Gazelle може да бъде намерена в огромна гама от цветове, които да паснат на почти всеки стил, като разнообразието от модели включва скейтборд обувките ADV, Bold с подметка с тройна платформа, Indoor, чийто дизайн доведе до тенденцията Gazelle в началото на 2020-те години и на който се основава сътрудничеството с Gucci, и 85, който имитира версията от средата на 80-те години. Междувременно стандартният модел остава конструкцията '91, чийто дизайн олицетворява вечните качества на линията adidas Originals.

© adidas

Половин век и още толкова

След повече от половин век adidas Gazelle е все така актуален, което е доказателство за способността му да се адаптира към множеството модни тенденции, които са се появявали и изчезвали през цялата му история. Нещо повече, Gazelle е повлияла на тези тенденции, определяйки стила на футболните субкултури, музикалните сцени и известните модни личности в социалните мрежи. С такъв широк кръг от почитатели, този наследствен дизайн е достигнал върха на своите сили и не показва признаци на спад скоро.

Read more

SPORTSHOWROOM използва бисквитки. Научете повече за нашата политика на бисквитки.

Продължете

Изберете вашата държава

Европа

Северна и Южна Америка

Азиатски пасифик

Африка

Близкия Изток